Apple vs PC+Linux (Mac versus Win tappelu)

edit. Niin ja kaikki näppäinkomennot. Sitten kun sulla on hiiri oikeassa kädessä, niin mäkissa vasen käsi on aina näppäimistöllä. Vasen peukalo lepää omppu/komentonapin päällä.
Eniten käytetty on ehkä omppu+q jolla ohjelmat sulkeutuu. Joku muu voi kerätä tähän listan yleisimmistä näppäinkomennoista.

Mä en ole kolmen vuoden käytön aikana vielä alkanut opetella näppäinkomentoja, koska en ihan äkkiä keksi mitään epäkäytännöllisempää koneen käytössä kuin koittaa muistaa että shift+cmd+b muuttaa iphotossa kuvan nimen tai cmd+alt+space+t+ö+hiiren oikea nappi+tuolilla kaksi kertaa myötäpäivään tekee finderissa ehkä jotain muuta jännää ja listaa voi jatkaa loputtomiin.

Mä en ole kolmen vuoden käytön aikana vielä alkanut opetella näppäinkomentoja, koska en ihan äkkiä keksi mitään epäkäytännöllisempää koneen käytössä kuin koittaa muistaa että shift+cmd+b muuttaa iphotossa kuvan nimen tai cmd+alt+space+t+ö+hiiren oikea nappi+tuolilla kaksi kertaa myötäpäivään tekee finderissa ehkä jotain muuta jännää ja listaa voi jatkaa loputtomiin.

Mä en nyt tarkoittanut mitään seitsemän napin yhdistelmiä vaan lähinnä omppu+jokunappi.
Nopeutuu käyttö huomattavasti.
Varsinkin jos pelaa grafiikan tai ihan minkä tahansa muun homman, kuin pelkän nettiselailun kanssa.

Toi sun ajatusmaailma on hieman rajoittunut. Komentoja ei ole loppupelissä edes hirveän montaa. Toiset toki ottaa koneestaan irti enemmän kuin toiset.
Vois verrata sun kommenttia, että autolla ajaessa pärjää neljälläkin vaihteella vaikka vitonenkin löytyis. Ei viitsi kuitenkaan opetella käyttään sitä tai ottaa sitä käyttöön.

Safari on hyvä, mutta kokeile piruuttas myös firefoxia.
Tai mieluummin Caminoa, joka on oikeastaan Mozillan "Mac-tyylinen Firefox". Minä tosin käytän pääasiassa Safaria. Nyt on muuten se hakkerikisassa löytynyt aukkokin paikattu. :)

Tiedän että niiden opettelu saattaa vaikuttaa aluksi vaikealta mutta hyvin nopeasti ne oppii ja kyllä se palkitsee. Epäkäytännöllisempää ja hitaampaa se on että hiirellä lähtee hakemaan haluttuja toimintoja finder-palkista tai ties miestä.

Eikä niitä ihan oikeasti kovin paljoa ole.

Häh? Kliketi-klik Ja tuohon päälle sitten vielä ohjelmien omat komennot.

Noista jokapäiväisessä käytössä tarpeellisia on ehkä kolmasosa, eikä niiden opettelu paha nakki ole. Minä kun vaihdoin PC:stä mäkkiin niin kaikki tarvittavat pikakomennot olivat selkäytimessä jo parissa päivässä. Eikä tarvinut edes opetella ulkoa mistään listasta, ne vain oppii kun niitä alkaa käyttämään.

Tai mieluummin Caminoa, joka on oikeastaan Mozillan "Mac-tyylinen Firefox". Minä tosin käytän pääasiassa Safaria. Nyt on muuten se hakkerikisassa löytynyt aukkokin paikattu. :)

Caminokin ois ihan nätti, mutta vielä ei ole Operaa tarvinnut pois vaihtaa. Se on tähän mennessä ollut ainoa joka avaa linkistä sivun uuteen välilehteen automaagisesti ilman että pitää painaa samanaikaisesti jotain näppikseltä(safari) tai hiiren kakkosnapin alta valita.

Noinkin toimii, kaksi sormea touchpadille tekee saman. Mielestäni kätevämpää noin. Oikeaa hiirtähän ei tosin korvaa mikään.
Jep. Macissa vaan kakkospainike ei ehkä ole niin tärkeässä asemassa kuin Windows-puolella. Meikäläiselle tuo oli aluksi hieman outoa, koska Windows-aikoina käytin mieluummin hiiren kakkospainiketta kuin näppäinkomentoja.
Mulla on MacBookille Logitechin BT-hiiri, mutta pääasiassa kotona käytän nykyään pelkkää touchpadia. Kahden sormen vieritys on niin hemmetin kätevä ja nopea käyttää.

Caminokin ois ihan nätti, mutta vielä ei ole Operaa tarvinnut pois vaihtaa. Se on tähän mennessä ollut ainoa joka avaa linkistä sivun uuteen välilehteen automaagisesti ilman että pitää painaa samanaikaisesti jotain näppikseltä(safari) tai hiiren kakkosnapin alta valita.

Jos omistaa rullahiiren, niin rullan painallus avaa linkit uuteen välilehteen useimmissa selaimissa.

Jos omistaa rullahiiren, niin rullan painallus avaa linkit uuteen välilehteen useimmissa selaimissa.

Okei, pitääpä ihan mielenkiinnosta testata kun koneelle pääsee. Ei silti vielä vielä aiheuta selaimen vaihtoa, koska se toimii Operassa juuri niinkuin haluan.

http://www.w3schools.com/browsers/browsers_os.asp

Macin ja linuxin suosio kasvaa! Vaikka nuo prosenttiluvut vaihtelevatkin eri tilastoissa, niin kaikissa on huomattavissa kasvua.

Minusta tämä kertoo aika paljon Windows Vistasta. Microsofthan mokasi. Siksi heillä onkin nyt kauhea kiire saada windows 7 markkinoille.
Huomattavasti hitaampaa kuin Vistalla se kasvu silti on ollut :)
Windowsilla lähes 90% osuus kaikista käyttöjärjestelmistä. Hyvästähän se kilpailu aina on. Siinä mielessä toivon menestysta Macille :)

Windows 7 vaikuttaisi kyllä aika mielenkiintoiselta. Senhän pitäisi olla Vistaa huomattasti kevyempi käyttis, joka käyttäisi vain murto-osan muistista.

Windows 7 tulee olemaan M$:n logolla varustettu Linux tai BSD.

Kiitos kaikille neuvoista! :)
Äsken kävin hakemassa bluetooth - hiiren ja täytyy kohta koeajaa se. Täytyy kyllä sanoa, että on mahtava peli tämä MacBook ja ennenkaikkea tosi kevyt käyttää! Alan kohta päästä sisälle näistä jutuista niin sittenhän tää vasta mukava on. :)

Pientä tarkoitushakuisuutta ilmassa. :D

iMac 20-in screen; 2.2 GHz Core 2 Duo; 1GB DDR2
Gateway One 2.0GHz Core 2 Duo; 3GB DDR2

Tottakai nopeampi prossa on... nopeampi. Isompi muistikaan ei taida noissa benchmarkeissa auttaa. Sen verran isoja erot kyllä on että taitaa olla jotain muutakin vilunkia. esim Floating Point 4460 (2675) vs 1713. Suluissa mäkin tulos vistalla.

Samoilla prossuilla ja molemmat vistalla tulokset onkin sitten samat.

http://www.popularmechanics.com/technology/reviews/4258725.html?page=4

Back
Ylös Bottom