Ammatin valinnasta / vaihdosta

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
45
Työsopimus lähenee loppuaan, ja uuden työpaikan hankinta edessä. Olisi ollut mahdollista saada jatkoakin, mutta päätin (oltuani firmassa 7 v.), että uusia tuulia kohti on aika lähteä.

Onko Pakkiksen porukoilla henkilökohtaista kokemusta ammatinvalintapsykologeista, tms? Voiko tällainen auttaa selkentämään kuvaa omista ominaisuuksista / päämääristä ja sitä kautta "ihanteellisesta" toimenkuvasta?

Itse kävin ammatinvalintapsykologilla lukioaikaan, ja oli ihan mukava kokemus. Ei auennut mitään uutta tai mullistavaa, mutta sai kuitenkin uusia näkökulmia tulevaan ammatinvalintaan ja omiin kykyihin.

Jaa-a, itse jos vaikkapa yyteiden vuoksi joutuisin pihalle niin takuuvarmasti vaihtaisin alaa. Todennäköisesti ensin jonnekin kouluun suorittamaan jotain kaupallista tutkintoa jonka jälkeen alan duunia...

http://mol.fi/avo/

jotain ohjeellista näin virtuaalisesti...
Tee kaikki testit ja isket vaikka taulukkoon... sit järjestelet kykyjen ja halujen mukaan.

mulla ainakin täsmäsi insinööriin aika vahvasti
(tuleva ammatti)

Ehkä jotain hyötyä voisi olla, mutta itsetutkiskelu voi ihan hyvin riittää. Paperille vaan, mitä elämältään haluaa ja mihin voi tyytyä.

Jotenkin näin:

En kestä kirkuvia lapsia - ei siis työhön, johon liittyy lapsia.
Raha tärkein kriteeri työtä valitessa - unohda siivoojan hohdokas ura

jne.

Tärkeintä on kuitenkin, että selvittää itselleen prioriteetit ja ottaa oikeasti selvää niistä mahdollisista skenaarioista joihin on päätynyt. Esimerkiksi meribiologin ura voi ensisilmäyksellä olla sopiva, mutta käytännössä kylmällä saaristomerellä planktonin pyydystys ja laskenta silmät soikeina mikroskoopin edessä myöhään yöhön ei enää olekaan niin hohdokasta jne.

Sepä se. Kirkasotsaisena ylioppilaana kun alkoi meni ensimmäisiin pääsykokeisiin niin oli tavattomat mielikuvat tulevista opiskeluista ja työpaikoista. Väärin. Seuraava koulu tulikin vastaan sitten jo himppasen avoimemmin mielin.

Kivahan se ois löytää edes joku työtehtävä tai ala mitä jaksais tahkota sinne hamaan eläkeikään asti. Siihenkin on meinaan ihan pari vuotta. Järjestelmällisessä itsetutkistelussa tulee kuitenkin aina vastaan kysymyksiä, joita ei itse osaa itselleen esittää.

Kivahan se ois löytää edes joku työtehtävä tai ala mitä jaksais tahkota sinne hamaan eläkeikään asti. QUOTE]

Itse olen ratkaissut ongelman olematta kuvittelematta tuota kauhuskenaariota, siis sitä, että samassa työssä joutuisi olemaan eläkeikään asti... Vaihtelu virkistää. :D

Ja muuten mikä eläke, missä? :jahas:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Eipä niistä sen enempää apua ole. Ainakin ne, joissa koulun toimesta on käyty ovat tyyliä "Mistä olet kiinnostunut tai mistä aineesta tykkäät?" "Öö, no mä tykkään äikästä..." "No niin, susta tulee sitten äikänope. Hienoa! Seuraava potilas!"

Eiköhän nuo ammatinvalintapsykologilla käynnit ole lähinnä tarkoitettu kartoittamaan omia valmiuksia ja herättelemään ajatuksia keskustelemalla. Jos siis ei ole mitään hajua minkä tyylisiin hommiin yleensäkään voisi olla kiinnostusta ja kykyjä. Ei siellä voi minkään kyselykaavakkeen perusteella saada toimivaa vastausta, että selvä homma, susta tulee suutari.

Jos taas menee niinkuin itsellä, että omat vahvuudet ja heikkoudet on kyllä selvillä, samoin kuin kiinnostusten kohteet, niin eipä noilla ole juuri tarjottavaa.Se, että nuo omat palikat ei sovi yhteen oikeen hyvin minkään kanssa, ei ole psykologien vika. :D

Eiköhän nuo ammatinvalintapsykologilla käynnit ole lähinnä tarkoitettu kartoittamaan omia valmiuksia ja herättelemään ajatuksia keskustelemalla....

...Jos taas menee niinkuin itsellä, että omat vahvuudet ja heikkoudet on kyllä selvillä, samoin kuin kiinnostusten kohteet, niin eipä noilla ole juuri tarjottavaa.Se, että nuo omat palikat ei sovi yhteen oikeen hyvin minkään kanssa, ei ole psykologien vika. :D

Nohoin. Lähinnä haenkin nimenomaan niitä oikeita kysymyksiä ja keskustelua, joita ei muuten välttämättä syntyisi. Uskon vankasti siihen, ettei ihminen ole koskaan valmis, omasta itsestään saattaa löytyä yllättäviäkin ominaisuuksia kunhan on uskallusta penkoa.

Ehkä jätän unelma-ammatin etsimisen ja alan ammatikseni elää unelmaani.
Elämä on lyhyt.

http://mol.fi/avo/

jotain ohjeellista näin virtuaalisesti.

Tuo on yllättävän hyvä sivusto, vastasin kysymyksiin ja kyllä se suosittaa niitä ammattialoja mihin on koulutus.

Huomatkaa kuitenkin, että monen ammatin kohdalla oli vanhentunutta tietoa alan työllisyydestä, jopa aika härskiä kusetusta. ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom