Iltalehden sivuilya lainattua:
Kuluttajaviranomainen selvittää Kitupiikin toimintaa
16.2.2007 9:57
Vinkkejä nettiostoksiin
Osta ulkomailta - säästä satoja euroja
Kuluttajaviranomainen selvittää Kitupiikin toimintaa
Lukijoiden kokemuksia nettiostamisesta
IL Digin lukija kertoo
Kuluttajaviraston alainen Euroopan kuluttajakeskus selvittää parhaillaan saksalaisen Kitupiikki -verkkokaupan toimintaa. Suomenkielisten kotisivujen kautta kodin viihde-elektroniikkaa myyvä Kitupiikki ei ole vastannut asiakkaiden reklamaatioihin eikä kuluttajaviranomaisten yhteydenottoihin.
- Tällä hetkellä viisas kuluttaja ei tee hankintoja kyseisestä verkkokaupasta, kuluttajakeskuksen johtaja Leena Lindström sanoo IL Digille.
Jatkossa kuluttajakeskus yrittää saada yhteyttä verkkokauppaan joko suoraan tai saksalaisen sisartoimistonsa kautta. Lindströmin mukaan Suomessa on tällä hetkellä lukuisia kuluttajia, jotka odottavat tuotetta tai maksupalautusta Kitupiikiltä.
Useita ilmoituksia
Viime vuonna Euroopan kuluttajakeskus otti käsittelyyn 570 yli rajojen tapahtunutta kauppaa koskevaa ilmoitusta. Niistä verkkokaupan osuus oli 49 prosenttia.
Ongelmat koskivat erityisesti kodin viihde-elektroniikan ostamista, esimerkiksi dvd-soittimia ja plasmatelevisioita.
- Päällimmäinen ongelma on se, ettei tavaraa kuulu. Sitä ei tule ollenkaan tai toimitus viivästyy. Syynä voi olla myyjän joutuminen konkurssiin.
Lindström neuvoo kuluttajia tarkistamaan, voiko kyseisen nettikaupan tuotteita maksaa luottokortilla. Jos ei voi, se voi kertoa siitä, ettei kyseistä kauppaa ole kelpuutettu luottokorttiyhtiöiden asiakkaaksi.
- Kannattaa myös selvittää, missä maassa yritys toimii. Jos nettikauppa toimii EU:n ulkopuolella, kuluttaja on aika yksin ongelmiensa kanssa.
Jos kyse on EU:ssa toimivasta kaupasta, kuluttajan on hyvä tarkistaa, mitä yritys kertoo yhteystiedoistaan.
- Jos sivuilla on pelkkä sähköpostiosoite, se ei ole hyvä juttu. Jos yritys kertoo puhelinnumeronsa, siihen kannattaa soittaa, ainakin jos on kyse isosta ostoksesta.
Euroopan kuluttajakeskus neuvoo kuluttajia internet-osoitteessa
http://www.kuluttajavirasto.fi/ecc
Pixmaniastakin olen negatiivista juttua lukenut. Toisaalta jotkut ovat tilanneet parillakin tonnilla tavaraa K-piikistä ja kehuvat palvelua ja toimitusnopeutta. Että tuurista kiinni,miten käy.Itse hankin tavarani joko kotimaisista kaupoista tai sitten hyväksi havaituista,VARMOISTA Saksalaisista nettikaupoista. Nettitilaus edellyttää kyllä rankkaa säästöä suomen hintoihin nähden. Esim. Soittimesta maksan mieluusti muutaman kympin enemmän siitä ilosta,että saan kotimaisella kielellä kirjoitetun käyttöohjeen.