Aloitteleva laihduttaja

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Lehans
  • Aloitettu Aloitettu
Suosittelen keetoosi diettiä tai jotain korkea proteiinistä niillä kummallakin olen saanut tuloksia. Pelkällä kalorin laskemisella oon saanu max 3-4kg tippumaan joten sitä en suosittele.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä en taas lähtis ALOITTELEVALLE laihduttajalle mitään ketoosidieettiä suosittelemaan.
Vähentää kaloreita hiilihydraatista (helppo tapa on korvata pasta/riisi/peruna esim höyrytetyillä kasviksilla), lisää proteiinia, karsii herkut pois. Laskee kalorit ja seurailee painoo vaikkapa viikon välein. Kyl se siitä lähtee sit.

pelkällä kalorien laskemisella pudotin painoa 10kk.n aikana 20kg.. ketoosia en ole koittanu mutta vähähiilihydraattista (vhh) koitin vähän aikaa dietin lopussa, ja huomasin että nälkä ei vaivannu juuri koskaan ja muutenki oli mukava syödä aiempaa enemmän rasvaa. ja tuo mun vhh oli sellanen että mä en laskenu oikeestaan niitä hiilareita mutta pyrin vaan syömään niitä mahd vähän.. pastat, riisit yms korvasin kasviksilla ja lihan määrää samalla lisäsin. treenipäivinä sitten söin enemmän hiilareita treeniä edeltävällä aterialla. 2 tunnin välein ku syö niin pysyy nälkä silläkin kurissa ja aineenvaihdunta käynnissa. aloittelevan laihduttajan kannattaa itse lukea aiheesta koska homma toimii parhaiten ku itsekkin tietää että mitä tekee ja miksi..:thumbs: ps. mittanauha ja/tai kuva päiväkirjaa kannattaa alkaa alusta asti käyttämään niin on helpoin nähdä miten edistyy.. painoakin on tietenki hyvä seurata mutta se heittelee välissä suuntaan tai toiseen.

Paljonko säästätte aikaa kun olette olleet massakaudella ja alatte diettailla kesäksi?

Suuret kiitokset jos vain viitsitte vastata :)

ketoosidietistä olen kuullut sen vertaa että kyseinen menetelmä saa kilot karistettua melko nopeasti mutta ddiettauksen jälkeen tulee kilot takaisin vielä korkojen kanssa :(

ketoosidietistä olen kuullut sen vertaa että kyseinen menetelmä saa kilot karistettua melko nopeasti mutta ddiettauksen jälkeen tulee kilot takaisin vielä korkojen kanssa :(
Kaikissa dieeteissä käy näin JOS dieetin jälkeen palataan entisiin elintapoihin.
Laihdutusta ei pidä ajatella laihdutuskuurina, vaan pysyvänä elintapojen muutoksena. Jos dieettaat ketoosidieetillä rasvat pois ja sen jälkeen syöt suht puhtaasti ja ylläpitokaloreilla, ei rasva tule takaisin.

Itse en ole kokeillut kyseistä dieettiä koska elämäntapamuutoksena se läski palaa ;)
Salilla tulee ahkeroitua usein ja vaaka näyttää lähes samaa lukemaa. Mittanauhalla tulee mitattua ja kasvoille nousee leveä hymy kun huomaa kehonsa muuttuneen.
Itsensä ihailua peilissä kun tulee harrastettua niin usein ja eihän niitä tuloksia silloin huomaa ;)

Itse olen kanssa sitä mieltä että kaloreilla laihduttaminen on yhtä tyhjän kanssa. Tässä tapauksessa kun on kyse ilmeisesti oikeasti ylipainoisesta henkilöstä (+20kg pudotettavaa), kannattaa varmaan lähteä siitä että se ruokavalio laitetaan kuntoon lopullisesti, eikä vain lasketa kaloreita tai pisteitä. Sillä harvemmin saa mitään pysyvää aikaan.

Eli hiilarit vähiin: pastat, perunat, leivät (ja kyllä myös kokojyvä/ruisleivät), riisit pois. Ei välttämättä kokonaan, mutta pikku hiljaa koko ajan vähemmän. Hiilareita saa hedelmistä ja marjoista, vaikka ihmiskeho ei hiilareita todellisuudessa mihinkään tarvitsekaan.

Rasvaa kannattaa mielestäni syödä runsaasti. Tässä vaiheessa ennen kuin rasvafoobikot hyökkäävät kimppuun, niin kannattaa pitää mielessä että jotkin alkuperäisväestöt ovat joutuneet niukkona aikoina elämään jopa 80% rasvaravinnolla. Kehomme (geenimme) ovat toistaiseksi tottuneet käyttämään ravintonaan pääsääntöisesti proteiineja ja rasvaa, ei suinkaan viljoja. Tutkimusten mukaan esim. lihaa on syöty 2 miljoonaa vuotta, kun esim. perunaa muutamia satoja vuosia. Samasta syystä, kehon tottumattomuudesta, voit lihota leipädietillä vaikka kalorimäärä olisi vähäinen. Vuosien saatossa kun perimämme mukautuu käyttämään mm. juuri viljoja pääsääntöisenä ravintona ovat todennäköisesti lihavuus ja mm. kakkostyypin diabeettes vain muistoja. Joillekkihan viljat eivät aiheuta ongelmia, joten heidän voidaan olettaa periytyvän sellaisista henkilöistä, jotka ovat käyttäneet viljoja ravintonaan jo vuosisatoja.

-

Itse olen kanssa sitä mieltä että kaloreilla laihduttaminen on yhtä tyhjän kanssa. Tässä tapauksessa kun on kyse ilmeisesti oikeasti ylipainoisesta henkilöstä (+20kg pudotettavaa), kannattaa varmaan lähteä siitä että se ruokavalio laitetaan kuntoon lopullisesti, eikä vain lasketa kaloreita tai pisteitä. Sillä harvemmin saa mitään pysyvää aikaan.

Eli hiilarit vähiin: pastat, perunat, leivät (ja kyllä myös kokojyvä/ruisleivät), riisit pois. Ei välttämättä kokonaan, mutta pikku hiljaa koko ajan vähemmän. Hiilareita saa hedelmistä ja marjoista, vaikka ihmiskeho ei hiilareita todellisuudessa mihinkään tarvitsekaan.

Rasvaa kannattaa mielestäni syödä runsaasti...

-

mä nyt uskallan vähän laittaa vastaan, sori. En suosittele laskemaan kaloreita, mutta en myöskään luopumaan hiilareista. Kannattaa pikkuhiljaa opetella mitkä ruoat on hyviä ja mitä kannattaa nauttia vähän harvemmin. Vaalea leipä, pasta, valkoinen riisi ja sokerituotteet suosiolla pois. Kasviksia saa syödä paljon ja hedelmiäkin päivittäin. Hyviä rasvoja kannattaa syödä ja opetella mistä niitä saa, mutta ilman kaloreiden laskua kannattaa pitää järki päässä sillä pähkinöistä ym. tulee helposti paljon energiaa. vähärasvaisia maitotuotteita kannattaa myös suosia.

ja nimenomaan muutos pikkuhiljaa ja loppuelämän kestäväksi! näin pysyy se paino siellä sopivassa. lisää tietoa löytyy kyllä vaikka mistä :)

Mä oon pelkästään kaloreita laskemalla (ja pääosin rehuja etc hiilareita syömällä) onnistunut laihduttamaan painostani 3kk:ssa 17kg. En edes liikkunut juurikaan.
Eri asia, miten tervettä se oli ja miten sairaan näköinen olin sen jälkeen, mutta ei mulla muuta kun että onnistuu se kyllä kun tarpeeksi tahtoo.

Tuossa omat toteuma hiilareiden merkityksestä.

Omat kokemukseni ovat seuraavanlaiset:

Maaliskuussa aloitin mittavan painonpudotus/kehonrakennus yhdistelmän (joo tiedän ettei se ole kovin helppoa samaan aikaan polttaa rasvaa ja kasvattaa lihasta)

Tässä keskimääräinen päiväsyömiseni jolla aloitin hommailemaan:

Aamupala: Klo 9,30

Murot, all-bran regular, 15% kuitua 70g

Maitorahka, 0,2% (Ehrmann) 250g purkki

Danone vitalinea 125g

Lounas: Klo 12

Jauheliha, naudan 10% paistijauheliha 200g

Makaroni Euroshopper 75g

Tässä välissä Puntti treeni ja siihen jotain Gainomax juoma 250ml tai vastaava itse tehty

Päivällinen noin klo 17.00

Jauheliha, naudan 10% paistijauheliha 200g

Makaroni Euroshopper 75g

Iltapala klo 18-21

Tonnikalaa vedessä purkillinen

noin klo 24.00

Yöproteiini 40 g

Tämä oli hyvin tyypillinen ruokatottumukseni kun en oikeastaan ihan kauhe kulinaristi ole:anssi:

Oma peruskulutukseni on noin 3100 kcal

Ja tällä ruokavaliolla noin 2300kcal

eli noin 800 Kcal vajetta

Protskua 224 g Hiilareita 237g ja 48

maaliskuusta Kesäkuuhun asti vedin tällä setillä ja sitten vähensin lounaan pois ja otin jotain kevyempää protsku drinksu tai vastaava.

No olihan nuo juhannukset yms melkoisen epäterveellistä aikaa myönnettäköön se:urjo:

tulokset heinäkuun pikkasen yli puolen välin oli asti oli että painosta on pudonnut noin 1 kilo =( Maha on jonkun verran pienentynyt ja Rauta on kyllä lähtenyt nousemaan paremmin. joka tapauksessa ei tämä oikein lohduttanut

No nyt sitten olen 2 viikkoa tiputtanut hiilareitten määrää ja painoni tempaisi 2 kiloa alas päin viikossa:hyvä:

Olen todella yllättynyt iloisesti siitä joten muutin ruokailuni seuraavanlaiseksi:

Aamupala

Neljän viljan puuro (Myllyn paras), annos 40g

Maitorahka, 0,2% (Ehrmann) 250g purkki

Jogurtti, Danone vitalinea 125g

Kevyt maito 2 dl

Lounas:

protsku noin kello 12

klo 13:00

Puntti treeni + palautus juoma

Klo 16

jauheliha 200g

Sipuli 120g

Herne maissi paprika 100g

oliiviöljyä noin 20g

Klo 18

Tonnikalapurkki vedessä

Klo 21 Tonnikalapurkki vedessä

klo 24
Yöprotsku 50g

Kaloreita 2000kcal Protskua 257g Hiilari 110g Rasva 50g

Myönnettäköön että siinä oli mukana myös Ei niin luvallisia aineita joten jonkun verran painon paikoillaan jauhaminen johtuu siittäkin mutta silti olen jonkun pettynyt aikaisempaan kehitykseeni.

Ja vyötärötä ei varmaan yli 5 cm ole lähtenyt.

Otan mielelläni neuvoja ja asiallisia palautteita vastaan jos joku tietää missä vika.

Pahoittelen joitain kirjoitus virheitä kun ei tullut taas kovin tarkkaan katsottua.

Ja siis tuossa kyselin että missä vika? Niin siis jos paino jatkaa putoamistaan kun vedin hiilarit alas niin siinähän se vika piilee, mutta tosiaan vähän hullulta sekin tuntui että teoriassa painon olisi pitänyt pudota pelkällä peruskulutuksella jo kilon viikko tahtia.

Mä oon pudottanut lähes 20 kiloa vaan kaloreita laskemalla ja opettelemalla syömään proteiinipitoisemmin sekä tietty liikkumalla. Eli menin jakaumalla P30/H40/R30. Ja about -500 kcal/pvä. Alkoholin jätin oikeastaan kokonaan pois. Cheattipäiviä pidin melko harvoin, 1-2 kertaa kuussa, joksus harvemminkin, mutta söin kyllä välillä esimerkiksi tikkarin tai jäätelöä, laskin sen vain päiväsyömisiini mukaan, joten cheattille ei ollut niin kauheaa tarvettakaan.

Kyllä mun mielestä toi ravintoainejakauma on siitä tärkeää, että olis laihtumisen jälkeen edes jotain lihaksiakin jäljellä. Ja mitä tulee Painonvartijoiden dieettiin, käy helposti niin ettei niitä enää ole.

Mitä tulee aloittelijaan, sanoisin äkkiseltään, että aivan liian suuret aterioiden välit ja liian vähän kaloreita. Mahtaa tosin tuo kotiruoka olla aikamoinen mättö, jos aamulla syöt voileivän tai hedelmän, päivällä hyvässä lykyssä pelkän leivän, kotiruokaa ja illalla et mitään. Tai sitten tosi kulinaristivoileipiä. Tai arvioit määrät metsään. Väittäisin nimittäin, että noista saa aika vääntämällä vääntää 1200 kaloria. Eli punnitsepa/mittailepa kunnolla muutama päivä syömisiäsi.

Kehoittaisin myös lukemaan ketjua Laihduttaminen for beginners. Eka kertaa dieetillä? ja erityisesti syventymään ketjun aloitusviestiin. Esimerkkipäiviä ruuan suhteen taas löytyy esimerkiksi Punttimimmien mitä söit eilen/tänään -ketjussa (huom! huomaa, että siellä kirjoittelevat omia päiviään niin massa- kuin dieettikaudellakin olevat, eli ketjun selaaminen urakalla on pop).

Ja tosiaan ne mitat ja kunnon esimerkki päivästäsi olisi pop, jolloin on helpompi neuvoa missä menee metsään. Tsemppiä, järkeä ja jaksamista, lopussa kiitos seisoo, kun homman hoitaa oikein :).
Tosin kuten tästä ketjusta ja sen väännöstä huomaa, onkin sit eri asia mikä se oikein on... ;)

mä nyt uskallan vähän laittaa vastaan, sori. En suosittele laskemaan kaloreita, mutta en myöskään luopumaan hiilareista. Kannattaa pikkuhiljaa opetella mitkä ruoat on hyviä ja mitä kannattaa nauttia vähän harvemmin. Vaalea leipä, pasta, valkoinen riisi ja sokerituotteet suosiolla pois. Kasviksia saa syödä paljon ja hedelmiäkin päivittäin. Hyviä rasvoja kannattaa syödä ja opetella mistä niitä saa, mutta ilman kaloreiden laskua kannattaa pitää järki päässä sillä pähkinöistä ym. tulee helposti paljon energiaa. vähärasvaisia maitotuotteita kannattaa myös suosia.

ja nimenomaan muutos pikkuhiljaa ja loppuelämän kestäväksi! näin pysyy se paino siellä sopivassa. lisää tietoa löytyy kyllä vaikka mistä :)

Olen kanssasi kyllä pääsääntöisesti samaa mieltä. Maidon terveellisyydestä tosin en olisi nyt enää sitä mieltä, että se olisi sellainen terveystuote mitä mainoksissa hypetetään, mutta se on toinen juttu.

Tuosta kalorijutusta sen verran, että voihan se olla hyvä juttu vähän aikaa, mutta se että kukaan ei tietenkään laske kaloreita lopun elämäänsä, joten se ruokavalion muutos tulee lähteä jostain muusta kuin niistä kaloreista.

Viljoja olen itse ruvennut jonkin verran karttamaan, toki luomu-leipä maistuu vieläkin todella hyvältä. Viljavastainen olen mm. siitä syystä, koska uskon, että ne jotka eivät ole perimänsä myötä oppineet viljoja käyttämään ravinnoksi, eivät tule koskaan mitään ainakaan kireetä kuntoa saavuttamaan kalorimäärästä riippumatta (kärjistettynä). Asiaa käsiteltiin kivikautista ruokavaliota käsittelevässä kirjassa, josta se jäi itselläni korvan taakse :). Viljoilla on myös tutkimuksissa todennettu olevan yhteys kakkostyypin diabetekseen ja myös muihin sairauksiin.

Ihminenhän pystyy syömään lähes mitä vain, mutta eri asia millä ruokavaliolla voi parhaiten. Kuten sanoit jokainen voi kokeilla miltä mikäkin tuntuu ja miten esim. juuri laihduttaminen etenee.

Tarttisin ehkä hiukan neuvoa omaan ruokavalioon, kun vielä olisi suotavaa saada pari kiloa pois mitat 168cm/67kg.

Aamupala: 4-viljan puuro ja ruisleipä jonka päälle juustoa jtn leikkelettä ja useesti myös kananmunaa ja kraavilohta. Näistä siis tulee noin 200kcal.

Päivällinen: Mitä kotona sattuu olemaan tai koulussa joten hyvin hyvin vaikeaa arvioida, mutta kasviksia se puolet ainakin lautasesta ja perunaa, pastaa riisiä jne maltillisesti. Kaloreita en osaa kyllä tässä arvioida.

Välipala: Pari mukia kahvia + ruisleipä samat systeemit sen päälle kun aamullakin. Noin 100kcal.

Iltapala: Tonnikalamunakas, 3munaa ja puolpurkkia tonnikalaa ja noin 100g raejuustoa. Tästä siis noin 600kcal.

Joten syön 4 kertaa päivässä, joten onko tuo liian vähän..? Juoksemassa oon joka ilta käynyt noin 4-8km matkoja + sitten vatsalihakset, punnerrukset lisäpainoineen illalla menee noin 30min. Elikkäs tässä ei mitään kehonrakentajia olla vaan ihan hyvää peruskuntoa vaan hakemassa.

Tarttisin ehkä hiukan neuvoa omaan ruokavalioon, kun vielä olisi suotavaa saada pari kiloa pois mitat 168cm/67kg.

Aamupala: 4-viljan puuro ja ruisleipä jonka päälle juustoa jtn leikkelettä ja useesti myös kananmunaa ja kraavilohta. Näistä siis tulee noin 200kcal.

Päivällinen: Mitä kotona sattuu olemaan tai koulussa joten hyvin hyvin vaikeaa arvioida, mutta kasviksia se puolet ainakin lautasesta ja perunaa, pastaa riisiä jne maltillisesti. Kaloreita en osaa kyllä tässä arvioida.

Välipala: Pari mukia kahvia + ruisleipä samat systeemit sen päälle kun aamullakin. Noin 100kcal.

Iltapala: Tonnikalamunakas, 3munaa ja puolpurkkia tonnikalaa ja noin 100g raejuustoa. Tästä siis noin 600kcal.

Joten syön 4 kertaa päivässä, joten onko tuo liian vähän..? Juoksemassa oon joka ilta käynyt noin 4-8km matkoja + sitten vatsalihakset, punnerrukset lisäpainoineen illalla menee noin 30min. Elikkäs tässä ei mitään kehonrakentajia olla vaan ihan hyvää peruskuntoa vaan hakemassa.

Mielestäni sinulla ei ole kyllä tarvetta painon pudotukselle mutta jos tuohon jotain mielipidettä kaipaat niin :

1. Osa menestyneistä ja tiukista kehonrakentajista sanoisi että ota se 4-viljan puuro mutta jätä se ruisleipä pois. ja otat vaikkapa niitä kananmunia siinä välissä kun tuota leipää söisit.

2. mielestäni kertarykäisyllä tuo sinun iltapalasi on aikaslailla tiukka eli jos sen jakaisit vaikka kahteen osaan 300kcal ja 300kcal

3.lisää ruokaan oliiviöljyä, se tutkitusti lisää rasvan palamista kohtuukäytössä =)

4.Älä tee niitä punnerruksia ja vatsoja joka ilta, kaverilta repes siinä touhussa vatsalihas. Maksimissaan 2 x viikossa.

muuten uskon että se määrä painoista putoaa tuolla mikä pudotettavissa on.:dance:

Joo kiitos Osama, mutta menee kyllä niin helv*tin vaikeeks sit :D Eli aamulla syön sitten vaan puuroa vai? Pitäskö ruisleivänkin tilalle syödä kananmunia aina vai? No ei tossa muuten mitään mutta kun en sitte tiiä mitä tässä ny sit jokaväliin söisi, kun niitä hiilareita pitää jokavälissä välttää, mutta aamuisinhan niitä hiilareita saa syödä ja päivällisellä, mutta illallahan niitä ei mihinkään tartte joten siks sillon vedän ton munakkaan ja sen kans raejuustoo koska siin on paljon proteiinia ja hyviä rasvoja ja hyvin vähän hiilareita. Mut tiedä sitten oon tota maustamatonta rahkaa miettiny et jos sitä alkais syömää ruisleivän tilalle? Eli jtn ehrmannia ja sen maustaa vaikka fun lightilla sitten..

Joo kiitos Osama, mutta menee kyllä niin helv*tin vaikeeks sit :D Eli aamulla syön sitten vaan puuroa vai? Pitäskö ruisleivänkin tilalle syödä kananmunia aina vai? No ei tossa muuten mitään mutta kun en sitte tiiä mitä tässä ny sit jokaväliin söisi, kun niitä hiilareita pitää jokavälissä välttää, mutta aamuisinhan niitä hiilareita saa syödä ja päivällisellä, mutta illallahan niitä ei mihinkään tartte joten siks sillon vedän ton munakkaan ja sen kans raejuustoo koska siin on paljon proteiinia ja hyviä rasvoja ja hyvin vähän hiilareita. Mut tiedä sitten oon tota maustamatonta rahkaa miettiny et jos sitä alkais syömää ruisleivän tilalle? Eli jtn ehrmannia ja sen maustaa vaikka fun lightilla sitten..

Joo tossa ehrmannis on kyl ideaa ja siihen sit vaikkapa se danonen vitalinea siinä ei oo lisättyä sokeria. En usko että siihen kauheesti muuta muutosta ruokapuoleen tarvii muuta ku ruisleipä pois. itse niin ainakin tekisin. reilu 100g hiilareit päiväs on hyvä!

Joo tossa ehrmannis on kyl ideaa ja siihen sit vaikkapa se danonen vitalinea siinä ei oo lisättyä sokeria. En usko että siihen kauheesti muuta muutosta ruokapuoleen tarvii muuta ku ruisleipä pois. itse niin ainakin tekisin. reilu 100g hiilareit päiväs on hyvä!
joo kiitos! täytyyki huomenna hommata sitte tuota rahkaa :) ja alan vähentää tota 'iltatreenin' määrää..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom