Apple vs PC+Linux (Mac versus Win tappelu)

Ei MacExperienceä(tm) voi sanoin kuvailla. Vähän sama kun yrittäisi sanoilla selittää mitä ihmeellistä seksissä on naisen kanssa, henkilölle joka on harrastanut sitä vain itsekseen :rolleyes:

hahahahaha, ei vittu repesin. Voi näitä mac-fanaatikkoja :)

PS. PE muutto imac-kämppään, kerron mielipiteitä sitten.

Mutta Macissa voi toki musaa kuunnella ja kuvia katsella ilman niiden lisäämistä mihinkään kirjastoihin, jos jostain syystä näin haluaa tehdä.

Musiikin suhteen voi pitää paikkansa, minulla on ollut tämä kone vasta kesästä 2006, joten en ole tuota vielä oppinut, en kyllä paljoa yrittänytkään. Nopealla itunesin asetusten katselulla en tuollaista mahdollisuutta löytänyt.
Kuvien suhteen tilanne on sensijaan paljon huonompi. Os X:lle ei löydy mitään esim. Irfanviewiä vastaavaa softaa, jolla voit avata kansiosta yhden kuvan ja klikkailla sitten next napista koko kansion läpi. Olen mac-aiheiselta foorumiltakin asiasta kysynyt, mutta ei ole löytynyt. Pahasti vaikuttaa siis siltä, ettei moista ole.

Yleensäkin Os X:ssä voi asiat tehdä vain yhdellä tavalla, jonka Steve, tuo jumalasta seurava ylöspäin mentäessä on meille tavallisille kuolevaisille hyväksi nähnyt. Jos tuo tapa ei sitten miellytä on vika aina käyttäjän.

Musiikin suhteen voi pitää paikkansa, minulla on ollut tämä kone vasta kesästä 2006, joten en ole tuota vielä oppinut, en kyllä paljoa yrittänytkään. Nopealla itunesin asetusten katselulla en tuollaista mahdollisuutta löytänyt.
Kuvien suhteen tilanne on sensijaan paljon huonompi. Os X:lle ei löydy mitään esim. Irfanviewiä vastaavaa softaa, jolla voit avata kansiosta yhden kuvan ja klikkailla sitten next napista koko kansion läpi. Olen mac-aiheiselta foorumiltakin asiasta kysynyt, mutta ei ole löytynyt. Pahasti vaikuttaa siis siltä, ettei moista ole.

Yleensäkin Os X:ssä voi asiat tehdä vain yhdellä tavalla, jonka Steve, tuo jumalasta seurava ylöspäin mentäessä on meille tavallisille kuolevaisille hyväksi nähnyt. Jos tuo tapa ei sitten miellytä on vika aina käyttäjän.
Olet varmaan maininnut aikaisemminkin, mutta kysyn silti: Taidat käyttää muitakin käyttiksiä rinnalla, kun et tuossa ajassa Mac-maailmaa oikein sisäistänyt? Kaikille se ei toki sovi, kuten sanoit.

Yksittäiset kuvat voi katsella vaikkapa esikatselulla ja yksittäiset biisit vaikkapa QuickTimella. Molemmat tulee käyttiksen mukana. Tai miksipä ei käyttäisi tuohon hommaan QuickLookkia? Sekin tulee käyttiksen mukana ja käynnistyy ihan space-nappia painamalla.

Itse käytän musan kuunteluun iTunesia ja kuvien katseluun iPhotoa. Niissä kun on aivan hemmetin paljon hyviä ominaisuuksia, jotka helpottaa isojen kirjastojen käsittelyä huomattavasti.

Kyllä niitäkin on mutta eipä niille ole (enää) mitään tarvetta kun kaikki on käyttiksessä mukana.
Esim. Leopardin coverflow?
coverflow102607.jpg

Tai quicklookissa? (valitse kuva paina space).
Tai valitse haluamasi joukko kuvia ja paina space quicklookille:lle tai avaa ne preview:ssä (valitse hiiren oikealla open with -> preview)
multi-preview.png

jolla voit jopa tehdä monipuolisia säätöjä tai muokkauksia. Molemmat tunnistavat kutakuinkin kaikki kuvaformaatit RAW:ta myöden.

Plus videot, PDF:t, äänitiedostot, tekstitiedostot ja ties mitä. Loistava feature. :thumbs:
Jep. Sekä tietenkin excelit sun muut office-filet.
Quicklook on eräs finderin ja koko Leopardin parhaimpia ominaisuuksia. Eikä "quick" sen nimessä ole yhtään liioittelua. Dokumentit aukeaa kirjaimellisesti samantien sekunnin osissa. Erittäin kätevä esim. videoita selatessa vilkaista mikäs leffa tämä oli painamalla pelkästään spacea. Sama valokuvilla. En tiedä miten tuota voisi enää helpommaksi, nopeammaksi tai kätevämmäksi edes tehdä.

HTV; kts. tämä video niin näet miten kätevä se on. Hieman ihmettelen jos tuon jälkeen vielä kaipaat erillisiä 3rd-party viewereitä.

edit: oops. Crimson ehti ensin :P

btw. onko tuo quicklook toimiva vain intelissä? Mulla G4:ssä kyllä coverflow toimii, mutta ei dokumentteja siinä pääse sen enempää tarkastelemaan.

btw. onko tuo quicklook toimiva vain intelissä? Mulla G4:ssä kyllä coverflow toimii, mutta ei dokumentteja siinä pääse sen enempää tarkastelemaan.

Kyllä sen pitäisi toimia vanhemmissakin, välilyöntiä vain painaa kun on esim. kuvatiedosto valittuna niin quicklook aukeaa. Vai eikö tapahdu mitään?

Viddu mitä lässytystä. Siinä murokommentti teille. ;)

Kuulostaa muuten aika uskomattomalle että 5pv kokemus TÄYSIN uudesta alustasta ja mitään ei ole tarvinnu säätää, hehh. Vai olikohan Timias räpeltänyt sitä mäkkiä aikasemminkin.
No mäkkiä en ole aikaisemmin käyttänyt ja mitä mun sitten olisi pitänyt säätää? Tietty on joutunut opettelemaan kaikki perusjutut mitä tarviin, mutta en laske sitä säätämiseksi Windosin kanssa saa aina olla etsimässä apua mitä ihmeellisimpiin ongelmiin. Varmaan tulisin tänne hehkuttamaan ihan ilman syytä? Mulla ei ole mitään kumpaakaa käyttöjärjestelmä vastaan, mutta Mäkki vie vaan voiton, ainakin omassa käytössäni. Jos se jotain windows-fanaatikkoa ärsyttää, jos joku omasta mäkistään pitää niin onko se mäkin käyttäjien ongelma? Enkä nyt tarkoita sinua.

EDIT: ihmettelen oikeesti, miten jotkut ihmiset päivästä toieen haukkua mäkkiä paskaksi, vaikkei ole sitä edes kokeillut. Jos ei tykkää, niin sen voi pitää omana asianaan, meikä ainaki käyttää käyttistä josta tykkään ja tähän asti on mäkki toiminu enemmän kun hyvin.

Eipä täällä monikaan (itseni mukaanluettuna) ole mäkkiä haukkunut. Toisinpäin kylläkin, tietenkin. Kunhan löperrän aikanikuluksi vastapalloksi kaikelle siirappiselle ylistykselle. Olen oikeasti iloinen puolestasi.

Muistutetaan silti että tredi on nimetty "Apple vs PC" eikä mikään lässytetään ringissä kuinka ihana mäkki on- tredi.

Luulin noin 10(?) vuoden ajan että Adoben PDF:t ovat paskaa, aina tökkii, ei auta vaikka lataisi windowsin kovolle ja katselisi siitä. Kunnes ostin mäkin. Toimivat kuin junan vessa, kertaakaan ei töki ja scrollaus yms. toimii kuin unelma.

Luulin noin 10(?) vuoden ajan että Adoben PDF:t ovat paskaa, aina tökkii, ei auta vaikka lataisi windowsin kovolle ja katselisi siitä. Kunnes ostin mäkin. Toimivat kuin junan vessa, kertaakaan ei töki ja scrollaus yms. toimii kuin unelma.
Saman asian olen itsekkin huomannut. Kyllä tää Mac Pro on muutenkin muuttanut mun käsitystä hyvästä tietokoneesta!

Mun ei tarvinnut ostaa edes mäkkiä vaan heivata se paska Adoben Reader vittuun ja laittaa Foxit Reader tilalle niin toimii kuin unelma
Piti juuri tulla kirjoittamaan samaa. Suurin vitutus Windowsissa on juuri tuo miljuunien ohjelmien pakkotuputus, kun Mediaplayereitä sun muita ei voi poistaa ollenkaan. Macissa tämä ei ilmeisesti helpottuisi ollenkaan.

Back
Ylös Bottom