Alppihiihto threadi

Ei saakeli, että on siistiä kattoa alppihiihdon maailmancuppia...nytkin oli lähettävä salilta, ehtiäkseni katsomaan Palanderin 2. laskua pujottelussa. Ja eilen Poutiainen voitti jälleen pujottelukisan.

En oo moneen vuoteen jaksanut olla kiinnostunut esim. mäkihypystä, mutta alppihiihto sen sijaan on IMO kiinnostavaa (vaikken oo ite koskaan lasketellutkaan).

Onko muita kyseiseen lajiin hurahtanutta?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Anonymous sanoi:
En oo moneen vuoteen jaksanut olla kiinnostunut esim. mäkihypystä, mutta alppihiihto sen sijaan on IMO kiinnostavaa (vaikken oo ite koskaan lasketellutkaan).

Vielä enemmän herättää kunnioitusta, kun on itse vetänyt kisoissa radan 50. laskijana. "Rata" on tälloin jäinen ränni, jossa on ihan turha kikkailla normaalirinteessä opituilla carving-käännöksillä.

Suosittelen kuitenkin kokeilemaan lajia itse.

On tää ihme touhua. Junnuna tiesi kaksi lajia mistä ei ikinä tulisi suomelle menestystä, nimittäin uinti ja alppihiihto. No kuinkas kävikään...

Nuo pujottelut on hauskaa katseltavaa telkusta. Vaikka itse en suksien päällä edes pysy, niin niistä talvisista maisemista tulee hyvä fiilis. Ja vielä kun siellä porukka pärjääkin...

Kyllä tulee seurattua aika tiivisti.

Vielä kun Poutiainen sais Super-G:n kulkemaan, niin olis kokonaiscupin voitto lähellä... :thumbs:

Lajia tiiviisti seuraan.

Ennen sanottiin ettei Suomi ole hiihtomaa ennen kuin alppihiihtäjät menestyvät. Nyt voisi sanoa ettei Suomi ole hiihtomaa ennen kuin hiihtäjät menestyvät...

Poutiaisesta täytyy muistaa, että vasta yksi oikea superi takana eli kunhan pari starttia saa alle ja vauhtiin "tottuu" niin pitäisi sijoituksetkin parantua. Mutta jos näin hyvin jatkuu tekniikkalajit niin tyytyväinen täytyy olla.

Kalle on vielä vähän "pidätellen" laskenut, mutta ihan hyvin on mukana molempien cuppien kokonaiskisassa. Kunhan se kauden eka voitto taas tulee niin sit alkaa yleinen tulostaso taas koheneen.

Niin pienistä asioista tuo laji on kiinni...

:thumbs:

Kyllähän tuota tulee seurattua. Seurasin jo kyllä silloin, ku suomalaiset eivät vielä menestyneetkään. Porukat vei minut jo 5 vuotiaana rinteeseen ensimmäisen kerran ja siitä lähtien on sitten joka talvi tullut käytyä laskettelemassa, eli mitä tässä nyt tulee...15-16 vuotta on rinteitä koluttu enempi vähempi :) Muutenkin nämä kaikki vauhdikkaat talvilajit kiehtovat.

Kyllä tulee seurattua kisoja. Mukava jännittää aina loppuun saakka, viime kisassakin ei meinannu sohvalla kestää, ku Poutiainen kiristi voiton 0.03 sec erolla. Mukavaa ku Tanja on saanu laskun kulkemaa, kyllä se Palanderkin vielä nousee..
On muute aika "tukevia" nuo laskijat, naisilla reidet on iha älyttömiä!! Kai niissä jaloissa sitä voimaa tarvitaan..?

Tanu sanoi:
Kyllä tulee seurattua kisoja. Mukava jännittää aina loppuun saakka, viime kisassakin ei meinannu sohvalla kestää, ku Poutiainen kiristi voiton 0.03 sec erolla. Mukavaa ku Tanja on saanu laskun kulkemaa, kyllä se Palanderkin vielä nousee..
On muute aika "tukevia" nuo laskijat, naisilla reidet on iha älyttömiä!! Kai niissä jaloissa sitä voimaa tarvitaan..?

Tää jos mikä on totta. Kattokaapa norjan Lasse Kjussia(kirjotinkohan oikein :david: ) , siinä on melkonen "patukka".

Mitä mieltä olitte siitä kun Palander haukkui suurpujotteluradan viime viikonloppuna ihan täydellisesti.
Mun mielipide asiasta on se että oli se rata ehkä hieman liian supersuurpujottelumainen ja vauhtilajilaskijoita suosiva. Mutta Kalle ehkä ampui kuitenkin vähän yli, jos ajatellaan että Kalle meinasi joskus voittaa kokonaiscupin ,niin onhan hänen pärjättävä myös vauhtilajeissa?

kisskiss sanoi:
Mutta Kalle ehkä ampui kuitenkin vähän yli, jos ajatellaan että Kalle meinasi joskus voittaa kokonaiscupin ,niin onhan hänen pärjättävä myös vauhtilajeissa?

Veikkaukseni on, ettei Kalle tule koskaan laskemaan vauhtilajeja eikä näin ollen tule omaamaan mahdollisuuksia kokonaiscupiin. Viimeisin, joka on voittanut miesten kokonaiscupin ainoastaan kahteen osalajiin osallistumalla oli Ranskan Luc Alphand kaudella 96/97. Alphand oli vauhtilajien erikoismies.

Suurpujottelun ja superin ero on kuitenkin niin iso, ettei ilman kunnon panostusta vauhtilajien harjoitteluun voi omata juurikaan mahdollisuuksia menestymiseen. Riskillähän voi aina vetää, mutta superissakin vauhtia alkaa olla jo sitä luokkaa, että mahdollinen kaatuminen voi aiheuttaa pahan loukkaantumisen. Ja tuskin yksi tekniikkalajien parhaista laskijoista haluaa sellaista riskiä ottaa, että vaarantaisi oman uransa muutamien superi pisteiden takia.

Ja suurpujottelu radan voi merkitä niin monella eri tavalla, että siitä saadaan helposti vauhtilajeja laskevia suosiva. Viikonloppuna lasketaan Alta Badiassa joka on yksi Cupin vaikeimmista rinteistä. Sinne ei myöskään kovin helpolla vauhtilaskijoita suosivaa rataa merkitä johtuen mm. rinteen kapeudesta ja profiilista.

Tanu sanoi:
Onhan noista tosiaan osa aika tukevia ja osa vähän laihempia. Tukevammista esimerkkinä naisten puolella Anja Pärson. Yhtenä syynä tukevuuteen on varmastikin tosiaan se, että laji vaatinee melko paljon voimia jaloilta. Itse olen kuitenkin myös järkeillyt, että laskijoilla olisi laskettelupuvun alla jonkin verran ohuita suojia, jotka antavat kuvan tukevasta laskijasta. Vauhdit nousevat kuitenkin usein melko korkealle laskettelussa. Mutta onhan tuolla tosiaan kuitenkin laihempiakin laskijoita, joten en tiedä pitääkö teoriani paikkansa, kun en ole itse koskaan lasketellut.

En usko että niillä muita suojia olis kuin kypärä ja säärisuojat.. Kostelic on kyllä aika patukka..?! Paitsi Palander usein laskee pujotteluja ihan pipo päässä!! :D

Tanu sanoi:
En usko että niillä muita suojia olis kuin kypärä ja säärisuojat.. Kostelic on kyllä aika patukka..?! Paitsi Palander usein laskee pujotteluja ihan pipo päässä!! :D

On selkäpanssareita, lantiosuojia, rintapanssareita jne. Lähes samaa kamaa, kun moottorikelkkailijoilla ja -pyörälijöillä. Kaikki ei tietenkään käytä kaikkea.

Haa, olempa taas viisaampi!! Eikai ne pujottelussa käytä noin paljon suojia? Supersuurpujottelun kyllä ymmärtää, että pitää olla kunnon suojat..

Selkäpanssaria yleisesti vauhtilajeissa käytetään ja jokunen myös tekniikkalajeissa jos takana on pahoja loukkaantumisia.

Rintapanssareita en tiedä kenenkään käyttävän... Kokeiltavan olen niitä nähnyt.

Lantiosuojia? Laskupuvuissa on kylläkin toppauksia reisien sivuosissa, mutta erillisia lantiosuojia en tiedä olevan.

Taitaa olla moni naislakija kovenpi kyykkäämään, kun keskiverto salilla kävijä. Kuulin just Henna Raidan ottavan 170 kilolla helpon kutosen. Toinen mikä näillä alppikanuunoilla on kunnossa, on sarjaketävyys. Ruotsin Stenmark pisti 1,5 kertasella omallapainolla muistaakseni150-160 toistoa. :rock: Itse olen ollu lajin parissa parikymmentä vuotta, että jotain tietoa lajista on.

lock sanoi:
Taitaa olla moni naislakija kovenpi kyykkäämään, kun keskiverto salilla kävijä. Kuulin just Henna Raidan ottavan 170 kilolla helpon kutosen. Toinen mikä näillä alppikanuunoilla on kunnossa, on sarjaketävyys. Ruotsin Stenmark pisti 1,5 kertasella omallapainolla muistaakseni150-160 toistoa. :rock: Itse olen ollu lajin parissa parikymmentä vuotta, että jotain tietoa lajista on.

Joka lajissa liikkuu huhuja siitä, kuinka paljon jotkut huiput esim. nostaa kyykystä. Hennan kyykkytulosta en usko alkuunkaan ainakaan syvältä otetuksi. Korkeintaan jotain osakyykkyjä, jos sitäkään.
Ja Stenmarkkikaan ei tainnut paljon punttia kolistella joten tuotakaan en kyllä usko.

Mutta voihan olla, että olen väärässä.

Stenmark :5:

Joo on totta, että huhuja liikkuu aina. Kuitenkin aika totena pidän kun tuttu valmentaja näin sano. Kyykyt ei ole syvältä, mutta kuitenkin kova tulos. Henna on kuitenkin yksi vahvimmista naislaskijoista tällä hetkellä.

Tuo stenmarkin tulos taas on tullu esiin jo niin monessa keskustelussa että pakko kai se on uskoa. Samaa tarinaa on kerrottu jo vuodesta miekka ja kivi. Tollaset sarjat muuten oli 70-luvulla ainakin tollasissa kestovoimaa kysyvissä lajeissa ihan yleisiä. Varmasti lajia seuraavana tiedät, että maitohapot jyllää laskun lopussa aikaslailla.

Niin tai näin hyvä että jossain talvilajissa Suomalaiset pärjää. :worship:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom