Amikseen turvallisuusalalle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja -ASTR-
  • Aloitettu Aloitettu
Moro,

Elikkäs olen hakemassa peruskoulun jälkeiseen opiskelupaikkaan amikseen turvallisuusalalle. Onko pakkiksella joku joka olisi tuon turvallisuusalan peruskoulutuksen käynyt läpi ja voisi vähän kertoa siitä? Eli minkälaista koulutus/opiskelu on ja minkälaisiin hommiin koulun suorittamisen jälkeen pääsee? Pääsykokeista haluaisin myös tietää, elikkäs minkälainen on kuntotesti ja juostaanko siinä esim. cooper tai onko jotain muuta juoksutestiä? Ja muutenkin haluaisin tietää yleisesti tuosta koulutuksesta ja pääsykokeista.

Toivottavasti jollain on tietoa ja kiitos jo etukäteen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla ei oo aavistustakaan, mutta perusohjeena voisin sanoo et kannattaa kääntyä kyseisen oppilaitoksen puoleen. Sieltä varmaan mielellään kertovat antamastaan koulutuksesta ja pääsykokeistakin.

-ASTR- sanoi:
Eli minkälaista koulutus/opiskelu on

No itte en kyseistä alaa ole käynyt mutta mitä sivusta on tullut seurailtua niin ainakin meidän koululla asenteleevat aina jotain kameroita ja muuta vehkeitä sinne. Sitten aina myös tarkastaavat ruokalan ovella niitä opiskelijakortteja ettei kaiken maailman pulsut kävis syömässä.

En ole itse käynyt ko. tutkintoa, mutta seuraavassa muutamia seikkoja, mitä tuli mieleen...:

-Koulutus on monissa tapauksissa monimuoto-opiskelua. Lähiopetuspäiviä on kai n. 3 päivää kuukautta kohden. Helsingin seudulla lähiopetuspaikka löytyy iso-roobertin kadulta tietojeni mukaan..

-Opettajina toimivat peruskouluttajien lisäksi mm. poliisit ja palomiehet.

-Suuri osa ko. opiskelijoista suorittaa tutkinnon saavuttaakseen jatko-opintokelpoisuuden joko poliisikouluun tai alan ammattikorkeakouluun, Laureaan. Tietysti kannattaa huomioida myös erikoisammattitutkinnot...

-ASTR- sanoi:
Moro,

Elikkäs olen hakemassa peruskoulun jälkeiseen opiskelupaikkaan amikseen turvallisuusalalle. Onko pakkiksella joku joka olisi tuon turvallisuusalan peruskoulutuksen käynyt läpi ja voisi vähän kertoa siitä? Eli minkälaista koulutus/opiskelu on ja minkälaisiin hommiin koulun suorittamisen jälkeen pääsee? Pääsykokeista haluaisin myös tietää, elikkäs minkälainen on kuntotesti ja juostaanko siinä esim. cooper tai onko jotain muuta juoksutestiä? Ja muutenkin haluaisin tietää yleisesti tuosta koulutuksesta ja pääsykokeista.

Ite olen nuo pääsykokeet läpikäyny ja sain opiskelupaikan aikanaan koulusta. Kävin kuitenkin armeijan siinä välissä ja päätin olla lähtemättä kouluun, koska siinä olis menny muutama vuosi hukkaan. Mulla oli kuitenkin lukio sitä ennen käytynä. Pääsykokeet oli aikalailla perussettiä, eli psykologinen koe, joka kesti noin 3 tuntia. Sitten oli psykologin haastattelu, kuntotesti ja vielä koulun (rehtorin) haastattelu. Kuntotestissä oli aerobisen kunnon mittaus ja lihaskuntotestit. Lihaskuntotesteihin kuulu penkkipunnerrus (50 kg), vatsalihakset(60sek.), selkälihakset(60sek.) ja kyykky(60sek.). Koulutuksesta en tosiaan osaa sanoa mitään, koska kouluun en lähteny. Muutama kaveri on kyseisen tutkinnon suorittanu ja vartijoina taitaa kaikki tällä hetkellä työskennellä. Sellanen käsitys mulla on, että jossain välissä valitaan, haluaako suuntautua vartiointi-toimintaan vai turvalaitteiden asentajaksi. Ensimmäinen vuosi taitaa olla aika lailla teoriapainotteista ja yleissivistäviä aineita on paljon. Tsemppiä hakuun, turvallisuusala on kyllä mielenkiintonen ala.

-ASTR- sanoi:
Moro,

Olen itse opiskelemassa nyt ensimmäistä vuotta ja olen todella tyytyväinen valintaani. Koulutuksessa käydään läpi hyvin paljon eri turvallisuuden osa-alueita (esim. yritysturvallisuus, vartiointi ja palvelu, palo ja pelastus sekä turvasuojaus näin joitakin mainitakseni). Kuntotestinä meillä oli cooper joka ei oikeastaan paljon vaikuttanut koska meillä taisi olla jopa alle 2000m juosseita luokalla. Tärkeintä valintakokeissa oli varmasti haastattelu jonka pohjalta oppilaat valittiin. Nämä nyt ekana tuli mieleen jos haluat tarkennusta vielä johonkin niin yritän vastailla lisää. Mihin päin meinasit muuten hakea kouluun?

Lesnar sanoi:
Ite olen nuo pääsykokeet läpikäyny ja sain opiskelupaikan aikanaan koulusta. Kävin kuitenkin armeijan siinä välissä ja päätin olla lähtemättä kouluun, koska siinä olis menny muutama vuosi hukkaan. Mulla oli kuitenkin lukio sitä ennen käytynä. Pääsykokeet oli aikalailla perussettiä, eli psykologinen koe, joka kesti noin 3 tuntia. Sitten oli psykologin haastattelu, kuntotesti ja vielä koulun (rehtorin) haastattelu. Kuntotestissä oli aerobisen kunnon mittaus ja lihaskuntotestit. Lihaskuntotesteihin kuulu penkkipunnerrus (50 kg), vatsalihakset(60sek.), selkälihakset(60sek.) ja kyykky(60sek.). Koulutuksesta en tosiaan osaa sanoa mitään, koska kouluun en lähteny. Muutama kaveri on kyseisen tutkinnon suorittanu ja vartijoina taitaa kaikki tällä hetkellä työskennellä. Sellanen käsitys mulla on, että jossain välissä valitaan, haluaako suuntautua vartiointi-toimintaan vai turvalaitteiden asentajaksi. Ensimmäinen vuosi taitaa olla aika lailla teoriapainotteista ja yleissivistäviä aineita on paljon. Tsemppiä hakuun, turvallisuusala on kyllä mielenkiintonen ala.

Kiitoksia:worship: ja kiitos muillekin vastanneille.

Voisi luulla että nuo kuntotestit eivät olisi samat suoraan peruskoulusta hakeville ja kolme vuotta vanhemmille lukion käyneille? On kuitenkin sen verran eroa voimissa, kun jotkut minun ikäiseni eivät nosta tuota 50kg penkistä edes ykkösellä.
Osaatko yhtään sanoa (tai joku muu)että kuinka suuri vaikutus koulutodistuksella on tuonne pääsemiseen?

Mutta tästä oli kyllä apua, kiitoksia:thumbs:

Edit: JH4: Kiitoksia sinullekin. Heinolaan olen hakemassa.
Olinkin jo vähän huolissani tuosta cooperista kun ei ole vähään aikaan tullut juostua, mutta ilmeisesti ei aihetta huoleen:D

-ASTR- sanoi:
Osaatko yhtään sanoa (tai joku muu)että kuinka suuri vaikutus koulutodistuksella on tuonne pääsemiseen?

Olinkin jo vähän huolissani tuosta cooperista kun ei ole vähään aikaan tullut juostua, mutta ilmeisesti ei aihetta huoleen:D

Itselläni oli päättotodistuksessa keskiarvo, joku 7 ja pääsin kirkkaasti sisään, hakijoita oli oli yli 80 ja 32 valittiin.

ja tuolla cooperilla ei ole paskankaan väliä ainakaan raumalle ei ollut, koska sinne pääsi kavereita, jotka eivät edes olleet pääsykoikeissa juosseet tuota cooperia. Tosin joka vuodelle oli jotkut rajat cooperissa, jotka piti ylittää jotta pääsi kurssista läpi. kaks kertaa vuodessa juostiin tuo cooper ja siten seurattiin miten on panostettu siihen peruskuntoon vapaa ajalla.

Ne liikuntatunnit ovat kyllä sitten aivan jotain eri maata, kuin joillain muilla aloilla, siellä juostaan niin pirusti, ja on kaikki intervalli harjoitukset yms.

-ASTR- sanoi:
Kiitoksia:worship: ja kiitos muillekin vastanneille.

Voisi luulla että nuo kuntotestit eivät olisi samat suoraan peruskoulusta hakeville ja kolme vuotta vanhemmille lukion käyneille? On kuitenkin sen verran eroa voimissa, kun jotkut minun ikäiseni eivät nosta tuota 50kg penkistä edes ykkösellä.

Mutta tästä oli kyllä apua, kiitoksia:thumbs:

Edit: JH4: Kiitoksia sinullekin. Heinolaan olen hakemassa.

Sen tosiaan unohdin sanoa, että alle 18-vuotiaille toi penkki on 40 kg. Kiitettävän sai 17 toistolla. Mutta todellakaan noista kuntotesteistä ei kannata stressata, suurin vaikutus on sillä, miten ne psykologiset testit menee. Itellä peruskoulun keskiarvo oli 8,0, muistaakseni ja lukion 7. Mulle sanottiin (Liminkaan hain), että jos jostain jää kiinni, niin koulutodistuksesta. Eli kannattaa myös panostaa loppuaika peruskoulusta siihen. (Vanhemman saarnaa:lol2: ) Pienen vinkin annan vielä loppuun, eli kannattaa tsempata helvetisti muita niiden kuntotestien aikana. Ite sain siitä vielä jälkikäteen positiivista palautetta kouluttajilta. Nää on tietysti tällasia pieniä asioita, mutta jos on tosissaan hakemassa, niin miksei niitäkin voi ottaa huomioon...

Lesnar sanoi:
suurin vaikutus on sillä, miten ne psykologiset testit menee.

Viitsisitkö kertoa vielä vähän noista psykologisista testeistä? (tai joku muu) Onko niissä jotain, mihin voisi etukäteen jotenkin valmistautua?

Ja kiitos kaikille vastanneille, teistä on apua:worship: :D

-ASTR- sanoi:
Viitsisitkö kertoa vielä vähän noista psykologisista testeistä? (tai joku muu) Onko niissä jotain, mihin voisi etukäteen jotenkin valmistautua?

Ja kiitos kaikille vastanneille, teistä on apua:worship: :D

Eipä niissä oikeastaan ole mitään, miten niihin voi valmistautua. Meillä oli matemaattinen-testi. Sitten tais olla semmonen, että piti jatkaa lausetta alun vihjeen perusteella. Omasta elämästä joutu kirjottamaan yhden esseen ja sitten oli se perinteinen musteläiskätehtävä, eli mitä näet kuvassa. Tietenkään sinne ei kannata mitään älyttömiä juttuja tarinoida ja antaa itsestään alalle sopimatonta kuvaa. Sitähän ei tietenkään tiedä, minkä tyyppisiä vastauksia ne hakee, mutta jos jokaisessa kuvassa näkee hautakiviä ja demoneita, niin mahdollisuudet tuskin ainakaan paranee ;).

Lesnar sanoi:
Eipä niissä oikeastaan ole mitään, miten niihin voi valmistautua. Meillä oli matemaattinen-testi. Sitten tais olla semmonen, että piti jatkaa lausetta alun vihjeen perusteella. Omasta elämästä joutu kirjottamaan yhden esseen ja sitten oli se perinteinen musteläiskätehtävä, eli mitä näet kuvassa. Tietenkään sinne ei kannata mitään älyttömiä juttuja tarinoida ja antaa itsestään alalle sopimatonta kuvaa. Sitähän ei tietenkään tiedä, minkä tyyppisiä vastauksia ne hakee, mutta jos jokaisessa kuvassa näkee hautakiviä ja demoneita, niin mahdollisuudet tuskin ainakaan paranee ;).

Selvä!:thumbs: Kiitos paljon sinulle ja muillekin vastanneille! Tästä oli kyllä todella paljon apua, nyt vaan hakupaperit menemään ja pääsykokeita odottelemaan.

Tutkinnon jälkeen?

Moro! Eli haluaisin tiedustella vielä että minkälaisiin hommiin turvallisuusalan perustutkinnon jälkeen on mahdollisuuksia mennä ja sekä mihin jatko-opiskelupaikkoihin on mahdollisuudet mennä? Kiitos!

MiF sanoi:
Moro! Eli haluaisin tiedustella vielä että minkälaisiin hommiin turvallisuusalan perustutkinnon jälkeen on mahdollisuuksia mennä ja sekä mihin jatko-opiskelupaikkoihin on mahdollisuudet mennä? Kiitos!

Koulussa suoritetaan vartija- ja järjestyksenvalvojakortti joten näitä hommia voit ainakin tehdä. Ei tietenkään kannata niitä enää koulun jälkeen tekemään koska kortit saa helpomminkin kuin kolmivuotisella koulutuksella. Eri vaihtoehtoja jos nyt muistista heittäisi on ainakin: poliisi, pelastuslaitos, rajavartiolaitos, tulli, erilaiset turvatarkistustehtävät yms. On niitä varmasti vielä muitakin mutta nyt ei tule mieleen. Näitä vartenhan pitää käydä vielä koulutus eli suoraan et noihin töihin pääse.

JH4 sanoi:
Koulussa suoritetaan vartija- ja järjestyksenvalvojakortti joten näitä hommia voit ainakin tehdä. Ei tietenkään kannata niitä enää koulun jälkeen tekemään koska kortit saa helpomminkin kuin kolmivuotisella koulutuksella. Eri vaihtoehtoja jos nyt muistista heittäisi on ainakin: poliisi, pelastuslaitos, rajavartiolaitos, tulli, erilaiset turvatarkistustehtävät yms. On niitä varmasti vielä muitakin mutta nyt ei tule mieleen. Näitä vartenhan pitää käydä vielä koulutus eli suoraan et noihin töihin pääse.
Joo kiitti sulle.. Sillä kyselin ku ajattelin hakea ko.alalle niin ajattelin vain just tuota asiaa että kun siellä vissiin suoritetaan nuo järjestyksenvalvoja- sekä vartijakortti niin ajattelin varmistaa että työ ei ole koulun jälkeen pelkkää vartijanhommaa.

Itse olen turvallisuusalalla ensimmäistä vuotta nyt, pk-pohjaisellalinjalla. Voin suositella lähes kaikille, aivan huippumesta. Opetus on korkeatasoista ja aineet ainakin minun mielestäni mielenkiintoisia.

Todistushan se vaikuttaa eniten. Itsellä oli pk:n keskiarvo 7,9 ja pääsin sisään aivan viimeisien joukossa, eli hakijoita on paljon ja taso amikseksi todella kova. Pääsykokeista sain 9 pistettä, niin se auttoi asiaa paljon, jotkut joilla oli kasin ka ei päässyt silti sisään, kun pääsykokeesta vähemmän pisteitä. 10 siis maximi.

Siis tuolta ei pääse suoraan vielä varsinaisesti mihinkää parempaan työhön kuin vartija ellei käy vielä jotain lisäkouluja ton lisäks?

Vartijaksi pääsee jo sadan tunnin mittaisella kurssilla (väliaikaiseksi vielä vähemmälläkin). Tuo koulutus antaa valmiuksia edetä ehkä helpommin esimieheksikin, ja onhan tuolla käsittääkseni niitä laiteasennus, sekä turvasuojaaja-kurssejakin?

Vartijaksi pääsee jo sadan tunnin mittaisella kurssilla (väliaikaiseksi vielä vähemmälläkin). Tuo koulutus antaa valmiuksia edetä ehkä helpommin esimieheksikin, ja onhan tuolla käsittääkseni niitä laiteasennus, sekä turvasuojaaja-kurssejakin?

Sitä samaa on luullut monet muutkin ja nyt ollaan sitten ylikoulutettuja vartijoita. No saahan tuolta jatko-opintokelpoisuuden että jos pää kestää lukea niin kyllä etenemäänkin pääsee.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom