AMK-insinööri vs DI

Julkisen puolen hommista en osaa sanoa, mutta yksityisellä monesti työnhakijalta vaaditaan amk inssin tai di:n papereita (toki on poikkeuksiakin). Eikä ekan oman alan duunin jälkeen potentiaalisia työnantajia ole kiinnostanut kumpi se koulutus on (kunhan on, vaikkei siitä kyllä ole kyseltykään), niitä vain kiinnostaa lähinnä työkokemus ja persoona.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Julkisen ja yksityisen merkittävin erohan on juuri kelpoisuus vaatimuksissa. Toisessa pomo saa valita kenet lystää, toisessa vaikuttavat myös viralliset säädökset. Eli wirallisissa hommissa pitää olla wirallisesti pätevä ;) Sitä en tiedä saako tällä tavalla pätevää porukkaa töihin.
 
Tulevaisuudessa kelpoisuusvaatimuksia todennakoisesti tullaan myos helpottamaan noiden surullisten kuuluisien rakennemuutosten mukaan, ainakin joihinkin hommiin.

Itse nain AMK insinoorina sanoisin, etta lue DI:n paperit suoraan vahan alasta ja uratavoitteista riippuen. Oma opetus ainakin AMK:ssa oli niin hirveata kuraa paaosin, etta ilman valtavaa maaraa itseopiskelua ja vapaaehtoisessa opiskelijaprojektissa mukana oloa ei olisi paljon kateen jaanyt. Varsinkin, jos tavoitteena on ylentya tai siirtya enemman paperinpyoritys hommiin, ei oma AMK koulutus tarjonnut siihen kaytannossa mitaan pohjaa.
 
Onko oikeasti noin? Itse olen saksaa aikanaan opiskellut ja nyt käyttänyt sitä töissä lähes päivittäin jo vuosikaudet ja voisin väittää sen olevan nykyään melko hyvällä tasolla, mutta olen ennemmin ajatellut vain, että oli hyvää tuuria kun löysi paikan, jossa ko. kieltä on pystynyt hyödyntämään kuin niin, että siitä olisi mitään isompaa iloa työmarkkinoilla yleensä. Työpaikan vaihto ei sinänsä ole suunnitelmissa jos ei mitään mullistavaa tapahdu, mutta noin yleisellä tasolla kiinnostaisi. Koulutuspohja siis kone-DI.

Saksaa osaavista inssikavereista muutamat on saksassa töissä. Kaikki tuntemani venäjän kielen taitoiset ovat töissä. Kaveri joka sai nokialta kenkää kielitaitona suomi, englanti, venäjä ja kiina työllistyi muutamassa kuukaudessa ohjelmistopuolen kv hommiin ja tuntuu ravailevan vähän väliä kaukoidässä.

Joten tuntuu että kielitaidolla on väliä. Tasaveroisista kavereista se jolla on enemmän kielitaitoa työllistyy varmaan paremmin :)
 
Back
Ylös Bottom