Aloittelija vai ei...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja slender
  • Aloitettu Aloitettu
Toimikoot kärjistetty otsikko pienenä aasinsiltana itse kysymykseen..

Eli niitä legendaarisia kultaisia neuvoja olisin vailla, syystä että:

Täytän piakkoin 30v. ja yläasteelta asti olen säännöllisen epäsäännöllisesti kulkenut salilla ja todellinen sali-/urheilukärpänen iski 18vuoden tienoilla(salia, jouksua,taekwondoa yms. yms.). Salilla tuli käytyä välillä kerran viikossa, välillä 4-5 kertaa ja toisinaan muutaman viikon ja toisinaan kuukausia, jopa vuosiakin yhtäjaksoisesti ja cardionaaliset liikunnat jätin vähemmälle. Mutta.....tulosta ei syntynyt eikä painokaan liiemmin noussut. Nuoruusvuosien alhainen painon nousu selittynee aika kiivaalla aineenvaihdunnalla mutta eipä ole asia paljon muuttunut tähänkään päivään mennessä.
Päätin kuitenkin vielä viimevuoden marraskuussa yrittää ja että nyt laitetaan tälle oravanpyörälle stoppi ja olen varmasti lukenut/katsonut/kuunnellut kaikki mahdolliset ohjeet treenaamiseen mutta ei niin ei..
Nyt toki puuroa jo jää muuallekin kuin lautaselle, mutta sekin iän tuoma etu näyttää pakkaavan tulemaan vyötärölle ja rinnoille.
Syönyt olen ja syön vieläki vähintäänkin riittävästi ja monipuolisesti, ehkä en aina niin terveellisesti, mutta proteiinin saannista olen aina pitänyt huolta.
Kaikenlaisia jakoja, treeniohjelmia ja lisäravinteita yms. on kokeiltu ja tuloksena on aina sama kukkakeppi!

Sanotaan että jos ei tulosta tule niin syö enemmän ja treenaa enemmän niin auttaa mutta mikä enää eteen kun tuntuu että napa ei enää enempää ruokaa vedä ja treenit on välillä niin kovia että ei enää tolpillaan pysy ja laatta lentää.
Tällä vauhdilla kuolema jo miehen korjaa mennessään ennen kuin tätä kroppaa voi ISOKSI sanoa!

Onko siis ehdotuksia millä tästä ahdingosta noustaan?
Uskoisin itse että ravintopuoli ei oleniinkään ongelma vaikka varmasti parannettavaakin aina löytyy, mutta treeniohjelma itseäni ainakin arveluttaa, koska en osaa tällä omalla tietämyksellä sanoa mikä on tälläiselle jäntevälle läpipaskolle sopiva ja pitäisikö itseni luokitella näillä minimaalisilla massoilla kuitenkin vielä aloittelijaksi, vaikka toki tietämystä ja kokemusta löytyy varmasti enemmän kuin monella oikealla lihaskimpulla ja lihakset on tottunut kovaankin rääkkiin.
Onko kuitenkin aloitettava vielä kultaisella kutosella, vai menenkö suosiolla saunan taakse riippumaan?? :kuola:

No jos on ollut taukoa niin kultaisella kutosella on ihan hyvä aloittaa ja muutenkin yksijakoisella, jos et kovin usein käy kuitenkaan salilla. Syödä pitää uskaltaa sen verran, että sitä läskiäkin tulee, mutta ei sitä kovin nopeasti kannata ottaa. Kalorit ja makrot olisi hyvä olla oikeasti kunnossa eikä vain mutulla heitettynä. Paras olisi jos pystyisit olemaan tyytyväinen itseesi ihan sen kokoisena kun olet. Treenaaminen on nyt joka tapauksessa hyväksi, vaikka ei salin isoin jätkä olisikaan.

No jos on ollut taukoa niin kultaisella kutosella on ihan hyvä aloittaa ja muutenkin yksijakoisella, jos et kovin usein käy kuitenkaan salilla. Syödä pitää uskaltaa sen verran, että sitä läskiäkin tulee, mutta ei sitä kovin nopeasti kannata ottaa. Kalorit ja makrot olisi hyvä olla oikeasti kunnossa eikä vain mutulla heitettynä. Paras olisi jos pystyisit olemaan tyytyväinen itseesi ihan sen kokoisena kun olet. Treenaaminen on nyt joka tapauksessa hyväksi, vaikka ei salin isoin jätkä olisikaan.

Viisaita sanoja ystävä hyvä, kiitos niistä! :) Syömä puoli laitetaan siis kuntoon, toki on jo syötyki niin että läskiäkin on tullut mutta täytyy nuihin makroihin syventyä vielä tarkemmin.
Ja tosiaan salillä käynti on INTOHIMO, siitä ei pääse mihinkään ja siellä aktiivisesti nykyäänkin käyn mutta nuo "taukotilat" tulevat yleensä sitten kun ei sitä kehitystä näy ja motivaatio laskee. Aina olen kuitenkin uudelleen kipinän löytänyt ja salilla tehdään aina kovasti töitä. Jostain syystä tuo massa ei vain lihaksiin tartu, monta kaveria menny samoilla treeneillä heittämällä edelle. Mutta täytyy kait vain uskoa että en vain sitä omalle keholle sopivaa treenimuotoa ole vielä löytänyt.
Summasumarum, tämä viikko mennään vielä vanhalla kaksi jakoisella ohjelmalla (joka on muuten tietyllä tavalla muunneltu G6 ohjelma) jota olen tuolta marraskuusta lähtien noudattanut ja ensi viikolla sitten kokeilen aloittaa tuolla ihan perinteisellä G6:lla joska siitä saisi jotain irti. Ainakin jalkoihin ja rintaan kaivattaisiin kovasti massaa...toivotaan siis että tepsii..:)

Millasia painoja liikuttelet pääliikkeissä? Entä ootko oikeasti koskaan laskenut paljonko niitä kaloreita menee? Kuulostaa, että treenaat väärällä tavalla kovaa... Kenties lyhyillä palautuksilla ja pitkiä hapottavia settejä jos laatta lentää? Kovaa pitää treenata, mutta FIKSUSTI omien tavoitteiden mukaan

Millasia painoja liikuttelet pääliikkeissä? Entä ootko oikeasti koskaan laskenut paljonko niitä kaloreita menee? Kuulostaa, että treenaat väärällä tavalla kovaa... Kenties lyhyillä palautuksilla ja pitkiä hapottavia settejä jos laatta lentää? Kovaa pitää treenata, mutta FIKSUSTI omien tavoitteiden mukaan

Kaloreita tuli yhteen aikaan katsottua hyvinkin tarkkaan jos vain samsungin kalorilaskuriin on luottamista niin aina se 2500 - 3300kaloria tuli kerrättyä. Nyt en ole laskenut mutta päivän ateriat aikalailla tätä luokkaa joka päivä..
Aamupala: ruisleipä, sämpylä, jogurtti, tuoremehu,; Päivällinen ja lounas yleensä koostuu joko 200-300g kanaa tai punaista lihaa, leipää, rahkaa ja salaattia lisukkeineen.; Välipaloina jokin hedelmä, proteiinipatukka tai gainomaxi tai rahkaa. Illalla tai jopa yölläkin tulee syötyä aina sen mukaan miten on nälkä, joskus riittää banaani tai pari rahkaa, joskus tulee syötyä melkein samat ruuat kuin lounaallakin. Näiden lisäksi kurkusta alas menee kreatiinia, D-vitamiinia ja omega kolmosta. Treenipäivänä muuten sama ruljanssi mutta treenin jälkeen vielä Mutant Mass pirtelöt naamaan.

Ja mitä tulee treeniin niin olen kokeillut voimapainotteista treeniä jossa ei paljon apuliikkeitä ollut ja sarjat/toistot yleensä 3x5 tai 4x5 ja kun tätä aloitin niin joka kerta pyrin sen 2.5kg laittamaan painoa lisää mutta tuntumaa en lihaksiin saanut juuri ollenkaan.
Nykyinen ohjelma taas painottuu keskimäärin 4 x 8-10 sarjoille ja toistoille, tällä saa jo pumppiakin aikaiseksi ja tuntumaa, mutta kun salilta kotiin pääsee niin tuntuu kuin ei olisi mitään tehnytkään!
Voiko johtua esim. siitä että lämmittelisin jotenkin väärin ennen lopullisiin painoihin siirtymistä ja tämän takia en saa lihaksiin tuntumaa? Yleensä sitten kun tuntumaa tulee niin ne tulee vasta apuliikkeissä, pääliikkeiten jälkeen.

aika vähän näyttäs tulevan hiilareita ja aika paljon proteiinia. miksi sun lounas ja päivällinen on tuon kaltanen? tai siis ton rahkan voi heittää helvettiin ja ottaa tilalle riisiä,perunaa,pastaa. vältteletkö hiilareita? rasvojakaa ei näytä hirveesti tulevan.. ei ihme siis josset kehity :) eli ruokavalio kuntoon!

aika vähän näyttäs tulevan hiilareita ja aika paljon proteiinia. miksi sun lounas ja päivällinen on tuon kaltanen? tai siis ton rahkan voi heittää helvettiin ja ottaa tilalle riisiä,perunaa,pastaa. vältteletkö hiilareita? rasvojakaa ei näytä hirveesti tulevan.. ei ihme siis josset kehity :) eli ruokavalio kuntoon!

Siis tottakai kanan kanssa riisiä ja lihan kanssa yleensä sitten perunaa. Mutta jos olet sitä mieltä että sekään ei riitä niin täytyy jotain keksiä sitten vielä hiilareita lisäämään.
Ja kaikki tulee kyllä sen verran voissa ja öljyssä paistettua ja voita/ juustoa/leikkelettä on leivällä runsaasti että rasvaa kait tulee jo niistä...,vai?.
PS. Vaikka olen hoikka, on kolestroolit olleet jo monta vuotta hieman koholla niin ei niitä ihan tarkoituksellakin olen vähän vältellyt ja tietenkin hyviä rasvoja vain suosinut. Vaikka välillä sitä hairahtuu grillinkin luukulla jo käytyä. ;)

okei mä luulin et ne ruuat on salaattipohjasia,mut hyvä et paljon hiilariakin! joo rasvoilla ei kannata läträtä, ennemmin just pähkinää ja avokadoa,lohta tms hyviä rasvoja :) tsemppiä!

okei mä luulin et ne ruuat on salaattipohjasia,mut hyvä et paljon hiilariakin! joo rasvoilla ei kannata läträtä, ennemmin just pähkinää ja avokadoa,lohta tms hyviä rasvoja :) tsemppiä!

Oma vikani,hieman ylimalkaisesti tuli nuo ateriat kerrottua. Mutta kuten sanottua luulen että kehityksen puute ei ainakaan suurelta osin johtuisi niinkään ruuasta vaan ennemmin väärästä treeni tavasta. Toki voin olla väärässäkin, mutta muistan joskus lukeneeni jostain että erillaisille lihastyypeille on ominaista "herätä" treeniin erillailla ja itse kun olen aina ollut lihaksiltani jäntevä ja kestävyyttä löytyy paljon niin pitäisi nyt tietää minkälainen treeni edes teoriassa olisi tällaiselle kropalle ihanteellinen. Kokemukset auttaisi kovasti, sillä en kait ole ainoa kellä on ollut tai on sama ongelma?!

Oma vikani,hieman ylimalkaisesti tuli nuo ateriat kerrottua. Mutta kuten sanottua luulen että kehityksen puute ei ainakaan suurelta osin johtuisi niinkään ruuasta vaan ennemmin väärästä treeni tavasta. Toki voin olla väärässäkin, mutta muistan joskus lukeneeni jostain että erillaisille lihastyypeille on ominaista "herätä" treeniin erillailla ja itse kun olen aina ollut lihaksiltani jäntevä ja kestävyyttä löytyy paljon niin pitäisi nyt tietää minkälainen treeni edes teoriassa olisi tällaiselle kropalle ihanteellinen. Kokemukset auttaisi kovasti, sillä en kait ole ainoa kellä on ollut tai on sama ongelma?!
Jos vatsaakin on kropassa ja proteiinia ruoassa niin ei se homma syömisistä ole kiinni. Pitää alkaa treenaamaan nopeita lihassoluja, ei niitä maratoonarin kestävyys lihoja... Eli enempi painoa, lyhyempiä sarjoja ja suunnitelmallista progressiota. Ota tavoitteita penkkiin, leukoihin, kyykkyyn jne. Punttisali menee sellaiseksi läpsyttelyksi ja kardioksi helposti. Yrittää tehdä liikaa kaikkia juttuja mitä netissä on nähnyt ja vieläpä kardiomaisesti. Aika paljon neuvoista tulee myös (roinaavilta) kokeneilta bodareilta, jotka ovat jo voimatasot hankkineet ja joutuvat kaikkea kikkailemaan ja pitämään takaolkapääpäiviä. Jos niin sanotusti alkutaipaleella on niin vanhan liiton perusjutut toimii parhaiten. Ala siis hankkimaan voimaa ja unohda bodaus hetkeksi. :)

Jos vatsaakin on kropassa ja proteiinia ruoassa niin ei se homma syömisistä ole kiinni. Pitää alkaa treenaamaan nopeita lihassoluja, ei niitä maratoonarin kestävyys lihoja... Eli enempi painoa, lyhyempiä sarjoja ja suunnitelmallista progressiota. Ota tavoitteita penkkiin, leukoihin, kyykkyyn jne. Punttisali menee sellaiseksi läpsyttelyksi ja kardioksi helposti. Yrittää tehdä liikaa kaikkia juttuja mitä netissä on nähnyt ja vieläpä kardiomaisesti. Aika paljon neuvoista tulee myös (roinaavilta) kokeneilta bodareilta, jotka ovat jo voimatasot hankkineet ja joutuvat kaikkea kikkailemaan ja pitämään takaolkapääpäiviä. Jos niin sanotusti alkutaipaleella on niin vanhan liiton perusjutut toimii parhaiten. Ala siis hankkimaan voimaa ja unohda bodaus hetkeksi. :)

Vatsaa tosiaan on alkanut viime vuosina löytymään jo ihan tarpeeksi,pitäisi nyt saada se rintakehäkin kasvamaan! :D Aloitanpa siis ensi viikolla vaikka uudestaan tuolla G6:lla ja katsotaan tuottaako se tulosta. Mutta mitenkäs olisi nuihin sarjapainoihin nousu sitten suoritettava että ei siinä jäisi lämmittelyt liian vähälle eikä sitten myöskään menisi liian pumppiin ennen varsinaisia työsarjoja? Jos esim. maastaveto työsarjat tehtäisiin 4x8-10 130kg tai vaihtoehtoisesti enemmän voimapuolelta 5x5 150kg. Eroaako lämmittelyt keskenään paljon näiden kesken?

Mikään ihme jos rasvaa kertyy kun vedetään vaaleeta leipää, massgainereita ja muuta sokeripaskaa päivän mittaan. Insuliinitasot on jatkuvasti koholla ja rasvaa kertyy. Lähe vaikka siitä että jätät ne "välipalat" ja sämpylät pois ja laitat hidasta hiilaria sinne aterioille jossa syöt lihaa. (Mikäli tarkotus on kasvattaa lihasta)

Vatsaa tosiaan on alkanut viime vuosina löytymään jo ihan tarpeeksi,pitäisi nyt saada se rintakehäkin kasvamaan! :D Aloitanpa siis ensi viikolla vaikka uudestaan tuolla G6:lla ja katsotaan tuottaako se tulosta. Mutta mitenkäs olisi nuihin sarjapainoihin nousu sitten suoritettava että ei siinä jäisi lämmittelyt liian vähälle eikä sitten myöskään menisi liian pumppiin ennen varsinaisia työsarjoja? Jos esim. maastaveto työsarjat tehtäisiin 4x8-10 130kg tai vaihtoehtoisesti enemmän voimapuolelta 5x5 150kg. Eroaako lämmittelyt keskenään paljon näiden kesken?

Hyvä toi Golden6! Se tuottaa tulosta silleen kun laitat aina lisää painoa tankoon kun pystyy. Ite ku tolla joskus tein niin laitoin joka toinen treeni melkei 2.5kg vähintää lisää painoa. Sitku ei mee esim. Penkki niin kannattaa kattoa mihin kohtaan se tyssää esim. Jos tyssää loppuojennukseen ni kannattaa ottaa apuliikkeeks ojentajii ja jos maves saa irti maasta mut ei loppuun niin reenaa polveltavetoo jne jne... Mut pointti että aina lisää painoa kun voi :puntti:

Flunssa iski ja treenien aloitus siirtyy tuonnemmas mutta tässä onkin ollut hyvää aikaa tarkkailla vähän sitä mitä tulee suuhun laitettua....
Eli söin sen kummemmin mistään oppikirjasta katsomatta niin kuin olen aikaisemminkin syönyt ja laskin keskiarvoja.
Kalorit vaihteli kyllä aika paljon viiden päivän aikana, 2800 - 4400kcal pyörivät ja olihan nuissa makrojen suhteissakin aika lailla samoja oireita.
Tässä esim yhden 2900kalori päivän arvot: hiilarit 40% (278,2g), rasva 30% (92,5g), proteiini 208,1g (30%)
Ja tässä 4460kcal päivältä, hiilarit 45% (458,4g), rasva 33% (152,8g), proteiini 221,2g (22%)

Eli mitä tehdä nyt tulevaisuudessa toisin?
Ainakin tuo rasvan määrä taitaa olla jo vähän liian tuhtia, vaikka huonoja rasvoja nuista onkin vain murto-osa.

Ja itsehän tosiaan olen 169cm/67-68kg.

Nohhh, pakkilaiset.., en turhaa viittis nostatella. Kertokaa nyt ihmeessä oma näkemyksenne asiasta. Onko ravinto puolessa sanottavaa vai mikä hitto tässä tökkii kun ei kehitystä tapahdu??

Mulla ollut aina myös tämä sama "ongelma" eli lihaa ei vaan kerry (nykyäänkin 165cm/56kg).

Ei tule edes vahingossa 100grammaa lisää jos en vedä kaloreita +500 ja protskut yli 2,5g per kilo. :D

Kun aloitin salilla vuosia sitten niin mittani olivat 165cm/49-50kg... Silloin paino nousi nopeesti tohon 55-56kg, olin et VAU mähän kasvan!... ja siinä 56kilossa ollaan pysytty vuodesta... 2012? haha
Mutta hei on tässä hyvätkin puolensa ! Ei tarvi mennä ikinä bulkille ja tuhlata vitusti rahaa ruokaan :D Kerran vedin testiks pari viikkoo oikeesti tosi törkeen ruokavalion mikä sisälsi niin paljon mättöö aamusta iltaan niin tuloksena oli tili tyhjä ja 500gramman laihtuminen.

Ehkä joku päivä elän sen päivän kun vaaka näyttää +60kiloa :D...

Mulla ollut aina myös tämä sama "ongelma" eli lihaa ei vaan kerry (nykyäänkin 165cm/56kg).

Ei tule edes vahingossa 100grammaa lisää jos en vedä kaloreita +500 ja protskut yli 2,5g per kilo. :D

Kun aloitin salilla vuosia sitten niin mittani olivat 165cm/49-50kg... Silloin paino nousi nopeesti tohon 55-56kg, olin et VAU mähän kasvan!... ja siinä 56kilossa ollaan pysytty vuodesta... 2012? haha
Mutta hei on tässä hyvätkin puolensa ! Ei tarvi mennä ikinä bulkille ja tuhlata vitusti rahaa ruokaan :D Kerran vedin testiks pari viikkoo oikeesti tosi törkeen ruokavalion mikä sisälsi niin paljon mättöö aamusta iltaan niin tuloksena oli tili tyhjä ja 500gramman laihtuminen.

Ehkä joku päivä elän sen päivän kun vaaka näyttää +60kiloa :D...

Kuullostaa hyvin tutulta, samoissa painoissa itsekkin olen kamppaillut vuodesta toiseen, nyt sitten onneksi on alkanut painokin nousemaan, mutta meinaa vaan tuo olut ja ruoka oleskella tuossa vyötärön alueella! :D
Katsotaan nyt miten käy kun nyt on kalorit tuolla 3000-3300 kieppeillä ja ensi viikolla aloitellaan tosissaan raudan rankaisu.

Back
Ylös Bottom