Apua, keho ihan sekaisin

Nyt kaipaisin valtavasti apua, olen epätoivon partaalla. Vähän taustaa: olen kolmekymppinen nainen ja sain juuri ensimmäisen lapseni. Olen 166cm ja painoin ennen raskautta 64kg, treenasin ahkerasti punttia ja olin suht hyvässä kunnossa. Olen noudattanut vähähiilarista ruokavaliota viimeiset 5 vuotta, mutta en kuitenkaan super tarkasti. Ruokatottumukseni ovat aina olleet heikonlaiset, monesti on jäänyt lounas tai ruokailuiden välissä on ollut monta tuntia. Mutta koskaan se ei ole vaikuttanut mitenkään negatiivisesti.
Nyt lapsen synnyttyä kiloja jäi 6, joita sitten olen epätoivoisesti yrittänyt karistaa. Aloitin kovan treenin ja yritin säännöllistää ruokailua paremmaksi. Eli 5 pientä proteiinipitoista ateriaa päivässä.
• Aamupalaksi pari kananmunaa ja täysjyväleivän viipale
• Aamu välipalaksi manteleita
• Lounas perunatonta kaalikeittoa, jossa on vähärasvaista jauhelihaa
• iltapäivällä keitetty muna ja kurkkua
• päivälliseksi lihaa ja salaattia
Treenasin punttia 4 kertaa vko ja juoksin intervalleja 3 kertaa vko.
2 viikon lopputuloksena, paino nousi 5kg.
Puoliso sanoi että olen ollut kitukuurilla liian kauan ja keho piti kiinni kaikesta ruuasta. En tiedä kuinka totta tämä on ja kuinka paljon minun pitää lihoa että keho menee pois säästöliekiltä?
Harmittaa valtavasti olla näin lihava ja stressaan kovasti asiasta. Minulla on ollut monta isoa muutosta viime aikoina lapsi, muutto, aloitus vaativassa duunissa ja en tiedä vaikuttaako tämä asiaan. Mutta olisin kiitollinen jos jollain olisi jotain neuvoa minulle.

luulis että lapsen saaminen on AIKA iso juttu kropalle, vaikka tällainen pikkupoika olen enkä mistään mitään tiedä :D

Yks juttu tossa sun ruokavaliossa kyllä pistää silmään. Saatko tarpeeksi rasvaa?? Jos rasva-aineenvaihdunta ei ole kunnossa kun et saa tarpeeksi monipuolisesti/oikeassa suhteessa rasvoja, niin et kyllä varmasti laihdu tehokkaasti.

Kiitos tk, juon vaikka pullon oliiviöljyä päivässä, jos se on mikä tepsisi.
Otan päivittäin ruokalusikallisen pellavaöljyä ja syön kalsiumia, rautaa ja fosfolipidi valmistetta jonka pitäisi vähentää stressihormoni kortisolia.

Vaikea mennä sanomaan, mikä toimii kun en ole itse synnyttänyt :E

Kuitenkin kun olet treenannut salilla aika paljon niin onko siitä haittaa että paino on lisääntynyt, jos olet kuitenkin kiinteytynyt? Älä tuijota liikaa sitä vaakaa, jos muuten olet saanut tuloksia. Ja tosiaan toi intervallitreeni kuullostaa hieman liian rankalta raskauden jälkeiseen rasvanpolttoon, ja parhaiten rasva palaa kuitenkin suht matalallla sykkeellä esim. tunnin nopealla kävelyllä/hölkällä. Vähennä salia 2-3 kertaa viikkoon, ja käy pääasiassa matalan sykkeen lenkeillä/uimassa intervallien sijaan.

^komppaan... itse jos haluan pienentyä niin juurikin kävely ja matalalla sykkeellä tehdyt pitkät lenkit ovat tehonneet parhaiten. joku tulee nyt valittamaan ja pätemään jostain tieteellisesti todistetuista jutuista mutta sanotaan nyt silti ettei omalla kohdalla nuo intervalli yms jutut auta pienentymiseen paskaakaan :) ja se rasva mukaan.. ps vaa'an voit heivata helvettiin ;)

Kalaöljyä 10g, vegee reippaasti. Itse söisin sinuna pari viikkoo enemmän ja treenaisin punttia kovaa, sais aineenvaihdunnan takasi.

En ole mikään ravintoterapeutti, joten en mitään ihannedieettiä osaa laatia, mutta ns. pitkiä hiilareita soisin olevan enemmän. Onko paikkoja turvotellut? Ajattelin, että olisiko kroppaan kertynyt nestettä jostain syystä?
Sitten komppaisin Mr. tissikeisaria ( =D ), eli sellaisia tunnin kestoisia rauhallisia reenejä, joissa syke on siellä 130-150 hujakoilla. (Sykemittarin omistaminen auttaa)
Ja sitten vielä: Älä ressaa. Kyllä ne siitä lähtevät vääjäämättä kun kuluttaa enemmän kuin syö. Tsemppiä ja pitkää pinnaa.

Moro,
En tiedä hoksasitko että tuolla oli sellanen "punttimimmit"-osio. Luulisin että sieltä voisit saada apua jopa "kohtalotovereilta" :). Miehet/pojat kun voivat noista asioista puhua korkeintaan mutu-tuntuman pohjalta ( pl. asiaa opiskelleet ). Tsemppiä treeneihin!

Jos syöt kananmunat kokonaisena niin niissähän on kyllä rasvaa melkoisesti eli vaihtoehtoisia proteiinin lähteitä kannattaa suosia välillä. Treenatessa osa painosta menee myös lihaksiin eli ei kannata tuijottaa vaakaa vaan peiliä. Minun mielestäni pitäisi syödä myös hiilihydraatteja reilusti, koska muuten elimistö varmaan käyttää kallisarvoisen proteiinin energian tuottamiseen ja tulee myös sitä säästöliekki-efektiä.

No ensimmäinen asia, mikä omaan silmään pistää ruokailussa, on rasvan vähyys. Kananmunissa ja manteleissa on rasvaa, mutta 3 munasta rasvaa tulee alle 20g. Lisäksi tuo ruokavalio näyttää todella niukalta energian puolesta kaikin puolin.

Back
Ylös Bottom