Apple vs PC+Linux (Mac versus Win tappelu)

Joutuuko muuten mäkin käyttäjät laitteen ostaessaan allekirjoittamaan sopimuksen jossa sitoudutaan ylistämään applen jumalaisuutta joka käänteessä? En mä keksi mitään muuta syytä tälle ikuiselle vänkäämiselle siitä että se mäkki ei vaan sovi kaikkien käyttöön.

Joutuuko muuten mäkin käyttäjät laitteen ostaessaan allekirjoittamaan sopimuksen jossa sitoudutaan ylistämään applen jumalaisuutta joka käänteessä?
Ei tarvi tehdä sopparia. Homma hoituu hyvin ihan vapaaehtoispohjalta.

En mä keksi mitään muuta syytä tälle ikuiselle vänkäämiselle siitä että se mäkki ei vaan sovi kaikkien käyttöön.
Ei kai kukaan ole vänkäämässä, että Mäkki sopisi kaikkien käyttöön. Mutta useimpien kotikäyttöön se sopisi, vaikka moni vänkää periaatteen vuoksi vastaan.

"Never underestimate the power of the Muutosvastarinta."

Mac on IMO aika kallis kotikäyttöön eli lähinnä surffaamiseen, jonkun kivan office-paketin käyttöön ja laskujen maksamiseen. Tuohon ei tarvitse oikeasti paljoakaan tehoja ja OSX ei ole pätevä syy vaihtoon, koska on x määrä muitakin hyvin toimivia käyttöjärjestelmiä.

Mac on IMO aika kallis kotikäyttöön eli lähinnä surffaamiseen, jonkun kivan office-paketin käyttöön ja laskujen maksamiseen. Tuohon ei tarvitse oikeasti paljoakaan tehoja ja OSX ei ole pätevä syy vaihtoon, koska on x määrä muitakin hyvin toimivia käyttöjärjestelmiä.
Kiitoksia selvennyksestä. Kotona ei tietokoneella tehdä muuta kuin surffaillaan, kirjotellaan Word-dokumentteja ja maksetaan laskuja. Töissä sitten täytyy tehdä jotain 3D-mallinnuksia jollain vm. '97 DOS-ohjelmalla. Enää en ihmettele yhtään, jos Mac ei kiinnosta. :kippis1:

Ei kai kukaan ole vänkäämässä, että Mäkki sopisi kaikkien käyttöön. Mutta useimpien kotikäyttöön se sopisi, vaikka moni vänkää periaatteen vuoksi vastaan.

"Never underestimate the power of the Muutosvastarinta."

Pakko olla taas erimieltä (kun se on niin mukavaa :D ).

Monet kotikoneet ovat myös pelikoneita ja siinä Windows on paras ja ainoa järkevä vaihtoehto.
Tuossa ei kyse pelkästä käyttiksestä vaan myös siitä, että monet pelaajat myös päivittävät koneita keskimääräistä useammin ja onhan se mukavampi, että voi tarvittaessa vaihtaa vain esim. näytönohjaimen parempaan kuin se, että joutuu vaihtamaan koko koneen, kun tehot loppuu kesken.

Jos konetta ei käytetä pelaamiseen niin silloin mäkki on varmaan monelle parempikin vaihtoehto. Siinä vaan sitten se ongelma, että ne jotka hakevat konetta pelkästään surffaukseen yms. etsivät yleensä myös sitä about halvinta konetta...

edit:
ja jos joku edelleen on siinä uskossa, että pelaaminen on jotain harvinaista hommaa niin tässä ihan tuoretta tutkimusta Eurooppalaisten pelaamisesta:
http://www.isfe.eu/index.php?PHPSES...2&oidit=T001:662b16536388a7260921599321365911

Jos konetta ei käytetä pelaamiseen niin silloin mäkki on varmaan monelle parempikin vaihtoehto. Siinä vaan sitten se ongelma, että ne jotka hakevat konetta pelkästään surffaukseen yms. etsivät yleensä myös sitä about halvinta konetta...
Tämäpä se, periaatteessa mäkin voisin käyttää läppärinä mäkkiä, mutta hinnat tulee vastaan siinä vaiheessa kun riittävän windows-koneen saa muutaman satkun halvemmalla. Pöytäkoneeksi mäkki ei taas itselleni ole vaihtoehto pelien, softien ja päivitettävyyden takia.

Pakko olla taas erimieltä (kun se on niin mukavaa :D ).
Eri mieltä saa ja pitääkin olla, kunhan jaksaa edes hieman perustella. :kippis1:
Monet kotikoneet ovat myös pelikoneita ja siinä Windows on paras ja ainoa järkevä vaihtoehto.
Tuossa ei kyse pelkästä käyttiksestä vaan myös siitä, että monet pelaajat myös päivittävät koneita keskimääräistä useammin ja onhan se mukavampi, että voi tarvittaessa vaihtaa vain esim. näytönohjaimen parempaan kuin se, että joutuu vaihtamaan koko koneen, kun tehot loppuu kesken.

Noinhan se monesti menee. Mutta monet noista "ei-pelaajista" saattaisivat valita Macin sen halvimman markettikoneen sijaan, jos pääsivät Maccia testaamaan. Minä ainakin olen valmis maksamaan hieman enemmän toimivuudesta, luotettavuudesta ja käytettävyydestä. Tai vaikka paljonkin enemmän. Mutta itse asiassa ei mun MacBook ollut juurikaan kallimpi kuin loppumetreillä kisasta pudonnut Asus.

Eri mieltä saa ja pitääkin olla, kunhan jaksaa edes hieman perustella. :kippis1:

Noinhan se monesti menee. Mutta monet noista "ei-pelaajista" saattaisivat valita Macin sen halvimman markettikoneen sijaan, jos pääsivät Maccia testaamaan. Minä ainakin olen valmis maksamaan hieman enemmän toimivuudesta, luotettavuudesta ja käytettävyydestä. Tai vaikka paljonkin enemmän. Mutta itse asiassa ei mun MacBook ollut juurikaan kallimpi kuin loppumetreillä kisasta pudonnut Asus.

Tuossa tuleekin taas eteen se pointti, että mac ja sen ominaisuudet eivät (vielä) ole tarpeeksi tunnettuja. Mac tulee varmasti tulevaisuudessa lisäämään asemia juuri tuossa "ei pelaavien kotikäyttäjien" ryhmässä.

Mä en missään vaiheessa ole sanonut, että Mac olisi huono kone, itseasiassa ne on mun mielestä helvetin hienoja vehkeitä, mutta kun eivät mun käyttöön sovi niin eivät sovi.

Minä ainakin olen valmis maksamaan hieman enemmän toimivuudesta, luotettavuudesta ja käytettävyydestä. Tai vaikka paljonkin enemmän.

Siinäpä se juju piileekin. Kaikki ei tosiaan halua (tai ei kertakaikkiaan ole varaa) maksaa yhtään sen enmpää kun on tarve. Emännän Fujitsu läppäri (2v takuu) VISTAlla makso sen 500 euroa, ja on meinaan ollu pirun hyvä. Kohta vuoden käytössä eikä koskaan mitään ongelmia. Jos samaan hintaan olisi saanut samalla raudalla toimivan mäkkäri-läppärin, niin silloin se olisi ollut edes vaihtoehtona. Ja tohon 500 euroon saa jo ihan laadukkaan perusläppärin, peruskäyttöön.

Veikkaan että tämä on se tilanne aika pirun monessa kotitaloudessa. Köyhät kyykkyyn.

Siinäpä se juju piileekin. Kaikki ei tosiaan halua (tai ei kertakaikkiaan ole varaa) maksaa yhtään sen enmpää kun on tarve.

Veikkaan että tämä on se tilanne aika pirun monessa kotitaloudessa. Köyhät kyykkyyn.
Totta. Mutta hankintahinta ei ole kokonaishinta. Se unohtuu monilta markettiläppärin hankkijoilta. Eli se halvin läppäri ei usein ole edullisin.

Emännän Fujitsu läppäri VISTAlla makso sen 500 euroa, ja on meinaan ollu pirun hyvä. Kohta vuoden käytössä eikä koskaan mitään ongelmia. Jos samaan hintaan olisi saanut samalla raudalla toimivan mäkkäri-läppärin, niin silloin se olisi ollut edes vaihtoehtona. Ja tohon 500 euroon saa jo ihan laadukkaan perusläppärin, peruskäyttöön.
En epäile, etteikö emäntäs läppäri olis hyvä hänen käyttöön. Mutta tässä tullaan jälleen siihen, että Mac ei tarvitse "samaa rautaa" pyöriäkseen kuin Vista. Eli vanhempikin Mac-läppäri toimii hemmetin sujuvasti. Toki 500 eurolla voi olla hankala löytää vanhempiakaan Mac-läppäreitä, kun niitten arvo jostain kumman syystä säilyy niin hyvin. ;)

Mielenkiintoista olisi nähdä, että mitä kävisi jos OSX:n kanssa olisi samanlainen avoin politiikka kuin Windowsilla, eli kuka tahansa voisi asentaa käyttiksen mihin tahansa koneeseen.

Olisiko OSX edelleen yhtä hyvin toimiva, kun pitäisikin tukea kaikkia mahdollisia komponentteja ja mitä erilaisimmissa käytöissä.

Se jää monesti nimittäin näissä väittelyissä huomioimatta, että OSX pyörii tasan sellaisissa koneissa kuin Apple haluaa, Windows taas sellaisissa kuin käyttäjä haluaa. Se selittää osaltaan sitä, että miksi Windowsin kanssa on enemmän ongelmia.

Totta. Mutta hankintahinta ei ole kokonaishinta. Se unohtuu monilta markettiläppärin hankkijoilta. Eli se halvin läppäri ei usein ole edullisin.

Ihan mielenkiinnosta kysyn mikä on hankitahinnan ja kokonaishinnan ero?

En epäile, etteikö emäntäs läppäri olis hyvä hänen käyttöön. Mutta tässä tullaan jälleen siihen, että Mac ei tarvitse "samaa rautaa" pyöriäkseen kuin Vista. Eli vanhempikin Mac-läppäri toimii hemmetin sujuvasti. Toki 500 eurolla voi olla hankala löytää vanhempiakaan Mac-läppäreitä, kun niitten arvo jostain kumman syystä säilyy niin hyvin. ;)

Onko siinä taas mitään järkeä ostaa käytetty macci jossa takuukin ummessa. Ei minusta.

Olisiko OSX edelleen yhtä hyvin toimiva, kun pitäisikin tukea kaikkia mahdollisia komponentteja ja mitä erilaisimmissa käytöissä.

Ei tietenkään olisi. Windows tukee miljoonaa eri komponenttia kun OSX tukee niitä muutamia mitä Apple haluaan sen tukevan. Mistä johtuen koko käyttis on kooltaan pienempi ja kevyempi kun sen ei ole tarkotuskaan tukea kaikkea. Ja tietenkin toimintavarmempikin.

Onko siinä taas mitään järkeä ostaa käytetty macci jossa takuukin ummessa. Ei minusta.

Ei minustakaan.

OSX pyörii tasan sellaisissa koneissa kuin Apple haluaa, Windows taas sellaisissa kuin käyttäjä haluaa.

Ei.
OSX pyörii tasan sellaisissa koneissa kuin Apple haluaa, Windows pyörii tasan sellaisissa koneissa kuin M$ haluaa, Linux pyörii sellaisissa koneissa kuin käyttäjä haluaa.

Veikkaisin kone + n vuoden lisenssit F-secureen, tms.

Ei.
OSX pyörii tasan sellaisissa koneissa kuin Apple haluaa, Windows pyörii tasan sellaisissa koneissa kuin M$ haluaa, Linux pyörii sellaisissa koneissa kuin käyttäjä haluaa.

En mä ainakaan joutunut kysymään Microsoftilta mitään lupia koneeni tekemiseen :D
Ihan itse valitsin jokaisen komponentin, ihan itse kasasin koneen ja ihan itse asensin Vistan. Hyvin toimii, ei pienintäkään valittamista.

edit:
Ei tietenkään olisi. Windows tukee miljoonaa eri komponenttia kun OSX tukee niitä muutamia mitä Apple haluaan sen tukevan. Mistä johtuen koko käyttis on kooltaan pienempi ja kevyempi kun sen ei ole tarkotuskaan tukea kaikkea. Ja tietenkin toimintavarmempikin.

Se ei ollut kysymys Windows miehille ;) Kyllähän se mulla on tiedossa, mutta halusin Mac miesten vastineen asiaan ;)

Tässä tapauksessa asian voi ymmärtää vaikka sillä tavalla, että hankintahinta on se R-kioskin hintalapussa näkyvä hinta ja kokonaishinta kattaa edellisen lisäksi myös käytöstä aiheutuvat kulut (pakollisten virustorjunta- yms. ohjelmistojen hankinnat jne.) aina loppuun saakka. Tämä on luonnollisesti suurempi, etenkin jos lasketaan jonkinlaista hintaa myös säätämiseen käytetystä omasta (ja naapurin serkun kissan kaiman) ajasta.
Mietippäs sitten huvikseen tuota huikeaa eroa 500 euron markettiläppärin ja tonnin MacBookin välillä, kun otat huomioon myös koneen jälleenmyynnin esimerkiksi 3 vuoden päästä.

Onko siinä taas mitään järkeä ostaa käytetty macci jossa takuukin ummessa.
On. Minusta.

Ei minusta.
Niinpä niin.

Mielenkiintoista olisi nähdä, että mitä kävisi jos OSX:n kanssa olisi samanlainen avoin politiikka kuin Windowsilla, eli kuka tahansa voisi asentaa käyttiksen mihin tahansa koneeseen.

Se jää monesti nimittäin näissä väittelyissä huomioimatta, että OSX pyörii tasan sellaisissa koneissa kuin Apple haluaa, Windows taas sellaisissa kuin käyttäjä haluaa. Se selittää osaltaan sitä, että miksi Windowsin kanssa on enemmän ongelmia.
Eiköhän tuo ole sanomattakin selvää? Homman voi todeta vaikkapa näitten "Open Mac"-, Hackintosh- yms. viritelmien toimivuudessa.

Mac onkin enemmän kuin osiensa (käyttis & rauta) summa. Se on kokonaisuus, jossa jokaista yksityiskohtaa on oikeasti mietitty.

Erittäin hyvin sanottu. :D Tosin ihan kaikkea rautaa ei Linux-mieskään voi käyttää edes halutessaan.

Ei.
Nyt tais tulla viikon vitsi. Ainakin omat linux-ongelmat on olleet juuri rautatuen puutteen syytä.

Eiköhän tuo ole sanomattakin selvää? Homman voi todeta vaikkapa näitten "Open Mac"-, Hackintosh- yms. viritelmien toimivuudessa.

Onhan se selvää, mutta ei ilmeisesti kaikille.
Täällä monesti on väitetty, että OSX on ylivertainen käyttis, jossa kaikki vaan toimii.
Juu, varmasti toimiikin, kun on tarkaan rajattu, että minkä pitää toimia.

Aika paljon helpompi tehdä jouhevasti toimiva käyttis, kun voi itse rajata tarkkaan, että minkälaisilla koneilla ja ohjelmistoilla sitä käytetään.

Niiden "OSX:ssä vaan kaikki toimii" henkilöiden pitäisi vähän suhteuttaa tuota asiaa.

Nyt tais tulla viikon vitsi. Ainakin omat linux-ongelmat on olleet juuri rautatuen puutteen syytä.

No tervetuloa asentamaan Windows XP tai Vista PowerPC tai Sparc-koneelle. :D

Back
Ylös Bottom