alottelijalle apua kaiuttimista...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bohmi
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Elikkä olen nyt vihdoin päättänyt ostaa jonkinlaisen kaiutinsetin, ennen minulla on ollut vain mankka, jossa cd ja radio, eli aika suuri harppaus on kyseessä. Enimmäkseen musiikin takia olen ostamassa, mutta miksei leffojenkin takia?

Elikkä millaisia settejä suosittelette? :rock:

Eli tarvitset:
DVD-soittimen (eli voit katsella leffoja ja kuunnella CD:tä)
Ihan tavallinen alle 100€ soitinkin on käypä peli näissä hommissa.

Viritinvahvistin (viritin siksi, jos haluat kuunnella radiota)
Hyvin kotiteatteri vahvistimia on mm. Yamaha ja H&K.
Voit myös ostaa 2-kanavaisen vahvarin jos elokuvien 5.1, 6.1 tai 7.1 ei
innosta niin paljon.

Sitten vaan kajareita sen verran kun kanavia on.
Laatu riippuu sitten budjetin koosta.

Kannattaa myös katsella käytetyitä sekä saksan liikkeiden hintoja.

Jos rahaa ei ole älyttömästi poltettavana, niin kannattaa katsastaa myös ne valmiit kotiteatteripaketit, jossa on yhdessä boksissa subu, satelliittikajarit, vahvistin, dvd, bingokone, 2 yhdyskuntaa sopuleita ja Joe-poika Singaporesta. Ei ehkä halvinta kannata ostaa siltikään...

Äänentoistossa kannattaa muistaa aina se, että ylivoimainen vaikutus äänenlaatuun on nimenomaan kaittimilla. Millään muulla laitteella tai laitteiston osalla ei niin paljoa pysty vaikuttamaan ääneen kuin hyvillä kaiuttimilla. Monesti ensimmäistä settiään kokoavat ajattelevat, että ostetaan ensin kaikki muut laitteet ja laitetaan sitten budjetista jäljelle jäävä osa kaiuttimiin. Ja tämä jäljelle jäävä osa varoista on usein niin pieni, että sillä ei sitten enää laadukkaita kaittimia saakaan. Tästä syystä kannattaa mielestäni ehdottamasti varata ensin riittävästi varaa kunnollisiin ja laadukkaisiin kaittumiin, jonka jälkeen voi sitten jättää loput rahat niille muille jutuille (mitä laitteita sitten tarvitseekin).

Hyvänä muistisääntönä voinee pitää sitä, että kaittimien suhteellinen osuus budjetista kannattaa pitää ehdottomasti suurena, ainakin puolessa (riippuu). Laadukkaat kaiuttimet ovat kalliita, eikä esim. monien kotiteatteripakettien saati pakettistereoiden kauttimista oikein edes voi käyttää sanaa kaiutin. Tällaisista vehkeistä ei hifi-ääntä saa ulos, vaikka muu kokoonpano olisikin täysin huippuluokkaa. Mitään kaiutinehdotuksia en tässä viitsi alkaa tekemään, koska alkuperäisen kysyjän budejetista ei ole tietoa. Mutta setin kokoaminen kannattaa aloittaa käymällä koekuuntelemassa kaiuttimia ja vaikkapa lukemalla lehtien testejä. Tsemppiä etsintään!

Tomi sanoi:
Jos rahaa ei ole älyttömästi poltettavana, niin kannattaa katsastaa myös ne valmiit kotiteatteripaketit, jossa on yhdessä boksissa subu, satelliittikajarit, vahvistin, dvd, bingokone, 2 yhdyskuntaa sopuleita ja Joe-poika Singaporesta. Ei ehkä halvinta kannata ostaa siltikään...

Tuollaisesta erittäin halvasta valmispaketista oli joskus mielenkiintoinen artikkeli TM:ssä, muistaakseni vieläpä tämän vuoden puolella. Testasivat Lidl:n myymää koteteatteripakettia, ja kyllä oli kamalaa luettavaa..:) Testaajan mukaan kohinatasot olivat suurempia kuin 60-luvun kelanauhureissa, joissa ei vielä ollut Dolbyn kohinanvaimennusta. Ja testin laitteen sentään pitäisi edustaa 2000-luvun laitetta. Kaittimista ei voinut sanoa mitään hyvää, kuulostivat kuulemma täysin karmeilta. Testaaja ei ollut koko 35-vuotisella urallaan testannut yhtä huonoa laitetta, aika kovaa tekstiä. Eli halvin ei todellakaan varmaan ole aina se paras..;)

Itse en ole kuullut kyseistä Lidl:n laitetta, joten omia kokemuksia ei ole.

tomppa82 sanoi:
Eli tarvitset:
DVD-soittimen (eli voit katsella leffoja ja kuunnella CD:tä)
Ihan tavallinen alle 100€ soitinkin on käypä peli näissä hommissa.

Ostin oman DVD-soittimen jo vuonna 1999 ja siitä asti on tullut tarkkailtua hintoja ja kuunneltua ihmisten kokemuksia.

Ei tietenkään tarvitse ostaa mitään huippukallista soitinta mutta ero noihin alle satasen soittimiin ilmenee eniten ehkä soittimen virhesiedossa. Parin vuoden päästä moni halpa soitin kieltäytyy soittamasta/tekee "mosaiikkia" jos levy on hieman pölyinen tai naarmuinen.

Suosittelisin että koostaa kotiteatterin hyvistä komponenteista osa kerrallaan aina silloin kun rahaa sattuu olemaan.

Bohmi sanoi:
Elikkä olen nyt vihdoin päättänyt ostaa jonkinlaisen kaiutinsetin, ennen minulla on ollut vain mankka, jossa cd ja radio, eli aika suuri harppaus on kyseessä.

Strategia 1: laatukuulokkeet, Sennheiser on aina oiva valinta

Strategia 2: DVD-soitin + kuulokkeet

Strategia 3: DVD-soitin + viritinvahvistin + kaiuttimet

Ensimmäisessä vaihtoehdossa voit kuunnella sitä mankkaa laatukuulokkeilla. Toinen vaihtoehto lähtee siitä että sinulla on DVD-soittimessa plugi kuulokkeille ja säädettävä äänenvoimakkuus tähän linjaan. Jos olet pienellä budjetilla liikkeellä niin saat aina suhteessa paremman äänenlaadun kun hankit hyvät kuulokkeet.

Viimeinen vaihtoehto on sitten erillisboxit ja niihin laatukajarit. B&W on hyvä kaiutinmerkki jos haluat kuunnella myös klassista etkä arvosta hirveän jumputtavaa bassoa.

:david:

Paras vinkki olisi olla ostamatta :) Kilpavarustelukierteeseen kun lähtee, ei raha kauaa lompakossa polta. Kavereilla ei kannata myöskään kuunnella laitteistoa joka on selvästi parempi kuin oma, niin mielenrauha säilyy...

Jos nyt kuitenkin lähdet niin ehdottaisin että ensin kunnolliset 2 kaiutinta (+subi jos ei pääkanavat riitä). Huonot 5 kaiutinta ottavat päähän tasaisesti musalla ja leffoilla ja ne menevät vaihtoon koko satsina myöhemmin. Jos surroundi kauheasti polttelee niin sanoisin että takakaiuttimiksi kelpaa melko monenlaiset matolaatikot eli sinne voi aluksi hankkia jotkut halpispaskat ja kituuttaa kunnes saa päivitettyä. Mutta etukanavat on ne mihin kannattaa panostaa ja melkein harkita että käyttää virtuaalikeskikaiutinta sen sijaan että hankkii keskelle hyvien sivukajareiden kaveriksi jonkun paskan. Tai sitten tasapainottaa hankintasummaa niin että saa keskikaiuttimeksikin kunnollisen.

Niinkuin yllä jo neuvottiin, DVD:ssä voi säästää jos ei ihan markkinoiden huonointa hanki. Vahvarissa kannattaa varoa markkina-bullshittiä ja tutustua vaikka TM:n tai Hifi-lehden vertailuihin. Kaksikanavaista en ostaisi vaikka leffoja en katselisikaan ihan siltä varalta että jos kärpänen iskee niin vaffaria ei tarvi vaihtaa samantien.

Paketteja en suosittele kuin sellaisille jotka tietävät olevansa tuohikorvia eli äänenlaatu ei tosiaan haittaa ollenkaan.

edit: vielä sellainen juttu että pelkässä leffakäytössä tilanne on helpompi. IMO äänentoisto voi olla melko kauhea eikä se tilavaikutelmaa ja leffanautintoa pilaa juurikaan. Mutta heti kun vääntää pelkän musiikin päälle niin kaiuttimien virheet hyppäävät silmille.

Edit-aika umpeutui mutta jäi sanomatta: markkinoilla on jotain mukiinmeneviä kaiutinsarjojakin (siis erikseen, ei vahvistimen ja soittimen osana) joita voisi kanssa harkita jos ei yyber-hifiääntä hae. Muistaakseni AudioPro:lla oli jotain, taisi olla Infinitylläkin jne. Ja sitten on hirveä määrä muovipönttökamaa.

Kannattaa vaan varautua maksamaan, kun faktahan se on että kunnollisia kajareita kunnon elementeillä ja kotelolla ei vain valmisteta viittä kappaletta muutamalla huntilla.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mikäli satsaat kaiuttimiin n. 350e tai sillä nurkilla, haluaisin suositella Wharfedale Diamond 8.4:ia.

http://www.wildwestelectronics.net/whardiam84fl.html

Itse olen ollut todella tyytyväinen mokomiin, vaikken nyt mikään asiantuntija ole näissä mutta kuuluu erittäin selvästi, kirkkaasti niin ylä-, alaäänet ja kaikki siltä valiltä. Hinta nyt ei sinänsä ole edes paha ja vähintäänkin hintansa arvoinen setti joka on voittanut vaikka mitä palkintoja. Useimmissa arvosteluissa :5: setti.

Ongelma: Olen laittamassa setin huoneeseeni, joka ei ole koko-luokkaa iso, vaan pikemminkin pieni, joten se tuottaa murheita myöhemmin!
Voisikohan antaa jonkun hyvän linkin sivuille, jossa voisi lukea enemmän kaiuttimista, vahvareista, subeista??
Voitteko heittää jotain arvioita, että paljonkohan sellainen keskiverto-setti tulee maksamaan??
Olen kuullut, että kannattaa ostaa aluksi 5-kanavainen vahvari, jos haluaa liittää myöhemmin lisää tavaraa settiin?
Kelpaako Xbox:in dvd-soitin??
Kiitos vinkeistä!

Bohmi sanoi:
Ongelma: Olen laittamassa setin huoneeseeni, joka ei ole koko-luokkaa iso, vaan pikemminkin pieni, joten se tuottaa murheita myöhemmin!
Voisikohan antaa jonkun hyvän linkin sivuille, jossa voisi lukea enemmän kaiuttimista, vahvareista, subeista??
Voitteko heittää jotain arvioita, että paljonkohan sellainen keskiverto-setti tulee maksamaan??
Olen kuullut, että kannattaa ostaa aluksi 5-kanavainen vahvari, jos haluaa liittää myöhemmin lisää tavaraa settiin?
Kelpaako Xbox:in dvd-soitin??
Kiitos vinkeistä!

Osoitteesta http://www.dvdplaza.fi/forums/ löytyy sangen aktiivinen ja asiallinen keskustelupalsta kaikesta aiheeseen liittyvästä, kannattaa ehdottomasti tutustua.

juha340 sanoi:
Äänentoistossa kannattaa muistaa aina se, että ylivoimainen vaikutus äänenlaatuun on nimenomaan kaittimilla. Millään muulla laitteella tai laitteiston osalla ei niin paljoa pysty vaikuttamaan ääneen kuin hyvillä kaiuttimilla.

Jos nyt kummiskin olisin hitusen erimieltä. Vaikka itse kuunteluympäristöä ei yleensä lasketa mukaan komponentteihin, on sillä julmetun suuri merkitys ääneen. Ja hinta/laatu-suhteessa huoneen muutoksilla saa parasta vastinetta niin kalliilla hankituille euroille, usein kun nuo muutokset on ilmaisia. Tavaroiden uudelleenjärjestelyä, yms. Tosin joissain tapauksissa nuo muutokset aiheuttavat vakavaa hellasäröä, mutta... :evil: Hifi-lehdessä on ollut paljon juttua akustoinnista.

Itse laitteistossa kannattaa juu panostaa kajareihin ehdottomasti. Itse en esimerkiksi näe mitään ongelmaa käytetyn vahvistimen ostamisessa kunhan ostaa luotettavasta paikasta.

Laardi sanoi:
Jos nyt kummiskin olisin hitusen erimieltä. Vaikka itse kuunteluympäristöä ei yleensä lasketa mukaan komponentteihin, on sillä julmetun suuri merkitys ääneen. Ja hinta/laatu-suhteessa huoneen muutoksilla saa parasta vastinetta niin kalliilla hankituille euroille, usein kun nuo muutokset on ilmaisia. Tavaroiden uudelleenjärjestelyä, yms. Tosin joissain tapauksissa nuo muutokset aiheuttavat vakavaa hellasäröä, mutta... :evil: Hifi-lehdessä on ollut paljon juttua akustoinnista.

Itse laitteistossa kannattaa juu panostaa kajareihin ehdottomasti. Itse en esimerkiksi näe mitään ongelmaa käytetyn vahvistimen ostamisessa kunhan ostaa luotettavasta paikasta.

Tuo on toki totta, itse en akustointia laskenut mukaan puhuessani laitteistosta. Selvää on kuitenkin myös se, että huonoista ja halvoista matopurkeista ei saa kunnollista ääntä, vaikka olisi kuinka paljon kiinnittänyt huomiota ja käyttänyt rahaa akustointiin. Hyvät kaiuttimet ovat siis elinedellytys hyvälle äänelle, mutta eivät huonossa ympäristössä vielä sitä takaa. Mutta ehdottomasti akustiikalla on suuri merkitystä, sitä ei sovi missään nimessä kieltää.

juha340 sanoi:
Tuo on toki totta, itse en akustointia laskenut mukaan puhuessani laitteistosta. Selvää on kuitenkin myös se, että huonoista ja halvoista matopurkeista ei saa kunnollista ääntä, vaikka olisi kuinka paljon kiinnittänyt huomiota ja käyttänyt rahaa akustointiin.

:offtopic: Täysin kaiuttomassa huoneessa sopivalla taajuuskorjaimella mikätahansa muoviämpäriin tehty "kajari" kuulostaisi hyvältä. Tosin projekti maksaisi xMe.

Laardi sanoi:
:offtopic: Täysin kaiuttomassa huoneessa sopivalla taajuuskorjaimella mikätahansa muoviämpäriin tehty "kajari" kuulostaisi hyvältä. Tosin projekti maksaisi xMe.

Tuota en allekirjoittaisi, kaiuton huone tai vaikkapa painottomuus ei tee huonoista komponenteista valmistettua ja suunnittelematonta kauitinta hyvä-ääniseksi, ei sitten millään. Monesti kaiutintesteissä käytetäänkin osana esim. TKK:n kaiutonta "labraa", eikä huono halpis kaiutin niissä koskaan saa hyvää arvosanaa, vaikka olosuhteet muuten olisivatkin ideaalit. Tietysti kaikki loppupeleissä riippuu siitä, mitkä ovat vaatimustasot ja minkä kukin määrittelee hyväksi ääneksi, niissä kun on yksilötasolla erittäinkin suuria eroja.

juha340 sanoi:
Hyvät kaiuttimet ovat siis elinedellytys hyvälle äänelle, mutta eivät huonossa ympäristössä vielä sitä takaa. Mutta ehdottomasti akustiikalla on suuri merkitystä, sitä ei sovi missään nimessä kieltää.

...ja hyvin suunnitellulla kaiuttimella voidaan estää ne pahimmat akustiikan tuomat virheet. Esimerkkinä Gradientin Prelude: suljettu kotelo ja kohtalaisen suuntaava kuvio korjaa sekä markkinapuheiden _että_ kokemuksen mukaan Suomelle tyypillisten pienien huoneiden ja betoniseinien virheitä. Itselläni Preludeista toinen istuu lähes nurkassa, ja siitä huolimatta stereokuva on kohtalainen (parempikin voisi olla) mutta ennenkaikkea yläbasso ei karkaa mölinäksi. Voin vain kuvitella mitä möykkää joku isompi refleksiputkinen pönttö pitäisi nurkassa, sitä vastoin taas Preludet saa tosi nätisti ja sivistyneesti istumaan pikkusubbarin kanssa yhteen.

sen verran voisin itse tähän lisätä että kun olet hankkimassa stereoita, niin mene johonkin alan liikkeeseen (ei siis mihinkään mustapörssiin tjms.), ja kun menet niin ÄLÄ MENE OSTAMAAN, vaan katteleemaan ja kuuntelemaan mitä löytyy eri liikkeistä ja sen pohjalta valitse haluamasi.
Itse ostin aikoinani 5 kanavaisen viritinvahvistimen juuri sen takia että jos jossain vaiheessa haluaa hommata kaijuttimia lisää, niin ei tartte ostaa vahvaria kans. Ei vaan oikeen oo rahaa eikä tilaa laajentaa kotiteatteria... mutta jossain vaiheessa :)

Linkki, josta voi lukea peleistä ja vehkeistä:
http://www.hut.fi/Misc/Electronics/faq/sfnet.harrastus.audio+video

JSmith sanoi:
..Itselläni Preludeista toinen istuu lähes nurkassa, ja siitä huolimatta stereokuva on kohtalainen (parempikin voisi olla) mutta ennenkaikkea yläbasso ei karkaa mölinäksi. ..

Eikö ne kuitenkin mahdollisuuksien mukaan kannattaisi viedä pois nurkasta, niin eivät aivan kaikki huoneresonassit heräisi. Korjaat niiden ohutta toistoa tarvittaessa mielummin vaikka bassosäätimellä, se sentään nostaa tasoa tasaisesti huoneresonanssien piikikkyyden sijaan.

Ja ainoita oikeita on tietysti isot paneelikaiuttimet, mieluiten dipolibassolla.
esim.
http://images.google.com/images?q=martin logan&hl=en&lr=&ie=UTF-8&safe=off&sa=N&tab=wi

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom