Apuja notkoselkäiselle?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ang0
  • Aloitettu Aloitettu
Alaselkä on oireillut iät ja ajat. Nyt sain lekurin virallisen vahvistuksen sille, mitä on arvailtu jo muutenkin, eli että alaselkä on vähän turhan notkollaan ihan luonnostaan.
Joskus olen saanut rimpuilluksi molemmissa lähempänä kahtasataa, mutta tuntuu, että selkä vuosien mittaan on tullut herkemmäksi ja enää ei oikein uskalla vääntää noillakaan painoilla. Itse asiassa vetoa en ole tehnyt muutamaan kuukauteen. Tekniikka on aina ollut ok, eli tekemällä alaselkää ei ole rikottu.
Vit***taa aika raskaasti, koska olen kuitenkin aina tykännyt tehdä ko liikkeitä ja onhan ne kuningasliikkeitä kaikin puolin.
Myös kulmasoudussa selkä kipeytyi varsin ikävään kuntoon, joten siitäkään ei ole uskaltanut nauttia pitkään aikaan.
Voimapyörää ja muita vatsaliikkeitä on hinkattu riittävästi, joten en usko, että keskikropan muut lihakset on heikkoutena.
Onko nyt perkele niin, ettei tällaisella selällä kahdensadan kyykystä ja kahdenpuolensadan vedosta tarvitse haaveillakkaan, vai onko tämä nyt vaan luonteen heikkoutta ja treenin vähyyttä?
Löytyykö täältä notkoselkiä? Antakee kokemuksia, vinkkejä yms...

Tuooota...venytteletkö etureisiä, pakaroita ja varsinkin lonkan koukistajia usein?

Lievä notkoselkä löytyy täältäkin...

Minulla oli tässä taannoin alaselkä vaivoja. Vaivat olivat sen verran ikäviä että päätin mennä kiropraktikolle, koska kyykyt, selkä ym. liikkeet jäivät haaveeksi! Selkä kuvattiin ja diagnoosi oli liian suora selkäranka.

Hoitona oli alaselän alle laitettava kiilatyyny jonka päällä maattiin joka ilta n. kymmenen minuuttia. Muutamassa kukaudessa kaikki kivut häipyivät ja taas pääsi kyykkäämään!:kippis1:

Originally posted by JusuRa
Minulla oli tässä taannoin alaselkä vaivoja. Vaivat olivat sen verran ikäviä että päätin mennä kiropraktikolle, koska kyykyt, selkä ym. liikkeet jäivät haaveeksi! Selkä kuvattiin ja diagnoosi oli liian suora selkäranka.

Hoitona oli alaselän alle laitettava kiilatyyny jonka päällä maattiin joka ilta n. kymmenen minuuttia. Muutamassa kukaudessa kaikki kivut häipyivät ja taas pääsi kyykkäämään!:kippis1:

Pystytkö selittää tyhmälle, että miten selkä voi olla lian suora?

Originally posted by JSmith
Tuooota...venytteletkö etureisiä, pakaroita ja varsinkin lonkan koukistajia usein?

Joo, kerran pari viikossa eli liian vähän. Olen kyllä sen itsekin huomannut että venyttely auttaa ja vähentää kipuja. Mitä muuten meinaat tuolla: "varsinkin lonkan koukistajia usein"?

Mihinköhän sekin perustuu, että notkoselkäisellä paikat vetää helvetin jumiin. Varsinkin takareidet tuntuu olevan välillä todella tiukkana.
Tai mistä se yleensäkin johtuu, että notkoselkäisillä on ongelmia liikkeiden kanssa, jotka antavat runtua alaselälle? Ja nyt odotan tietenkin kaikenkattavaa ja tieteellistä selvitystä ko. liikkeiden kinetiikasta jne ;)

Kyykkyyn oon kuullu vinkkiä, että pitäisi kyykätä koroke kantapäiden alla. Pitäisi auttaa nimenomaan notkoselkäisen kyykkyasentoon jotenkin korjaavasti. Tiedä sitten...

Selässä kuuluu olla kaksi "mutkaa" jos nämä ylikorostuvat (alaselässä notkoselkä/yläselässä kyfoosi)tai häviävät (ns.lautaselkä), niin tulee ongelmia. Liian suora selkä on heikompi, taas notkoselkä tekee ongelmia alaselkään. Maastavedossa kannattaa jättää se taaksepäin nojaaminen pois, koska silloin paino tulee välilevyjen päälle.

Originally posted by makew
Pystytkö selittää tyhmälle, että miten selkä voi olla lian suora?

Selän kuuluu olla sivustapäin katsottuna loivan s-kirjaimen mallinen eli ei täysin suora.

EDIT: jaha, powerlift ehti ensin. :mad2:

Originally posted by ang0
Mitä muuten meinaat tuolla: "varsinkin lonkan koukistajia usein"?

Sitä vaan, että jos katsot lihaskarttaa, niin näet että lonkankoukistajat kiinnittyvät lantioon sillä tavalla että ne vetävät notkoa pahemmaksi ollessaan liian kireät (kallistavat lantiota "eteenpäin"). Heikot vatsalihakset pahentavat tilannetta koska eivät jaksa pistää vastaan, mutta sähän sanoit tehneesi paljon hyviä liikkeitä vatsoille.

Kireillä takareisilläkin oli joku osuutensa tähän soppaan, mutta unohdan sen nyt...

Siitä olen samaa mieltä että jos on selässä jotain vikaa niin muuttuu rautakangeksi tosi äkkiä. Pitää venytellä pari kertaa viikossa kunnolla että edes ylläpitää sitä liikkuvuutta mitä luonnostaan liikkuvammat kaverit itsekseen. Prk.

Back
Ylös Bottom