Harrastan judoa aktiivisesti, mutta en kuitenkaan kilpailumielessä, joten punttiharjoitteluni on enemmän lihasmassan- ja voiman lisäykseen tähtäävää harjoittelua. Kysyisin muutamia neuvoja punttiharjoitteluni jaksotuksesta, koska ongelmana on vääjäämättä se, että minulla on kutakuinkin joka toinen päivä judoharjoitukset ja joka toinen päivä punttiharjoitus, jolloin en millään pysty pitämään tarvittavaa lepopäivää punttitreenien jälkeen. Ohjelmani on syksysta alkaen seuraavanlainen:
Ma: Judo
Ti: Puntti
Ke: Judo
To: Puntti
Pe: Puntti
La: Lepo
Su: Judo
Tällä ohjelmalla menen aina pari kolme viikkoa, jonka jälkeen seuraa kevyempi viikko. Tähän olisi nyt keksittävä järkevä systeemi ja jaksotus?
Jotta kuitenkin saisin pitkällä aikavälillä lisää voimaa ja lihasmassaa, mikä olisi sopiva jaksotus? Olisiko järkevää treenata aina eri lihasryhmät, vai pidättekö järkevänä sitä, että treenaisin kolme kertaa viikossa koko kropan läpi ns. perusliikkeillä. Esim.
1. Kyykky
2. Maastaveto
3. Leuanveto
4. Kulmasoutu
5. Penkkipunnerrus
6.(tähän ehkä vielä esim. pystypynnerrus)
Painan tällä hetkellä noin 76 kg ja haluaisin nostaa painoani 6 - 8 kg, eli noin 82 kg:n. Se riittäisi, mutta sen olisi tultava lihaksena eikä rasvana.
p.s. olen nostanut punttia noin vuoden ja tulokset ovat nousseet hyvin, painoa ei kuitenkaan ole tullut vielä kovinkaan paljoa lisää - se toki ottaa oman aikansa.
Ma: Judo
Ti: Puntti
Ke: Judo
To: Puntti
Pe: Puntti
La: Lepo
Su: Judo
Tällä ohjelmalla menen aina pari kolme viikkoa, jonka jälkeen seuraa kevyempi viikko. Tähän olisi nyt keksittävä järkevä systeemi ja jaksotus?
Jotta kuitenkin saisin pitkällä aikavälillä lisää voimaa ja lihasmassaa, mikä olisi sopiva jaksotus? Olisiko järkevää treenata aina eri lihasryhmät, vai pidättekö järkevänä sitä, että treenaisin kolme kertaa viikossa koko kropan läpi ns. perusliikkeillä. Esim.
1. Kyykky
2. Maastaveto
3. Leuanveto
4. Kulmasoutu
5. Penkkipunnerrus
6.(tähän ehkä vielä esim. pystypynnerrus)
Painan tällä hetkellä noin 76 kg ja haluaisin nostaa painoani 6 - 8 kg, eli noin 82 kg:n. Se riittäisi, mutta sen olisi tultava lihaksena eikä rasvana.
p.s. olen nostanut punttia noin vuoden ja tulokset ovat nousseet hyvin, painoa ei kuitenkaan ole tullut vielä kovinkaan paljoa lisää - se toki ottaa oman aikansa.