Apuja äideiltä jotka reenaavat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Epica
  • Aloitettu Aloitettu
heips! ongelmani on nyt hassusti sanottuna lapsi... Elämäntilanteeni muuttui ja asun nyt lapseni kanssa kahden. Hoitoa ei ole saatavilla hirveän helposti ja haluaisin aloittaa kevyen treenaamisen jälleen kerran. En halua maksaa mistään elixiasta 70e/kk, lapsiparkin takia ja en edes käytä ryhmäliikunta mahdollisuutta. Lenkkeilystäkään ei meinaa tulla mitään kun poitsu jää ihastelemaan mitä ihmeellisimpiä asioita tien varteen. Te jotka olette samanmoisessa tilanteessa, kuinka saatte hoidettua hommat?? Nyt reilu 8kk aikana +8kg ja on nyt todella aika ottaa itseäni niskasta kiinni... Alkaa mielikuvitus loppumaan. Ja te jotka treenaatte kotona, mitä varusteita teillä on? Kiitoksia jo valmiiksi :)

Mulla ei kyllä tule kotona treenaamisesta mitään! Oon ostanu painoja ekaa lasta oottaessa joka on siis nyt 4 ja jälkimmäinen kohta 2, enkä niitä oo kovin montaa kertaa heilutellu :( Tällä hetkellä asun siis yksin lasten kanssa ja hoitoapua ei hirmusti ole. Lasten ollessa hereillä en voi painoja ottaa esiin, mutta tanssia yms pystyy puolisen tuntia kerrallaan sitten he sotkeutuvat hommaan mukaan niin ettei siitä tule mitään. Salilla pääsen käymään välillä pari kertaa viikossa välillä en ollenkaan ja silloinkin vain puolituntia. Mutta näin mennään nyt, koko ajan pystyy enempi ja kohtahan nuo on jo niin isoja että omaakin aikaa jää.. Lasten käytyä nukkumaan en yleensä jaksa reenailla vaan luen sähköpostit ja menen perässä maate :) Kummasti kyllä muuten noitten kanssa saa liikuntaa ;) esim kyykkyä tulee tehtyä jatkuvasti : aina kun istuu alas niin jo pitää nousta!!
Tsemppiä ja koita löytää aikaa itsellesi!

Minulla on juniori salilla mukana. Pyrin lapsen kanssa käymään ruuhkattomaan aikaan Junnulla on oma salireppu johon mukaan pakataan eväät kuten kuorittu ja paloiteltu omena, oma juomapullo ja mieleisiä leluja. Hienosti on junnu oppinut salilla olemaan ja välillä poislähtö onkin houkuttelua.

*edit. Lapsiparkkia ei tuolla salilla ole. Enkä haluaisi maksaa turhasta kun näin hienosti sujuu halvemmassakin paikassa.

Minkä ikäinen lapsonen on? Jos istuu vielä rattaissa niin ylämäkispurtit ovat taattu menestys. Kävelevän taapertajan kanssa voi lenkillä edetä askelkyykkykävelyllä, sivukyykyillä, miten tahansa. Loikka- ja kyykytreenejä voi tehdä myös leikkipuistossa kun tenava on hiekkalaatikossa. Kun se alkaa parkuen roikkumaan jalassasi, siitä saa kätevän lisäpainon. Toimii myös olka- ja hausitreenissä. Pikkukakkosen alkana voi heiluttaa kahvakuulaa parvekkeella, nostaa puntteja, askeltaa penkille, hypätä narua, tehdä vatsoja tms.

Yritä lisäksi järjestää itsellesi kerran viikossa oma luksustreenihetki, jos vain saat jonkun vahtimaan lasta. Muista, että itsestä huolehtiminen on lapsellekin parhaaksi. Isot tsempit!

Mulla on onneksi niin hyvä tilanne että saan treenata melkein aina kun siltä tuntuu! Mun mies on ammattiurheilija ja hänen työ on sitä että treenaa kerran pari päivässä ja muuten onkin vaan kotona, eli mulla ei ole ongelmaa siitä että kuka vahtii lasta! Ja mun oma äiti ottaa mielellään hoitoon, ja helppo kun asuu parin kilometrin päässä. Sillon kun halutaan miehen kanssa lähteä yhdessä juoksemaan tai salille niin mummi hoitaa ;)
Mutta on erittäin tärkeää saada sitä omaa aikaa! Aina mietinkin että miten jotkut äidit jaksaa yksin lasten kanssa jos ei koskaan saa omaa aikaa :( Itselleni ainakin tekee todella hyvää saada purkaa salilla arjen paineet!

Toivottavasti löydät keinon saada treeniaikaa! Helsingissä aurinkolahdessa on lasten leikkikenttä joka on aidattu ja vieressä on laitteita joilla voit treenata omaa painoa käyttäen vastuksena. Mielestäni se on hieno idea, että lapset voi leikkiä kun äidit ja isit treenaa :)

Ja te jotka treenaatte kotona, mitä varusteita teillä on?
Kahvakuula ja jumppa-alusta. Niillä mennään. Elän toivossa, että pikkukundi alkaisi viihtymään juoksurattaissa tai leikkimään puistossa, niin että äiti/iskä voi samalla urheilla.

Mites muuten Helsingin salien lapsiparkit noin yleensä? Onko millaisia kokemuksia, ja missä kaikkialla niitä on?

Mielestäni fiksumpaa kuin sijoittaa esim. Elixian lapsiparkkiin (jos ei edes ryhmäliikuntaa käytä) on sijoittaa luotettavalta taholta ostettuun lastenhoitopalveluun. 1-2 kertaa viikossa (tai minkä verran haluaa treenata/rahatilanne antaa myöden). Pari-kolme tuntia kerraallaan ja äippä pääsee salille. Lisäksi työllistät yhden ihmisen lisää :)

Mielestäni fiksumpaa kuin sijoittaa esim. Elixian lapsiparkkiin (jos ei edes ryhmäliikuntaa käytä) on sijoittaa luotettavalta taholta ostettuun lastenhoitopalveluun. 1-2 kertaa viikossa (tai minkä verran haluaa treenata/rahatilanne antaa myöden). Pari-kolme tuntia kerraallaan ja äippä pääsee salille. Lisäksi työllistät yhden ihmisen lisää :)

Itselläni tämä lastenhoito-ongelma on myös ollut viimeaikoina ajankohtainen.

En olisi millään halunnut liittyä mihinkään noista isoista saliketjuista, varsinkin kun omalla salilla oli niin hyvä fiilis, ja pärjäsin loistavasti ilman ryhmäliikuntatuntejakin.
Edullisin, ulkopuolinen, lastenhoitovaihtoehto kuitenkin olisi ollut neuvolan tarjoama kotiapu, josta saa hoitajan ad. 4h, 10 euron hintaan. Siitä, kun sitten vähän ynnäilee, esim. kaksi treenikertaa/viikko, se tekee jo pyöreästi 80 euroa kuussa. Näinpä lopulta päädyin elixian jäseneksi 60 egen kuukausihintaan - onhan se lopulta aika halpaa, kun treenaamaan pääsee vaikka kuutena päivänä viikossa.

Edullisin, ulkopuolinen, lastenhoitovaihtoehto kuitenkin olisi ollut neuvolan tarjoama kotiapu, josta saa hoitajan ad. 4h, 10 euron hintaan. Siitä, kun sitten vähän ynnäilee, esim. kaksi treenikertaa/viikko, se tekee jo pyöreästi 80 euroa kuussa. Näinpä lopulta päädyin elixian jäseneksi 60 egen kuukausihintaan - onhan se lopulta aika halpaa, kun treenaamaan pääsee vaikka kuutena päivänä viikossa.
Hyvä pointti!

Ja 1-2x treeniä viikossa... eihän siitä tuu muuta kun vihaseks. :D

Hei kiitos kaikille vinkeistä!! Poju on 4,5v ja koittanut tuossa päivittäin käydä pitemmällä kävelylenkillä kun poju kuiteskin jaksaa kävellä (juosta). Kotona hieman koittanut treenailla mm. punnertaa sohvaa vasten, vatsalihaksia, selkää ja koittanut kyykkää poju repparissa, mutta toisinaan hieman haastavaa :D ei kunnon salitreeniä voita mikään ja kun edes 2 kertaa viikossa pääsisi purkaan veren maku suussa niin voi ihanuus <3 no mutta asia mikä lohduttaa on se että tilanne ei ole tämä lopunelämää :) tsemppiä meille kaikille äideille!!!

Mä kyllä suosittelen myös kahvakuulaa. Mulla on nyt 4-vuotias ja 6kk vanhat pojan viikarit, joten tuttua on, ettei salille pääse. Nyt sitten treenaan kahvakuulalla niin omalla pihalla kuin leikkipuistossakin :) 30min 5-6 liikkeen pattereita 1min/ liike. Eihän kahvakuula korvaa perinteistä punttia, mutta koko kropan voimakestävyystreenin saa hyvinkin aikaan. Kannattaa vain aluksi joko käydä kerran ohjauksessa tai pyytää kokeneempaa näyttämään muutamia perustekniikoita.

Ainahan noita jäsenyyssalien kortteja voi vuokrata. Ei tarvi liittyä jäseneksi ja saa kuitenkin nauttia lapsiparkista.

Ilman lapsiparkkia en pääsisi jumppaamaan ikinä.

no nyt sitten menin ja repäisin vuoden salijäsenyyden Go Golle. 60e/kk sisältäen kaiken... toivottavasti on hintansa väärtti. Nuo kahvakuulat olen kyllä ajatellut muutenkin hankkia kotio, kun välillä tuntuu olevan turhan paljon tuota ylimääräistä energiaa mitä ei aina jaksaisi siivoukseen käyttää :)

Vauvan ja suunnilleen täysjärkisen kolmevuotiaan kanssa pystyin treenaamaan kotona kahvakuulilla, mutta nyt kahden ryntäilijän kanssa valitsin kalliin lapsiparkin. On se sen arvoista.

Pitää varmaan itekin hankkia se kahvakuula, nyt en oo viikkoon päässy minnekään (no okei kerran kauppaan kun jätin lapset siks aikaa autoon) kun molemmat lapset on kipeenä :(

Itsellä löytyy kotoa vaikka mitä. Iltaisin kun lapsi menee nukkumaan tulee niitä välillä käytettyä. Ennen ongelmana oli ehkä kumminkin AIKA. Yksinhuoltaja olen ja koiratreeneissä meni aikaa ehkä liikaakin. Omasta kunnosta huolehtiminen hiukan jäi kun keskityin vain treenaamaan koiraa (no se näyttikin sitten hyvältä ;)...)
Itsellä on lapsenvahti treenin ajaksi. Koira jouduttiin lopettamaan niin nykyään treenaan sen ajan itseeni... Mutta vaunulenkit ovat tehokkaita niinkuin joku mainitsikin. Aina ikävuoden mukaan olen keksinyt jonkun ratkaisun. Kun vaunut jäi pois niin talvisin vedin pulkkaa. Viime syksynä ostin synttärilahjaksi mönkijän... Näin onnistuu lenkkeily. Kohta jaksaa poitsu varmaan pyöräilläkin lenkin ajan. Välillä kesäisin tulee vedettyä polkutraktoria perässä... siinä sitten askeluksia, hyppyä, juoksua. sanoisin että ihan tehokasta. Poitsu kohta neljä vee ja mainittakoon että mönkijä oli ihan lapselle tarkoitettu ja kulkee siinä 10-15 ;).

No mulla ei ihan pientä lasta ole, ovat jo 6, 5 ja 4v. Aika ei kuitenkaan mihinkään salihommiin riitä. Kotoa löytyy penkki tankoineen ja painoineen, käsipainoja, kuminauhoja, nilkkapainot, selkäpenkki, crosstrainer, hyppynaru, hulavanne, leuanvetotanko.. Treenaan iltaisin lasten mentyä nukkumaan. Tulosta on tullut ilman saliakin! :)

Minulta löytyy vauva ja tehokasta ja hauskaa liikuntaa on erilaiset vauvan nostelut. On erityisen hyväksi varsinkin ojentajille. Vauvallakin on hauskaa, kun äiti vähän mellastaa ja heiluttaa puolelta toiselle. Lisäksi käyn pari kertaa viikossa kuntokeskuksessa tuulettumassa ja ulkona vauvaa voi kanniskella kantorepussa.

Mä oon ratkaissut lapsien kanssa treenaamisen siten, että treenaan kun lapset on päiväunilla. Onhan siinä haastetta saada molemmat nukkumaan yhtäaikaa (lasten iät 1v4kk ja 2kk), mutta kyllä siinä nopean treenin yleensä ehtii vetäistä kotisalilla. Minulla on myös jäsenyys Satsille, mutta se on tällä hetkellä hyllyllä. Siellähän sitten on lapsiparkki käytössä, joten jossain vaiheessa alan käymään taas siellä. Tällä hetkellä vaan on käytännön syistä helpompaa treenata kotona, niin ei mene salimatkoihin (n. 10km) aikaa hukkaan. Miehen vapaapäivinä sitten pääsen treenaamaan vapaammin, kun ei tarvitse huolehtia lastenhoidosta.

Suositut

Back
Ylös Bottom