Apple vs PC+Linux (Mac versus Win tappelu)

Basso: Yleinen käytäntö tuntuu kuitenkin olevan se, että kaikki kehitys on perseestä. :)

Noi kaikki luettelemasi ominaisuudet on peecee-käyttäjän mielestä täysin turhia ja kaikenlisäksi muistisyöppöjä.
Pysytään vanhassa niin kaikilla on hauskempaa ;)

ps: winamp on hienointa mitä soitinsoftarintamalla on tapahtunut

Ja muutenkin tuo muistikäytöstä valittaminen on sinänsä ihmeellistä että muisti on tänä päivänä puoli-ilmaista eikä 40-50MB kolmesta tai neljästä gigasta ole mitään. Sehän on nyt selvää että kun ohjelma on niin monipuolinen kuin iTunes niin se vie enemmän muistia kuin joku Winamp.

Mutta jos käytössä on mummon vanha 333mhz Pentium 256MB muistilla niin ehkä sitten kannattaisi vaan käyttää sitä Winamppia.

Minulla on sitten ilmeisesti mummon vanha Macbook Pro, muistia giga ja prossuna 1,8 gigan core duo. Sille tuo Itunes on selvästi ihan liian raskas, kun kone oli tosiaan ihan jumissa tunteja. Tai olisi ollut, jos olisin antanut sen tehdä kirjaston loppuun. Piti kuitenkin käyttää konetta, joten keskeytin reilun puolen tunnin jälkeen, siinä vaiheessa oli lukema jotain 40/1400 noiden kansien suhteen. Ja kansia ei tosiaan ole. Tuon jälkeen alkoi sitten jatkuvan soiton optimointi, joka sekin haki tavaraa pöytäkoneelta sen mitä yhteys antoi myöten. Eteni huomattavasti nopeammin ja olisi mennyt läpi ehkä jopa saman vuorokauden puolella. Veti koneen kuitenkin yhtä jumiin, joten keskeytin senkin. En osta musiikkia Istoresta enkä omista Ipodia, joten aika vähiin käyvät edut winampiin verrattuna. Molemmissa onnistuu kappaleiden haku samalla tyylillä ja molemmat osaavat musiikkia toistaa. Toisen käyttöönotto vain kestää 5 min ja toisen 48h, arvatkaapa kumman vaihtoehdon valitsen mieluummin.

Toisen käyttöönotto vain kestää 5 min ja toisen 48h, arvatkaapa kumman vaihtoehdon valitsen mieluummin.

Mikähän mun iMacissa on vikana kun iTunesin käyttöönotto kesti juuri niin kauan kuin ohjelma aukeaa klikkauksen jälkeen.
Lisäksi voi halutessaan laittaa luottokortin numeron iTunes storen tietoihin tulevia levyostoja varten. Siihen ei kauaa mene.... :)
Sun pitää kokeilla kuinka kauan winampilla tai media playerilla kestää hakea 1400 levynkantta verkon kautta.

Ehkä tääkin on sama kuin itse koneessa, eli softa käyttäjän mukaan. Vertauskuvana, toinen tykkää levysoittimesta, toinen mp3-soittimesta.

Sun pitää kokeilla kuinka kauan winampilla tai media playerilla kestää hakea 1400 levynkantta verkon kautta.

Miksi minun pitäisi hakea jotain levynkansia verkosta? Minulla ei ole tapana tuijotella musiikkia tietokoneelta tai puhelimelta kuunnellessa levynkansia. Musiikki soi taustalla, kun teen jotain muuta. Mediaplayerista ei ole senkäänvertaa käyttökokemuksia kuin Itunesista, 6.4 versio ja mediaplayer classic toki löytyvät koneelta, mutta uudet olen kiertänyt kaukaa.

Minulla on sitten ilmeisesti mummon vanha Macbook Pro, muistia giga ja prossuna 1,8 gigan core duo. Sille tuo Itunes on selvästi ihan liian raskas, kun kone oli tosiaan ihan jumissa tunteja. Tai olisi ollut, jos olisin antanut sen tehdä kirjaston loppuun. Piti kuitenkin käyttää konetta, joten keskeytin reilun puolen tunnin jälkeen, siinä vaiheessa oli lukema jotain 40/1400 noiden kansien suhteen. Ja kansia ei tosiaan ole. Tuon jälkeen alkoi sitten jatkuvan soiton optimointi, joka sekin haki tavaraa pöytäkoneelta sen mitä yhteys antoi myöten. Eteni huomattavasti nopeammin ja olisi mennyt läpi ehkä jopa saman vuorokauden puolella. Veti koneen kuitenkin yhtä jumiin, joten keskeytin senkin. En osta musiikkia Istoresta enkä omista Ipodia, joten aika vähiin käyvät edut winampiin verrattuna. Molemmissa onnistuu kappaleiden haku samalla tyylillä ja molemmat osaavat musiikkia toistaa. Toisen käyttöönotto vain kestää 5 min ja toisen 48h, arvatkaapa kumman vaihtoehdon valitsen mieluummin.

Outoa, jotain sulla on siinä hommassa mättänyt koska minulla on yli 1700 albumia iTunesissa joissa kaikissa kuvat ja ne prosessoituvat minuuteissa.

En osta musiikkia Istoresta enkä omista Ipodia, joten aika vähiin käyvät edut winampiin verrattuna.
Minä en osta musiikkia iTunes Storesta. Sen sijaan haen sieltä podcasteja, vuokraan leffoja, kuuntelen nettiradioita, haen kansikuvat automaattisesti yms.
Lisäksi iTunes on ennenkaikkea musiikin (+podcastien, äänikirjojen ja halutessasi myös leffojen, TV-sarjojen yms.) hallinnointityökalu. Sen vuoksi siellä on esimerkiksi ne muromiesten vierastamat kirjastot, joita iTunes niin mielellään pitää myös järjestyksessä sinun puolestasi.

iPodinkin hommasin vasta jokin aika sitten, kun sain sen laajakaistan kylkiäisenä. Sen kaverina iTunes on kyllä vielä entistäkin parempi.

Molemmissa onnistuu kappaleiden haku samalla tyylillä ja molemmat osaavat musiikkia toistaa.
Kappaleiden hausta voidaan olla montaa mieltä. Musiikin toisto (play-stop) onnistuu molemmissa simppelisti. Winampin soittolistat on aivan 90-luvulta. iTunesissa on paljon muitakin hemmetin hyviä käyttöä helpottavia mukavia ja hyödyllisiä ominaisuuksia. Kuten sanoin, iTunes on yksi parhaita ohjelmia, joita olen ikinä käyttänyt.

Mutta jos haluat hallinnoida musiikkiasi Windows Resurssienhallinta -tyyppisesti ja tarvitset ainoastaan play- ja stop-toimintoja, on iTunes ehdottomasti väärä valinta.

En tosin ymmärrä miksi joku haluaisi vielä 2000-luvulla hommat noin hoitaa, kun kunnon softat on keksitty. Jos musaa alkaa olla vaikka yli 1000 piisiä, homma menee tuolla tavalla jo järjettömän hankalaksi.

Mulla on iTunes-kirjastossa yli 200 gigaa tavaraa ja käyttö on helppoa ja nopeaa. Ja ennen kaikkea mukavaa. :)

Kappaleiden hausta voidaan olla montaa mieltä. Musiikin toisto (play-stop) onnistuu molemmissa simppelisti. Winampin soittolistat on aivan 90-luvulta. iTunesissa on paljon muitakin hemmetin hyviä käyttöä helpottavia mukavia ja hyödyllisiä ominaisuuksia. Kuten sanoin, iTunes on yksi parhaita ohjelmia, joita olen ikinä käyttänyt.

Mutta jos haluat hallinnoida musiikkiasi Windows Resurssienhallinta -tyyppisesti ja tarvitset ainoastaan play- ja stop-toimintoja, on iTunes ehdottomasti väärä valinta.

En tosin ymmärrä miksi joku haluaisi vielä 2000-luvulla hommat noin hoitaa, kun kunnon softat on keksitty. Jos musaa alkaa olla vaikka yli 1000 piisiä, homma menee tuolla tavalla jo järjettömän hankalaksi.

Mulla on iTunes-kirjastossa yli 200 gigaa tavaraa ja käyttö on helppoa ja nopeaa. Ja ennen kaikkea mukavaa. :)

Minulla näyttää olevan vain 28,6 gigaa ja n. 5400 kpl. Tuon yli 10 vuoden aikana kertyneen varaston hallinnointiin olen vielä pystynyt alkeellisella resurssienhallinnalla helposti. Kaikki musiikki on samassa paikassa järjestettynä kansioittain tyyliin mp3\esittäjä\albumi. Turha tuohon on ottaa mitään softaa häsläämään väliin. Kun nuo on kerran resurssienhallinnan kautta tuonne lisätty ei niihin tarvi koskea. Lisäksi tiedän itse tarkalleen mistä mitäkin löytyy. Kuunnellessahan nuo sitten haetaan winampin kautta joko albumin, esittäjän tai kappaleen nimen mukaan. Samoin toimisin mielelläni myös itunesin kanssa. Kirjastonhan tuo winamppikin luo, sen tekeminen vaan tuntuu olevan nopea ja simppeli toimenpide eikä se ala oletuksena kopioimaan musiikkia mihinkään.

Perustelet juhannuksen jälkeen :kippis1:
Riemuisaa juhannusta kaikille! Älkää teloko itteenne, ettekä toisianne. Malttia liikenteessä :thumbs:

Kaikki musiikki on samassa paikassa järjestettynä kansioittain tyyliin mp3\esittäjä\albumi. Turha tuohon on ottaa mitään softaa häsläämään väliin. Kun nuo on kerran resurssienhallinnan kautta tuonne lisätty ei niihin tarvi koskea. Lisäksi tiedän itse tarkalleen mistä mitäkin löytyy. Kuunnellessahan nuo sitten haetaan winampin kautta joko albumin, esittäjän tai kappaleen nimen mukaan.

Mulla on kaikki musiikki (~200Gt) järjestetty noin omalle osiolleen. Esim. työkoneelle voin liittää ko. osion sshfs:llä ja sitten voi helposti ja kevyesti kuunnella musiikkia vaikkapa mpg123:lla. Kotikoneella soittimena toimii yleensä AmaroK, joka osaa ylläpitää kirjastoa, näyttää levynkannet, hakea sanoitukset netistä, ym.

Minulla näyttää olevan vain 28,6 gigaa ja n. 5400 kpl. Tuon yli 10 vuoden aikana kertyneen varaston hallinnointiin olen vielä pystynyt alkeellisella resurssienhallinnalla helposti.
Kiva sulle. Noin minäkin ennen tein.

Kaikki musiikki on samassa paikassa järjestettynä kansioittain tyyliin mp3\esittäjä\albumi.
Tuossa on sentään jo hieman ajatusta. Noin minäkin ennen tein. Jotkut kaverit pitää musaa sikin sokin resurssienhallinnassa niin, että oikein sydämeen sattuu pelkkä ajatuskin.

Turha tuohon on ottaa mitään softaa häsläämään väliin. Kun nuo on kerran resurssienhallinnan kautta tuonne lisätty ei niihin tarvi koskaan koskea.
Ei tarvikaan. Mutta iTunes järjestää ne juuri samalla tavalla täysin automaattisesti, niin ettei niihin tarvi koskea.

Lisäksi tiedän itse tarkalleen mistä mitäkin löytyy.
Niin minäkin. Mutta en tee tuolla tiedolla mitään.

Kuunnellessahan nuo sitten haetaan winampin kautta joko albumin, esittäjän tai kappaleen nimen mukaan. Samoin toimisin mielelläni myös itunesin kanssa.
Voisitko kertoa tarkemmin miksi tuo ei onnistu iTunesissa? Esimerkiksi oikeassa yläkulmassa on haku, jota kannattaa kokeilla. Lisäksi kirjastossa biisejä voi lajitella usean eri tekijän perusteella. Mulla esimerkiksi on normaalisti listattuna artisteittain albumit vuoden mukaan. (Älykkäistä) soitolistoista nyt puhumattakaan.

Kirjastonhan tuo winamppikin luo, sen tekeminen vaan tuntuu olevan nopea ja simppeli toimenpide eikä se ala oletuksena kopioimaan musiikkia mihinkään.
Kyllä kyllä. Kukin taaplaa tyylillään ja iTunesin hienoutta on melko vaikea ymmärtää, jos yrittää käyttää sitä kuten Winamppia tai muita Windows-tyylisiä ohjelmia eikä sisäistä iTunesin "erilaista" käyttölogiikkaa.

Mulla on kaikki musiikki (~200Gt) järjestetty noin omalle osiolleen. Esim. työkoneelle voin liittää ko. osion sshfs:llä ja sitten voi helposti ja kevyesti kuunnella musiikkia vaikkapa mpg123:lla. Kotikoneella soittimena toimii yleensä AmaroK, joka osaa ylläpitää kirjastoa, näyttää levynkannet, hakea sanoitukset netistä, ym.
Mulla on kaikki musiikki (~200Gt) järjestetty noin omalle osiolleen langattomalle verkkolevylle. Esim. kaverin koneelle voin liittää ko. osion iTunesilla ja sitten voi helposti ja kevyesti kuunnella musiikkia vaikkapa langattomasti iTunesilla. Kotikoneella soittimena toimii yleensä iTunes, joka osaa ylläpitää kirjastoa, näyttää levynkannet, hakea sanoitukset netistä, ym.

Tuossa on sentään jo hieman ajatusta. Noin minäkin ennen tein. Jotkut kaverit pitää musaa sikin sokin resurssienhallinnassa niin, että oikein sydämeen sattuu pelkkä ajatuskin.

Windowseissahan kaikki tiedostot asetellaan sikin sokin verrattuna esim. Linuxin tiedostojärjestelmään.

Mulla on kaikki musiikki (~200Gt) järjestetty noin omalle osiolleen langattomalle verkkolevylle. Esim. kaverin koneelle voin liittää ko. osion iTunesilla ja sitten voi helposti ja kevyesti kuunnella musiikkia vaikkapa langattomasti. Kotikoneella soittimena toimii yleensä iTunes, joka osaa ylläpitää kirjastoa, näyttää levynkannet, hakea sanoitukset netistä, ym.

En kehuisi itunesia kevyeksi verrattuna esim. mpg/ogg123:en. :)
Mitäs protokollaa itunes muuten käyttää tuossa liitoksessa?

Olen nyt pari levyä tuonut iTunesin libraryyn, mutta siellä on myös kaikki kuuntelemani nettiradiokanavat, mikä ei liene libraryn idea. Onko jossain asetus, että mitään nettiradioita ei sinne libraryyn tule, vaan ainoastaan se, mitä haluan? En ainakaan pikaisella asetusten selaamisella moista löytänyt. Muuten tuo iTunes on ihan kätevä. Aluksi toki hieman kökkö.

En kehuisi itunesia kevyeksi verrattuna esim. mpg/ogg123:en. :)
Vaikea sanoa, kun ei ole noista kokemusta. :D

Kuitenkin Macissa iTunes on meikäläisellä todella kevyt ja nopea käyttää. Ja mulla iTunes toimii jopa XP-työkoneessa yllättävän sujuvasti vaikka Windows-käyttäjät sitä raskaaksi haukkuvatkin.

Mitäs protokollaa itunes muuten käyttää tuossa liitoksessa?
Ei mitään käsitystä. Eikä suoraan sanottuna voisi vähempää kiinnostaa. Pääasia, että toimii varmasti ja helposti. :)

Buffalon verkkolevyt on muuten siitä kivoja, että niillä oleva media näkyy halutessa suoraan iTunesissa samalla tavalla kuin jollain lähiverkon koneella olisi iTunes-matskut jaossa. Mulla on toki koko kirjasto tuolla verkkolevyllä, koska se tuo mukanaan muutamia etuja tuohon jakohommaan verrattuna. Onhan se kivaa läppärillä soffalla tai takapihan terassilla kuunnella musaa, kattella leffoja yms. täysin langattomasti piilossa olevalta verkkolevyltä. Ainoastaan HD-matskua varten tökkään yleensä verkkopiuhan kiinni. Se kun ei aina tahdo N-WLANin yli riittävän sujuvasti liikkua. Tuo ylimääräinen piuha ei toki haittaa koska yleensä samalla tökkään läppärin vahvistimeen ja Full HD -telkkariin kiinni.

En luultavasti käyttäisi iTunesia ellen olisi ostanut nanoa pari vuotta sitten. Oli hetken käytössä coverflow, mutta tajusin että 90% musiikistani oli suhteellisen paskaa koska melkein kaikilla cd:illä oli vaan 1-2 hyvää biisiä ja loput höttöä jotka skippasin aina. Ja koska mulla on vaan pari biisiä per levy koneella niin toi Coverflow oli häkellyttävän epämukava käyttää. iTunesissa on kyllä pari hyvää ominaisuutta joita winampissa ei ole, esim muutamaa podcastia tulee seurattua ja muutamaa nettiradio on myös paremmin toteutettu kuin winampeissa.

Olen nyt pari levyä tuonut iTunesin libraryyn, mutta siellä on myös kaikki kuuntelemani nettiradiokanavat, mikä ei liene libraryn idea. Onko jossain asetus, että mitään nettiradioita ei sinne libraryyn tule, vaan ainoastaan se, mitä haluan? En ainakaan pikaisella asetusten selaamisella moista löytänyt.
Nettiradiokanavat lienevät yleensä tiedostopäätteeltään jotain .pls tai .m3u? Laita noiden oletusohjelmaks vaikkapa Quicktime. Ja sit jos haluat lisätä radiokanavan kirjastoon, avaat urlin iTunesilla. Kokeileppas toimisko tommonen järjestely.

iTuneissa on muuten aika hyvä valikoima eri nettiradioita, mutta olis kiva jos samalle osastolle sais lisättyä myös ite lisää radiokanavia. Ilmotelkaapas, jos moinen onnistuu.

En tosin ymmärrä miksi joku haluaisi vielä 2000-luvulla hommat noin hoitaa, kun kunnon softat on keksitty.

Kai sitä vaan on vanhanaikainen. Haluaisin vaan valita resurssienhallinnasta kansiollisen piisejä ja laittaa soittumaan, mutta edes nykywinamppi ei tota enää haltsaa. Tai sitten pitäisi löytää joku mystinen ruksi asetuksista, nääs joutuu kliksauttamaan joka piisin erikseen käyntiin. Mulle ei vain mene jakeluun miksi niistä kipaleista pitäisi tehdä joku soittolista? Minkä helvetin takia se ei tajua että nämä samassa kansiossa olevat 01xxx, 02zzz, 03yyy tiedostot haluttaisiin soittaa peräjulkkaa?

Vittu mä soittelen älpeitä ja jätän mp3:set nuorisolle!

Kai sitä vaan on vanhanaikainen. Haluaisin vaan valita resurssienhallinnasta kansiollisen piisejä ja laittaa soittumaan, mutta edes nykywinamppi ei tota enää haltsaa. Tai sitten pitäisi löytää joku mystinen ruksi asetuksista, nääs joutuu kliksauttamaan joka piisin erikseen käyntiin. Mulle ei vain mene jakeluun miksi niistä kipaleista pitäisi tehdä joku soittolista? Minkä helvetin takia se ei tajua että nämä samassa kansiossa olevat 01xxx, 02zzz, 03yyy tiedostot haluttaisiin soittaa peräjulkkaa?

Vittu mä soittelen älpeitä ja jätän mp3:set nuorisolle!

iTunes on ainakin mäkillä siitä kiva että voi napata vaan kansiosta/kasasta biisejä kiinni ja heittää sen iTunesin kuvakkeen päälle dockissa, biisit lisääntyvät kirjastoon ja levyn / kansion eka biisi lähtee soimaan. :)

Back
Ylös Bottom