Apua kaivataan nopeasti

Muistuipa mieleen vielä yksi omaan kokemukseeni perustuva (ja gluteenikriitikoiden allekirjoittama) asia ahmimiskohtauksista: itselläni siis ahmimishimo kohdistui eniten gluteenipitoisiin leivonnaisiin ja leipään. Jotkut selittävät ilmiötä sillä, että gluteeni toimii aivoissa opiaatin tavoin aiheuttan riippuvuutta. Kun en syö gluteenia, mitään vastaavaa ahmimista ei ole tapahtunut lähellekään.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
^ Mä luulen, ettei tässä kohtaa ihan järkevin ajatus ole ottaa taas joku rajoite, uusi "nou nou" - kohde ruokavalioon... Kohta ei oo mitään mitä voidaan kuvitella syövän :oops:

^ Mä luulen, ettei tässä kohtaa ihan järkevin ajatus ole ottaa taas joku rajoite, uusi "nou nou" - kohde ruokavalioon... Kohta ei oo mitään mitä voidaan kuvitella syövän :oops:
Ei se tosiaan pakosti olekaan kaikilla se juttu, mutta mulla se selvästi oli, rasvan "vapauttamisen" ohella. Heti jos yhtään alan rajoittaa rasvaa, ahmimishimo nostaa hieman päätään - kuten jos otan poikkeuksellisesti jotain gluteenipitoista. Gluteenittomuus sinänsä on nykyään tosi helppoa, kun kaikki perusjutut ainakin saa gluteenittomana myös.

Kaikki viljatuotteet mitä käytän ovat gluteenittomia ja maitotuotteet laktoosittomia.

Toivoin että olisin saanut ravintoterapeutista apua ja tarkan ruokavalion mitä noudattaa mutta ei.
Siksi ruuan kanssa säätäminen vaikuttaa niin isosti elämääni.

Täältä löytyy myös enemmän ongelmia kuin laki sallii... En ole aloittajan tavoin alipainoinen, vielä. Olen 27v nainen ja painan nyt n. 67kg ja pituus 181cm. Vielä vuosi sitten olin lievästi ylipainoinen enkä käynyt salilla. Nykyään treenaan 4-5krt/vko pelkästään salilla tavoitteena kiinteä kroppa ja jonkinlainen peppu! :) Mutta siis, rajoitan syömistäni nykyään todella rajusti, mutta olen tietoisesti ottanut käyttöön herkkupäivän joka toinen lauantai. En syö leipää/eineksiä/makeisia yms muuten, mutta herkkupäivinä voi upota uskomaton määrä ruokaa. En tunne enää kylläisyyttä, herkkujen mussuttaminen aiheuttaa suoraan kivun. Ja lisäksi järjettömän turvotuksen, pulssin voimistumisen, kylmää hikoilua, ahdistusta... Onneksi joka kerta onnistun ahmimaan ehkä hieman vähemmän, mutta ihan liikaa silti. Paino nousee aina turvotuksen ansiosta, mutta laskee parissa päivässä.

Tahdon pudottaa yhä n. 2kg (olen sanonut näin ennenkin, ensimmäinen hiljainen tavoite oli 70kg, mutta uskoin näyttäväni jo ihan kivalle, jos painaisin 75kg. Näin ei ollut ja tavoite 70kg kun tuli puntariin niin vieläkään se ei riittänyt ja ajattelin, että vielä pari kiloa täytyy lähteä. Ja taas ajattelen näin...), jotta saisin oikeasti kiinteän vatsan sekä sisäreidet. Käsivarsissakin on vielä pienet "allinjämät". Olen vain ruumiinrakenteeltani jotenkin tosi ruma. Leveät hartiat ja kapea lantio, rasvojen kadottua myös rinnaton, mutta pömppis on ja pysyy. Silmä näkee "ison pömppiksen", mutta järki sanoo, ettei se voi olla kovin valtaisa, jos vyötärön kapein kohta on 66cm ja lantio 85cm. Mutta järki häviää tämän ottelun ja olen mielestäni yhä liian läski.

En ole ihan satavarma, miksi edes kommentoin tähän mitään, mutta jotenkin äimistyin ihmisten "valtavista" kalorimääristä.
Itse syön seuraavasti:
Aamu
30-40g kaurahiutaleita puuroksi (veteen)
100g marjoja (usein pihtaan ja jätän esim 80 grammaan, ja siis todella punnitsen grammalleen)
100g rasvatonta, maustamatonta jogurttia/vähärasvaista raejuustoa
lisäksi lesitiinitabletti, omega 3 tabletti, joiden annostus purkin mukaan on 3/pvä, mutta ajattelen säästäväni siinä vähän kaloreita kun otan vain yhden, monivitamiini, foolihappo+rauta ja kalsium+D
Lounas
100g kanaa/kalaa/lihaa
vapaasti kaikkia kasviksia ja salaattia
treenipäivinä 65g kaurahiutaleita/210g bataattia
toisinaan max 50g avocadoa

Välipala
3-6 valkuaista
100g marjoja tai salaattia riippuen missä muodossa syön valkuaiset

Päivällinen, treenin jälkeinen ateria
Lepopäivinä sama kuin treenipäivien lounas, mutta ilman rasvaa. Treenipäivinä 90g kaurahiutaleita/280g bataattia.

Iltapala
3-6 valkuaista
50g marjoja

Treenin jälkeen palautusjuoma tai proteiinipatukka.

Pihistelen mielelläni hiilareissa, uskottelen itselleni, että se on tarpeellista varsinkin, jos juon sokerittoman energiajuoman, joka sisältää 23kcal. On niin kovin rentouttavaa istahtaa töiden jälkeen penkille kylmän juoman ja savukkeen kera. Tiedän, ettei tupakointi ole kovin hieno idea, mutta polttamieni savukkeiden määrä on välillä 0-10/pvä ja useita nollapäiviä, joten en ole myöskään addiktoitunut. Kunhan ns huvikseni... Mutta siis joo, jotenkin kauhulla olen lukenut näitä juttuja, joissa muut naiset syö yli 2000kcal lihomatta! :O Itse kuvittelen lihovani välittömästi, jos syön 10g liikaa kanaa ja suorastaan räjähtäväni läskiksi, jos se 10g on jotain hiilaria. Ristiriitaista eikö totta? Huomioiden alussa kirjoittamani herkkupäivät...

Överiksi on viikonloppu mennyt. Pe n.250g suklaata, la 200g karkkia ja jäätelöä... Vaaka näyttää painon nousseen, vatsa on kipeä ja sekaisin, mutta henkisesti sattuu kaikkein eniten.

En vain pysty hallitsemaan tätä ja siksi se aiheuttaa kovan häpeän kun olo on itse aiheutettu ja nyt kärsin seurauksia :(

Täältä löytyy myös enemmän ongelmia kuin laki sallii... En ole aloittajan tavoin alipainoinen, vielä.
Niin. Kovaa kyytiä olet sinne matkalla jos et herää todellisuuteen nyt.

Nykyään treenaan 4-5krt/vko pelkästään salilla tavoitteena kiinteä kroppa ja jonkinlainen peppu! :) Mutta siis, rajoitan syömistäni nykyään todella rajusti, mutta olen tietoisesti ottanut käyttöön herkkupäivän joka toinen lauantai. En syö leipää/eineksiä/makeisia yms muuten, mutta herkkupäivinä voi upota uskomaton määrä ruokaa. En tunne enää kylläisyyttä, herkkujen mussuttaminen aiheuttaa suoraan kivun. Ja lisäksi järjettömän turvotuksen, pulssin voimistumisen, kylmää hikoilua, ahdistusta...
Tiiätkö tuo sun tavoite on sitten taas ihan epäjohdonmukainen. Kiinteys tulee siitä, että kropassa on lihasta. Ja peppu tulee siitä, että se kasvaa eli lihas kasvaa (rasva sulaa päältä, JOS rasvaa on). Ja jotta lihas voi kasvaa, niin elimistö tarvitsee hienoiset pluskalorit. Vähintäänkin plus-miinus-nolla kalorit.

Tahdon pudottaa yhä n. 2kg (olen sanonut näin ennenkin, ensimmäinen hiljainen tavoite oli 70kg, mutta uskoin näyttäväni jo ihan kivalle, jos painaisin 75kg. Näin ei ollut ja tavoite 70kg kun tuli puntariin niin vieläkään se ei riittänyt ja ajattelin, että vielä pari kiloa täytyy lähteä. Ja taas ajattelen näin...), jotta saisin oikeasti kiinteän vatsan sekä sisäreidet.
En ole ihan satavarma, miksi edes kommentoin tähän mitään, mutta jotenkin äimistyin ihmisten "valtavista" kalorimääristä.
I--- Mutta siis joo, jotenkin kauhulla olen lukenut näitä juttuja, joissa muut naiset syö yli 2000kcal lihomatta! :O Itse kuvittelen lihovani välittömästi, jos syön 10g liikaa kanaa ja suorastaan räjähtäväni läskiksi, jos se 10g on jotain hiilaria. Ristiriitaista eikö totta? Huomioiden alussa kirjoittamani herkkupäivät...
Tuo on just se klassinen syömishäiriön aloituskaava. Ensin pari kiloo, sitten vielä pari, ehkä vielä pari kun "mähän hallitsen tän", "täähän sujuu", "ihana oo kun pystyy kontrolloimaan itseä ja kehoa" jne jne :p Sun kyky hahmottaa itsesi on hämärtynyt ja se on ihan hirvittävän yleistä laihtuneiden ja urheilevien ihmisten keskuudessa. Faktat puhuu puolestaan, tuo vyötärönympärys noin pitkällä ihmisellä on ihan naurettavan vähän.

Mä oon 169 / 60 ja mua VITUTTAA, etten pysty syömään kuin n. 2500 kcal lihomatta. Tarkoittaa siis sitä, että mulla ei oo kovin paljoa lihasta, eikä mun metabolinen kapasiteetti oo kovin kaksinen, vaikka oon ihan helevetisti sitä yrittänytkin rakentaa jo useamman vuoden. Eli tän saliharrastuksen ideakin on yrittää vahvistaa ja kasvattaa oma metabolista kapasitettia eli omaa aineenvaihduntaa ja sitä kulutusta. Eli yrittää saada keho pelaamaan mahdollisimman terveesti ja hyvin eli myös polttamaan energiaa mikä ruokana sisään tulee. Yritän vahvistaa sitä omalla kohdallani siten, että syön pikkuhiljaa kokoajan enemmän ja enemmän, treenaan salilla ahkerasti ja pidän muutenkin hormoonitoiminnasta ja aineenvaihdunnastani huolta. Se on siis ihan tietoista järkevää ja systemaattista tekemistä. Suurin virhe jonka omalle metabolialle voi tehdä on just tuo mitä sä nyt teet. Oot kokoajan rajoitetulla, ehkä jopa pienemmällä ja pienemmällä kalorimäärällä, sitten ahmit holtittomasti, liikut kuluttavasti ja paljon, etkä syö YHTÄÄN rasvaa (hiilareitakin rajoitetusti) käytännössä eli sotket sun aineenvaihduntaa kokoajan vaan entistä enemmän. Ei varmaan tarvi kertoa mitä sun pitäs tehdä jos haluat pystyä itsekin syömään enemmän lihomatta (tai edes pelkoa lihomisesta, mikä voi olla sun kohdalla siis vielä vaan henkistä pelkoa ja oikeasti et lihoisi, mutta jos jatkat tuota touhua niin varmasti käy niin että lihotkin jo vähästä. Niin keho vaan reagoi jos sitä kiduttaa).

Idea olis just ettei niitä ahmimiskohtauksia tulis jos vatsa olis täynnä ravitsevaa ja hyvää, monipuolista ruokaa. Mutta tosiaan, eihän se niin yksinkertaista taida olla.

Idea olis just ettei niitä ahmimiskohtauksia tulis jos vatsa olis täynnä ravitsevaa ja hyvää, monipuolista ruokaa. Mutta tosiaan, eihän se niin yksinkertaista taida olla.
Tän kun olisi itsekin aikanaan uskonut... Ja että kaloreita saa tulla yli 2000 joka päivä - tai ettei niitä tarvitse edes vahdata, kun syö jatkuvasti tarpeeksi!

Vivella, sun painohan on jo tosi hyvällä tasolla ja jos olet jo vuoden dieettaillut, niin eikös riittäisi jo? Elämäntapamuutoksen jälkeen oisi hyvä opetella pysymään siinä uudella tasolla ja tehdä siitä se uusi normaali. Jatkuva dieetti ei sitä ole.

Tuo itse kehittelemäsi kehonkuva ja syömismallisi kuulostaa huolestuttavalta. 66cm vyötärö on 180cm naiselle tosi pieni, joten masua sulla ei ole. Salilla kun kerran pyörit, niin omat silmäsikin oppivat varmasti vähitellen sen, että v-shape kroppaan on juuri se, mitä siellä tavoitellaan, eli leveät hartiat on vaan hyvä juttu.

Tiiätkö tuo sun tavoite on sitten taas ihan epäjohdonmukainen. Kiinteys tulee siitä, että kropassa on lihasta. Ja peppu tulee siitä, että se kasvaa eli lihas kasvaa (rasva sulaa päältä, JOS rasvaa on). Ja jotta lihas voi kasvaa, niin elimistö tarvitsee hienoiset pluskalorit. Vähintäänkin plus-miinus-nolla kalorit.
Tähän liittyen havainnollistava kuva Lihastohtorilta:
pakarat.jpg

https://lihastohtori.wordpress.com/2012/04/26/peppu/

^Ja tuossa kuvassa pitäs olla vielä "en uskalla syödä yli 2000 kcal" - "syön riittävästi (=paljon) ja vähän enemmänkin, jotta ahterillani on millä kasvaa".

Olisiko ensin mentävä asiantuntijan puheille.. hetkinen.. siis ON mentävä! Terkkarin kautta lähete tai suoraan yksityiselle. Toiseksi päivän kalorisaanti saattaa olla liian alhainen ja onkin, jos paino putoaa. Kalorilaskuri.fi:n laskuri auttaa seuraamaan kaloreita pätevästi.
Tuohon päälle vielä nuo paniikkikohtaukset kyllä kielii jostain psyykkisestä, joten pikapikaa hoitamaan tuo asia kuosiin. Lisäksi karkkien mussuttamisesta olisi päästävä myös eroon, koska se kiihdyttää makeanhimoa. Ei myöskään kannata järkätä itselle niin sanottuja "karkki-/tankkauspäiviä", koska sillon homma lipeää helposti käsistä, jos on ollut kovalla ja ankaralla dieetillä pitkään. Itselläni on tuo tapahtunut monesti, mutta olenpahan oppinut ja nykyisin tankkaukset ovat joskus lepopäivinä suoritettavat tankkaukset ylläpitokaloreilla. Tankkauksen suoritan marjoilla, kaurahiutaleilla yms. muilla hyvillä hiilareilla ja proteiineilla. ;)

[QUOTE="Calico Jack, post: 4922473, member: 44698" Lisäksi karkkien mussuttamisesta olisi päästävä myös eroon, koska se kiihdyttää makeanhimoa. Ei myöskään kannata järkätä itselle niin sanottuja "karkki-/tankkauspäiviä", koska sillon homma lipeää helposti käsistä, jos on ollut kovalla ja ankaralla dieetillä pitkään.[/QUOTE]

Meinaatko nyt todella että kaikki sokerit pois uudestaan? Kun tämän on osaksi saanut jo aikaan täyskieltäytyminen karkeista.

^Elä rajoita mitään mitä ei ole pakko (gluteeni ja laktoosi). Sinä et tarvii mitään ylimääräistä kontrollointia elämääsi nyt. Keskity siihen, että syöt säännöllisesti ruokaa (kuten olemme neuvoneet) ja mahdolliset herkut sitten siihen päälle jos mieli tekee ja siltä tuntuu.

Joo ei todellakaan mitään karkki-/sokerilakkoa tohon! Siitä muutamasta karkkipussista ei oo sulle mitään fyysistä vahinkoa, ja tärkeämpää on saada pää kuntoon nyt (kuten täällä jo aiemmin todettiin). Mutta minäkin kannattaisin lääkärin tms. konsultaatioon hakeutumista vaikka sitten yksityisen kautta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom