Ammattitason akkuporavasarat?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jto
  • Aloitettu Aloitettu

jto

AMMATTILAINEN
Tarkoituksena olis porata 10-12mm reikiä luonnonkiveen kiipeilyreittien varustamiseksi. Yleensä käytössä on ollut Hiltin akkuvasarat kiipeilyliiton puolesta.

Nyt kuitenkin oma tykki olis hieman suunnitelmissa. Kaipaisinkin KOKEMUSPERÄISTÄ ja mieluiten ammattilaisten kommentteja mahdollisista hyvistä peleistä ja mahdollisista sudenkuopista (huonot akut jne), joita kannattaa välttää.

Tarkkailussa on lähinnä (24-)36V koneet, mm. Hilti tietenkin, Bosch, DeWalt jne. Hinta-laatu ratkaisee.

Minkälaisissa hinnoissa noita on parilla akulla ja laturilla saatavissa Suomesta ja ulkomailta? Kauppavihjeitä?

Kiitos avusta.
:)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hilti on kyllä hyvä,mutta vaan kallis.Taisi olla 1800 euron luokkaa,2 akulla ja irroitettava pölyimuri mukana.Hyvin on toiminut.

oon katellu lähinnä eBaystä jne. siellä lähtee 300-500:lla hyviä pelejä. eipä noissa hyvissä merkeissä taida mitään erikoisia lastentauteja olla enää. tietenkin joku 3 Ah akku olis hyvä apu, ettei tartte jatkuvasti olla latailemassa.

Jos ei tuu "ammattilais" käyttöön niin tiedä häntä kannattaako hiltia ostaa.
Toisaalta jos ei o rahasta kiinni niin hiltia sit vaa laatu on ainaski taattu:thumbs:

Mielestäni Hilti on kautta linjan täysin ylihinnoiteltu. Huoltotakuusta veloitetaan aivan liikaa suhteessa sen tarpeellisuuteen. Ammattikäytössäkin hyvät ammattimerkit kestävät neljä sen vuotta, minkä Hilti takaa. Ainoana poikkeuksena Hiltin huoltotakuuta pidän silloin järkevänä kun käyttö on todella kuluttavaa. Esim. piikkaus tai timanttiporausfirmojen samat työkalut joutuvat erittäin kovalle käytölle lyhyessäkin ajassa.

Bosch akkuporavasara on hyvä laite, sopivan painoinen, että jaksaa pitää ylhäällä poratessa pidempäänkin.

Ammattilaisena en itseäni voi pitää mutta asennustöitä tuon kanssa olen tehnyt:

http://scaptocs.bosch-pt.com/boptoc...=gw&language=fi-FI&ccat_id=81948&prod_id=7063

oragetblob.dll

Tuo näyttäisi olevan uudempi malli mutta speksit melko samat.

Itse olen töissä käytellyt Hiltin TE5A akkuiskukonetta. En keksi koneesta mitään huonoa sanottavaa. Akku kestää lähestulkoon isältä pojalle. En nyt tarkalleen muista kuinka monta läpireikää yhdellä akulla saa kahitiiliseinään tehtyä, mutta useita kymmeniä joka tapauksessa. Laturikin on kohtuullisen nopea, eli normaalikäytössä selviää kahdella akulla.

Kone näyttää siis tältä:
de00801.jpg

Satunnaiseen käyttöön käy muunkin merkkiset koneet enemmän kuin hyvin. Kuten Bosch(siniset koneet), DeWalt, Metabo. Hilteissä kuitenkin itse tykkään siitä, että ne tuntuvat kestävän lähes mitä tahansa. Välillä kun ainakin omassa työssä joutuu koneita käyttämään vähän miten sattuu, niin hyvät koneet kyllä erottuu huonoista.

Mulla on ollut hiltin ja boshin akkuporavasarat ja ammattikäytössä ovat molemmat hyvin kestäneet. Jos hankalissa paikoissa pitää porata niin valitsisin mielummin boschin pienemmän koon ja näppäryyden vuoksi. Hiltin ehkä sitten jos ei tarvitse paljon porailla kädet pään yläpuolella.

Juu no piikkaukseen sitten erivehkeet. Se syö konetta sitä luokkaa pahimmillaan että huhhuh. Kaikki nuo edellämainitut on hyviä merkkejä että siitä vaan sitten valitsemaan itselle sopiva hinnan jne osalta.

Miten Milwauke? Appiukko noita käyttää, on LVI-urakoitsija ja kehunut kovasti. Ei vissiin halvemmasta päästä ja itsellä ei sitten hajuakaan.

juu ei varsinaiseen ammattikäyttöön, mutta kun luonnonkivee porataan aika runsaasti ja ilman johtoja, ois hyvä, että se peli kans toimii. paljonhan se on hyvästä terästä kiinni, mutta kyllä se hyvä vasara paljon hommia helpottaa, kun se porausasento ei aina ole niin kevyt.
:)

laadusta nyt oon aika vakuuttunut, ettei noissa kunnon merkeissä mitään pahaa ole. lähinnä nyt semmosta aika fiksuun hintaan katselen.

Mä meinasin kans kehua sitä milwaukeeta (28 V), mut joku kerkes ensin. Ei noita hiltejä oikein kannata normaali pulliaisten ostella kun ne on firmoille hinnoiteltu, esim. kaveri on suuressa firmassa töissä ja ne saa 63% alennusta noista hilteistä, joten tulee vaan mieleen että kuinka tajuttomasti noissa on ilmaa hinnoissa. 10-12 millin reiät luonnonkiveen vaatii jo melkoisen paljon koneelta joten ei niitä ihan halvimpia koneita kannata katella, jos ei halua parin reiän välein vaihtaa akkua.
Tossa Boschissa on ainakin melkoisen onneton iskuteho, näytti niillä olevan 36 V vehe jossa oli melkein tupla iskuteho,tosin milwaukeessa oli vielä hieman enemmän tehoa ja se on huomattavasti parempi merkki

juu ei ole kovin kivaa rämpiä tunti mettässä kalliolle ja porata pari reikää, kun akku ei pelaa. onko se iskuteho (Jouleina) millasissa luvuissa ns. riittävä? tarkotuksena siis porailla 10-12mm reikiä n. 10cm:n syvyyksillä.

milwaukeeta näkyy jenkkimarkkinoilla usein ja boschin annihilatorilla (3.0 Ah) ne sielläpäin jytkii kallioihin reikiä. euroopassa hilti lienee suosituin.

kun tää oma touhu ei todellakaan ole ammattitasoista määrältään (laadultaan pakko olla, että pysyy ihmiset hengissä :) ), kiinnostas nyt sitten hieman neuvot noissa muuttujissa. mitä merkitsee seuraavat suhteessa siihen poraustulokseen:
- Voltit (aika järjestään se 24-36V näkyy ja lienee hyvä.)
- Amppeeritunnit (akun kesto? ilmeisimmin ainakin 2.4 Ah ois hyvä?)
- Joulet (iskuteho? mitäs määriä näissä tarvitaan?)
- Muuta?
- millanen terä puree parhaiten luonnonkiveen?

Mitä enemmän voltteja sitä enemmän tehoa, jos akku on saman tehoinen
Mitä enemmän Ah akussa sitä kauemmin se kestää/sitä enemmän siitä saa tehoa
Joulet=iskuteho, ite en ostais rankkaan poraamiseen alle 3 joulen konetta, hiltin verkkovirta koneissa riittäisi teho te-16:sta, mut en löytänyt nopeasti et paljon siinä on iskutehoa, luulisin et 3 luokkaa (3.2 näytti olevan)
Teristä parhaiten purevat sellaiset missä on 4 leikkuuterää (hiltillä löytyy ainakin), ja varmaan kannataakin ostaa laadukkaita teriä, koska luonnonkivi on materiaalina rankkaa porattavaa, ja siinä ei halvat terät kauaa kestä.

Tack. Noin vähän uumoilinkin. Joskus on tullut koemielessä kokeiltua jotain halpateriä ja ei ne oikein saa edes vikaa aikaan siihen kiveen :)

Suosittelen Makitan poravasaraa.. aika paljon olen eri merkkejä käyttänyt ja Makita on mut vakuuttanut tehollaan ja keveydellään. Ja on varmasti kestävä ammattilaite, hinta on muistaakseni alle 1000 euroa..

Montako reikää keskimäärin jto sun tarvii porata kun rämmit sen tunnin sinne metsään ensin ja sitten siellä poraat? Siitä vois päätellä jotain että minkälainen kone sulle riittää. Sitten kannattaa ottaa sekin huomioon että montako reikää kaikenkaikkiaan koneella tulet poraamaan? Onko sulla vaan pari kolme paikkaa missä pitäs käydä porailemassa kallioon reiät ja homma ois sitten siinä? Vai tuleeko jatkuvasti uusia paikkoja? Tämäkin vaikuttaa.

Mulla oli kesällä lainassa DeWaltin 18v malli kun piti porailla kallioon 5mm reikiä keskellä metsää. Hienosti uppos, reikiä tuli jotain 50kpl eikä akussa tuntunut vielä hyytymisen merkkejä. Oli toi 18v vaan aika paljon kevyempi kuin 24v, tuo kulki vielä repussa muitten tarvikkeiden kanssa näpsäksti.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom