Apuja kaivataan! Mitään ei tapahdu, missä vika??

Tästä tulee varmaan pitkä sepustus, mut toivottavasti joku jaksais lukea ja hjelppiä. :)

Olen + 30 v. nainen, pituutta 168 cm ja paino tällä hetkellä sa*tanalliset 80 kiloa! :wtf:

Salilla käyntiä takana vaihtelevasti muutamia vuosia, n. vuoden ajan säännöllisemmin 3 x viikossa. Kesän ajaksi jäänyt vähemmälle pakon edestä, kun sali ei ole auki...

Mitään mainittavaa edistystä ei ole tapahtunut. Liekko vika saliohjelmassa vai missä? Olen noudattanut niin yksi/kaksi ja kolmijakoistakin, jokaista pari-kolme kuukautta ja ei niin mitään näkyvää. :(
Ohjelmat ovat täältä kopsattuja, joten ei todennäköisesti mitään "pjaskoja" ohjelmia kuitenkaan...

Tarkoituksena olisi saada painoa vuoden sisällä 10-15 kg pois + lisäksi NÄKYVÄT lihakset! Mut mitä ohjelmaa mä alan nyt noudattaan? Neuvokaa mulle joku ns. perushyväohjelma, jolla oikeesti tulee tulosta!

Painoja en pelkää, esim. maastavedossa menee jo 60 kiloa. 3 kertaa pääsen varmasti salilla viikon aikana käymään, muuten on työt esteenä.

Muuta liikuntaa harrastan vaihtelevasti, rullaluistelua enimmäkseen näin kesällä, crosstrainerilla hikoilua ja joka päivä lenkkeilyä koirien kans. Aamulenkin vedän n. 4-5 kertaa viikossa tyhjällä mahalla koirien kans kävellen, about 30-50 minsaa.

Syönti on se heikkokohta varmasti tällä hetkellä. Kaloreita en osaa alkaa laskemaan. Annoskokoja olen pienentänyt, vihanneksia pitäisi lisätä ja herkut vetää minimiin, jees i know.

Aamiaiseksi menee kaurapuuroa, yksi ruisleipä salaatilla, juustolla, kinkulla ja kurkulla + kahvia iso kuppi.

Jos olen aamuvuorossa, kotona syön aamulla kaksi ruisleipää noilla täytteillä ja töissä sen kaurapuuron + täytetyn sämpylän.

Lämmin ruoka vaihtelee joka päivä, mutta makaroonia yritän vältellä, esim. nakit ja muusi, pottuja ja jauhelihakastiketta, makkarakeittoa, pihviä + salaattia jne. tavallista ruokaa ns.

Illalla proteiinijugurtti, rahkapurkki, ruisleipä tms.

Salin jälkeen heti palautusjuoma.

Vettä olen yrittänyt alkaa juomaan enemmän, mutta se tökkii kyllä ja paljon. Sinnillä vaan. :)

Joten, neuvokaas mua treeniohjelmassa ja tuossa ruoka-asiassa! PLEASE.

Kriittiset paikat mulla on maha, perse ja reidet. Kuten varmaan meillä kaikilla naisilla, mut mulla ne on niiiiin isot. :(

Toivottavasti joku osaisi auttaa...

Pari asiaa, jotka mulle tuli ekana mieleen.

AAMUAEROBINEN. Ei kannata ihan tyhjällä mahalla välttämättä hölkötellä: http://th-valmennus.blogspot.fi/2012/07/ravaatko-turhaan-tyhjalla-mahalla.html

HERKUT. Jos ruokavalio on perusteiltaan kunnossa, tuleeko huomaamatta/ turhan usein naposteltua pullaa töissä, keksiä kaverin luona ja jäätelöä iltapalaksi? Herkut on älyttömän hyvä ja helppo tapa lisätä painoa, vaikka muuten kaikki olisi kunnossa. Herkuilla on myös älyttömän helppo tuhota muuten tehokas dieetti. Jos tiiät, että herkkuja on liikaa, pakkis ei osaa auttaa. Herkut pois. Jos kerran tiiät, toteuta se.

TREENI. Jos et tunnusta syöväsi salaa herkkuja, mä ehdottaisin että hankit ekana treenikaverin, joka opettaa sut treenaamaan ensin kovempaa ja sitten kovaa. "Mä teen silleen että viimeinen toisto on melko tiukka" on useimmiten ihan sanahelinää. Harva saa aluksi itsestään kaikkea irti, vaikka kuinka kuvittelisi treenaavansa kovaa. Yksi mittatikku on irvistäminen: jos et ikinä irvistele salilla, et treenaa kovaa. Mikään ohjelma ei toimi, ellet osaa treenata kovaa. Loppujen lopuksi sillä ei ole niin väliä, monikojakoisella teet ja mitkä lihakset treenaat yhdellä kerralla, vaan sillä osaatko ottaa itsestäsi tehoja irti. Tämän oon huomannut naisilla yleiseksi ongelmaksi: huutamalla, tsemppaamalla ja pakottamalla ("En varmista, ite nostat") yleensä vitosen sarjasta tulee helppo kasi. Joskus kymppi. Enkä halua olla ilkeä, mutta jos vuoden kovalla treenillä maastaveto on 60kg, uskoisin että jossain on vikaa: treenitehoissa, tekniikassa, tai voihan olla että sun välitykset on todella huonot. Jos aloittelijalla ei painot nouse melko vauhdilla, ja ruokavalio on kunnossa, ehdottaisin että treenaat lepsusti.

RUOKAVALIO. Moni on täällä eri mieltä, mutta mä jättäisin edelleen kalorit laskematta. Mun mielestä se on tosi stressaavaa. Syöt ruokaa, painotat proteiinia, heität liialliset leivät ja puurot ja pastat roskiin ja jätät herkut kauppaan. Riittävästi proteiinia ja erilaisia rasvoja, ja sopivasti hiilareita. "Sopivasti" sun pitää kokeilla itse. Sun ruokavaliosta karsisin aamupäivältä hiilareita. Syö leipää TAI puuroa, älä molempia. Niin, ja sämpylät hittoon. Ruokaa syö maha täyteen, älä enempää, älä vähempää. Eikä niin, että 50g lihaa ja kolme isoa perunaa. Ruokaa ennen saa ollakin vähän nälkä, mutta jos tunti ruuan jälkeen on nälkä, söit ehkä liian vähän. Tottele nälkää, mutta ole realisti ja syö laadukasta ruokaa, josta tykkäät. Ja laskenko oikein, että syöt kaksi aamiaista, yhden lämpimän ruuan ja iltapalan? Ei ole ihme, jos joskus tekee mieli napostella. Yksi aamiainen riittää, suosittelisin kahta lämmintä ruokaa ja 1-2 välipalaa, ja palkkari sulla onkin (mitä sä laitat siihen?).

Sehän se jäi laittamatta, että salilla teen liikkeitä 3 x 10. Olen myös tehnyt 3 x 12, 3 x 15, 3 x 8.
Viimeisten toistojen aikana on kyllä tullut irvisteltyä ja välillä aivan urakallakin. Maastavetoa en ole tehnyt koko vuotta, ehkä viimeiset 4 kk.

Nuo herkut mulla tahtoo olla suolaista puolta, eli sipsejä tms. Ja niistä on siis todella todella vaikea vierottautua! Karkkia tai muuta makeaa en kyllä syö, ehkä n. kerran kahdessa kuukaudessa. Limsoja tai muitakaan sokeripommeja en juo, joskus sokeritonta Batterya, kun haluan lisävirtaa ilman että tarvii juoda kahvia.
Kahvia meneekin muutamia kuppeja päivässä...

Treenikaverista olisin ikionnellinen, muttei mulla ole sellaista eikä täältä varmasti löydykkään mulle sellaista, joten yksin on pärjättävä.

Ajattelin tilailla myös noita lisäravinteita dietin tueksi, eli jotain CLA kapseleita/rasvanpolttajia/vihreä tee-kapseleita/?. Oisko niistä suosituksia kellään?

Teen siis tällä ohjelmalla tällä hetkellä pienillä muuttujilla: (esim. sjmv on tavallinen mave)

2-jakoiset ohjelmat:

1. Rinta, etureidet, olkapäät, ojentajat

-Penkkipunnerrus tanko / Vinopenkkipunnerrus tanko x2
-Vinopenkki kp / tasapenkki kp x2
-Etukyykky / kyykky / prässi x 3
-Reiden ojennukset / x3
-Vipunostot taakse / vipunostot sivulle x 2
-Pystypunnerrus tanko / pystypunnerrus käsipainot x 2
-Rankalainen punnerrus / ojentajapunnerrus / kapea penkki x3

2. Selkä, takareidet, pohkeet, hauikset, forkut/epäkkäät

- Alatalja / kulmasoutu tanko / kulmasoutu kp x3
- Ylätalja / leuanveto x3
- SJMV (=Suorin Jaloin MaastaVeto) x3
- Koukistukset x 2
- Pohkeet seisten / pohkeet istuen x4
- Hauikset tangolla / hauikset scott / hauikset kp x3
- rannekäännöt / kohautukset x2

Eli minkälainen toistomäärä olis nyt mulle sopiva? Teen nuo kaikki nyt 3 x 10. Lisäksi vatsalihaksia rääkkään joka kerta.

Tämä nyt kuuluis jo treeniohjelmat-ketjuun, mutta olkoon tässä. Silläkään ei periaatteessa ole väliä, millaisia toisto- ja sarjamääriä teet, vaan progressiolla ja vaihtelulla. Samalla treenillä saa samat tulokset. Onko mitään kehitystä havaittavissa? Miten vaihtelet toisto- ja kilomääriä? Treenaatko tavoitteellisesti? Joskus on se päivä, kun painoja pitää lisätä, vaikka entiset sarjat ei edisty mihinkään. Sun pitää haluta nostaa lisää rautaa, ei se itsekseen nouse eikä kevene. Laita treeniohjelma tuonne toiseen ketjuun, niin saat siihen omat kommentit.

Oon ihan kamalan suorapuheinen, mutta jos syöt sipsejä ja muita HERKKUJA (herkkuja ne on suolaisetkin herkut) kovin usein tai paljon tai paljon JA usein, ei varmaan tarvitse ihmetellä, miksi paino ei laske. Toisaalta jos et ole miinuskaloreilla, treenin pitäisi kulkea aika iloisesti. Mitä vikaa muuten kahvissa on? Tuskin battery sen terveellisempää ainakaan on. Kokeile vihreää teetä (varo liian kuumaa vettä, teestä tulee kitkerää), sen pitäisi buustata aineenvaihduntaa. Dietin tueksi tarvitset pillereiden sijaan itsehillintää. Pois ne sipsit. Jos et osta niitä, et voi syödä niitä. Syö oikeaa ruokaa. Tee munakas. Metwurstimunakas, tehoaa suolanhimoon.

Mitä sinä siis haluat? Päätä, ja toteuta se. Paljonko haluat nostaa - treenaa tavoitteellisesti. Paljonko haluat painaa - auttaako sipsit? Auttaako suolakeksit? Ei auta. Pakkiskaan ei auta, vaan sinun pitää tehdä kaikkesi. Miksi syöt sipsejä? Voisiko niitä syödä vaikka pienen pussillisen (osta vain sen verran kuin syöt kerralla!) lauantaisin? Ja mieluiten kovan treenin jälkeen. Ja jotain muuta pitää sitten jättää syömättä vastaavasti. Oletko sinä valmis luopumaan mistään? Jos mitään ei tapahdu, sinun pitää muuttaa jotain.

Teen siis tällä ohjelmalla tällä hetkellä pienillä muuttujilla: (esim. sjmv on tavallinen mave)

2-jakoiset ohjelmat:

1. Rinta, etureidet, olkapäät, ojentajat
2. Selkä, takareidet, pohkeet, hauikset, forkut/epäkkäät

Eli minkälainen toistomäärä olis nyt mulle sopiva? Teen nuo kaikki nyt 3 x 10. Lisäksi vatsalihaksia rääkkään joka kerta.

Jos teet tavallista mavea, miksi ohjelmassa lukee SJMV? Treeniohjelmat herättävät aina mielipiteitä, mutta mä keskittyisin isoihin liikkeisiin ja jättäisin hilavitkutukset vähemmälle. Penkki ei varmasti kehity, jos teet sitä vain kaksi sarjaa. Toisekseen rääkkäät jalkoja urakalla jokaisessa treenissä: etureisipäivänä sulla on etukyykky/ kyykky/ prässi, joista jokainen ottaa varmasti myös takaosastoon. Samoin takareisipäivänä teet maven, joka iskee myös etureisiin (toisin kuin ohjelmassa alunperin ollut SJMV). Rannekäännöt on kaksijakoisessa ihan turha (tee vastaavasti vaikka kyykkyä kaksi sarjaa lisää), samoin vipareiden kaksi sarjaa siirtäisiin penkkiin.

Vaihtele toistomääriä. Käytännössä et voi tehdä aina 3x10. Entä jos 10 on kevyttä mutta seuraavalla painolla tuleekin vain 8? Tee jaksottain lyhempiä sarjoja, pidempiä sarjoja, pyramideja. Eikä kaikissa liikkeissä tarvitse tehdä yhtä pitkiä sarjoja. Isoissa liikkeissä voit hyvin tehdä välillä vaikka kuutosia. Tai viitosia. Mavessa jopa kolmosia-nelosia, jos tekniikka on kunnossa.

Ih, tarjoan tilalle omaa kaksijakoistani: yläkroppa/ alakroppa. Suomeksi penkkipäivä (sis. selkä) ja jalkapäivä (kyykkyä/ mavea). Treenit voi tehdä vaikka peräkkäin, ja vähän vaihtelemalla viikossa voi helposti tehdä 3-4 treeniä tarpeen ja mahdollisuuksien mukaan. Ei vahingossakaan tulee treenattua samoja lihaksia.

Nyt onkin juuri itsehillinnän kohotus menossa, joten niitä herkkuja=suolaista tulee syötyä vain yhtenä päivänä viikossa. Yritän päästä siihen suuntaan, että vain kerran kuukaudessa.

Treenaan niin, että saisin nostettua niitä painomääriä aina, kun toistot on mennyt loppuun niin ettei ole tarvinnut hampaat irvessä ja verisuoni paukkuen vetää. Sit seuraavalla kerralla 2 kiloa lisää painoa.
Tavoitetta en ole asettanut sen kummemmin kuin, että se ois nousujohteista. Ja ne näkyvät lihakset joskus tulevaisuudessa, viim. ensi kesänä.
Painotavoite taasen on se 55-60 kg.
Tuo munakasvinkki olikin hyvä, kiitti siitä!

Onhan sitä edistystä tietenkin vähän tapahtunut, muttei siinä määrin kuin olisin odottanut. En mä nyt ihan samoissa painoissa junnaa kuitenkaa. Tähän nykyiseen ohjelmaan olen vaihtanut n. 4 kk sitten. Mutta oiskohan se sit siitä kiinni, ettei ole sitä kaveria, etten oikein "uskalla" testata itseäni tms...Tuntuu, että niillä samoilla painoilla pitää hinkuttaa liian monta kertaa, ennenkuin sitä painoa voi lisätä. Eli siis kehitystä tulee äärimmäisen hitaasti!
Pitäiskin laittaa ylös nuo tän hetkiset painot, millä teen ja laittelen tuonne treeniketjuun sit esille samalla.

Jos teet tavallista mavea, miksi ohjelmassa lukee SJMV? Treeniohjelmat herättävät aina mielipiteitä, mutta mä keskittyisin isoihin liikkeisiin ja jättäisin hilavitkutukset vähemmälle. Penkki ei varmasti kehity, jos teet sitä vain kaksi sarjaa. Toisekseen rääkkäät jalkoja urakalla jokaisessa treenissä: etureisipäivänä sulla on etukyykky/ kyykky/ prässi, joista jokainen ottaa varmasti myös takaosastoon. Samoin takareisipäivänä teet maven, joka iskee myös etureisiin (toisin kuin ohjelmassa alunperin ollut SJMV). Rannekäännöt on kaksijakoisessa ihan turha (tee vastaavasti vaikka kyykkyä kaksi sarjaa lisää), samoin vipareiden kaksi sarjaa siirtäisiin penkkiin.

Vaihtele toistomääriä. Käytännössä et voi tehdä aina 3x10. Entä jos 10 on kevyttä mutta seuraavalla painolla tuleekin vain 8? Tee jaksottain lyhempiä sarjoja, pidempiä sarjoja, pyramideja. Eikä kaikissa liikkeissä tarvitse tehdä yhtä pitkiä sarjoja. Isoissa liikkeissä voit hyvin tehdä välillä vaikka kuutosia. Tai viitosia. Mavessa jopa kolmosia-nelosia, jos tekniikka on kunnossa.

