Heips kaikille vahvemmilleni!
Tungen itseni nyt tämän otsikon alle, kun uuden aloittaminen on turhaa. Olen lukenut sivustoa nyt parisen päivää ja kysymyksiä syntyy lähes samalla tahdilla kuin edellisiin löytyy vastauksia. Joten yritetään rohkeasti:
Olen 28-vuotias peruskuntoinen (tai sen alle) nainen. En ole aiemmin käynyt salilla kuin harvakseltaan joskus räpeltämässä. Nyt on tarkoitus aloittaa kunnolla ja haluan, että minulla on kaikki tarvittava info käytettävissäni. Olen 180 cm pitkä ja painan tällä hetkellä hieman alle 65 kiloa. Marraskuun alusta olen tiputtanut 13 kiloa ruhostani. Mielestäni tästä eteenpäin muutokset kropassa on tehtävä enemmän liikunnan kuin ruokavalion avulla. Yritän ruokavaliolla silti vielä saada viimeiset rasvat pois, mutta lihaksia pitäisi saada tilalle.
Koska ruokavalioni on tällä hetkellä hieman erikoinen, en tiedä miten kuntoilun aloituksen kanssa tulisi toimia. Olen siis ketokarppi. Hiilihydraatteja syön päivässä n. 20g ja nämä muodostuvat kasviksista ja maitotuotteista. Proteiinit pyörivät siinä 60-80 gramman välillä. Rasvaa on n. 100g. Kalorit pysyvät siis suht alhaalla. Tämä ruokavalio on auttanut laihdutuksessa sekä tuonut minulle erittäin energisen olon. Ainut haitta (, joka on on nyt iso haitta) on, että liikkuessa "maitohapporaja" on tullut alaspäin. Eli liikkuessa minulla nopeammin tulee stoppi maitohappojen takia. Tämä ei estä liikkumista, mutta hidastaa sitä ja taukoja on otettava.
Yritän nyt käydä salilla 3 viikossa, joista pari kertaa on ohjattu tunti+sali ja kerran pelkkä sali. Tämä yksinäinen salikerta sijoittuu kello kuuteen aamulla ennen töitä. Kaksi muuta kertaa on töiden jälkeen, kun ohjattuja tunteja ei muulloin ole. Ohjatut tunnit tulevat olemaan joko suht rauhallisia venyttelyjä ym. tai vastaavasti Bodycombatia tai kuntonyrkkeilyä. Spinning, tavallinen aerobic tai muut vastaavat askelsarjahommat eivät ole mulle.
Jos uskaltaisin luvata, että käyn joka viikko salilla vähintään kaksi kertaa (ja kolmas sitten bonuksena), miten mun tulisi muodostaa ohjelma? Olisiko hyvä, että olisi yksi "reippaampi" kerta (aamu) ja yksi rauhallisempi (-kaksi iltapäivää)? Siis miten jaan lihasryhmät kertojen välillä? Mulle riittää infona selvä linkki johonkin yhteen selvään saliohjelmaan, jota voin noudattaa lähes sellaisenaan.
Vartalonmuodosta vielä sen verran, että tyypillinen päärynä olen. Hartiat saisivat ihan oikeasti kasvaa ja koko yläkroppa muutenkin ryhtiä myöten parantua. Alakropan ongelmat ovat perinteiset pylly ja reidet. Alakropan massa saisi pienentyä, sinne ei suuria lihaksia edes kaivata. Käsilihakset ovat armottoman heikossa kunnossa ja jalkalihakset ja keskivartalon hieman paremmassa.
Jos joku urhea jaksoi lukea läpi ja haluaa auttaa olisin erittäin kiitollinen.