aloittelijan valinta!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja uusio
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
"..Minua on aina kiinnostanut itsepuolustukseen painottavat tyylit, esim. Ju Jitsu, joihin kuluu mm. erilaisia lukkoja ja semmosta, ei niinkään semmosta karate touhua.."

Hola,

ihan vaan selvennykseksi, niin kyllä ihan vanhassa karatessa (ainakin wado-ryu) löytyy noita "jujutsju-hommeleita", eli heitot, lukot, veitsitekniikat, kuristukset, mattopaini jne. Monet ip-jutut tehdään tosin katojen kautta.
Aikanaan ku vielä itse harrastin ko. lajia, oli noi bunkait (mitä siinä katassa oikein tehdään) eri mielenkiintoisia. Mutjoo siis potkujen ja lyöntien lisäksi karate pitää sisällään paljon muutakin.

Mutta alkuperäiseen kysäriin..
aloittelijalle parhaimpia ip-lajeja ovat tietty jujutsu jne. Mutta ihan perus nyrkkeily on kyllä suoraan sanottuna ehkä yksi parhaista. Tämä on siis ihan mun mielipide. Jos joutuu todella-todella kusiseen paikkaan, niin tiukka suora nenänvarteen (mikä myös osuu :) ) on paras puollustus. Vaikka olisi millainen järkäle, niin siihen tippuu. En ala tässä nyt moralisoimaan lyömisen oikeutuksesta jne..Voihan aina viskata ilkimyksen katuun (kallonmurtuma), jonka jälkeen olkapäälukolla käsi poikki..(nojoo).

Minkä tahansa lajin sitten valitsetkin, niin pidä huolta kehostasi. Loukkaantumisriski on aina olemassa. Itse esim. jouduin lopettaamaan noi lajit ku meni polvi ja olkapää ruts-ruts. Vi**u.

Onnea uuden harrastuksen pariin.

AndyS sanoi:
Wado-ryu ei ole vanhaa karatea, vaan noin 60 vuotta sitten perustettu tyyli. Sen on perustanut Hironori Ohtsuka, joka harjoitteli Shotokan-tyylin karatea ja oli aiemmin treenannut jujutsua. Hän sitten yhdisteli nota lajeja ja loi wado-ryun. Wado-ryun väännöt siis eivät ole vanhoja okinawalaisia tekniikoita.

No, wado ryun katathan ovat kuitenkin okinawalaisia, joskin ovat wadoryu-tyylisesti pelkistetympiä, joten kai niitten bunkaista löytyy myös sitä vanhaa ja okinawalaista, mikäli sillä nyt niin väliä on. Onhan wadossa kyllä tämä yoshin ryu jujutsu -puolikin..

:offtopic:
Kertailin huvin vuoksi wadoryun katoja 6 vuoden tauon jälkeen ja olipas se jotenkin helpon tuntuista, taekwon-doon verrattuna.. Jaa, pointtiako? no ei kauheasti..

flamm sanoi:
No, wado ryun katathan ovat kuitenkin okinawalaisia, joskin ovat wadoryu-tyylisesti pelkistetympiä, joten kai niitten bunkaista löytyy myös sitä vanhaa ja okinawalaista, mikäli sillä nyt niin väliä on. Onhan wadossa kyllä tämä yoshin ryu jujutsu -puolikin....

Mitenkäs se siinä ilmenee, siis toi yoshin ruy jujutsu? Aseettomissa katoissa, aseissa vai missä? Itseäni jujutsukana kiinnostaisi tietää kun viittasit... :evil:

KataH sanoi:
Mitenkäs se siinä ilmenee, siis toi yoshin ruy jujutsu? Aseettomissa katoissa, aseissa vai missä? Itseäni jujutsukana kiinnostaisi tietää kun viittasit... :evil:

Jjaaa.. Vaikea sanoa kun sitä ei reeneissä eroteltu mitenkään että tämä on tullut jutsusta ja tämä karatesta.. Mutta noita niveliin kohdistuvia vääntöjä nyt ainakin oli sangen paljon ja käsittääkseni muissa pariharjoituksissakin (ippon kumite, kumite kata) on jotain jujutsumaista.. Ei varmaan paljoa selventänyt mutta ei se 6+ vuotta sitten suoritettu oranssi vyö annakkaan kovin suuria valmiuksia analysoida wado ryun teknistä sisältöä.. :D

http://www.uta.fi/~fitikl/zenshindojo/
Tuolta kohdasta "karate" ja sieltä wado ryu -linkistä enempi asiaa ja kohdasta "huomioita" :kin on wado ryu -artikkeleita ja niissä on kerrottu yoshin ryun vaikutuksista tarkemmin..

Mitenkäs itse olen palaillut Suomeen vuosien jälkeen ja ulkomailla treenailin lähinnä Shotokan-karatea muutaman vuoden, mitään kokemuksia näistä pääkaupunkiseudun seuroista? Itsellä ei ole nyt vielä ollut aikaa tutustumassa paikallisiin.. niin vinkkejä otetaan ilolla vastaan.

Mielellään vielä sellaista johon espoolaisella ei olisi mahdoton matka, eli seutuna espoo, länsi/keskihelsinki.

Suositut

Back
Ylös Bottom