Apua matematiikan tehtäviin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kiwi
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
35
Pyytäisin nyt apua pakkiksen matematiikan osaajilta ja miksei muiltakin.:) Ongelmana on nyt kaksi tehtävää, joita en saa oikein.

1.Ratkaise -6cos(-10x+a)=0 anna x:lle neljä ratkaisua.

2.Laske df(t)/dt kun f(t)= cos(b1e^t)+artanh(x). Olen yrittänyt laskea tätä derivaatan sisäfunktion kaavalla tuloksetta. Onko tuolla 1:llä jokin erityinen merkitys tuolla cosinin sisällä?

Toivottavasti joku ymmärsi ja osaa auttaa. Itselläni alkaa keinot ja hermot olla lopussa:( Kiitos ja anteeksi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei nyt jaksa muuta... mut mietis vaikka yksikköympyrää katsoen milloin cos (-10x+a)=0
cos x:hän on yksikköympyrässä x-koordinaatti.

Pyytäisin nyt apua pakkiksen matematiikan osaajilta ja miksei muiltakin.:) Ongelmana on nyt kaksi tehtävää, joita en saa oikein.

1.Ratkaise -6cos(-10x+a)=0 anna x:lle neljä ratkaisua.

2.Laske df(t)/dt kun f(t)= cos(b1e^t)+artanh(x). Olen yrittänyt laskea tätä derivaatan sisäfunktion kaavalla tuloksetta. Onko tuolla 1:llä jokin erityinen merkitys tuolla cosinin sisällä?

Toivottavasti joku ymmärsi ja osaa auttaa. Itselläni alkaa keinot ja hermot olla lopussa:( Kiitos ja anteeksi.

1. Kosini on nolla, kun -10x+a=pi/2+kpi, k=0,1,2,...
-10x=(k+1/2)pi-a
x=a/10-(k+1/2)pi/10
neljä ratkaisua saat, kun otat vaikkapa k=0,1,2,3

2. f'=D(cos(b1e^t)+artanh(x)), artanh on kaiketi hyperbolinen arcustangetti, mutta onneksi x:n suhteen, joten sen derivaatta t:n suhteen on 0 (nolla). Jäljelle jää:
f'=D(cos(b1e^t))
f'=-sin(b1e^t)b1e^t, eli kosinin derivaattafunktio kerrottuna sisäfunktion derivaatalla.

Tässä on mitä sain aikaan tähän aikaan illasta.

Noilla tiedoilla 1 tehtävän saat ratkeamaan sillä faktalla, että cosx=0 kun x=pii/2+nkerta pii ja siihen suunnat päälle eli siitä +/-. Äärettömästi ratkaisuja siis. Vai onko a:lle annettu jotain ehtoja??

2 tehtävässä derivoit vain t:suhteen. -sin(b1e^t)b1e^t on silloin vastaus. Vai haettiinko jotain muuta?

Voisit vähän tarkentaa mistä matikankurssista (oppilaitos ja kurssin nimi esim) on kyse. Outo paikka kysellä tuollaista :david:

Edit:Olin hidas mutta jos samaan laskuun saa kaksi samaa vastausta, niin kai se sitten on oikein

Noilla tiedoilla 1 tehtävän saat ratkeamaan sillä faktalla, että cosx=0 kun x=pii/2+nkerta pii ja siihen suunnat päälle eli siitä +/-. Äärettömästi ratkaisuja siis. Vai onko a:lle annettu jotain ehtoja??

2 tehtävässä derivoit vain t:suhteen. -sin(b1e^t)b1e^t on silloin vastaus. Vai haettiinko jotain muuta?

Voisit vähän tarkentaa mistä matikankurssista (oppilaitos ja kurssin nimi esim) on kyse. Outo paikka kysellä tuollaista :david:

Ketä kiinnostaa kurssin nimi? mitäs outoa tässä on?

Minua olisi kiinnostanut :eek: ja kysymys matikantehtävistä tällä palstalla oli mielestäni outo tai sitten olen itse koska en lähtisi täältä vastausta hakemaan. Mutta kysyjä taisi saada vastauksensa, joten paikkahan oli ihan oikea :rolleyes: Onhan täällä tietysti aiheita joka lähtöön...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom