Apple vs PC+Linux (Mac versus Win tappelu)

En minäkään tätä XP:tä joudu juurikaan säätämään. Ajurit päivitän vain jos on ongelmia. Tuo näytönohjaimen ajurien jatkuva päivitys tulee kyseeseen yleensä vain niille, jotka haluaa pelata kaikki uusimmat pelit. Minulle riittää netistä löytyvät flash-pelit, eikä ne pahemmin näytönohjaimelta vaadi.

Yksinkertainen fakta mikä sivuutetaan järjestäen on OSX. Vaikka rauta olisi samaa, kuoret samat, ohjelmat samat, niin se suurin ero tulee käyttöjärjestelmästä. PC ja Mac on valovuoden päässä toisistaan kun mennään käyttiksen puolelle. Sen ajan kun sinä asennat vuodessa 12 kertaa kaikki ajurit, niin minä kulutan johonkin järkevään, en todellakaan asentele ajureita kun ei siihen ole MITÄÄN syytä. Jos sinä taas asennat joka ikinen kuukausi kaikki ajurit uusiksi, tämä siis meinaa 12 kertaa vuodessa, niin onko järjestemässä silloin jotain vikaa, näyttäisi olevan.

Se säätäminen nyt vain kuuluu Windowsiin ja pc-maailmaan, ei sitä edes huomata kun kokoajan ollaan jotain säätämässä. vrt. 12 kertaa vuodessa ajurit vain huvikseen.

Ja taas niin pihalla. Mutta MTM1977 vastasikin jo hyvin.

Ja taas niin pihalla. Mutta MTM1977 vastasikin jo hyvin.
Nyt menee jo vittuiluksi. Alappas kaivamaan selitystä, miksi olisin pihalla? Juuri nimenomainen kaveri sanoi, että vaihtaa 12 kertaa vuodessa ajurit ja se on nimenomaan sitä säätämistä mitä Windows generoi. Sitä ei mielletä säätämiseksi siksi, koska säätäminen on Windowsissa se itseisarvo. Kaverit huomaamattaankin säätävät kun siihen on totuttu, se tulee jo vahingossa tuollai selkärangasta.

En mä asenna niitä sen takia uudestaan, että vanhat eivät toimisi. Se vaan on esim. näytönohjainvalmistajilla (noita ajureita tulee kaikista useimmiten päivitettyä, muita huomattavasti harvemmin) sellainen "ikävä" tapa, että uusissa ajureissa on aiempaa parempi suorituskyky, parempi yhteensopivuus esim. jonkun pelin kanssa tai jotain.

Ihan sama mitä helvettiä se uusi ajuri tekee, niin jos niitä pitää hinata edes takas 12 kertaa vuodessa, niin onhan se jo aikamoista puljaamista.

Joten nyt saatana perusteluja tiskiin miksi olen muka pihalla?

Ajurit toki tulee päivitettyä kuukausittain

Nyt menee jo vittuiluksi. Alappas kaivamaan selitystä, miksi olisin pihalla? Juuri nimenomainen kaveri sanoi, että vaihtaa 12 kertaa vuodessa ajurit ja se on nimenomaan sitä säätämistä mitä Windows generoi. Sitä ei mielletä säätämiseksi siksi, koska säätäminen on Windowsissa se itseisarvo. Kaverit huomaamattaankin säätävät kun siihen on totuttu, se tulee jo vahingossa tuollai selkärangasta.

Ihan sama mitä helvettiä se uusi ajuri tekee, niin jos niitä pitää hinata edes takas 12 kertaa vuodessa, niin onhan se jo aikamoista puljaamista.

Joten nyt saatana perusteluja tiskiin miksi olen muka pihalla?

Oho oho.. huono päivä?

Ok, selitystä: No aloitetaan korjauksella. 12 vuodessa liioittelua, se pitäisi jo tajuta. Toiseksi, puhut että ajureiden päivitys ilman syytä on älytöntä. No voi helvetti, ilman syytä? Oletko tosissasi, luuletko että ne koodaajat niitä uusia versioita tuppaa pihalle ilman syytä?

Eli siinä mielessä aika pahasti pihalla. Ajattele mitä puhut.

edit: Tarkoitus ei ole ärsyttää, mutta kummastelen välillä miten ajattelemattomia lauseita täällä välillä voi lukea.

Oho oho.. huono päivä?

Ok, selitystä: No aloitetaan korjauksella. 12 vuodessa liioittelua, se pitäisi jo tajuta. Toiseksi, puhut että ajureiden päivitys ilman syytä on älytöntä. No voi helvetti, ilman syytä? Oletko tosissasi, luuletko että ne koodaajat niitä uusia versioita tuppaa pihalle ilman syytä?

Eli siinä mielessä aika pahasti pihalla. Ajattele mitä puhut.
No älkää sitten liiotelko ja huono päivä tulee samointein kun alkaa tommoinen henkilökohtainen vittuilu selkeästä tekstistä, joka ei jumalauta ole mun kiva jos kaveri liiottelee. Vaikea sitten kirjoittaa että kerran vuoteen, miksi vitussa kirjoittaa että kerran kuussa vaihtaa ajurit.

Ja tuo on selkää paskapuhetta perustella, että kun uusi ajuri tulee, niin se pitää heti asentaa kun koodarit sitä ja tätä. Eivät ne koodarit turhanpäiten Vistaakaan ulos pukanneet, mutta niin se vain oli läpipaska käyttis ja monet ovat vaihtaneet alaspäin ---> XP. Samoin ei se koskaan ollut ennenkuulumatonta kun winkussa asensi ajureita ja sitten puljattiin vanhempia takaisin kun joku paska alkoi sitten prakaamaan.

Joten jatkossa, älä vittu tule lässyttämään että minä olen pihalla jos kaveri itse liiottelee tekstejään. En minäkään mikään meedio ole joka tietää että kaveri heitti vain herjalla.

Ja mitä tuohon säätämiseen tulee, niin se kuuluu windowsiin. Se on sen työympäriston feature. Muistan hyvin miten itse asentelin aina uusimpia all-in-1 ajureita emolle, metsästin äänikortille uusimpia ajureita ja näyttistä päivitettiin uusimmilla ajureilla ja kaikki vain sen säätämisen ilosta, ei sen takia, että joku olisi ollut rikki. Se kuuluu windowsiin tuo jatkuva viilaaminen ja ajureiden kikkailu. Sitä ei voi kukaan kieltää, etteikö sitä huomaamattaan aina tekisi jotain säätöä käyttöjärjestelmään.

Nyt kun Maccia käyttänyt, niin en ole ajurin ajuria asentanut, ei ole tarvinut kun tämä on niin suljettu järjestelmä raudan ja käyttiksen puolelta, että päivitykset tulevat vain kun tarve on ja silloinkin paketissa joka päivittää kaikki paskat kerralla. Käyttäjän ei tartte avata edes nettiselainta, kunhan vain painaa "juu päivitetään vain".

Se säätäminen on jäänyt kokonaan pois ja sen huomaa vasta kun OSX käyttistä käyttää, yhtäkkiä ei ole mikään tarve etsiä äänikortille ajureita tai miettiä koska tulee seuraava päivitys näyttikseen.

Kyllä kyllä. Mutta OSX:ssä esim. näytönohjaimen ajurit vain tulevat aina yhdessä paketissa käyttöjärjestelmäpäivityksen yhteydessä ja ne asentuvat automaattisesti, kun PC:llä pitää erikseen metsästää näytönohjaimen, äänikortin ja muiden ajurit valmistajien sivuilta ja asentaa ne erikseen.

Itse asiassa merkki-PC:t osaavat päivittää kaikki ajurit kootusti. Ei tosin ihan itsekseen, ruutuun pomppaa tietyin välein tuollainen "haluatko hakea uusimmat päivitykset" -ikkuna. (jonka joku käyttöjärjestelmäasiantuntija haukkuu heti seuraavassa vastauksessa :D )

mike sanoi:
metsästin äänikortille uusimpia ajureita ja näyttistä päivitettiin uusimmilla ajureilla ja kaikki vain sen säätämisen ilosta
Eli se säätäminen oli sunkin mielestä hauskaa? ;)

Eikä kannata unohtaa virustorjuntaa, palomuuria, mainos/vakoiluohjelmien poistajaa, rekisterinpuhdistusohjelmaa, kovalevyn siivousta/eheytystä, ...
Mihin käyttöjärjestelmään em. kuuluvat? :)

Eikä kannata unohtaa virustorjuntaa, palomuuria, mainos/vakoiluohjelmien poistajaa, rekisterinpuhdistusohjelmaa, kovalevyn siivousta/eheytystä, ...

Tietoturvaohjelmat ainakin mulla päivittyy automaattisesti. Käytössä Kaspersky IS ja Defender, muita ei tarvitse ja noiden toimintaan mun ei tarvitse käytännössä koskaan puuttua.

Tuli kirjoitettua siitä päivittämisestä vähän huolimattomasti (jonka korjasin myöhemmin), en mä siis joka kuukausi mitään päivitä (kun ei ole mitään päivitettävää), mutta kyllä mä kerran kuukauteen tarkistan, että onko uudempia versioita tullut.

Vistaa taas kovasti haukutaan, mutta kuinka moni on oikeasti käyttänyt sitä nykyaikaisella koneella? Mulla ainakin Vista toimii hienosti omalla koneella ja kyllä tässä on todella paljon ominaisuuksia, jotka XP:stä puuttuvat. SP 1 asennuksen jälkeen mun Vista koneessa ei ole ollut MITÄÄN ongelmia, eli sen kuin olen käyttänyt. Ai niin, olen mä kerran sen jälkeen päivittänyt näytönohjaimen ajurit, mutta en siksi, että olisi tarvinnut vaan siksi, kun ne oli saatavilla :D

Itse asiassa merkki-PC:t osaavat päivittää kaikki ajurit kootusti. Ei tosin ihan itsekseen, ruutuun pomppaa tietyin välein tuollainen "haluatko hakea uusimmat päivitykset" -ikkuna. (jonka joku käyttöjärjestelmäasiantuntija haukkuu heti seuraavassa vastauksessa :D )

No se on hyvä jos osaavat, minä en tiennyt kun en ole koskaan merkkikonetta omistanut. Vanhemmilla tosin on Fujitsu Siemensin kone mutta se ei ainakaan osaa hakea ajureita itse.

Eli se säätäminen oli sunkin mielestä hauskaa? ;)
Kyllä se silloin oli kun se oli niin selkärangassa windowsin kanssa, nyttemmin sen on unohtanut ja sen tilalle on tullut täysin toimiva käyttis, jossa ilo revitään irti pelkästään käytön loogisuudesta. Tämän valitettavasti huomaa vasta kun OSX:ään tutustuu, muutoin kaikki on vain oletuksia ja kun paremmasta ei tiedä, niin suhteellisesti windows tuntuu tosi hyvältä.

VISTAssa ei tarvitse yhtäkään noista. En ole asentanut virustutkaa, palomuuria, vakoiluohjelmien poistajaa, reksiterinpuhdistajaa, en ole eheyttänyt kovalevyä koskaan jne jne. Silti vaan toimii, ihme juttu? Mutta ettehän työ tiiä mitään siitäkään käyttiksestä, silti kovasti arvostelette ;) VISTA on vielä lasten kengissä se pitää muistaa, mutta se on ominaisuuksiltaan loistava.

Eihän se nyt mikään optimaalinen käyttis ole jos pitää koko laitteisto uusia käyttiksen toimiakseen. Leopard skulaa vanhemmissa maceissa tuosta vain, ovat tunkeneet sen 2000 luvun alkupuolen Macciin ilman ongelmia. Koitappa Vistaa ajaa edes 2 vuotta vanhassa koneessa. Lasten kengissä tosiaankin, mutta niin se Windows aika usein on. Silti, Vistassa on niin paljon apinoituja toimintoja OSX:stä, että ei ihme, jos se vaikuttaa hyvältä.

Eihän se nyt mikään optimaalinen käyttis ole jos pitää koko laitteisto uusia käyttiksen toimiakseen. Leopard skulaa vanhemmissa maceissa tuosta vain, ovat tunkeneet sen 2000 luvun alkupuolen Macciin ilman ongelmia. Koitappa Vistaa ajaa edes 2 vuotta vanhassa koneessa.

Jeps, jokaisen OSX-version myötä laitteistovaatimukset ovat vain pienentyneet. :)

Koitappa Vistaa ajaa edes 2 vuotta vanhassa koneessa.

Windows Vista recommended system requirements:
# 1 GHz 32-bit (x86) or 64-bit (x64) processor
# 512 MB of system memory
# 20 GB hard drive with at least 15 GB of available space
# Support for DirectX 9 graphics and 32 MB of graphics memory

Tuskin tuottaa mitään ongelmia.

Windows Vista recommended system requirements:
# 1 GHz 32-bit (x86) or 64-bit (x64) processor
# 512 MB of system memory
# 20 GB hard drive with at least 15 GB of available space
# Support for DirectX 9 graphics and 32 MB of graphics memory

Tuo 512MB muistia on kyllä reilusti alakanttiin. Gigalla rupeaa jo toimimaan, kahdella siedettävästi.

Back
Ylös Bottom