Amerikkalaisten ruokavalio

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja saimi
  • Aloitettu Aloitettu
@ez sanoi:
Joosain dokkarissa mainittiin, että keskiverto amerikkalainen syö 3 ranskalaiset ja 2 hampurilaista joka viikko.

Joo. Noh, toi nyt ei ole yhtään mitään. Sopivalla otoksella esim. stadin keskustasta saadaan varmaan porukalle vielä enemmän käyntejä "mäkkäreissä".
Tässä on nyt keskitytty aivan liikaa näiden hampurilaisravintoloiden safkoihin. Ne on vain yksi "ruokalaji" kymmenien pikaruokalajien joukossa Amerikan markkinoilla. On täytettyjä patonkeja, friteerattua kalaa, meksikolaista ruokaa, aasialaista ruokaa, Hot dogeja, kreikkalaista, turkkilaista. italialaista yms. ja kaikki tehty "pikaruokareseptin" mukaan, jossa ei sokeria ja rasvaa säästellä.
Ja ihan pelkkä "oikea" ravintolaruoka on monessa paikassa huomattavasti epäterveellisempää vielä suurempine kalorimäärineen ja rasvoineen. Ne jotka on jenkeissä paljon rafloissa syöneet muistaa varmasti yhden asian: aterian koot ovat tuplasti se mitä suomalainen ravintola tarjoaa. Siellä sitten istutaan dietillä valtavan cesar-salaatin ääressä,majoneesineen juustoraasteineen sekä ryystetään dietti coca colaa ja ihmetellään raskasta oloa...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Heavy-rock sanoi:
Ensinnäkin tuotteen kalorit, niitä on 530! eikä se juuri masua täytä.

Jep, kyllä niitä pitäis reilu tuhat olla. Kunnon kedappi rokkaa.

Kaikki raaka-aineet on teollisesti käsitelty. Sämpylässä ei juuri muuta ole jäljellä viljan mineraaleista sun muista, hiilareita vain.

Nyt alkaa juttu mennä aika lailla biodynaamisten itujen pureskelun puolelle. Ihan yhtä teollisesti käsiteltyä kaikki ruoka-aineet on, ellet kaiva niitä omasta pellostasi.

No ei se BM ihanteellisinta ravintoa ole, tosin ei niin huonoakaan verrattuna perinteisiin nakit ja muusi -satseihin. Pikaruuista meikäläisen suosikki on edelleen Rollsin kanasalaatti. Törkeän hyvää. :kuola:

Mä en ainakaan voi pitää kovin terveellisenä sellaista safkaa, jonka alkuperästä en voi mitään sanoa: esim. mistä liha on peräisin ja onko kasvatuksessa käytetty antibiootteja/hormoneja ym. Myös kaikkea lisäaineita sisältäviä tuotteita (mm. majoneesit, jotka ovat oikein kyllästettyjä...hmmm...elintarvikkeita, jos nyt elintarvikkeesta ko tuotteen kohdalla voi edes puhua?) pidän "vähemmän terveellisenä", vaikka osittain niiden tarkoitus onkin mm. taata ruoan turvallisuus? Mutta onko se terveellistä, että sellaiseen "elintarvikkeeseen" jossa piilee terveysuhka lisätään ainetta, jonka on tarkoitus tehdä ko terveyttämme uhkaava elintarvike vaarattomaksi? Mielestäni ruoan terveellisyys/epäterveellisyys ei pelkästään ole sitä, että ravintoaineet ovat sopusoinnussa keskenään vaan ruoka tulee olla mahdollisimman tuoretta ja jalostamatonta, mielellään myös lähellä tuotettua, jolloin ei ym kemikaaleja tarvitse ruokaan lisätä.

Iinez sanoi:
Mä en ainakaan voi pitää kovin terveellisenä sellaista safkaa, jonka alkuperästä en voi mitään sanoa: esim. mistä liha on peräisin ja onko kasvatuksessa käytetty antibiootteja/hormoneja ym.

Kyllähän mäkkärillä pystyy pihvin alkuperän selvittämään jopa siihen eläinyksilöön josta se on tehty. Ja se pullakin on Fazerin leipomaa. Puhdas fanaattisuus ilman todellista tietoa asioista on vaarallista.

D.Yates sanoi:
Kyllähän mäkkärillä pystyy pihvin alkuperän selvittämään jopa siihen eläinyksilöön josta se on tehty. Ja se pullakin on Fazerin leipomaa. Puhdas fanaattisuus ilman todellista tietoa asioista on vaarallista.

Mäkkäri tosiaan on melko hyvin informoinu raaka-aineet yms. Niistä taitaa olla joku prujukin siel hyllyssä.

Jotenkin tuntuu ettei kuitenkaan osata ajatella ruokaa niin, että se olisi tehty hyvistä raaka-aineista oikein. Esim viljan jauhaminen valkoiseksi jauhoksi ei ole mitenkään järkevää. Mutta se on vain kuluttajien valinta kun he enemmän ostaa vaaleaa leipää.

Moni morkkaa suomalaista ruokaa. Heti heitetään muusi ja lihapullat tai nakit. No, nykypäivänä se on oikeastaan sama minkä maan ruokaa syö, kunhan se olisi tehty hyvistä raaka-aineista ja terveellisesti. Ei olisi vaikea tehdä hampurilaista joka olisi terveellinen... vaan missä sellainen on?'

2 reissarin puolikasta.
4 tomaattiviipaletta
Salaatin lehtiä.
Sipulia
Pari viipaletta jalopeenoo
150g proilerin tai kalkkunan lihaa viipaloituna
Salaattikastikkeena oliiviöljy pohjaista kastiketta 5g

Ruokajuomaksi lasi maitoa

Energiaa noin 460 kcal
Hiilareita 37g
proteiinia 44g
rasvaa noin 10g
kuituja noin 10g

Suhteet hh/p/r 33/27/39 (noin)

Ei mun mielestä yhtään paha. Ja kysessä on silti vielä melko energiapitonen safka verrattuna tilavuuteen. Mutta kun noita vertaa esim BM arvoihin, niin on siinä vähän toinen meininki ja sitä ajan takaa sillä, et käytettäisiin hyviä raaka-aineita.

Itse käyn mäkissä about kerran viikossa. Ostan 2 Tuplajuustohampurilaista ja juomaksi vettä. Ei pitäisi olla mikään hirveen paha.

kaloreita 940ckal protskuja 56g hiilareita 66g rasvaa 50g

No ei nyt ehkä mitää diettiruokaa, mutta kaikista pahintahan noissa aterioissa on ranskalaiset ja se sokerilitku. Niistä oon päässy onneks eroon :)

Heavy-rock sanoi:
Jotenkin tuntuu ettei kuitenkaan osata ajatella ruokaa niin, että se olisi tehty hyvistä raaka-aineista oikein. Esim viljan jauhaminen valkoiseksi jauhoksi ei ole mitenkään järkevää. Mutta se on vain kuluttajien valinta kun he enemmän ostaa vaaleaa leipää.

Moni morkkaa suomalaista ruokaa. Heti heitetään muusi ja lihapullat tai nakit. No, nykypäivänä se on oikeastaan sama minkä maan ruokaa syö, kunhan se olisi tehty hyvistä raaka-aineista ja terveellisesti. Ei olisi vaikea tehdä hampurilaista joka olisi terveellinen... vaan missä sellainen on?

Just niin: kuluttajat itse loppujen lopuks päättävät, mitä heille on tarjolla! Jos aina "sortuu" pikaruoan helppouteen ja vielä niihin kaikkein raffinoiduimpiin tuotteisiin, ei tarjontaa tulla mihinkään suuntaan muuttamaankaan. En voi ottaa kantaa yksittäisten ketjujen käyttämistä raaka-aineista enkä myöskään halua fanaattinen olla (olen pahoillani, jos sellainen käsitys syntyi :( ), mutta mielestäni ruoan terveellisyys/epäterveellisyys on muutakin kuin monipuolisesti ravintoaineita. Esim. miten ravintoaineet imeytyvät, jos kiire on kova eikä ole mahdollisuutta ruoan sulatteluun ole? Loppujen lopuksihan jokainen päättää, miten syö ja missä ja mehän ollaan sitä mitä syödään ;) mutta terveellistä on joskus pysähtyä ajattelemaan ja huomata, ettei kaikki niin yksiselitteistä olekaan!

Ja mikä on kotiruokaa? Pakkislaisilta kun kysytään voidaan saada vastaukseksi tonnikalapastaa, kananrintaa riisillä yms. Kadunmieheltä kun kysytään se on nakkikastiketta ja pottuja, kalapuikkoja pikaperunamuusilla, valmista makaronilaatikkoa tai uunimakkaraa ranskalaisilla, pakastepizzaa...

Randy Couture sanoi:
Ja mikä on kotiruokaa? Pakkislaisilta kun kysytään voidaan saada vastaukseksi tonnikalapastaa, kananrintaa riisillä yms. Kadunmieheltä kun kysytään se on nakkikastiketta ja pottuja, kalapuikkoja pikaperunamuusilla, valmista makaronilaatikkoa tai uunimakkaraa ranskalaisilla, pakastepizzaa...
Mä käsitän kotiruoalla sen, mikä on tehty itse En mä esim. valmisaterioita ja -makaronilaatikoita ym. pitäis kotiruokana, vaan valmiseineksinä, vaikka ne kotona syötäiskin :)

Iinez sanoi:
Mä käsitän kotiruoalla sen, mikä on tehty itse En mä esim. valmisaterioita ja -makaronilaatikoita ym. pitäis kotiruokana, vaan valmiseineksinä, vaikka ne kotona syötäiskin :)

Jep ymmärrän kyllä mitä tarkoitat. Tuo itse tehty ruokakaan ei kyllä välttämättä ole terveellistä - esimerkkinä vaimon puolelta isoäiti, joka entisenä karjankasvattajana tekee makkaratkin itse ja se on kaukana terveellisestä se - jollei todella näe vaivaa terveellisten ruokien valmistamiseen.

Randy Couture sanoi:
Jep ymmärrän kyllä mitä tarkoitat. Tuo itse tehty ruokakaan ei kyllä välttämättä ole terveellistä - esimerkkinä vaimon puolelta isoäiti, joka entisenä karjankasvattajana tekee makkaratkin itse ja se on kaukana terveellisestä se - jollei todella näe vaivaa terveellisten ruokien valmistamiseen.
Mutta sekin oli terveellistä, joskus pula-aikaan, kun työ oli raskasta eikä yltäkylläisyydestä ollut tietoa. Nyt kun työ pääosin on kevyttä :rolleyes: , kertyy kaikki mitä ei työssä saada kulutetuksi vatsan ympärille, kuten kaikki hyvin tiedämme :itku:
Mutta oikeassa olet: ei kaikki kotiruokakaan ole terveellistä - riippuu täysin tekijästä itsestään: osaamisesta (joskaan terveellisen ruoan tekeminen ei ole sen vaikeampaa kuin ns.epäterveellisen -pikimminkin päinvastoin, vai kuinka?) ja mieltymyksistä. Ja mikä tulee ruoan makuun, ni eipä tartte "aina sitä samaa" syödä: jos jossain saan sooloilla, niin se on omassa keittiössäni :evil: Ruoanlaitto kunniaan - se on hauskaa sitä paitsi :thumbs:

Iinez sanoi:
Mutta sekin oli terveellistä, joskus pula-aikaan, kun työ oli raskasta eikä yltäkylläisyydestä ollut tietoa. Nyt kun työ pääosin on kevyttä :rolleyes: , kertyy kaikki mitä ei työssä saada kulutetuksi vatsan ympärille, kuten kaikki hyvin tiedämme :itku:

Kun ei kerry ylipainoa, niin kai mä voin jatkaa nykyistä ruokavaliota hyvillä mielin? :david:

No mieluusti sitä söisi pelkkää kokolihapiffiä ja salaattia, mutta tottumuksesta tulee tuota perunan kuraakin vedettyä siinä kyljessä...

Eric Schlosser (2001): Fast Food Nation. Suomennettuna Pikaruokakansa. Kirja joka vie roskaruokahalun. Eipä sillä että olisin 8 vuoteen Hesen/Mäkkärín ovea avannutkaan.

Nyt alkaa juttu mennä aika lailla biodynaamisten itujen pureskelun puolelle. Ihan yhtä teollisesti käsiteltyä kaikki ruoka-aineet on, ellet kaiva niitä omasta pellostasi.

Onneksi ei kuitenkaan ihan kaikki. Riippuuhan tuo toki siitäkin, mitä ostoskoriinsa kelpuuttaa.

Nyt kun työ pääosin on kevyttä , kertyy kaikki mitä ei työssä saada kulutetuksi vatsan ympärille, kuten kaikki hyvin tiedämme

Ah, ollapa ojankaivaja...

Mun mielestä tuon valmis/roskaruuan suhteen täällä ollaan melkein yhtä pahassa jamassa kuin jenkkilässä. Kaupassa ei tarvii kuin vilkaista ihmisten ostoskärryihin. Sieltä kurkkii ties mitä roinaa. Kyllähän se kamalle varattu hyllytilakin kertoo jotain sen kulutuksesta. Ja low-carb-leima siinä purkinkyljessä on ihan yhtä perseestä kuin se low-fattikin.

Ranskan reissulla pari viikkoa sitten eksyin tavan kansan markettiin, jolla oli kokoa 1/10 näistä meidän marketeista. Vaan silti siellä oli *paljon* parempi liha, juusto ja vihannestiski kuin meidän marketeissa. Sen jälkeen on joka kerta kaupassa käydessä vähän ottanut pattiin. Tekisi mieli joka kerta pyytää manageria paikalle ja haukkua niiden aitoruokatiskit. Ehkä pitäis vaihtaa kauppaa, nyt olen käynyt prismassa...

"Maassa maan tavalla", sanotaan :rolleyes: Kyse on siitä aiemminkin ko threadissa keskustellusta kulutuksesta: kuluttajat itse viime kädessä vastaavat siitä, mitä heille tarjotaan. Olisikin mielenkiintoista tehdä tutkimus siitä, mitä suomalaiset Ranskassa (tahi muussa maassa, jossa tarjonta on muutakin kuin makkaroita ja valmiiksi marinoituja kyljyksiä) ostaisivat?? Tietenkin jokaiselle olisi syytä olla jotakin, mutta käytännössä tilanne on toinen: näppejään nuolemaan jää se jonka mieltymykset eivät ole perinteikkäitä, so. keskivertosuomalaisia. Ja vaikka "makutuulahduksia" -sanotaan nyt sitten Keski-Euroopasta- olisikin tuotu lähikauppaamme, oletettavasti Virtasen perhe kuitenkin valitsee ne valmiiksi marinoidut koipi-reidet ennenkuin kampasimpukoita a la vin blanc. Vaikka kiinnostusta olisikin, ostopäätökseen vaikuttaa hyvin usein tuotteen hinta ja tuotu tavarahan on usein on kalliimpi. Loppupeleissä kauppias päätyy tilaamaan vain niitä tuotteita, joiden menekki on taattu: märisköön ne muutamat, jotka camemberteja ym. ovat toivoneet!
Mä veikkaan, että useammalla suomalaisella menisi sormi suuhun sellaisesta valikoimasta kuin esim. mitä Ranskassa on tarjolla. Olen itsekin nokkani sinne suuntaamassa hyvin pian ja suhteellisen pitkäksi aikaa. Jonkunlaista dieettiä ylläpitääkseni parasta ainakin siitä juustotiskistä pysyä etäällä. Mutta totta se on: joka kerran ihailee nimenomaa niitä valtavia tuoreruoka tiskejä: lihat/juustot ym. eivät ole valmiissa pakkauksissa, vaan saat itse sanoa kuinka paljon haluat, eikä perheettömän tarvitse sitten seuraavan kolme-neljä päivää samaa safkaa yrittää vääntää :(

D.Yates:veit sanat suustani.... :kuola: :D

Iinez sanoi:
joka kerran ihailee nimenomaa niitä valtavia tuoreruoka tiskejä: lihat/juustot ym. eivät ole valmiissa pakkauksissa, vaan saat itse sanoa kuinka paljon haluat, eikä perheettömän tarvitse sitten seuraavan kolme-neljä päivää samaa safkaa yrittää vääntää :(

Olihan noita suomessakin vielä n 10 vuotta sitten, vaan kun se lauantaimakkara on niin kätevä ostaa valmiissa paketissa.

Itse ostan noita valmiiksi märinöityjä siitä syystä että ne on halvempia kuin maustamattomat... johtuen kai siitä, että kun tuoreesta lihasta parasta ennen -päiväys alkaa mennä umpeen, ne marinoidaan ja pistetään uudestaan hyllyyn.

D.Yates sanoi:
Olihan noita suomessakin vielä n 10 vuotta sitten, vaan kun se lauantaimakkara on niin kätevä ostaa valmiissa paketissa.

Itse ostan noita valmiiksi märinöityjä siitä syystä että ne on halvempia kuin maustamattomat... johtuen kai siitä, että kun tuoreesta lihasta parasta ennen -päiväys alkaa mennä umpeen, ne marinoidaan ja pistetään uudestaan hyllyyn.

400g marinoutua lihaa sisältää noin 70% lihaa, kun taas naturel on lähempänä 100, siitä hiinanero ilmeisesti.

Heavy-rock sanoi:
400g marinoutua lihaa sisältää noin 70% lihaa, kun taas naturel on lähempänä 100, siitä hiinanero ilmeisesti.

Kyllä D.Yates on ihan oikeassa noista päiväyksistä. Ei lihan tietenkään tarvitse vanhaa olla mutta 'naturel' lihassa alkaa näkyä värimuutoksia hyvinkin nopeasti - varsinkin lihatiskissä. Eli sitten kun ei enää kelpaa sellaisenaan niin joko jauhelihaksi tai marinaadiin.

Kyllä suomalaistenkin pitäis vaihtaa läskisoosit feta/oliivi/punaviini - diettiin niin saatais keski-ikä nousemaan ja maksettavaksi vielä mahtavampi eläkepommi :kippis1:

Randy Couture sanoi:
Kyllä D.Yates on ihan oikeassa noista päiväyksistä. Ei lihan tietenkään tarvitse vanhaa olla mutta 'naturel' lihassa alkaa näkyä värimuutoksia hyvinkin nopeasti - varsinkin lihatiskissä. Eli sitten kun ei enää kelpaa sellaisenaan niin joko jauhelihaksi tai marinaadiin.

Kyllä suomalaistenkin pitäis vaihtaa läskisoosit feta/oliivi/punaviini - diettiin niin saatais keski-ikä nousemaan ja maksettavaksi vielä mahtavampi eläkepommi :kippis1:

Hei, hold on. Jauhenlihassa tulee tosiaan hyvinkin pian värimuutoksia jos se on tiivistä. Taas naudan fileet, ne pitääkin olla vähän tummuneita, eli silloin ku ne rupee väriä saamaan, niin ne on parhaimmillaan. Tuore-liha onkin vähän.. hullunkurinen käsite, ei sen lihan ny nii kovin tuoretta pidä olla :-) :offtopic:

Niin, mut sit ku se liha alkaa olemaan harmaata ja haisee imelälle, tietää ettei enää kannata syödä... Tuoretta mieluummin. :)

Suositut

Back
Ylös Bottom