Alkoholi ja treenaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mao
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%

Mao

Näin perjantain kunniaksi haluaisin hieman udella mimmien juomisista. Elikkä juotteko usein? Kuinka paljon? Ja treenatteko darrassa? Miten alkoholi häiritsee rasvanpolttoa? Kertokaa mulle mahdollisimman paljon negatiivisia asioita et loppuis koko touhu. :) Mukavaa viikonloppua!

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mä en kännijuomisia suosi, mutta kaksi lasillista punaviiniä tulee otettua joskus perjantai- tai lauantai-iltana hyvän piffin seuraksi. Ja sit kymmeneltä jo nukkumaan. Eli en kyllä tiedä miten toi pari lasillista vaikuttaa seuraavan päivän treeneihin vai vaikuttaako mitenkään.

Kankkusessa en salille mene, onneksi noita päiviä on vuosi vuodelta vähemmän.

Zone-sarja -42%
Ala joogata. Sen jälkeen krapulat saavuttavat niin kiehtovat mittasuhteet, ettei isommin tuo dokaaminen innosta.

En tiedä, mihin tuo perustuu, mutta jooganopettajani varoitteli joskus tuosta, ja itse olen sen havainnut. Vanhenemisella saattaa toki asian kanssa olla myös tekemistä, mutta minulle tulee nykyään alkoholista lähinnä tympeä olo. Pystyn kyllä juomaan yhtä paljon kuin ennenkin, mutta nousuhumala on aika olematon, ja tosiaan ne krapulat.

Lisäksi alkoholimäärä, joka ei ennen tuntunut missään, tekee erittäin epämukavan laskuhumalan, vaikkei krapulaa tulisikaan. Pitkän kaavan mukainen ulkona syöminen (sisältäen jotain 5 alkoholiannosta) johtaa poikkeuksetta ikävään oloon parin tunnin päästä.

Eli jos nykyään haluan juoda enemmän kuin kolme drinksua, aikavälin täytyy olla todella pitkä ja muun nestetankkauksen kunnossa.

Toisaalta eipä se juopottelu muutenkaan enää huvita. :wanha: mikä :wanha:

Miten toi joogaminen siihen vaikuttaa? Meinaatkos että sen avulla sitä henkistyy niin, ettei kestä kärsiä kankkusia.

Mao sanoi:
Näin perjantain kunniaksi haluaisin hieman udella mimmien juomisista. Elikkä juotteko usein? Kuinka paljon? Ja treenatteko darrassa? Miten alkoholi häiritsee rasvanpolttoa? Kertokaa mulle mahdollisimman paljon negatiivisia asioita et loppuis koko touhu. :) Mukavaa viikonloppua!

En juo ollenkaan, olen käytännössä lähes absolutisti. Viimeksi juonut mainittavan määrän alkoholia [4 tuoppia siideriä] 08.09.2003. Muutaman pullon olen tainnut maistaa sen jälkeen.

Join äärimmäisen harvoin, noin 1-4krt/vuosi, joskus teininä 17-21v tuli juotua useammin mutta harvoin silloinkin.

En koskaan ole treenannut/tehnyt ylipäätänsä mitään alkoholin juomista seuraavana päivänä, oli krapula tai ei. [Omat krapulani olleet lähinnä päänsärkyä, ripulia ja yleistä vetämättömyyttä].

Rasvanpoltosta en tiedä alkoholiin liittyen mutta eikös viinaksissa ole ihan kivasti kaloreita ja ne turvottaa muutenkin?

Mao sanoi:
Miten toi joogaminen siihen vaikuttaa? Meinaatkos että sen avulla sitä henkistyy niin, ettei kestä kärsiä kankkusia.

Minä en ainakaan koe henkistyneeni, joten siitä se ei voi johtua.

Mutta joogan (ja pilateksen ja syvävenyttelyn) väitetään buustaavan aineenvaihduntaa ja poistavan kuona-aineita. Eli jos kuvitellaan, että joogaaminen on poistanut niitä kuona-aineita ja keho on onnellinen ja puhdas (niin varmaan tällä herkkujen syönnillä) ja sitten kaadetaan maksa täyteen kamalaa myrkkyä, ehkä se keho ei enää kestä niin hyvin kuin aiemmin, kun "myrkkyihin" oli tottuneempi.

Tarkemmin ajateltuna yleinen elämäntapojen terveellistyminen on saattanut aiheuttaa sen, ettei kroppa enää kestä häiriöitä entiseen malliin, milloin häiriöt olivat melkeinpä jokaviikkoisia...

Moi!

Juon alkomahoolia varmaankin joka viikko, humalassa en ole ollut vähään aikaan. Viikonloppuisin saatan juoda pari vodkapaukkua illassa tai pari lasia viiniä. Onkohan parempi juoda perseet olalle kerran viikossa kuin tissutella pe ja la iltana?

Tosi on että krapula pahenee kun vanhenee! Nykyisin tarviin untakin paljon enemmän kuin "nuorempana" . Kun lähdin vanhasta työpaikasta meillä oli minulle lähtiäisbileet paikallisessa yökerhossa, en juonut paljoa mutta ette usko millanen olo oli aamulla kun piti herätä ajoissa... meinasin jo illalla yrjötä ja sama jatkui aamulla. Kaitpa tupakansavulla on osuutensa mun päänsärkyyn!

Jos tulee juotua enemmän en treenaa seuraavana päivänä. Juomisen jälkeen mulla on jotenkin turvonnut olo, vaikka en tulisikaan nakkarin kautta kotiin! Myös mulla tulee harvemmin hyvä olo juomisesta. Joo... sillon kun on "hyvä humala" niin sillon sitten juodaan... Mutta tämä on kyllä harvoin!

Eipä sitä paljonkaan tule viinaksista nautittua - lähinnä äidin kanssa (saa nauraa!), mikä johtuu siitä etten näillä matkoilla kovinkaan usein treenaa mitään, vaan keskityn seurusteluun. Näit'ä "ryypyreissuja" tulee sitten tehdyksi viitisen kertaa vuodessa.

En koskaan juo ennen treenejä, enkä mielellään niiden jälkeenkään (vaikka hyvässä nestevajauksessa saisikin halvat kännit?). Eipä sillä, sakesta ja oluesta pidän kyllä, mutta varsin pieninä määrinä nykyisin (pieni pullollinen olutta tai kupillinen sakea - ja se on pieni kuppi, se).

Aijajjai, olen kai tulossa vanhaksi, sillä joogattuakaan ei ole tullut. Tulipa muuten mieleeni shiatsun (ja reikin) ja alkoholin vaikutuksen yhteydestä, että kun energia virtaa vapaammin, sitä sitten riittää vähempikin juominen. En kuitenkaan muista liittyikö tuohon energiavir

Onkohan parempi juoda perseet olalle kerran viikossa kuin tissutella pe ja la iltana?

Arvelenpa, että tissuttelu on parempi vaihtoehto; todennäköisesti tulee juoduksi vähemmän kuin jos vetää kerralla kunnolla perseet olalle ja nakit silmille. Eikä siitä pitäisi tulla niin kipeäksi?

Eri asia sitten, jos viinapää on luokkaa olvi ja taju kankaalle... :lol2:

Jos olen juonut kännit(tapahtuu aika harvoin) en pysty kyllä seuraavana päivänä treenaamaan. Pulssi on korkeella, pahanolon aallot lyö ylitse joka 5 minuutti, loppumaton näläntunne... Itse asiassa nyt juhannuslauantain jälkimainingit kestivät yhteensä kolme päivää niin, ettei voinut ajatellakaan salille menoa... tulihan sitä kyllä juhlittuakin :rolleyes:

Ennen tykkäsin juoda iltaisin telkkaria katsellessa/jotain lukiessa lasillisen-kaksi punaviiniä, mutta nykyään oon karsinut sitä aika lailla juuri tuon rasvanpolton takia. En tiedä miten hyvin pitää paikkansa, mutta jostain olen kuullut että rasvanpoltto pysähtyy siihen paikkaan kun ensimmäiset pisarat alkoholia menee vereen. Kuulostaa omasta mielestäni aika kärjistetyltä, mutta ei sitä viitsi riskillä vetää ja mahdollisesti vesittää jokaikinen sali/aerobinen treeni mitä päivällä on vetänyt. Ja kyllähän se vaikuttaa varmaan palautumiseenkin. Nykyään ehkä kerran viikossa punaviiniä ja kerran kuukaudessa kännit.

Miten alkoholi häiritsee rasvanpolttoa?

Se pysäyttää käytännössä rasvanpolton siihen paikkaan. Eli alkoholi ja jotain rasvaista päälle tai kunnon hiilaritankkaus, niin voisit samantien piikittää sen ihran suoraan reiteen.

Meikäläinen on nykyään lähes absolutisti. Viiniä menee ruoan kanssa, mutta muuten ei oikein maistu, mitä nyt hyvä viski joskus harvoin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Välillä tulee juotua useammin, välillä harvemmin. Viime aikoina ehkä se useammin, kun on ollut tuo juhannus ja kaikkia muitakin kissanristiäisiä - minkä seurauksena tässä koitetaankin himmailla heinäkuussa... :nolo: Toisaalta en ole "ääripääihminen", joten tuskin mitään juomalakkoakaan alan varta vasten tekemään.

Tällä ikää enää harvemmin tulee juotua varsinaisesti humalahakuisesti (toki joskus yksi asia johtaa toiseen ja tuoppi kolmanteen...). Määrät ovat jotain väliltä 1 saunaolut - pullo viiniä puoliksi - käsistä karannut mäyräkoira.

Niitä megalomaanisia darroja ei ole onneksi tullut vähään aikaan ja joskus on tullu treenaamassakin käytyä piletystä seuraavana päivänä, jos olo on muuten ollut suht normaali. Muutenkin seuraavan päivän oloa kummasti helpottaa, kun vaihtaa baarissa/juhlissa/missä sitten ollaankin vesilinjalle jossain vaiheessa iltaa tai viimeistään ennen nukkumaanmenoa. Tämän lisäksi myös syöminen auttaa (esim. iltaprotskudrinkki ;)).

Ja lopuksi puolustukseksi sanottakoon, että naisillahan tuo juominen nostaa testosteronitasoja (lähde), mutta tarvii tietysti huomioida myös tuo negatiivinen vaikutus seuraavan päivän, parin, treenitehoihin... Eli omasta mielestäni ok, kunhan ei tinttaaminen ihan jokaviikkoista ole. Rasvanpolttoon en ota kantaa, koska en ole itse rasvoja poltellut.

Jahas, tässä vaiheessa uudelleen alkuperäisen kysyjän viestiä vilkaistuani huomasin, että pyydettiin nimenomaan niitä juomisen negatiivisia puolia :D Noh, mainittakoon se, minkä itse olen suurimpana negatiivisena puolena huomannut, että alkoholin käyttöön usein liittyy myös jonkinasteinen valvominen, minkä aikaansaama väsymys tuntuu vievän treenitehoja krapulaa tehokkaamminkin pitkällä tähtäimellä.

Miuku sanoi:
Se pysäyttää käytännössä rasvanpolton siihen paikkaan. Eli alkoholi ja jotain rasvaista päälle tai kunnon hiilaritankkaus, niin voisit samantien piikittää sen ihran suoraan reiteen.

Olen jostain myös lukenut, että rasvanpoltto pysähtyy, MUTTA ei sitä nyt ihan suoraan ihran reiteen piikittämisenä voi pitää. Alkoholi on kuitenkin NESTETTÄ, joka kustaan pois (näin ainakin mulla), vaikka esim. makeissa sidukoissa niitä kaloreitakin on. Kunnon heikkeneminen ym. seikat sitten ovatkin taas eri juttu.
Krapulasta en kärsi, ihme kyllä, joskus todella harvoin jos erehdyn juomaan esim. pullollisen viiniä ym. enkä muista juoda vettä, saattaa darra iskeä. Juhannuksena vedettiin 3 päivää putkeen, eikä minkäännäköstä huonoa oloa. :hyper: Muuten oon kännissä 0-3 kertaa kuussa, ja aika vähä määrä riittää "kunnon perseisiin" (esim. 6 puolenlitran sidua, ja meikäläinen on kuosissa.. :D ).
Ai niin, muistan aina syödä kunnolla (=kunnon ruokaa) ennen dokailua, ja tosiaan juoda sitä vettä ihan kunnolla viinan välissä. Ehkäpä siinä syy, miksi darra ei tule, tai sitten oon vaan :wanha: , joskus 18-vuotiaana darra oli armoton aina.. :rolleyes:

Bellezza sanoi:
Juomisen jälkeen mulla on jotenkin turvonnut olo, vaikka en tulisikaan nakkarin kautta kotiin!

Mulla taas ihan päinvastoin. Alkoholin diureettisen vaikutuksen ja useimmiten myös humppaamisen vuoksi on seuraavana päivänä aika kuivassa ja ehkä jopa kireässä :hyper: kunnossa! Jopa vaikka yöllä olisi jotain hiukopalaakin ottanut.

Olen ollut treenaamassa seuraavana päivänä, mikäli olo on ollut kohtalainen. Mitään jalkatreenejä, missä syke nousee kahteensataan ei kyllä tulis mieleen tehdä, mutta käsiä olen treenannut ja sauvakävellyt.

Alkuvuodesta tuli aika harvoin ryypiskeltyä, kun treenit oli etusijalla, mutta nyt kesäkuussa tuli joka viikonloppu riekuttua baarissa ja aina enemmän tai vähemmän humalassa :rolleyes:

Olen jostain myös lukenut, että rasvanpoltto pysähtyy, MUTTA ei sitä nyt ihan suoraan ihran reiteen piikittämisenä voi pitää

Luepas tuo mun kommentti uudestaan... Jos et syö mitään kun juot, silloin tietenkään rasvaa ei tule lisää (jos kaloreita ei tule yli tarpeen), mutta ei palakaan. Alkoholi blokkaa rasvan käytön polttoaineena lähes kokonaan. Eli jos silloin syöt jotain ylimääräistä, rasva on perseessä alta aikayksikön, koska sitä ei voi polttaa.

Tämä oli aika hyvin selostettu lylen ketoraamatussa, siellä on osio siitä kuinka elimistö käyttää eri polttoaineita.

Eli jos nyt sitten kumminkin haluaa juoda silloin tällöin kannattaa syöminen pitää minimissä. Siis rasvanpolton näkökulmasta Vai oisko parempi popsia prodea naukkailun aikana ja jälkeen? :kippis1:

Mä juon todella harvoin nykyään, kerran pari puolessa vuodessa. Nuorena 14-15-kesäisenä tuli sen verran kokeiltua ryyppäämisen ihanuutta että sinne jäi. Aina ennen kun aion ottaa, käyn treenaamassa -sen vuoksi ettei tule huonoa omatuntoa seuraavan päivän menetetyistä treeneistä- ja syön hyvin, ettei nyt pyörähdä heti ihan sekaisin. Pyrin juomaan hiljakseen ja välillä vettä, järkevästi. (Tosin nyt juhannuksena tuo järkevä karkasi käsistä, mutta mitäpä tuosta kun oli eka kerta sidukkalasi kädessä neljään kuukauteen. :))

Jos olen juonut reippaammin, en kykene menemään salille seuraavana päivänä tai tekemään oikeastaan mitään joka saa hengästymään. Tuntuu muutenkin, että sydän pomppii läpi rinnasta... Eikähän se ole terveellistäkään tuossa tilassa treenata. Yleensä kuitenkin illansuussa lähden jo rauhalliselle lenkille haukkaamaan happea.

Onnekseni ei tuo alkoholipolitiikka oikein maistu meikäläiselle, harvoin tarvitsee darrasta kärsiä.

En juo nykyisin kovin usein ja perimmäinen syy siihen taitaa olla se, että minulla on tässä(kin) asiassa valitettavasti kaikki tai ei mitään -asenne. Osaan kyllä kontrolloida juomisiani nykyisin aika hyvinkin, mutta sen verran tulee aina kerralla juotua, että seurauksena on ainakin jonkinasteinen morkkis. Mitään iltaolusia tai viinilaseja ruoan kanssa en nykyisin harrasta lainkaan (en tiedä miksi, ei vain ole tuntunut tarpeelliselta).

Toki juomiskertojen harvenemiseen on vaikuttanut myös liikuntainnostus. Olen täysi tiukkapipo sen(kin?-) suhteen, että alkoholin nauttimista seuraavana päivänä en treenaa koskaan. Vaikka olo olisi hyvä eikä edellisen päivän suhteellisen vähäisetkään juomiset tuntuisi missään, en tee minkäänlaista sykettä nostattavaa treeniä siitä yksinkertaisesta syystä, että olen ymmärtänyt sen olevan oikeasti vaarallista! Tämä onkin sitten toiminut aika tehokkaana juomiskertojen vähentäjänä, usein kun etenkin viikonloppuisin on aika palava halu päästä kaikessa rauhassa liikkumaan.

Yllätyn aina, kun kuulen jonkun kokeneenkin treenaajan treenaavan juomista seuraavana päivänä. Miten ihmeessä kukaan edes uskaltaa tehdä niin? En nyt siis viittaa teidän kommentteihinne, vaan yleisesti tekemiini huomioihin. Vaikka toisaalta kiinnostaisi kyllä kuulla vaikkapa taatusti asioista tietävän Helgan kommentti tähän :) Toki ymmärrän, että juomisten määrällä on aika oleellista vaikutusta siihen, mitä seuraavana päivänä voi tehdä.

Minäkään en ns. kännijuomista harrasta. Jos jonnekin tulee joskus lähdettyä (muutaman kerran vuodessa), niin muutama siideri jo riittää mulle. Totta tosiaan, kuten joku edellä totesi, että krapula pahenee vanhetessa... Joskus parikymppisenä muistan olleeni seuraavana päivänä salilla, kun edellisiltana oli kuppia ottanut ja reenit meni vielä tosi hyvin... Nykyisin kyllä alkuviikon treeneissä huomaa, jos on baarissa viikonloppuna notkuttu.

Mao sanoi:
Kertokaa mulle mahdollisimman paljon negatiivisia asioita et loppuis koko touhu. :)

Juomisessa on niin paljon negatiivisia puolia, että jäänyt multa ainakin melkein kokonaan pois, sanoisinko noin viisi känniä vuodessa, ja joskus viikonloppuna lasi-kaks viiniä. Saattaa mennä kuukausi etten ota tippaakaan.
Huonoja puolia näin alkajaisiksi:

- menee rahaa aika turhaan
- humalassa usein toilailee jotain tai päästää sammakoita suustaan :nolo:
- alkoholissa paljon kaloreita, erityisesti jos menee grillin kautta kotiin :D
- jos ja kun juo ihan liikaa. Mulla ainakin ongelma jos oikein pämppäämään ruvetaan, pieni ihminen kun ei tarvi hirveesti kun on jo ihan päissään, eikä silti tajuu rajottaa
- edellisestä seurausta: tulee huono olo, joka jatkuu koko seuraavan päivän
- suussa paha maku aamulla
- paperossi maistuu...joka taas vaikuttaa moneen em. asiaan.
No noi nyt oli aikalailla liittyen ihan kunnon kaatamiseen eikä niinkään pieneen tissutteluun. Mää oon sellasen jonkinsortin kultasen keskitien kannattaja tässäkin asiassa :kippis1: .

Alku vuodesta tein päätöksen, että nyt loppuu litkiminen. Sitä ennen meno oli välillä liiankin hurjaa :D Nyt oon ollu reilun 4 kktta ilman minkäänlaista alkoholipisaraa, eikä kyllä oo tehny yhtään mielikään, lähinnä päinvastoin. Eikös se niin mennyt, että kun tekee kompromisseja,lopputuloskin on kompromissi? Mulla ainakin on kehopoliittisia tavoitteita, kuten varmaan kaikilla muillakin, joten jätetään ne lasin kallistelut vähemmälle :)

Latest posts

Back
Ylös Bottom