Apple vs PC+Linux (Mac versus Win tappelu)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla oli Vista silloin siinä vähän tehokkaammassa kotikoneessa. 64bit Ultimate versio oli siinä muuten hyvä käyttis, ainoa ongelma oli se, että jotkut vanhemmat softat eivät oikein tykänneet toimia. Suurimman osan sai kuitenkin kikkailtua jotenkin toimimaan.

Yksi Vistan ongelma varmaan on se, että se on turhan raskas normaalitehoisiin koneisiin.
Ominaisuuksiltaan Vista kyllä on selkeästi kehittyneempi kuin XP, mutta parantamisen varaa toki Vistassakin. Senpä takia nuo "seiska on viilattu Vista" tyyliset kommentit itseasiassa kuulostaa ihan hyvältä.

edit:
Niin ja jotta Vistasta sai mukavan käytettävän, niin joutui jonkin verran muuttelemaan asetuksia. Noi luultavasti jäi ihan peruskäyttäjiltä tekemättä, joka luonnollisestikaan ei parantanut sitä käyttökokemusta millään tavalla.
Tokihan käyttis pitäisi olla sellainen, että ei tartte kikkailla asetuksien kanssa, mutta Vistan kanssa se nyt vaan oli välttämätöntä, jotta siitä saa itselleen sopivan :D

Mulla oli Vista silloin siinä vähän tehokkaammassa kotikoneessa. 64bit Ultimate versio oli siinä muuten hyvä käyttis, ainoa ongelma oli se, että jotkut vanhemmat softat eivät oikein tykänneet toimia. Suurimman osan sai kuitenkin kikkailtua jotenkin toimimaan.
Miksi pitää alkaa kikkailemaan? Eikös Windowsiin suunnitellun softan pitäisi toimia Windowsissa kikkailematta? Anteeksi, olen jo unohtanut kaiken kikkailun kun OSX:ssä kaikki vaan toimii.

Miksi pitää alkaa kikkailemaan? Eikös Windowsiin suunnitellun softan pitäisi toimia Windowsissa kikkailematta? Anteeksi, olen jo unohtanut kaiken kikkailun kun OSX:ssä kaikki vaan toimii.

Ongelmana siis se, että jotkut vanhat 32bit käyttikselle tehdyt softat ei ihan suoraan toimineet 64bit Vistassa.
Mulla on nyt muutaman päivän ollut toi Macbook Pro ja asioita tutkinut sen verran, että mulle on tullut sellainen käsitys, että myöskään kaikki vanhat Mac softat ei tuossa Snow Leopardissa toimi ihan suoraan? Vai olenko ymmärtänyt jotain väärin?

edit:
Tämän viestin pointti on se, että kun käyttis tarpeeksi uudistuu, niin vanhojen softien kanssa voi tulla yhteensopivuusongelmia. Oli se käyttis sitten Windows tai OSX tai joku muu.
Tottakai pitäisi olla täysi yhteensopivuus vanhojen softien kanssa, mutta se taitaa olla käytännössä mahdotonta toteuttaa.

Ongelmana siis se, että jotkut vanhat 32bit käyttikselle tehdyt softat ei ihan suoraan toimineet 64bit Vistassa.
Mulla on nyt muutaman päivän ollut toi Macbook Pro ja asioita tutkinut sen verran, että mulle on tullut sellainen käsitys, että myöskään kaikki vanhat Mac softat ei tuossa Snow Leopardissa toimi ihan suoraan? Vai olenko ymmärtänyt jotain väärin?

et ole väärässä. Syypää on tosiaan kolmansien osapuolien softavalmistajat ei Apple.

Toisaalta tämä sotii sitä "kaikki vaan toimii"-ajatusta vastaan.

et ole väärässä. Syypää on tosiaan kolmansien osapuolien softavalmistajat ei Apple.

Toisaalta tämä sotii sitä "kaikki vaan toimii"-ajatusta vastaan.

Mua tuo ei tosin haittaa. Toi just hankittu MBP, kun on mun ensimmäinen Applen valmistama kone, niin mulla ei vanhaa mac softaa ole.

Tai on mulla yksi vanha softa :D Hyllystä nimittäin löytyy Blizzardin loisto rts, Starcraft. Kotelossa lukee PC/Mac, eli sen pitäisi toimia myös Macissa. Katselin huvikseni Blizzardin sivuilta, että sieltä löytyy joku fixi, jolla toimii myös OSX:ssä, pitää testata huvikseen jossain vaiheessa :D

Jos lähtee 64-bit alustalle niin saa varautua ongelmiin softapuolella. 32-bit puolella ei mitään ongelmia. Xp sp3, Vista sp2 ja Win7 betasta lähtien rokkaa hyvin. Näistä ei mäkkimiehillä tosin usein ole paljoakaan kokemusta.

Jos lähtee 64-bit alustalle niin saa varautua ongelmiin softapuolella. 32-bit puolella ei mitään ongelmia. Xp sp3, Vista sp2 ja Win7 betasta lähtien rokkaa hyvin. Näistä ei mäkkimiehillä tosin usein ole paljoakaan kokemusta.

Juu, ja mulla oli se kyllä etukäteen tiedossa.
64bit päädyin Vistan kanssa silloin sen takia, että mulla oli jo aikoja sitten mennyt hermot 32bit käyttiksen rajoittuneisuuteen mm. muistin määrän tukemisen yms. kanssa.

Tosin, sitten kun asennan tuohon MBP:n boot campilla windowsin, niin laitan ihan vaan 32bit XP:n alkuun :D

Laitetaas nyt myös vähän ensimmäisiä huomioita macin käytöstä.

Ensin plussat/miinukset.
+Käyttöönotto oli todella helppoa ja nopeaa, ei montaa minuuttia kestänyt, kun mulla oli oma profiili luotuna ja kone käyttövalmiina.
+Kone käynnistyy ja sammuu TODELLA nopeasti windows koneeseen verrattuna.
+Ohjelmat käynnistyvät erittäin nopeasti ja muutenkaan ei tunnu mitään hidastelua tapahtuvan missään vaiheessa.
-Langaton yhteys tuotti ongelmia, ei tahtonut pysyä päällä vaan katkoi yhteyttä välillä. Tuo voi tosin johtua myös mun vanhahkosta ADSL boxista. Tuo ongelma nyt mahdollisesti fixattu, ihan varmaksi en uskalla vielä sanoa.

Muuta huomiota.
Ohjelmien asennus hyvin erilainen Windowsiin verrattuna, mutta systeemi vaikuttaa kyllä oikein toimivalta. Vaatii vaan vähän totuttelua :)

Akunkesto vaikuttaa oikein hyvältä, ainakin normaalikäytössä. Useamman tunnin kesti jo ekan latauksen jälkeen.

Tässä nämä parin päivän huomiot. Laitetaan lisää sitten, kun on enemmän käyttötunteja takana.

32-bit puolella ei mitään ongelmia. Xp sp3, Vista sp2 ja Win7 betasta lähtien rokkaa hyvin. Näistä ei mäkkimiehillä tosin usein ole paljoakaan kokemusta.
Juu ei. Ainakaan yhtä paljoa kuin Muromiehillä Mac OS X 10.4-10.6:sta. :pano:

Laitetaas nyt myös vähän ensimmäisiä huomioita macin käytöstä.

Vaatii vaan vähän totuttelua :)

Oma aikansa menee vielä kun kasvat enemmän erilleen windows-logiikasta.
Kaikki ei mene ihan saman kaavan, mukaan ja sitä ihmettelee miksi joku ei tunnu toimivan niinkun on sen aina ennen tottunut tekemään.
Yleensä siihen on joku loogisempikin ratkaisu.
Tälläkin foorumilla on huomannut "puutteita" kokeneillakin macin käyttäjillä joissakin hommissa.
Esimerkiksi pikanäppäimissä tai tiettyjen juttujen workflowssa.
Mut kyllä se siitä. Peruskäyttö ei kovasti vaadi totuttelemista, mutta tietyillä jutuilla saa vielä enemmän irti käyttökokemuksesta.

Juu ei. Ainakaan yhtä paljoa kuin Muromiehillä Mac OS X 10.4-10.6:sta. :pano:

Mitä vähemmän ihmisillä on kokemusta 10.4 sen parempi. Tuohan oli vakauden kannalta samaa tasoa kuin 98 SE. 10.5 oli jo ihan toiselta planeetalta ja toimi ongelmitta, uusimmasta ei ole kokemusta.

Ei muuten osannu yhtään arvata että joku viekas homppu tulee tämän tänne kuittaamaan.
Ihan niinku näistä olis ollu joskus aiemminkin puhetta. :D
Mitä vähemmän ihmisillä on kokemusta 10.4 sen parempi. Tuohan oli vakauden kannalta samaa tasoa kuin 98 SE. 10.5 oli jo ihan toiselta planeetalta ja toimi ongelmitta, uusimmasta ei ole kokemusta.
10.4.11 toimi mulla todella mainiosti. Eikä ollu vakauden kanssakaan mitään ongelmia. Ihan ekoista Tiikeri-versioista mulla tosin ei oo kokemuksia. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom