Apua ruokavalion kanssa

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Yritän järkeistää ja parantaa omaa ja perheen ruokavaliota. Olen lukenut valtavasti tietoa monesta eri suunnasta ja tarvitsisinkin apua sen tiedon suodattamiseen.
Haluan monipuolisen, vaihtelevan ja terveellisen ruokavalion koko perheelle. Minä olen raskaana tällä hetkellä ja sekä puoliso että minä treenaamme säännöllisesti. Syömme aika proteiinipainoitteisesti, mutta lapsille (4v ja 6v)
haluan tarjota perunaa, riisiä ym. Olen yrittänyt ottaa vinkkiä ns. lautasmallista eli puolet lautasesta olisi kasviksia, 1/4 osa lihaa ja 1/4 hiilaria. Mutta onko siinä riitävästi proteiinia?

Ongelmaksi muodostuu se monipuolisuus, tuntuu että syö samoja ruokia joka päivä. Päivälliseen satsaan enemmän kun koko perhe syö yhdessä, mutta mitä aamupalaksi, lounaaksi ja välipalaksi, jälkiruokaa mainitsematta. Esim lounas on päivittäinen murheenkryyni, ei huvittaisi tehdä niin isoa operaatiota siitä. Usein teenkin tonnikalavoileipiä hedelmien ja kasvisten kanssa.
Välipaloja menee lapsilla runsaasti: jugurttia, voileipiä, hedelmiä, porkkanoita jne.
Teen usein monietnistä ruokaa eli kuinka eri pavut, linssit, viljat saa yhdistettyä terveellisesti? Onko ne proteiinejä vai hiilareita, kun molempia väitetään. Ja kyllä kookosmaito, valkoinen riisi ja eri nuudelit ovat paljon käytössä, vaikka ei varmasti paras vaihtoehto olekkaan.

Osaisiko joku auttaa minua tässä toivottoman tuntuisessa yhtälössä? Niin ettei tarvitsisi kokata joka perheenjäsenelle erikseen :)

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Minä en ymmärrä, miksi ongelmana olisi monipuolisuus. Suurinpiirtein kaikki maailman ruokalajit koostetaan hiilihydraateista ja proteiinista. Lihaa/kalaa/kananmunaa/maitotuotteita kasvisten sekä riisin/perunan/pastan kera. Liikaa rasvaa ja kuiduttomia tuotteita toki kannattaa karttaa. Ei jokaiselle tarvitse tehdä eri ruokia, jos pöydässä on tarjolla vaikkapa a) lihaa, b) perunaa ja c) kasviksia. Jokainen vaan ottaa siitä oman tarpeensa mukaan.

Jotkut ruoka-aineet ovat hyviä proteiiniin, jotkut kuidun ja jotkut hiilihydraatin lähteitä. Mutta se ei tarkoita, etteikö esim. pavuissa voi olla sekä proteiinia että hiilihydraatteja.

Mulla tuntuu olevan vähän samantapainen ongelma, haluaisin itse syödä ns.bodysafkaa kotona, mutta se ei taida kuitenkaan olla ihan optimaalista 5-vuotiaalle tyttärelleni. Ongelmaa ei myöskään helpota se että mieheni ruokailutottumukset poikkeavat myöskin omistani aika radikaalisti.

Välillä homma menee aikamoiseksi säätämiseksi, mutta olen yrittänyt toimia lautasmallin mukaan ainakin tyttäreni ja mieheni kanssa ja sitten lisäillyt erilaisia proteiinilisukkeita itselleni, ja pikkuisen ehkä rajoittanut omaa hiilarien syöntiäni. Kyllä sitä aika monipuolista ruokaa on syöty vaikka joskus onkin tehty sekä kalapuikkoja tytölle ja miehelle että uunilohta minulle...

Yksi hyväksi havaittu keino on tehdä kerralla reilummin ruokaa, että voi sitten seuraavana päivänä ottaa rennommin ja lämmitellä edellisen päivän eväitä.

Jos muilla on jotain hyväksi havaittuja keinoja perheruokailujen järkeistämiseksi niin otan ilolla vastaan ehdotelmia...

Minulla sama ongelma...ja sen verran on alussa meikäläisen "kroppa kuntoon"-projekti, että helposti lipsuu...ja kun lapsille 1,5v ja 3v, on pakko olla tarjolla sitä perussapuskaa. Eri asiahan se olis jos ei kaapista löydy muuta kun "hyvää" ruokaa...ei tule sitten ylilyöntejä.

Toki nyt on kyllä alku mennyt kivasti, johtuen varmaan alkuinnostuksesta, mutta sitä tulevaa pelkään, kun into alkaa tasaantua. Tähän asti olen syönyt muksujen kanssa 1.lämpimän aterian samaa pöperöa(normi kotiruokaa höystettynä kasviksilla), mutta lisäkehiilareista vähentänyt, eli aina ollut erillinen riisi, pasta tms, josta helppo ottaa tarpeen mukaan. Toisella lasten lämpimällä aterialla itse syönyt sitten tonnari, raejuusto ym sössöjä,

Eli kaapissa pidän itselle aina erilliset halvat paremmat vaihtoehdot(saatan kypsentää esim kanaa vain itselleni) ja ipanoiden luotan saavan kaikki tarvitsemansa normiruoasta. Ja jos ukko nurisee, on syömättä sitten..:hyper:

Hieman aiheeseen liittyen, Hesarin NYT-liitteessä (2.6.) oli juttu perheestä jossa eleltiin vähähiilihydraattisesti (karppaus?), lapset mukaanlukien. Ihan lääkärin kommenttikin oli aiheesta.

Zone-sarja -42%
Back
Ylös Bottom