Amiga 500 - Retroilua legendaarisesta pelikoneesta!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Örkki
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Retroilun ystävänä ajattelin pystyttää tredin viimeisestä kotitietokoneiden jättiläisestä, Amigasta! :worship:
Pakkiksella varmaan löytyy paljon tyyppejä, jotka on värkänneet kaikenlaista Amigalla!
Omalla kohdalla Amigan käyttö rajottui pelkästään pelaamisen, mitä nyt vähän Deluxe Paintilla kikkailin!!

Löytyykös Pakkikselta tyyppejä, jotka pelaa Amiga pelejä PC:llä! Meikäläiseen on iskenyt melkoinen emulaattori hulluus (saikulla on aikaa värkkäillä), joten eilen hankin Amiga emulaattorin.
Nyt olen sitten testaillut Moonstonea, Shadow of the Beastiä, IK+, Turrican III, Last Ninja III...
Hyvinhän noi pelit näyttää emulaattorilla toimivan.

Pelit on jopa yllättävän hyvin kestäneet ajanhampaan, toisin kuin useimmat matolaatikon pelit.

ik+.gif

Shadow_of_the_Beast-2.png

moonstone3.jpg

Tuolta löytyy WinFellow Amiga-emulaattori..
http://sourceforge.net/projects/fellow/

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mopoikäisenä tuli pelailtua Ameeballa aika paljon Eye of the Beholderia, Dogs of Waria, Desert Strikea, Twintristä ja erittäin asiallista räiskintää nimeltä Silk Worm IV a.k.a. SWIV. Se jeeppi oli NIIN paljon parempi kuin se kopteri..
Niin ja tottakai Paradroid'90!

Voi sitä koneen ääressä vietettyjen pitkien päivien, juotujen Cokisten ja dipattujen Raffeleiden määrää siihen aikaan..

E: Meinas unohtua Xenon 2 Megablast!:rock:

Legendaarinen AMIGA!

Commodore_Amiga_500_Large.jpg

Amiga on muokannut minusta seillaisen kuin olen ;) Pennusta lähiten (4-vuotta) olen hakannut suunnilleen kaikki merkittävät ja ei niin merkittävät pelit Amigalla. PC:llä olen kokeillut muutamia pelejä, mutta jotain ongelmia oli useimpien pelien kanssa. Ne jotka toimivat, olivat kuin suoraan Amigasta.

Taisi olla Nebulus ensimmäinen peli mitä pelasin (Bisley voi korjata). Suosikeiksi muodostui legendaariset Another World, Flashback, Monkey Islandit, Space Questit, Alien Breedit ja monet muut. Syndicate sessiot taisivat kestää pisimpään, sillä karttaikkunassa rahaa tuli vain ajan kanssa. Kyllä se muuntaja huusi leipää; varmaan kanamuna olisi paistunut sen päällä.

Ohjelmista muistan selvästi erilaiset kopiontiohjelmat, kuten x-copy. Sellainen virusohjelmakin oli olemassa, jossa pystyi muka kirjoittamaan jonkun viruksen disketille. Joku toiminto jopa naarmutti levykkeen pilalle.

Amigalla oli selvästi sellaisia pelejä, jotka olivat idealtaan niin häröjä, ettei tänä päivänä ole tehty vastaavaa.

Muutama kuva legendoista:

Another World:

08.jpg

Flashback

flashback.jpg

Monkey Island 2

monkey2-800x600.jpg

Taisin olla jotain 3-vuotias kun nörtteilyn alotin Amigalla. Valitettavasti tämä ihana vehje hajosi :(. Ostin sit joku vuosi sitten huuto.netistä muistin virkistämiseksi parilla kympillä Amigan nurkkaan pölyttymään :D. Eipä tuohon kovin paljoo pelejä iteltä löydy niin ei paljon tule pelattua, PC:llä emulaattorilla joskus jotain.

Naperona Lotus 3 oli ehdoton suosikki. Aivan mahtava :D

Mun suosikkeihin kuulu Amigalla juuriki nuo Monkey Islandit+muut laadukkaat seikkailupelit,Eye of the beholderit,Wing Commanderit sekä Moonstone. Muutama päivä sitten koitin emulaattorilla Monkey Island 1 peliä ja unohdin hetkeksi ettei tässä enää ollakaan 10vuotiaita :)

Voihan susi! IK+:rock: Amiga 500 itellä on ja en ees muistanut miten kovia pelejä siihen on! Hitto, pakko ottaa tuo emu ittelle ja tahkota ittensä megaheroksi IK:ssa. Mulla on muuten ihan üüber-versio amiga 500 kun siinä on oikein 0.5 megan lisämuisti:rock:

Edittiä: Mistäs tuo IK+:n vielä sais?

Turmio sanoi:
Voihan susi! IK+:rock: Amiga 500 itellä on ja en ees muistanut miten kovia pelejä siihen on! Hitto, pakko ottaa tuo emu ittelle ja tahkota ittensä megaheroksi IK:ssa. Mulla on muuten ihan üüber-versio amiga 500 kun siinä on oikein 0.5 megan lisämuisti:rock:

Edittiä: Mistäs tuo IK+:n vielä sais?

http://www.goodolddays.net/0_0_0_0_0_0_0_0_0_0_0_0_0_0_en_0_73_show_1__0_0/

Kokeileppas tuolta. ik+.rar paketin saat, jossa sisällä ik+.adf.

Monkey Island oli huippu!! Kakkonen oli hiukan nihkeä kun vei 12 levyä... tai jotain! Pelaa sitä sitten yhdellä levyasemalla ja vaihda jatkuvasti niitä helvatan levyjä... :curs: Mutta sinnikkyydellä levyjen vaihto onnistui ja viimein sekin peli meni läpi! :kippis1:

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Heiii, kukaan ei maininnut loistavia moninpelejä eli Micro Machines -rälläystä ja kotimaassa tehtyä Turbo Rakettia. Jälkimmäinen varsinkin oli pelattavuudeltaan yksinkertaisesti timantiksi hiottu, sitä tuli tahkottua tolkuton määrä tunteja nuoruudessa. Kyseessähän oli sellainen vähän asteroids-tyylinen rakettilentelypeli jossa lenneltiin luolassa ja ammuskeltiin kaveria jaetulla screenillä. Loppuvaiheessa kentät oli niin hyvin muistissa että toisesta päästä kenttää osasi ampua toiseen päähän kaveria ihan siltä pohjalta miltä kaverin screeni näytti, vaikka väliin jäi näkymättömissä olevaa maastoa reilustikin :D

Mulla on yhä se legendaarinen Amiga, jolla termiskin pelaili! 400peliäkin löytyy. En tosin tiedä kuinka moni toimii vielä. Eiks osa peleistä "hävinny" ajansaatossa disketeiltä(ainakin joku joskus väittäny). Mulla kyllä toiminu pelit vielä 5 vuotta sitten kun raahasin koneen sisään.
Jos joku haluaa hakea pois mokoman laitteen originaali monitoreineen ja lisälevyasemineen sekä 400yli peleineen niin olkee hyvä, lähtee satasella (100€)! Asun Espoossa. Laita privaa jos kiinnostaa!

Bisley sanoi:
Eiks osa peleistä "hävinny" ajansaatossa disketeiltä(ainakin joku joskus väittäny).

Disketit kai tavallaan vanhenevat jolloin magneettisuus heikkenee ajan myötä ja tällöin disketille tallennettu tavara voi hävitä ajan kuluessa.

Kun kattoo noita postattuja kuvia niin täytyy sanoa et amiga oli niin totaalisen aikaansa edellä muita tietokoneita kun se eli kulta-aikaansa 80-90-luvun vaihteessa!! Grafiikka ja äänet oli ilmiömäisen mahtavia! Se että oli rajallinen kapasiteetti luoda pelejä, aikaansai todella innovatiivisia ideoita peleihin! Nykyään ei nähdä sellaista vaikka mahdollisuuksia olisi millä mitalla. Luovuus puuttuu nykypäivän peleistä!

kuten kaikki hyvät ja mageet pelit mitä amigalla oli! Esim Dreamweb oli aika uskomattoman ovela, Cannon fodder oli hiton pelattava, Speed ball oli niiiin koukuttava, kick off!!!mahtava!, Larryt ja space questit ja police questit oli taattua laatua, It came from the desert I&II olivat niin jännittäviä, Elvira oli siisti aikanaan, voi niitä pelejä oli niin paljon ja hienoja! Indy 500!!

Mä koitin joskus kerätä listaa parhaista amiga peleistä mutta tajusin että siitä tulisi satojen mittainen ;D

Heitetääs nyt ihan lonkalta muutama mieleen tuleva:

Stunt car racer :rock:
Wings of fury
Supercars 1&2 (ihan mahottoman hauskoja kaksinpelejä)
Rick dangerous
Turrican II (legenda)
Lotukset 1-3 (kuvittelin aina yhessä kentässä ajavani turusta tampereelle)
Flashback
Star Control (tätä varten tilattiin helsinkiiistä oikein 512kt lisämuisti)
Battle Squadron (kaksinpelinä varsinkin hubaa, kuten ykkös osa "hybrid")
Chaos Engine (suomalainen!)
Pinball Fantasies&illusions (mikä grafiikka, mikä tunnelma, mitkä musiikit ;D)
Sabre team (taktista vääntöä)
Walker (kukapa ei pitäisi star wars walkerista hehe )
carrier command
hostage
persian gulf inferno
skid marks 1&2

Mun pikkubroidi hommas vähä aikaa sit uudestaan Amiga 500:n, ja melkoisilla nostalgia-fiiliksillä on saanu mm. Sensible Socceria, Stunt Car Raceria ja Lotus Esprit Turbo Challengea vääntää, ku kylässä käy.:hyper:

Legend.

Bisley sanoi:
kuten kaikki hyvät ja mageet pelit mitä amigalla oli! Esim Dreamweb oli aika uskomattoman ovela, Cannon fodder oli hiton pelattava, Speed ball oli niiiin koukuttava, kick off!!!mahtava!, Larryt ja space questit ja police questit oli taattua laatua, It came from the desert I&II olivat niin jännittäviä, Elvira oli siisti aikanaan, voi niitä pelejä oli niin paljon ja hienoja! Indy 500!!
Niih.. ja suurin osa noista tuli PC:lle ensin ja/tai oli myös ST:lla.

PC teki vielä piippi ääntä kun amiga loi mahtavia musiikkeja sekä grafiikoita! Äläpäs nyt väitä että esim kick off, speed ball, dreamweb, it came from the desert olisi ensin julkaistu pc:llä?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom