Aloittelija!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mamsku
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Heippa. Olen nyt ensimmäisiä kertoja käynyt salilla. Meillä on sen verran huono sali, että ohjausta ei saa. En haluaisi hutkia salilla mitä sattuu vaan tarvisin ohjelman. Onko netissä missään mitään aloitteleville naisille suunnattuja ohjelmia joilla pääsisin alkuun ja jota voisin sitten soveltaa koko ajan "oman muotoiseksi"? En halua niinkään isoja lihaksia vaan kiinteyttää ja polttaa rasvaa. Tosin mitään sitä vastaan en ole jos lihaksia näkyy, mutta lihasten kasvatus ei ole nyt pääasia treenissä. Kiitos paljon jos joku voisi auttaa!:)

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Omg!

Kiitos linkeistä! Olen tässä nyt yrittänyt kahlailla niitä läpi. Mä luulin, että kuntosalilla käynti on helppoa, mutta oon oikeesti ihan pihalla (suokaa anteeksi). :( Ei muuten mitään, mutta en todellakaan tiedä miten saisin järkevän ohjelman itselle aikaiseksi. Nyt aluksi ehtisin käydä pari kertaa viikossa ja myöhemmin kolme kertaa (kaksi pientä lasta kotona, joten vähän rajottaa). Noiden lisäksi käyn joka päivä kävelyllä ja kahtena päivänä teen kunnon hikijumppaa. Voinko siis tehdä niin, että toisena päivänä treenaan alakropan ja toisena päivänä yläkropan vai pitääkö mun kumpanaki päivänä treenata koko kroppa? Onko kukaan koskaan ollut näin toivoton alkuaiheessa?:D :nolo:

Aluksi kannattaa myös noita muiden treeniohjelmia lukiessa opetella liikkeiden sisällöt, eli mitä on esim. kulmasoutu tai ranskalainen punnerrus. Toisaalta kannattaa tutustua siihen omaan saliin ja tutkia, mitä milläkin laitteella tehdään. Mun mielestä ihan aloittelija voi rauhassa hemputella aikansa niitä laitteita, tehokkuus tulee kuvioihin myöhemmin. Itse suosittelisin aloittelijalle 1-jakoista ohjelmaa, eli koko kroppa tehdään joka kerran läpi. Liikkeitähän voi vaihdella kerrasta toiseen. Kannattaa lukea myös tuo Mimmien treeniohjelma -ketju.

Minulle omaohjaaja teki ensin 3 kk kestävän 1-jakosen perusjakson, jonka jälkeen treeni jaettiin kahteen osaan. Perusjaksoon kuului suorat- ja vinot vatsalihakset, rinta, selkä, reidet, pakarat, olkapäät jne. eli oikeastaan koko kroppa. Treenejä 2-3 kert. viikossa. Sitten siirryin kaksijakoiseen jossa toisena päivänä kädet ja jalat ja toisena selkä, rinta ja olkapäät. Vatsat kuuluu molempiin kertoihin. Kaksijakoisella treenaan 1,5 x viikossa koko kropan läpi (ohjaaja tosin suositteli vain 1 x viikossa läpi mutta minkäs teet kun puhtia riittää...). Lisäksi venyttelytunti ja aerobinen tunti + koiran kanssa lenkittelyt.

Voinko siis tehdä niin, että toisena päivänä treenaan alakropan ja toisena päivänä yläkropan vai pitääkö mun kumpanaki päivänä treenata koko kroppa?

Voit tehdä, mutta niin kuin moni onkin jo todennut, aloittelijalle sopii ehkä parhaiten koko kroppa kerralla -ohjelma. Voit toki tehdä myös 2-jakoisella jos se tuntuu paremmalta. Ota tuolta laittamastani FAQ-thredistä joku valmis treeniohjelma niin ei tarvitse sen kanssa pähkäillä sen enempää :). Hilavitkutuslaitteet (kuten reiden lähentäjät ja loitontajat) kannattaa unohtaa ihan kokonaan, 1- tai 2-jakoisella ohjelmalla ei todellakaan täydellä teholla jaksa vetää läpi kuin ne muutamat pääliikkeet ja se riittää :thumbs:.

Onko kukaan koskaan ollut näin toivoton alkuaiheessa?:D :nolo:

Eihän kukaan voi alkuvaiheessa ollakkaan mikään guru :D

Mie oon tässä jo jonkun aikaa miettiny, et miks nuo reiden lähentäjät ja loitontajat on alottelijalle turhia? Miulla ainakin on hirmuset löllöt nimenomaan sisäreidessä, eikä lihaksista tietoakaan....:hyper:

Mie oon tässä jo jonkun aikaa miettiny, et miks nuo reiden lähentäjät ja loitontajat on alottelijalle turhia? Miulla ainakin on hirmuset löllöt nimenomaan sisäreidessä, eikä lihaksista tietoakaan....:hyper:

Koska aloittelijan ei tarvitse treenata erikseen kaikenmaailman pikkulihaksia. No eihän nuo mitään pieniä tietysti oo, mutta esim. kyykyssä ne saa kyllä treeniä. On järkevämpää treenata pääasiassa isoja liikkeitä ja isoja lihaksia, pienet lihakset treenautuu siinä ohessa. Itse teen vemputusliikkeitä joskus aerobisen treenin (kuntopyörä) yhteydessä.

Nopeammin siis saa näkyvämpiä tuloksia kun keskittyy isojen lihasten treenaamiseen. Jos aikaa ja energiaa vielä jää, toki niitä lähentäjiäkin saa vääntää jos siltä tuntuu.

Ne löllöt ei kyllä lähde mihinkään niitä lihaksia treenaamalla.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ne löllöt ei kyllä lähde mihinkään niitä lihaksia treenaamalla.

Mutta löllö saa vähän muotoa, kun alle tulee lihasta. Vertaa esim. peruslöllöpeppu tai kunnolla treenattu pakara jossa rasvaa päällä. Plus että alueellinen rasvanpoltto saattaa sittenkin toimia ainakin jossain määrin, linkki tutkimukseen oli tuolla jossain yleisellä puolella.

Itse oon aatellu asiaa lähinnä niin, että treenaan noita pahimpia "löllö-kohtia" ensin (ja lisäksi juoksen), joten ei siitä haittaakaan voi olla. Sitten kun läskin saa päältä pois, luulisi myös lihaksen erottuvan paremmin.....

Samaa mieltä oon assis kun sie, että luulisi sen löllön saavan myös uutta muotoa, kun alla olevaa lihasta treenaa...

Mutta, tiiäppä tuota. Jatkan "tutkimuksia" kunhan tää hiton kuume laskis...:(

Mutta löllö saa vähän muotoa, kun alle tulee lihasta. Vertaa esim. peruslöllöpeppu tai kunnolla treenattu pakara jossa rasvaa päällä.

Ihan totta. Mutta luulen että naiset yleensä haluaisivat noista löllöistä eroon, eivätkä paksuntaa sisäreisiään vielä entisestäänkin.

Meneepä saivarteluksi. Pointtini alunperin oli kuitenkin se, että jos treenaa 2-jakoisella ohjelmalla _kunnolla_ niin ei kyllä ole energiaa enää vääntää jotain lähentäjiä ja lointontajia :rolleyes:

Zone-sarja -42%
Heips kaikille vahvemmilleni!

Tungen itseni nyt tämän otsikon alle, kun uuden aloittaminen on turhaa. Olen lukenut sivustoa nyt parisen päivää ja kysymyksiä syntyy lähes samalla tahdilla kuin edellisiin löytyy vastauksia. Joten yritetään rohkeasti:

Olen 28-vuotias peruskuntoinen (tai sen alle) nainen. En ole aiemmin käynyt salilla kuin harvakseltaan joskus räpeltämässä. Nyt on tarkoitus aloittaa kunnolla ja haluan, että minulla on kaikki tarvittava info käytettävissäni. Olen 180 cm pitkä ja painan tällä hetkellä hieman alle 65 kiloa. Marraskuun alusta olen tiputtanut 13 kiloa ruhostani. Mielestäni tästä eteenpäin muutokset kropassa on tehtävä enemmän liikunnan kuin ruokavalion avulla. Yritän ruokavaliolla silti vielä saada viimeiset rasvat pois, mutta lihaksia pitäisi saada tilalle.

Koska ruokavalioni on tällä hetkellä hieman erikoinen, en tiedä miten kuntoilun aloituksen kanssa tulisi toimia. Olen siis ketokarppi. Hiilihydraatteja syön päivässä n. 20g ja nämä muodostuvat kasviksista ja maitotuotteista. Proteiinit pyörivät siinä 60-80 gramman välillä. Rasvaa on n. 100g. Kalorit pysyvät siis suht alhaalla. Tämä ruokavalio on auttanut laihdutuksessa sekä tuonut minulle erittäin energisen olon. Ainut haitta (, joka on on nyt iso haitta) on, että liikkuessa "maitohapporaja" on tullut alaspäin. Eli liikkuessa minulla nopeammin tulee stoppi maitohappojen takia. Tämä ei estä liikkumista, mutta hidastaa sitä ja taukoja on otettava.

Yritän nyt käydä salilla 3 viikossa, joista pari kertaa on ohjattu tunti+sali ja kerran pelkkä sali. Tämä yksinäinen salikerta sijoittuu kello kuuteen aamulla ennen töitä. Kaksi muuta kertaa on töiden jälkeen, kun ohjattuja tunteja ei muulloin ole. Ohjatut tunnit tulevat olemaan joko suht rauhallisia venyttelyjä ym. tai vastaavasti Bodycombatia tai kuntonyrkkeilyä. Spinning, tavallinen aerobic tai muut vastaavat askelsarjahommat eivät ole mulle.

Jos uskaltaisin luvata, että käyn joka viikko salilla vähintään kaksi kertaa (ja kolmas sitten bonuksena), miten mun tulisi muodostaa ohjelma? Olisiko hyvä, että olisi yksi "reippaampi" kerta (aamu) ja yksi rauhallisempi (-kaksi iltapäivää)? Siis miten jaan lihasryhmät kertojen välillä? Mulle riittää infona selvä linkki johonkin yhteen selvään saliohjelmaan, jota voin noudattaa lähes sellaisenaan.

Vartalonmuodosta vielä sen verran, että tyypillinen päärynä olen. Hartiat saisivat ihan oikeasti kasvaa ja koko yläkroppa muutenkin ryhtiä myöten parantua. Alakropan ongelmat ovat perinteiset pylly ja reidet. Alakropan massa saisi pienentyä, sinne ei suuria lihaksia edes kaivata. Käsilihakset ovat armottoman heikossa kunnossa ja jalkalihakset ja keskivartalon hieman paremmassa.

Jos joku urhea jaksoi lukea läpi ja haluaa auttaa olisin erittäin kiitollinen.

Olen 180 cm pitkä ja painan tällä hetkellä hieman alle 65 kiloa. Marraskuun alusta olen tiputtanut 13 kiloa ruhostani. Mielestäni tästä eteenpäin muutokset kropassa on tehtävä enemmän liikunnan kuin ruokavalion avulla. Yritän ruokavaliolla silti vielä saada viimeiset rasvat pois, mutta lihaksia pitäisi saada tilalle. [] Hiilihydraatteja syön päivässä n. 20g ja nämä muodostuvat kasviksista ja maitotuotteista. Proteiinit pyörivät siinä 60-80 gramman välillä. Rasvaa on n. 100g.

Jos uskaltaisin luvata, että käyn joka viikko salilla vähintään kaksi kertaa (ja kolmas sitten bonuksena), miten mun tulisi muodostaa ohjelma? Olisiko hyvä, että olisi yksi "reippaampi" kerta (aamu) ja yksi rauhallisempi (-kaksi iltapäivää)? Siis miten jaan lihasryhmät kertojen välillä? Mulle riittää infona selvä linkki johonkin yhteen selvään saliohjelmaan, jota voin noudattaa lähes sellaisenaan.

Hienot tulokset olet jo saavuttanut, ja oikeilla jäljillä olet siinä ett nyt kaivataan lisää treeniä vartalon muokkaamiseen! No aloitetaan alusta: Lisää kaloreita REILUSTI. Syöt noilla grammamäärillä jotain 1400kcal/pv joka on aivan hirvittävän vähän. Ei ihme jos et jaksa kuntoilla. Et ole enää ylipainoinen, joten keskity syömään puhtaasti (katso Mitä söit tänään -ketju) ja lisää varsinkin proteiinin määrää. Onko jokin erityinen syy miksi vältät hiilareita?

Seuraavaksi valitse itsellesi sopiva treeniohjelma (Mimmien treeniohjelmat -ketju) ja kokeile mitä tapahtuu. Jos käyt pari kertaa viikossa salilla, suosittelisin yksijakoista eli koko kroppa molemmilla kerroilla läpi. Kun salitreeni kovenee ja opit ottamaat siitä hyödyt irti, huomaat että kroppakin muokkaantuu vaikka syöt ihan reilusti. Voit myös muokata sieltä itsellesi ohjelman ja pyytää siihen sitten kommenttia.

Moni luulee, että jalat ovat jo riittävän vahvat yms yms, mutta suosittelisin treenaamaan tasapuolisesti koko kroppaa. Ja se lihas ei kasva varmasti liian isoksi (kaikki punttimimmit voinevat luvata sinulle tämän) vaikka mitä tekisit ja söisit hirmuisia määriä. Isojen lihasryhmien liikuttelu auttaa myös rasvanpoltossa.

Edit: kun naisilla on ongelmana peppu ja reidet, kyse on useimmiten ylimääräisestä rasvasta eikä suinkaan siitä, että ne lihakset siellä alla olisivat liian suuret...

Cuubba: Hienon muutoksen olet tosiaan saanut jo aikaiseksi, onnea siitä :thumbs:. Assis jo kirjoittikin oikein hyvän tekstin, mutta ajattelin vielä linkata tämän yleisen puolen ketjun, jossa on ensimmäisessä postissa valmiita treeniohjelmia: sieltä vain valitsemaan!

Rehellisyyden nimissä tunnustan, että itse ajattelin samalla tavalla saliurani alussa, eli että päärynävartaloisen ei kannata treenata alakroppaa, ettei tule lisää massaa. No, ei se näin ihan mennytkään, vaan jossain vaiheessa peilikuva oli entistä kummallisempi, kun yläkroppaan alkoi saada tiukkaa lihaa ja alakroppa edelleen vain roikkui. Se roikkuminen tuntui oikein korostuvan :rolleyes:. Ei ne reidet yhtäkkiä senttikaupalla naisella kasva ja lihas siellä rasvan alla saa sen rasvankin roikkumaan nätimmin, näin sanoakseni :D. Toiseksi vielä jotkut käytännössä koko kroppaa rasittavat jalkaliikkeet esim. kyykky treenaavat samalla myös tärkeää tuki- ja tasapainolihaksistoa. Eli jalkatreeni mukaan vaan :).

Kiitos Helly ja assis!

Tässä nyt pari kuumeisen etsinnän tulosta:
"1. päivä: Jalat + ojentaja & hauis + vatsat

Jalkaprässi 3 x 12-15
Jalkaojentajat 3 x 10-12
Jalkakoukistajat maaten 3 x 10-12
Maastaveto suorin jaloin 3 x 10-12
Jalkalähentäjät 3 x 20
Pohkeet istuen 3 x 15
Ojentajat taljassa 3 x 10-12
Ojentaja -dippi laitteella 3 x 10-12
Hauis tangolla 3 x 10-12
Hauis laitteella 3 x 10-12
Alavatsa penkillä (lantion nosto) 3 x max
Vatsaprässi 3 x 20
Vartalonkierto laitteella 3 x 20

2. päivä: Rinta + selkä + olka + kyljet & vatsat

Penkkipunnerrus istuen (laitteella) 3 x 10-12
Peck-deck suorin käsin 3 x 10-12
Shoulder-laitteella 3 x 10-12
Vipunostot sivulle 3 x 10-12
Ylätalja taakse 3 x 10-12
Alatalja 3 x 10-12
Samat vatsat ja kyljet kun 1.päivänä "

TAI

"Koko kroppa kerralla ohjelma

Koko kroppa kerralla by Arc:

Kyykky / Prässi 2 x
Jalkojen koukistus / SJMV 2 x
Pohkeet istuen / Pohkeet seisten 2 x

Kulmasoutu tangolla / Kulmasoutu käsipainolla / Alatalja 2 x
Leuanveto / Ylätalja 2 x

Vinopenkki / Penkki 2 x
Viparit sivuille / Pystysoutu 2 x

Ranskalainen punnerrus tangolla / Ranskalainen punnerrus käsipainoilla 1 x
Scott hauiskääntö / Hauiskääntö käsipainoilla 1 x

Jalkojen nosto / Vatsarutistus 1 x

Ohjelman voi tehdä vaikka ma-ke-pe."

Mä haluaisin ainakin aluksi tehdä kaiken laitteilla. En pidä tangoista ja irtopainoista. Noista ohjelmista pitäis muokata pelkkien laitteiden avulla tehtävät ohjelmat. Penkki löytyy ensi viikosta lähtien kotoa ja sitä voi sitten rauhassa kokeilla ja harjoitella. Mites mun kannattaisi menetellä? Mä en edes tiedä mitkä laitteet vastaavat mitä suoritusta. Salillla pitäisi olla lähes kaikki mahdolliset laitteet, kun on paikkakunnan suurin sali. Vieläkö jaksatte auttaa?

"1. päivä: Jalat + ojentaja & hauis + vatsat

2. päivä: Rinta + selkä + olka + kyljet & vatsat

TAI

"Koko kroppa kerralla ohjelma

Ohjelman voi tehdä vaikka ma-ke-pe."

Mä haluaisin ainakin aluksi tehdä kaiken laitteilla. En pidä tangoista ja irtopainoista.

Ohjelmat ihan ok, ykköspäivästä voisi tosin siirtää esim. hauikset kakkospäiville niin tulisi saman verran liikkeitä molemmille päiville. Suosisin edelleen kyllä tuota 1-jakoista ohjelmaa esim. niin että ma ja pe teet ensimmäiset listassa olevat liikkeet ja ke ne kakkosversiot ja vähän kevyemmin. Tai käyt salilla ma ja pe ja teet jonkun kovan aerobisen keskiviikkona, jolloin muokkaisin tuota ohjelmaa hieman:
kyykky
prässi
SJMV
Kulmasoutu
Ylätalja/ leuanveto
Penkki
Vinopenkki
Hauis (Edit: voi tehdä liikkeiden välissä)
vatsat ja kyljet (voi tehdä liikkeiden välissä ajan säästämiseksi ja osan lämmittelynä)

Tanko ja käsipainot eivät ehkä miellytä aluksi, koska nehän heiluvat ihan vääriin suuntiin ja käyttäytyvät täysin holtittomasti! Kauheita kapistuksia. :eek: En menisi silti korvaamaan niitä laitteilla, koska vapailla painoilla tehtävät liikkeet parantavat myös koordinaatiota ja tukilihaksetkin saavat kyytiä ihan toisella tavalla kuin jos istuskelet vain laitteissa ja liikutat yhtä osaa kropasta kerrallaan. Esim. oikeaoppisessa kyykyssä työtä tekevät: selkä, kädet, vatsat, ja varmaan kaikki jalkojen lihakset (pakarat, etu- ja takareidet, pohkeet, loitontajat, lähentäjät). Että vaikea sitä on kyllä korvata... Äkkiä niihin tottuuu ja ne alkavat totella käskyjäsi. :)

^Noiden tankojen ja käsipainojen ongelma on lähinnä se, etten osaa käyttää niitä ollenkaan. Salilla ei ole tarjolla opastusta tai on, mutta maksaa 69euroa. Mä en tiedä tekniikkaa enkä aloituspainojen asettamisesta mitään. Eli on todennäköistä, että A:joko loukkaan itseni sählätessä tai B:en onnistu tekemään liikkeettä tarpeeksi tehokkaasti. Jonkun kerran voin kysyä viereiseltä kuntoilijalta, mutta en nyt koko ajan ja joka liikkeen kohdalla.

Laitteissa painoja on helppo vaihtaa ja ohjeen mukaisesti tehden se menee oikein ja vaikuttaa oikeille alueille. Okei, pistetään vielä yksi syy miksi en pidä tanko- ja painoharjoittelusta: se on toisella puolella salia laitteista ja siellä on äijät ja mimmit, jotka pyörivät aivan toisissa kiloluokissa painojen kanssa. Mä en esim. penkiltä saa varmaan tankoakaan ylös (liiotteluako?). Heikko mikä heikko...

Onko jossain edes jonkinlaisia viitearvoja keskimääräisen aloittelijan käyttämistä painoista eri liikkeissä? Haluaisin verrata itseäni johonkin ja aloituspainotkin olisi helpompi asettaa, kun on jotain tietoa missä kilomäärissä liikutaan.

Latest posts

Back
Ylös Bottom