Entisenä amiskan opettajana voin sanoa, että on todellinen käsityöammatti. Peukalo keskellä kämmentä syntynyt ei tee parhaalla ruiskullakaan muuta kuin sotkua. Eikä kaikista amiskan käyneistä tule käsityöammatin taitajia, ellei taito ole sisäsyntyistä. "Vähän" kuin voimailussa ja bodauksessa, jos ei ole oikeita geenejä, ei parhailla välineilläkään tule mestaria.
Itse olen käsitöissä huono. Isä oli todella mahtava ja suvussa on ollut ja on muitakin hyviä käden taitajia. Joskus olen pohtinut, miksi minulle ei ole suotu niitä taitoja ja olen tullut siihen tulokseen, että syitä on varmaan monia. Nuorena yritin tehdä yhtä sun toista, mitä isäkin teki, mutta jos isä näki mun puuhastelevan jotakin, hän tuli hyvää hyvyyttään auttaamaan ja se jäi multa kesken. Ei hän pahaa tarkoittanut, vaan hän oli kova ukko auttamaan toisia. Yksi syy on ollut lienee todellisen motivaation ja pitkäjännitteisyyden puute. Mä olin innostunut urheilusta pikku tenavasta lähtien ja se oli mun juttu tiettyyn ikään saakka ja pikku hiljaa käsityöt jäivät lähes kokonaan. Meillä on erilaisia taitoja ja näen sen rikkautena.