Anodisointi/eloksointi

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Onko kyseisestä hommasta kokemuksia? Itselläni on perusperiaatteet tiedossa mutta hieman askarruttaa ryhtyä touhuun. Onnistuuko jos käytän nesteenä suoraan akusta otettua happoa ja miten se hävitetään. Riittääkö kaksi akkulaturia virtalähteeksi jos kappale on 2cm*20cm putki? Netissä oli hyvät suomenkieliset ohjeet mutta kyseinen sivu ei ole enää käytössä. Olisin kiitollinen jos joku laittaisi ohjeet koko prosessiin värjäyksineen.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mä oon tehnyt noita hommia joskus 2vuotta.Olisi hyvä uittaa kappaletta lipeässä ensin hetken,(syövyttää alumiinia) ja sitten rikkihappo altaaseen,jossa virran pitää kiertää kappaleen läpi.Sen jälkeen kappaleen pinnassa on oksidikerros,joka ei johda sähköä eikä ruostu.Tässä vaiheessa ei saa koskea kappaleeseen,jää sormenjälki.Jos haluaa värjätä,sitten vesialtaaseen,jossa väriainetta ja sen jälkeen tiivistys,eli kiehuvassa vedessä noin puoli tuntia,jolloin pinta sulkeutuu.Tämä toimii ainoastaan alumiinikappaleisiin ja pinnan vahvuus riippuu sähköstä,rikkihapon vahvuudesta ja siellä oloajasta jne.Ja muista,että esim.auton aluvanteet eivät ole oikeasti alumiinia,pienikin määrä jotain muuta metallia joukossa aiheuttaa ennalta-arvaamattoman tuloksen.

Niin juu,jos sulla on ainoastaan yksi noin pieni kappale,lähetä se vaikka sinne firmaan missä mä olin töissä.Tekevät ammattitaidolla ja hinta on lähes olematon jos vertaa sitä hommaa mikä on tehtävä jos itse anodisoit ton.Maksaa varmaan jotain 5e toi sun putken anodisointi ja värjäys.Värejä tosin ei ole ilmeisesti paljon vaihtoehtoja,musta on yleisin,ja siistein.

Koukkari sanoi:
Olisin kiitollinen jos joku laittaisi ohjeet koko prosessiin värjäyksineen.

Ota osa käteen, vie se Helsingin Viikistä löytyvään Alumiinikilpi Oy nimiseen putiikkiin ja hae se muutama euro taskussasi parin päivän päästä pois.

Eli jos et ihan välttämättä harrastamisen ilosta halua omilla osilla harjoitella, vaan olisi tarkoitus saada kerralla priimaa niin kannattaa käyttää suosiolla putiikissa jossa homma hallitaan.

Niin ja sama pätee, mitä Villekin tuossa alleviivasi eli puhtaampi alu -> parempi tulos. Jos on jotain halpaa paskaseosta niin aika toivotonta saada nätti väri pintaan. Osaavat kyllä tuolla putiikissa koeuiton jälkeen sanoa onnistuuko värjäys OK.

Sellanenkin olis hyvä muistaa,että jos se kerran anodisoidaan,kappaletta ei saa enää alkuperäisen näköiseksi,eli voi mennä myös pilalle,riippuu metalliseoksesta ja siitä millaista lopputulosta odotat.Mihin tarkoitukseen toi putki muuten on,uteliaisuuttani kysyn?

Zone-sarja -42%
Hommasin vanhan pienoiskiväärin ja tarkoituksena olisi laittaa se täysin uuteen kuosiin ihan omin voimin. Piipun kierteiden sorvauksessa joudun luultavasti turvautumaan kaverin apuun, joten kai sitä pitää antaa periksi tuon eloksoinnin kohdallakin. Eli tuo harrastamisen ilo oli motiivina. Putken on tarkoitus toimia äänenvaimentajan runkona. Putki on eloksoitu, joten sen suhteen ei pitäisi olla ongelmia. Väri pitäisi vaan muuttaa tukin kanssa saman sävyiseksi.

Kerran eloksoitu kappale voidaan kyllä eloksoida uudelleenkin.Lipeään vaan,niin se oksidikerros syöpyy pois ja sitten uudelleen,muutoin ei värin vaihto onnistu,koska se väri on tavallaan sulkeutunut sinne metallin sisälle.Ja jos maalaamiseen vertaa,niin eloksoitu ja värjätty kappale on tosi siisti.Olen joskus itsekin eloksoinut äänenvaimentimia aseisiin.Jos et asu pitkällä Porista,tuu poikkeen,ni viedään mun vanhaan työpaikkaan se putki ja saat seurata miten homma toimii.Eks se olis vähän kuin itse tehty? ;)

Suositut

Back
Ylös Bottom