SUPERCARB 1kg -40%

Apuja digijärkkärin ostoon

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja toolate
  • Aloitettu Aloitettu

toolate

Nyt on alkanut kiinnostamaan digijärkkärin ostaminen. Digipokkari jo kotoa löytyy samoin kuin Pentax filmijärkkäri, joka on tosin vaan ollut pölyyntymässä itselläni koska setti on tullut aikaisemmin perintönä. Settiin kuuluu 3 erilaista objektiivia, joista muistaakseni 2 on Sigman valmistama ja yksi Tamronin. Jos nyt muistan oikein niin 2 objektiiviesita sopii suoraan pentaxin runkoon ja toinen noista sigmoista tarvitsee sovitin renkaan. Voin vielä tarkastaa kotoa objektiivien tyypit sun muut jos joku näkee sen tiedon tarpeelliseksi.

Sitten kysymykseen. Ensimmäistä järkkäri kun olen hommaamassa niin mitään ihan hirveitä summia en laitteeseen halua laittaa ja lisäksi haluan tietenkin ottaa nykyiset objektiivit käyttöön. Tältä kantilta ajateltuna ensimmäiseksi vaihtoehdoksi nousisi Pentaxin *ist DL, johon noiden kotona olevien objektiivien pitäisi sopia ilman sovittimia (tai noiden 2 ainakin). Mikäli olen oikein käsittänyt niin tämä on todella tärkeä homma. Eli turhat sovittimet ilmeisesti pilaavat kuvan laatua???

Olen hintoja katsellut ja netanttila näyttää tällä hektellä tajoavan järkihintaan kyseistä kameraa, eli ei kannata lähteä ulkomailta tilaamaan. Netanttilassa on kaksi erinlaista settiä, joista olen miettinyt tätä:
http://www.netanttila.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?storeId=1444&productId=223682&shopId=19652&findPath=true&compartmentId=20160&categoryId=20682&catalogId=1444&ddkey=ProductDisplay
Tämä siksi, että toisessa setissä on mukana 18-55 objektiivi joka jo kotoa löytyy sigman valmistamana.

Eli onko tämä nyt järkevä valinta tähän tilanteeseen?

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Nippelitietoa saat helpoiten selaamalla näitä foorumeita:

http://www.digicamera.net/keskus/index.php
http://www.kameralaukku.com/portal/index.php?name=pnphpbb2

Käyttökokemuksia tuosta kamerasta löytyy varmasti. Vaatii rekisteröitymisen, mutta se nyt ei ole suuri vaiva.

Pentaxista ei ole omakohtaista kokemusta, varmaan ihan hyvä merkki. Joskin aika pieni.
Sen takia kannattaisi ehkä myös harkita vielä kahta muuta (suurinta) merkkiä, eli Canonia ja Nikonia. Lähinnä sen takia, että koska nuo merkin hallitsevat markkinoita, käytettyjä obiskoita yms. on liikkeellä paljon. Paljon enemmän kuin Pentaxilla ja usein myös edullisemmin. Tuotekehitys ja uusien mallien tulo markkinoille on myös pikkumerkkejä massiivisempaa.

En nyt sano, että sun pitäs heivata Pentax ja valita toinen noista, mutta jos harrastus jatkuu pidemmälle niin sitä kannattaisi ainakin harkita, nyt kun et ole vielä tiukasti sitoutunut mihinkään merkkiin.

aidan sanoi:
Nippelitietoa saat helpoiten selaamalla näitä foorumeita:

http://www.digicamera.net/keskus/index.php

En nyt sano, että sun pitäs heivata Pentax ja valita toinen noista, mutta jos harrastus jatkuu pidemmälle niin sitä kannattaisi ainakin harkita, nyt kun et ole vielä tiukasti sitoutunut mihinkään merkkiin.
Tuonne olenkin jo rekannut ja selannut kokemuksia tuosta kamerasta. Pakkis on kuitenkin muotoutunut täydenpalvelun tavarataloksi. Uskon täältä saavani itseäni tyydyttävät vastaukset. :)

Pentax tosiaankin olisi mietintä listalla lähinnä noiden objektiivien sopivuuden takia. Eli onko se nyt tärkeätä tässä vai voiko noita sovittimia käyttää ilman kuvanlaadun heikkenemistä?

Jos totta puhutaan, niin kameroissa ne objektiivit lopulta maksavat enemmän kuin runko, joten joidenkin kivikautisten manuaalitarkenteisten Sigmojen, yms takia ei kannata runkoa valita.

Kunnon objektiivit maksaa hunajaa.

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Pentax on kyllä laadukas merkki, eikä se mikään ihan pieni puulaaki ole.

Oletko varmistunut, että nuo putket toimivat täysin ongelmitta *ist DL:ssä, ja onnistuuko tuon kameran etsimellä manuaalitarkennus kunnolla?

Käytetyistä objektiiveista puhutaan aina jostain syystä paljon tällä palstalla. Jonkun urbaanilegendan mukaan Canonille löytyisi paljon käytettyjä putkia, mutta kaikissa liikkeissä jotka käytettyä myyvät tuntuu olevan aina enemmän käytettyä Nikkoria. Se on sitten eri asia, kuka näitä käytettyjä putkia ostaa, kun laadukkaiden objektiivien hinta ei hirveästi yleensä laske. Itse ostan mielummin uutta lasia muutaman kympin kalliimmalla. Tältäkään kantilta en koe Pentaxin ostamista ongelmalliseksi.

Eri juttu sitten on, mikä on tuon rungon hinta-laatu-suhde. En ole koko runkoon perehtynyt ollenkaan.

En kuitenkaan ostaisi autoakaan siksi, että on siihen sovivat vanhat renkaat autotallissa. Mikäli kyseessä ei ole hillittömän hyvät renkaat :)

rafael sanoi:
Oletko varmistunut, että nuo putket toimivat täysin ongelmitta *ist DL:ssä
Tuo kannattaa ehdottomasti tarkistaa. Möin itse ikivanhan Canon 1000f + putket aikoinaan ostajalle joka kuvitteli saavansa halvalla putket uuteen 350D digiin. Ostaja ei maininnut "suunnitelmastaan" kun kauppa tehtiin, mutta rupesi nutisemaan jälkikäteen kun putket eivät sopineetkaan :D

modified sanoi:

No, tuo nyt on vähän miten ottaa. Jos "kunnon objektiivilla" käsittää parhaan objektiivin sekä rakenteen, käytettävyyden että optiikan suhteen, mitä rahalla saa, totta. Jos taas tarkoittaa kunnollisesti piirtävää objektiivia, jolla pääsee hyvin alkuun ja vähän pidemmällekin, en ole samaa mieltä.

Todiste: http://trsqr.net/photo/sigma18-50/ :)

modified sanoi:
Jos totta puhutaan, niin kameroissa ne objektiivit lopulta maksavat enemmän kuin runko, joten joidenkin kivikautisten manuaalitarkenteisten Sigmojen, yms takia ei kannata runkoa valita.

Tämän tiedänkin toki. Tarkoitus ei kuitenkana ole ainakaan heti alkuun panostaa loistaviin objektiiveihin tuhansia euroja. Yritän nyt vaan keksiä järkevää vaihtoehtoa jossa voisin vielä hyvällä mielellä kuvat noilla vanhoilla objektiiveillä. Mutta jos ne nyt käyvät helposti ja "laadukkaasti" muihinkin runkoihin niin olen kyllä muillekkin vaihtoehdoille avoin. Tosin testien mukaan tuo pentaxi ei näyttäisi kovin huono vaihtoehto olevan. Ehkä voisin miettiä myös D tai DS mallin ostamista.

Pitää tarkastaa objektiivit illalla ja katsoa niiden sopivuus noihin runkoihin. Onko kellään tarjota yleispätevää objektiivi saittia, josta voi tarkastaa objektiivien laadukkuuden sekä mihin runkoihin ne käyvät?

rafael sanoi:
Käytetyistä objektiiveista puhutaan aina jostain syystä paljon tällä palstalla. Jonkun urbaanilegendan mukaan Canonille löytyisi paljon käytettyjä putkia, mutta kaikissa liikkeissä jotka käytettyä myyvät tuntuu olevan aina enemmän käytettyä Nikkoria. Se on sitten eri asia, kuka näitä käytettyjä putkia ostaa, kun laadukkaiden objektiivien hinta ei hirveästi yleensä laske. Itse ostan mielummin uutta lasia muutaman kympin kalliimmalla. Tältäkään kantilta en koe Pentaxin ostamista ongelmalliseksi.

Tjaa-a..
Taidat olla aika kova asiantun-tijja käytettyjen suhteen. :david:

Koitas vilasta vaikka nuo Rajalan cameran vaihtolaitteet>
http://www.rajalacamera.fi/www/page.php?cat=18
ja kato mitä merkkejä siellä on eniten käytettynä myynnissä.
Ja muutenkaan pikkuliikkeet ei ole niitä paikkoja mistä käytettyjä laseja lähtisin ostamaan,
mieluummin suoralla kaupalla myyntipalstojen yms. kautta. Ei välikäsiä ja rahaa säästyy.

Kyllä laadukkaiden putkien hinnat nyt vaan laskee, ei nyt samaa tahtia kuin esim. tietokoneiden
komponentit, mutta kuitenkin. Laadukkaat lasit ovat aika kestävää tekoa ja kyllä niitä kannattaa
harkita, paitsi tietenkin jos rahaa on riittämiin ja uudet putket lompakolle just sopivia. Useimmilla
näin ei kuitenkaan ole.

Ja jos lähtee etsimään vaikkapa valovoimaista käytettyä laajista, niin aivan varmasti niitä löytyy
helpommin Canoniin ja Nikoniin kuin pienempiin merkkeihin.

aidan sanoi:
Tjaa-a..
Taidat olla aika kova asiantun-tijja käytettyjen suhteen. :david:

Koitas vilasta vaikka nuo Rajalan cameran vaihtolaitteet>
http://www.rajalacamera.fi/www/page.php?cat=18
ja kato mitä merkkejä siellä on eniten käytettynä myynnissä.
Ja muutenkaan pikkuliikkeet ei ole niitä paikkoja mistä käytettyjä laseja lähtisin ostamaan,mieluummin suoralla kaupalla myyntipalstojen yms. kautta. Ei välikäsiä ja rahaa säästyy.

No katsotaas nyt sitten Rajalan vaihtolaitelistoja.

Helsinki
Nikonin nykyjärkkäreihin istuvat lasit, Nikkor (af) 27kpl
Canonin nykyjärkkäreihin istuvat lasit, Canon (ef) 20kpl

Turku
Nikonin nykyjärkkäreihin istuvat lasit, Nikkor (af) 21kpl
Canonin nykyjärkkäreihin istuvat lasit, Canon (ef) 6kpl

Tampere, molemmissa 6kpl

Pikkuliikkeet missä käyn usein jatkavat samalla linjalla.

Huuto.netissä myydään paljon halpoja paskalinssejä, laadukkaammissa hinta ei tosiaan mitenkään huikeasti putoa. Takuun loppuminen aina tietenkin aina hieman laskee myyntihintaa. Muillakin myyntipalstoilla trendi on sama, toki Canon 350D:n kittilinssejä on joka paikka pullollaan, jos joku sellaisen haluaa ostaa.

Tuolla :david: -hymiöllä viittasit ilmeisesti itseesi? Kerropa nyt että mitä tuolla postauksellasi meinasit, ja lue tuo alkuperäinen postaukseni uudestaan, kun noin kärkkäästi olet meikäläistä idiootiksi väittämässä. Missään vaiheessa en ole väittänyt, että Pentax hallitsisi käytettyjen putkien markkinoita.

rafael sanoi:
Tuolla :david: -hymiöllä viittasit ilmeisesti itseesi? Kerropa nyt että mitä tuolla postauksellasi meinasit, ja lue tuo alkuperäinen postaukseni uudestaan, kun noin kärkkäästi olet meikäläistä idiootiksi väittämässä. Missään vaiheessa en ole väittänyt, että Pentax hallitsisi käytettyjen putkien markkinoita.

Ei kyllä Hasselhoff kuvasti ihan sua.

Ja jos lukaset ton mun ekan postin läpi niin huomaat, että en minä (saati kukaan muukaan) väittänyt Canonin hallitsevan obiskamarkkinoita suvereenisti. Ja, että kyllä uusilla ja käytetyillä putkilla on usein hintaeroa enemmän kuin se "muutama kymppi". Jopa niin paljon, että köyhät ostavat mieluusti käytetyn uuden sijaan.

Pointti oli siinä, että Canon ja Nikon ovat ne kaksi merkkiä joita markkinoilla on selvästi eniten. Toolatella on jotain vanhoja perintö-Sigmoja, joiden toimivuudesta digi-Pentaxin kanssa ei ole mitään tietoa, ainakaan vielä. Eli "pöytä" on vielä aikalailla puhdas kameran merkin valinnan suhteen. Pentax voi olla järkevä ostos, mutta noita kahta suurtakin kannattaa vielä harkita.

Mun mielestä jonkun muun kuin noiden kahden suuren valinta ei vaan ole järkevää. Mut se on toki vain mun mielipide.

aidan sanoi:
Ei kyllä Hasselhoff kuvasti ihan sua.

Ja jos lukaset ton mun ekan postin läpi niin huomaat, että en minä (saati kukaan muukaan) väittänyt Canonin hallitsevan obiskamarkkinoita suvereenisti. Ja, että kyllä uusilla ja käytetyillä putkilla on usein hintaeroa enemmän kuin se "muutama kymppi". Jopa niin paljon, että köyhät ostavat mieluusti käytetyn uuden sijaan.

Jep, se oli ihan viittaus omaan tekstiini ja tuohon käsitykseen.
Köyhän ei kannata harrastaa valokuvausta, ja jos oikeasti laadukkaita linssejä hommaa, niin mielummin itse ostan sellaisen, jossa on takuut kondiksessa.

aidan sanoi:
Pointti oli siinä, että Canon ja Nikon ovat ne kaksi merkkiä joita markkinoilla on selvästi eniten. Toolatella on jotain vanhoja perintö-Sigmoja, joiden toimivuudesta digi-Pentaxin kanssa ei ole mitään tietoa, ainakaan vielä. Eli "pöytä" on vielä aikalailla puhdas kameran merkin valinnan suhteen. Pentax voi olla järkevä ostos, mutta noita kahta suurtakin kannattaa vielä harkita.

Mun mielestä jonkun muun kuin noiden kahden suuren valinta ei vaan ole järkevää. Mut se on toki vain mun mielipide.

Mjoo, niinhän mäkin tuolla totesin.
Mutta en kyllä lähtisi rungon hankintaa perustelemaan silläkään, että sille löytyy käytettyjä putkia.

rafael sanoi:
En kuitenkaan ostaisi autoakaan siksi, että on siihen sovivat vanhat renkaat autotallissa. Mikäli kyseessä ei ole hillittömän hyvät renkaat.

aidan sanoi:
Ei tähän enää oikein voi muuta sanoa, kuin et oot sä Raffu aika pahasti kaffilla.
Tai sit vaan loistava trolli.

Runko+putki onyhtäkuin Auto+renkaat :lol2:

Mjoo, en jaksa enää vääntää aiheesta kun vastapuoli kykenee näinkin fiksuun keskusteluun. Samapa tuo, haasta riitaa jonkun muun kanssa.

No tosta teidän väittelystä nyt ei paljoa irti saanut :D

Putket ovat seuraavanlaiset (jos jollakin on jotain infoa noista). Toki yritän tsekata webbistä infoa heti kun on aikaa.

1. Sigma mini-wide II 28mm 1:2,8
2. Vivitar telezoom 75-260mm 1:4,5 Auto
3. Tamron 35-135 1:3,5-4,2

Jotenkin tuntuu, että melkosta crappiä ovat :)

Back
Ylös Bottom