Ih, tarjoan tilalle omaa kaksijakoistani: yläkroppa/ alakroppa. Suomeksi penkkipäivä (sis. selkä) ja jalkapäivä (kyykkyä/ mavea). Treenit voi tehdä vaikka peräkkäin, ja vähän vaihtelemalla viikossa voi helposti tehdä 3-4 treeniä tarpeen ja mahdollisuuksien mukaan. Ei vahingossakaan tulee treenattua samoja lihaksia.

Tuossa ohjelmassa siis valitaan aina yksi liike, mitä tehdään. En siis tee noita kaikkia. :) Tuo ohjelma on otettu täältä, en muista missä ketjussa tuo oli esitelty...
Tykkään siksi tuosta ohjelmasta, koska salilla käydessä mulla täytyy olla joku ohjelma jota noudattaa ja mielellään niin, että ne liikkeet on kirjattu selkeellä suomenkielellä siihen.
Heti tulee ongelmia tuon sun ehdottaman ohjelman kanssa, kun en osaa omasta päästä vetäistä mitään penkkipäivän-liikkeitä tms. :confused:

Nyt onkin juuri itsehillinnän kohotus menossa, joten niitä herkkuja=suolaista tulee syötyä vain yhtenä päivänä viikossa. Yritän päästä siihen suuntaan, että vain kerran kuukaudessa.

Treenaan niin, että saisin nostettua niitä painomääriä aina, kun toistot on mennyt loppuun niin ettei ole tarvinnut hampaat irvessä ja verisuoni paukkuen vetää. Sit seuraavalla kerralla 2 kiloa lisää painoa.
Tavoitetta en ole asettanut sen kummemmin kuin, että se ois nousujohteista. Ja ne näkyvät lihakset joskus tulevaisuudessa, viim. ensi kesänä.
Painotavoite taasen on se 55-60 kg.
Tuo munakasvinkki olikin hyvä, kiitti siitä!

Onhan sitä edistystä tietenkin vähän tapahtunut, muttei siinä määrin kuin olisin odottanut. En mä nyt ihan samoissa painoissa junnaa kuitenkaa. Tähän nykyiseen ohjelmaan olen vaihtanut n. 4 kk sitten. Mutta oiskohan se sit siitä kiinni, ettei ole sitä kaveria, etten oikein "uskalla" testata itseäni tms...Tuntuu, että niillä samoilla painoilla pitää hinkuttaa liian monta kertaa, ennenkuin sitä painoa voi lisätä. Eli siis kehitystä tulee äärimmäisen hitaasti!
Pitäiskin laittaa ylös nuo tän hetkiset painot, millä teen ja laittelen tuonne treeniketjuun sit esille samalla.

Joo, treenipäiväkirja on hyvä ja lahjomaton kaveri. Muista myös rohkeasti hyödyntää ne päivät, kun jokin liike tai koko treeni tuntuu kumman kevyeltä - rohkeasti vaan samantien lisää rautaa! Ei se haittaa, jos jää sarjat vähän vajaiksi välillä! Kehitystä on myös mm. nopeuden lisääntyminen (pystyy tekemään liikkeitä nopeammin) ja tekniikan parantuminen. Aseta itsellesi tavoitteita esim. maveen ja penkkiin. On mukavampi treenata, kun tietää mihin on menossa - lisää myös motivaatiota lastata ajoittain vähän ylimääräistä rautaa tankoon, koska sitten on nopeammin perillä... :) Joskus voit ottaa myös parin-kolmen viikon jaksoja, kun päätät lisätä painoja jossain liikkeessä joka treenissä. Pahin, mitä voi tapahtua, on että ei nouse, eikä se ole vaarallista. Toki yksin treenatessa kannattaa haastaa itsensä turvallisissa liikkeissä kuten kulmasoudussa ja vaikka penkissä (pyydä joku varmistamaan, pojat varmistaa yleensä mielellään).

Tuossa ohjelmassa siis valitaan aina yksi liike, mitä tehdään. En siis tee noita kaikkia. :) Tuo ohjelma on otettu täältä, en muista missä ketjussa tuo oli esitelty...
Tykkään siksi tuosta ohjelmasta, koska salilla käydessä mulla täytyy olla joku ohjelma jota noudattaa ja mielellään niin, että ne liikkeet on kirjattu selkeellä suomenkielellä siihen.
Heti tulee ongelmia tuon sun ehdottaman ohjelman kanssa, kun en osaa omasta päästä vetäistä mitään penkkipäivän-liikkeitä tms. :confused:

En ajatellutkaan, että teet noita kaikkia, mutta tarkoitin, että minkä tahansa noista valitsetkin, se osuu myös takareisille. Penkkitreeni voi olla esim. tällainen:

Penkki 4-5x8-10 (ja toisessa jaksossa toistot 5-8)
etunojapunnerrus 3x10 (jos tyttöpunnerrukset on kevyitä, korvaa osa sarjoista peruspunnerruksilla, vaikka menisi vain pari)
leuanveto/ ylätalja/ alatalja 5x12
Penkkipunnerrus käsipainoilla 3x10
Ojentajat käsipainoilla/ ranskalainen punnerrus 2-3x10
vatsoja
kiertäjäkalvosimia + kevyesti vipareita

Jos tavoitteena on painonpudotus niin suosittelen kyllä laskemaan ne kalorit. Jos paino ei tipu, syöt liian paljon. Johtunee herkuista? Plus että jos aiot dieetata, kovin kummoista kehitystä myöskään voimien saralla ei kannata odottaa. Yleensä voimatasot tippuu hieman. Riippuu tietenkin lähtötasosta.

Joo kyllähän se niin on, että lihaksen kasvatus ei ole juurikaan helppoa (toki ehkä kuitenkin just ja just mahdollista aloittelijalle) yhtä aikaa laihtumisen (tai rasvaprosentin pudottamisen) kanssa. Joten elä yritä mitata molempia. Haluat hoikistua ja pudottaa painoa ja sitten samalla saada kunnon lihakset. Minä dieettaisin ensin ylimääräiset pois eli KUNNOLLA dieetille eli suunnitelmallisesti. SItten on hyvä alkaa kasvattelemaan kunnolla lihasta. Toki sitä punttia pitää tehdä dieetilläkin, mut sitä lihaksen kasvua ei yksinään kannata silloin kytätä.

Joten:

- Laske kaloritarve esim. kalorilaskuri.fi: tod. näk sun dieetin kaloritarve on n. 1800 kcal.
- Kirjaa kiloklubiin syömises, se on ilmainen ja helppo kun vähän aikaa opettelee -> näät mikä on tilanne nyt ja opit säätelemään syömisiäsi sen avustamana
- Syö 3-4 h välein, elä jätä yhtäkään ateriaa väliin tai tuon aikarajan ulkopuolelle
- Juo paljon vettä
- Lisää proteiinia joka aterialle, nyt syöt tosi hiilaripitoisesti
- Lisää kasviksia
- Lisää öljyä
- Herkut pois nyt aluksi ja sitten kun homma alkaa toimia, ehkä syöntipäivä kerta, kaks / kuukausi

Varmasti alkaa tapahtua. Ensin pitää tehdä päätös. Sen jälkeen se on helppoa - senkun toteuttaa suunnitelman.

Kaloreiden orjallinen laskeminen ei ole välttämätöntä, mutta suosittelen joskus tekemään itsellesi pistareita, lasket muutaman päivän aikana syödyistä ruuista. Moni ajattelee, että ruokailu on kunnossa, mutta kun ne pistää paperille ja näkee siellä herkut ja muut, niin huomaa, että kaloreita voi tulla sittenkin liikaa ja esim. proteiinia ihan liian vähän. Olen Tiuskiksen kanssa samaa mieltä, napsi myös pari hedelmää päivässä. Sen oppii kuitenkin melko nopeasti muistamaan, että mitkä ruuat ovat ok ja mistä tulee valtava määrä tyhjiä kaloreita.

Tokikaan ei toimi kaikilla, mutta mulle ehdottomasti helpoin vieroittautuminen herkuista menee kyllä 100% kieltäytymisellä. Nami kun alkoi turhan paljon maistua mä pistin kerrasta kyykkyyn. Pidin vuoden aikana kaksi karkkipäivää ja yhden jäätelöpäivän. Se toimi.
Nyt sentään jo osaan vähän hillitä itseäni ettei tarvitse noin rankasti ruoskaa itelleen heilutella. Saatan kuukauden aikana parinakin päivänä syödä jokusen namin. :)

Ja painoa et saa putoamaan millään liikunnalla jos safkapuoli ei ole kunnossa. Syöminen vaikuttaa painonpudotukseen suurimman osan. Liikunnalla on yllättävän pieni merkitys sen suhteen. Muistelisin että suhde oli 80/20. Noin. Toki liikunta parantaa aineenvaihduntaa etc, joten ihan tarkkaa lukemaa ei voi tietää.

I hear you sister...
Keskity opettelemaan syömään oikein/puhtaasti joka päivä loppuelämää varten - Ei vain "kunnes dietti loppuu" - muuten tulee kilot takas.
(Itse yo-yo laihduttajana olen oiva esimerkki tästä).
Laihduttaminen ei vaadi juurikaan liikuntaa jos ruokavalio on kunnossa - esim jos kerta teet koirien kanssa pitempiä kävelylenkkejä vaikka pari kertaa päivässä niin se riittää siihen, että oikealla ruokavaliolla paino lähtee tippumaan. (On eri asia sitten haluta vauhdittaa painon lähtöä salitreenilla puhtaan ruokavalion tueksi, kuin mennä repimään itsestään kolmen tunnin sessio jotta se repsahdus sipsipussi ei haittais - haittaa kyllä edelleen).

Ihan vaan jotta saisit jotain tukea tästä mun tekstistä niin tässä miten olen yhden oppaan mukaan yrittänyt opetella normaalia ruokavaliota:

aamupala:
annos nallen kunto kaurapuuroa (vihreä paketti)
1rkl chia siemeniä (liotetty yön yli veteen jotta ravinteet irtoo paremmin, rasvahapot näissä "se juttu")
100g raejuustoa
Ylläolevan sotken kaiken yhteen ja hyvää on :)
½ greippi

välipala:
1 omena
30g casein proteiini drinksu

lounas:
kanaa/kalaa/lihaa
salaattia (ei niin väliä oikeestaan mistä sen koostat kuhan on perus salaatin aineksia ja en stressais tuliko sitä kurkkua nyt 100 vai 200g make's no difference mutta yritä monipuolistaa valikoimaa)
oliiviölyä ruokalusikallinen (rasvahapot on tärkeitä!)
Kunhat olet kylläinen.

välipala:
2 keitettyä kananmunaa
20g pähkinöitä (manteli ja saksanpäihkinä hyviä mulla noita 10g +10g)

Yleensä itse salilla tähän väliin joten sen jälkeen hera palkkari

Päivällinen
kanaa/kalaa/lihaa
vihanneksia (itsellä aina parsakaali/kukkakaali combo kun sitä saa niin kätevästi pakasteena)
tummaa makaroonia/riisiä tms kuitupitoista hiilaria (Jos on ollu lepopäivä niin oon ilta-aterialta jättäny pois tuon ja lisänny kasvisten määrää)
öljyä joko vihanneksiin tai lihan paistoon jollain tapaa kuitenkin mukaan

Omilla ruokamäärillä tosta setistä tulee tollanen 1400 - 1500 kcal mikä on ihan passeli siihen nähden, että mun lepoaineenvaihdunta on hieman lässähtänyt joku vähän reilu 1300. Mutta sä koostat omat annoskoot oman kokos mukaan tottakai. Vettä juon reilun 3 litraa per päivä ja siinä auttaa kun juon pitkin päivää tommosesta litran juomapullosta ja täytän joka kerta kun se on tyhjä...

Mikään juttuhan ei toimi tasan samalla tavalla kaikille, mutta tsemppaisin sua korjaamaan ensin ajattelutavan ruokaa kohtaan (loppujen lopuksi se on vain polttoaine keholle) ja palkitsemaan itsesi jollain muulla kuin ruoalla... Itse ostelen kenkiä kunnes alan pitämään siitä miltä vaatteet näyttää päälläni... jalan koko pysyy samana kiloista huolimatta niin on ihan hyvä kohde itselleni :)

Murehdi tuota liikuntaa sitten kun ruokailu sujuu ilman, että siinä koko ajan pyörii sipsit mielessä. Ei sitä liikuntaa kannata pois jättää jos olet hyvään alkuun päässyt, mutta tosiaan pari reipasta kävelylenkkiä päivässä koirien kanssa riittää siihen joten mitään överisessioita ei sit tarvita...

Anna myös aikaa itsellesi laihtua... Oma kärsimättömyyteni on osunut aina oman laihtumisen tielle kun mitään ei tunnu tapahtuvan tarpeeksi nopeasti, mutta niin se vain on opeteltava malttamaan.

Toivottavasti saat tuosta edes jotain irti/tukea vaikka ne ovatkin vain minun ajatuksia/neuvoja/tsemppiä.

Tulipa vielä mieleen....
Ethän anna itsellesi lupaa syödä sipsejä "nyt kun kerran on tullut käytyä salillakin"?
Ei välttämättä ois paha ensin kuukausi pari vetää vain safkapuoli kuntoon (ilman salia yms) ja kun alkaa tulosta näkyä, aloittaa liikunta sitten. Ettei vain siitä liikunnasta saa sitä helppoa aasinsiltaa siihen että nyt on varaa vähän herkutella sipseillä.

Kiitokset kaikille tähän asti neuvoja ja vinkkejä laittaneille! :hyvä: Varsinkin Backmanifylle! Tuosta saikin paljon irti, kiitti!

Herhikin taisi osua viimesessä viestissä ihan oikeaan, ehkä mä juuri olen tuolla mietinnällä antanut itselleni luvan syödä niitä sipsejä "kun tuli käytyä salillakin/lenkilläkin jne." :face:

Aion ottaa nyt näistä vinkeistä vaarin ja laitan tuon ruokapuolen kuntoon. Mut treenaamista en kyllä aio jättää vaan edelleen yritän vetää siellä salilla täysillä, koska kuitenkin himoan niitä näkyviä lihaksia niin paljon. :) Tämä tulee vaikuttamaan ruokavaliooni loppuelämän, en aio noudattaa vain jotain diettiä ja palata takaisin vaan tavoitteena on ihan ruokaremontti loppuelämäksi.

Sen verran vielä voisin sanoa tuosta painostani, että vaikka sitä kilomäärinä onkin yllättävän paljon niin peilistä ei silti näy mikään älytön plösö. Mulla on ehkä ne kuuluisat "raskaat luut". Vaatteissa menee M-L koon paidat ja housuissa 42 koko.

Sen verran vielä voisin sanoa tuosta painostani, että vaikka sitä kilomäärinä onkin yllättävän paljon niin peilistä ei silti näy mikään älytön plösö. Mulla on ehkä ne kuuluisat "raskaat luut". Vaatteissa menee M-L koon paidat ja housuissa 42 koko.

Kuulostaa siltä, että rasvan alla on ihan kivasti lihastakin! Vertailun vuoksi: mä oon viisi senttiä lyhempi ja 20 kiloa kevyempi mutta vain kaksi kokoa pienempi (paidat S-M, housut kokoa 38). :wtf: Ja mulla ei ole raskaat luut...

Kuulostaa siltä, että rasvan alla on ihan kivasti lihastakin! Vertailun vuoksi: mä oon viisi senttiä lyhempi ja 20 kiloa kevyempi mutta vain kaksi kokoa pienempi (paidat S-M, housut kokoa 38). :wtf: Ja mulla ei ole raskaat luut...

Voi kiitos assis! Tulipa tuosta hyvä mieli! Ehkä mä en olekkaan niin menetetty toivo noiden lihaksien suhteen. :) Jos vain saisin ne läskit sulamaan siitä päältä häiritsemästä sitä näkymää...

Omilla ruokamäärillä tosta setistä tulee tollanen 1400 - 1500 kcal mikä on ihan passeli siihen nähden, että mun lepoaineenvaihdunta on hieman lässähtänyt joku vähän reilu 1300. Mutta sä koostat omat annoskoot oman kokos mukaan tottakai.
Kyllä. Tämä on mielestäni liian vähän ainakin aloittelijalle kuten viittaatkin (ja itse asiassa kuulostaa myös Badckmanify olevan aika reiluilla miinuksilla. Tosin enhän tiedä miten paljon sinä liikut.) Mitä tulee tuohon lepoaineenvaihduntaan niin sehän kerrotaan n. 1,3-1,5 sen mukaan miten aktiviinen muuten on PLUS liikunnat. Eli jos lenkkeilee koirien kanssa, pyöräilee töihin jne niin aivan hyvin voi kertoa 1,5:llä ja sitten liikunnatvielä päälle. Oma lepoaineenvaihdunta on melkein sama (n. 1350 kcal) ja 500 kcal dieetti tapahtuu 1850 kcal:lla. Itseltäni lähtis järki (ja lihakset) tuommosella dieetillä :piis:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom