Apua vajaprojektiin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja aren
  • Aloitettu Aloitettu
Koska täällä tuntuu olevan vähän joka alan porukkaa, ajattelin kysyä apua pikku projektiini liittyviin asioihin:

Tarkoitus olisi rakentaa lomaprojektina vajaan viiden neliön (esim. 300x150) vaja. Valmiin ostaminen (halvempi ratkaisu) ei kovin hyvin tule kyseeseen ulkoasuvaatimuksista johtuen (mahdollisesti turvekatto yms.).

Tällä hetkellä päällimmäisenä oleva vaihtoehto on rakentaa seinät kevythirrestä (esim. 28x120 tai turvekaton tapauksessa varmaankin ~50x150) - vajasta tulisi siis "hirsitalomainen". Seinien ei kuitenkaan ulkonäön puolesta tarvitsisi olla höylättyä tavaraa, joten olen miettinyt raakapontin (tai muun pontatun höyläämättömän sahatavaran) käyttämistä seinien rakentamiseen.

Onko raakapontin käyttämisessä tässä tarkoituksessa mitään mieltä?

Millaista raakaponttia (paksuus? leveys?) tähän tarkoitukseen kannattaisi hankkia? Lähinnä turvekaton kannalta, eli kestääkö ohuempi tavara turvekaton painon?

Liittyykö raakapontin käyttämiseen mitään potentiaalisia ongelmia (jos siis koko idea ei ole järjetön)?

Muita vaihtoehtoja kevythirrelle/raakapontille yms.?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä olen sen verran poropeukalo et en ihan kokonaan lähtis tekeen vajaa itse. Eli pohjaks ostaisin jonkun sopivan kokoisen paketin. Siihen huopakatto, eikö sinne rupeen alle kuitenkin jokatapauksessa jokin muovi tai huopa kuuluisi laittaa? Tietty puutavara saisi olla lakkaamatonta. Siihen vois sitten vetää omaa silmää miellyttävän lahosuojan tms. joka sävyttäisi puun tummemmaksi. Ehkä ikkunan pieliin, räystäiden otsalautoja tms. aidan tapaista voisi sitten tehdä hieman koristeellisemmin tyyliin sopivaksi.

Ihan miten teetkin, niin panosta niihin pohjiin, varsinkin jos meinaat jotain turvekattoa suunnitella. Se kerää aika mukavasti kuitenkin painoa. Se kun kastuu niin painoa voi tulla päälle vaikka tonnin verran. Jos se maaperä on yhtään routivaa, niin se vaja on joka alkukesästä eri asennossa. Ei se suoraan tunkkaaminen niin kovin kivaa ole. Mä tekisin rungon 100x100:sta, ja tukisin vielä 50x100:lla. Pitäisi turvekatonkin painon kestää. Pintaan sahattu pontattu paneli. Ei siinä ulkonäössä iso eroa ole paksumpaan pontattuun lautaan. Pihassa on tuollainen saman kokoinen ed. mainitulla tavalla tehty vaja, ja 40 vuotta on kestänyt kasassa. Mitä nyt saa sitä välillä tunkkalla kun ei ole pohjia tehty. Oli maannut pidemään ihan suoraan maata vasten, ja ei silti ollut alajuoksut lahonneet kokonaan. Sokkelikaistaa muistaa heittää sinne alajuoksun ja betonin/harkkojen väliin. Jos on valmiit pohjat, niin tuollaisen vajan tekee päivässä kasaan ilman pintakäsittelyä. Ei tuossa pahemmin voi mikään vikaan mennä, kunhan muistaa ristimitat tarkastaa ja suunilleen laittaa vajan passiin.

En tiedä miten meinasit kasata, mutta ohuehko pontattu tavara voi vetää aika kieroon ja vääntää koko komistuksen uuteen uskoon. Ja hankala sellaiseen on jotain kierretankojakaan viritellä. En tiedä tarkoititko, että et tekisi mitään erityistä kantavaa runkoa, vaan meinasit tuosta raakapontista tehdä koko vajan. En itse tekisi ainakaan.

Tuo turvekatto painaa tosiaan 150-250 kg/m2 (varmaan olet jo tutkinutkin), joten se asettaa jotain kantavuusvaatimuksia. Itselläni ei ole kokemusta vastaavan rakentamisesta, mutta jos kehikkoratkaisuun päädyt, tuo ~50 mm paksuus on varmaan aika minimi. En usko, että tuon paksuista raakaponttia puutavaraliikkeissä myydään, kun sitä ei ole tuohon käyttöön tarkoitettu. Lisäksi tosiaan tuo raakapontti voi alkaa vetelemään suuntaan tai toiseen, riippuen millä sahaustekniikalla se on sahattu. Kevythirrellä tätä ongelmaa ei ole, koska se on oletettavasti höylätty kuivauksen jälkeen.

Mikäli sulle ei nuo valmispaketit sovi, saiskohan jostain pelkkää valmista kehikkoa ilman muita hilppeitä? Ja oikeastaan riippuu vähän kanssa siitä, haluatko vajaasi hirsitalomaiset nurkat vai et? Runkomenetelmällä on tosi helppo rakentaa vai sen voi vuorata mieleisellään paneelilla mutta tuollaiseen ei ole juuri järkeä feikkinurkkia käydä tekemään.

Jos taas haluat ihan aidonnäköisen, niin osta tuota "hirttä" ja rakenna pois. Riski voi olla, että hermot saattaa välillä mennä nurkkasalvoksia tehdessä ja että ne jäävät väljiksi jolloin joudut tukemaan rakennusta esim. sisäpuolisin tolpituksin.

Tekemällähän sitä oppii, sanoi 4H-täti aikoinaan;) Pistähän sit kuvia, kun saat vajan värkättyä!

huom! ylläoleva teksti on kirjoittajan oman pään tuottamaa tekstiä eikä edusta mitään virallista kantaa.

Suositut

Back
Ylös Bottom