Aloitteleva kyselee...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hevi
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
47
Tervehdystä kaikille !

Olen juuri kokenut valaistuksen ja alkanut käydä salilla josta
näemmä diggaan aika lailla.
Mieheni treenaa myös ja hän onkin opastanut ystävällisesti minua laitteiden kanssa ja kertoillut kaikkea mahdollista liittyen lajiin ja ravintoon.

Kaipailisin nyt kuitenkin jotain vinkkejä teiltä arvon leidit että mitä liikkeitä minun kannattaisi tehdä ja millaisilla sarjoilla...? Kaikki vinkit olisi kallisarvoisia ! Näin aluksi olisi tarkoitus treenata 2 krt/viikossa salilla ja sikäli mikäli pakkaset ei pauku liian kovaa niin siihen ehkä sitten lisäksi juoksulenkki/vko päälle.
Eilen tein jaloille suorin jaloin maastavetoa ihan vaan pelkällä tangolla 2x20 ja takareidet oli aivan tulessa....mukavalta tuntui.
Sitten tuota tein prässillä (siksiköhän sitä kutsuttiin...älkää välittäkö,sanasto ei ole oikein vielä hallussa) 2x20 40 kg:lla ja sekin tuntui mukavalta joten nämä liikkeet haluan ainakin ehdottomasti mukaan....

No mutta pistäkäähän jotain vinkkejä tulemaan !
Into on kova !

Originally posted by Hevi
Kaipailisin nyt kuitenkin jotain vinkkejä teiltä arvon leidit että mitä liikkeitä minun kannattaisi tehdä ja millaisilla sarjoilla...? Kaikki vinkit olisi kallisarvoisia ! Näin aluksi olisi tarkoitus treenata 2 krt/viikossa salilla
Joo, tervetuloa vaan Hevi ja onnittelut loistavan harrastuksen pariin ajautumisesta! Esitit aika laajan kysymyksen (luultavasti siksi ei kovinkaan moni ole viela ennattanyt/intoutunut vastaamaan), mutta siita se lahtee... Tuolla "Treeni ja ravinto"-forumissa [threadina= Tarkea: Treeniohjelma!! (iso kasa ohjelmia)] on esilla monia palstalaisten ohjelmia, joihin muut sitten neuvovat, mita muutoksia ohjelma mahdollisesti kaipaa (ja varsinkin Mixu on etsinyt sinne MONTA linkkia valmiiksi). Luulisin, etta loydat sielta itsellesikin sopivan, jos vain jaksat etsiskella :)...

Voin toki laittaa tahan suuntaa antavasti oman ohjelmanikin, jolla lahdin itse liikenteeseen n. kolme vuotta sitten. (Se ei siis kuitenkaan ole mikaan 'lopullinen totuus', treeniohjelmat voivat olla hyvinkin yksilollisia ja oikeastaan vain itse kokeilemalla & kroppaansa kuuntelemalla loytaa sen 'omansa'.) Lammittelya pitaisi olla n.10 minuuttia ennen varsinaisen treenin alkua ja myoskaan lammittelysarjoja ei kannata laiminlyoda, koska silloin on aina suurempi vaara loukkaantua. Kovinkaan isoja painoja en myoskaan suosittelisi ihan alussa (enka siis LIIAN lyhyita sarjoja), koska on tarkeaa ensin oppia oikea suoritustekniikka. Mutta siis asiaan... Eli jos kayt salilla vain kahdesti viikossa kannattaisi ohjelma PAASAANTOISESTI jakaa (A.) ylakropan- ja (B.) jalkojentreeniin. A. voisi siis olla vaikkapa tallainen: penkkipunnerrus, ylatalja (myota- ja vastaotteella eteen), vipunostot (kasipainoilla), hauiskaanto (mutkatangolla), ojentajat (esim. ylataljassa). B. taas voisi olla: jalkaprassi (siis on laite, jossa makaat ja pusket jaloilla paino(levy)ja n. 45 asteen kulmassa ylospain), suorin jaloin maastaveto (/normaali maastaveto tai reisien koukistuslaite), pohkeet istuen (laitteessa) [ja seisten (levytanko niskassa - hack-kyykky/smith-kone?)] + vatsat (laitteella ja/tai matolla). Raskaimpia sarjoja tein silloin suunnilleen kolme/liike, toistoja 10-20 liikkeesta riippuen ja raskaimpien sarjojen valissa parin minuutin tauko. Tuolla nyt pitaisi alkuun paasta, tsemppia treeneihin :)!

Originally posted by Hevi

Kaipailisin nyt kuitenkin jotain vinkkejä teiltä arvon leidit että mitä liikkeitä minun kannattaisi tehdä ja millaisilla sarjoilla...?

Kaikki vinkit olisi kallisarvoisia ! Näin aluksi olisi tarkoitus treenata 2 krt/viikossa salilla ja sikäli mikäli pakkaset ei pauku liian kovaa niin siihen ehkä sitten lisäksi juoksulenkki/vko päälle.

Jos olisin sinä vaihtaisin sen mahdollisen lenkin lisäsalikerraksi, jolloin salilla tulisi käytyä 3 kertaa viikossa. Se olisi tehokkaampaa. Mutta itse tietenkin päätät mitä haluat tehdä.

Itse teen yleensä 2 kertaa 8-12 toistoa. Kun alkaa 10-12 toistoa sujua hyvin vaihdan isompiin painoihin, jolloin taas on vaikeampi saada se 8 toistoa.

Liikkeitä ja ohjelmia löytyy tuolta Treeni ja ravinto -osiosta. Ja on täällä muutamat punttimimmitkin kirjoittanut tänne ohjelmansa.

Kannattaa tosiaan ottaa eka jotain valmista ja kun oppii itse sitä voi muokata omaa ohjelmaa itselleen sopivaksi. Aluksi tarpeeksi pienet painot, että oppii tekniikan.

Tsemppiä!

Hei!
Vaikka aloittelijasta onkin kyse, minäkin kyllä vähentäisin toistomääriä. Voisit hyvinkin lisätä vähän painoja, ja tehdä vaikkapa 10-15 toistoa. Painojen pitäisi olla sellaiset, että viimeisissä toistoissa todellakin tunnet tekeväsi jotain, ja tuntuu, ettet jaksaisi tehdä enää yhtään toistoa. Ehkä näin alussa, jos tuntuu että tekniikka kärsii liikaa, voi jättää pari toistoa "vajaaksi" ja keskittyä erityisesti pitämään tekniikka kasassa, mutta jo parin kuukauden päästä voit siirtyä treenaamaan ihan kuin kuka tahansa useampiaki vuosia salilla käynyt.
Tosiaan Treeni- ja ravinto -osiosta löytyy paljon treeniohjelmia. Jo ehdotettu yläkroppa/alakroppa -jako on myös hyvä. Keskity perusliikkeisiin, jotka rasittavat mahdollisimman isoja lihaksia, monia kerrallaan. Jos teet useita liikkeitä ns. koneissa, eli taljoissa tms, (mikä voi olla ihan hyväkin aluksi, että liikeradat menevät oikein), pyri siirtymään kuitenkin mahdollisimman pian vapailla painoilla tehtäviin liikkeisiin. Parasta tietysti olisi, jos saisit heti tässä aluksi oikein kunnon ohjauksen, vaikka siltä poikaystävältä, joka tosiaankin sitten seuraisi useamman viikon ajan, että liikkeet menevät oikein myös vapailla painoilla ja tangolla. Usein käy niin, ettei yksi tai kaksi kertaa opastusta riitä, vaan kun tulee paljon uutta opittavaa, tekniikka unohtuu ja liikkeet alkavat mennä pieleen, ja lihakset kipeytyvät tai tulee vammoja, into lopahtaa jne jne jne...
Tsemppiä ja treeni-intoa! Alussa on mukavinta se, että kehitys on usein nopeaa ja painoja saa lisätä melkein joka liikkeessä :)

Suositut

Back
Ylös Bottom