Alivuokralainen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pera81
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
23.8.2002
Viestejä
63
Asun vuokralla ja olen ottamassa alivuokralaista kämppääni.Alivuokralaiseni maksaa puolet asunnon vuokrasta tililleni. Joudunko maksamaan veroja vuokratuloista?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Verottaja vie aina omansa... Pääomatulojen mukaan verotetaan vuokrista, taisi laskea 29:sta 28% jos oikein muistan. Tuosta saat sitten tietysti vähentää menoja, eli kaiketi puolet yhtiövastikkeesta. eli voitosta maksat veroja...

tai maksat jos jaksat...
 
Pera81 sanoi:
Asun vuokralla ja olen ottamassa alivuokralaista kämppääni.Alivuokralaiseni maksaa puolet asunnon vuokrasta tililleni. Joudunko maksamaan veroja vuokratuloista?

Faktaa: Ei mene veroa tässä tapauksessa.

Ilmoittaa se kuitenkin pitää veroilmoituksessa. Mutta koska sulle ei jää voittoa kun tulonhankkimismenoina on puolet sun maksamasta vuokrasta (olettaen että alivuokralainen vuokraa 50% asunnosta) niin ei oo mitään mistä menisi veroa.

Tietysti siinä tapauksessa jos vuokraisit alivuokralaiselle esim 20% asunnosta hintaan 50% sun vuokrasta, niin silloin sulle tulis tuloa. Mutta tuskinpa olet noin tekemässä :D

Eli veroilmoituksessa siis ilmoitat sekä sun saaman että maksaman vuokran ja tarkennat teidän kirjottamalla vuokrasopparilla että miten tästä seuraa että sulle ei voittoa tule niin homma on bueno. Detailit käyttöohjeesta.
 
Pera81 sanoi:
Asun vuokralla ja olen ottamassa alivuokralaista kämppääni.Alivuokralaiseni maksaa puolet asunnon vuokrasta tililleni. Joudunko maksamaan veroja vuokratuloista?

Eipä mene veroa. Vuokraisäntäsi maksaa jo koko vuokrasta veroa. Jos sinä joutuisit vielä maksamaan veroa, niin se olisi jo vähän turhan hyvä bisnes valtiolle.
 
Teet kaverilles vuokrasopparin, se kiikuttaa sen Kelalle jotta saa asumistuet. Ei ne tiedot sielta opintotukikeskuksesta mene mihinkaan muuhun virastoon. Ei kannata sotkea asiaan enempia viranomaistahoja (tai vuokraisantaasi, jos on kieltanyt alivuokrasuhteet), eli hoidatte vuokranmaksun kateisella.
 
Ei kai tosta mitään voittoa sulle tule? Tavallaan sehän vain maksaa sen osan vuokrasta minkä sinä muuten maksaisit?
 
edelbrock sanoi:
Teet kaverilles vuokrasopparin, se kiikuttaa sen Kelalle jotta saa asumistuet. Ei ne tiedot sielta opintotukikeskuksesta mene mihinkaan muuhun virastoon. Ei kannata sotkea asiaan enempia viranomaistahoja (tai vuokraisantaasi, jos on kieltanyt alivuokrasuhteet), eli hoidatte vuokranmaksun kateisella.

Ei noita mihinkään ole ainakaan verottajan takia tarvinnut ilmoitella.

Kannattaa kyllä suosia tilisiirtoa vuokranmaksussa ellet halua kirjoittaa kaverillesi kuittia maksetusta vuokrasta, koska KELA yleensä haluaa ensimmäisestä vuokranmaksusta kuitin tukia haettaessa.
 
Tästä keskustelusta tulikin mieleeni, että voisiko joku opiskelija kertoa mikä on kelan hyvittämän asumiskustannuksen katto? Eikös kela hyvittänyt opiskelijan maksaman vuokran täysimääräisenä? Säädän tietysti vuokran tuohon kattoon :D
 
Tästä keskustelusta tulikin mieleeni, että voisiko joku opiskelija kertoa mikä on kelan hyvittämän asumiskustannuksen katto? Eikös kela hyvittänyt opiskelijan maksaman vuokran täysimääräisenä? Säädän tietysti vuokran tuohon kattoon :D

Suomessa opiskelevan asumislisä on 80 prosenttia hyväksyttävistä asumismenoista. Asumismenoja ei oteta huomioon 252 euroa ylittävältä osalta. Jos asumismenot ovat alle 33,63 euroa kuukaudessa, asumislisää ei makseta. Suomessa opiskelevan asumislisä on siten 26,90 - 201,60 euroa kuukaudessa.
 
Juu munkin vuokra on syksyllä vuokrasopimuksen mukaan 255 euroa, niin vuokranantajan verotettava pääomatulo jää mahdollisimman pieneksi. Voiko tällaisesta vuokrasopparista tulla sanomista?

Ei vuokrasopimuksesta. mutta jos vuokranantajalla on esim lainaa kämpästä niin voipi käydä niin ettei hän saa vähentää korkoja. Mutta se tuskin on sinun ongelmasi.
 
Eipä mene veroa. Vuokraisäntäsi maksaa jo koko vuokrasta veroa. Jos sinä joutuisit vielä maksamaan veroa, niin se olisi jo vähän turhan hyvä bisnes valtiolle.

Niinkuin perintövero ? Heh..
 
Kuinkas sellanen asia jos esimerkiksi olen asunnon omistaja ja asun itse siinä omistuskämpässä ja haluan ottaa sinne alivuokralaisen?Niin joudunko minä maksamaan veroja vuokratuloista?
 
Kuinkas sellanen asia jos esimerkiksi olen asunnon omistaja ja asun itse siinä omistuskämpässä ja haluan ottaa sinne alivuokralaisen?Niin joudunko minä maksamaan veroja vuokratuloista?

Tottakai, mutta vaan niiltä osin mitä saat vuokrasta voittoa. Esim saat vähentää vuokratulosta puolet vastikkeesta ja lainan koroista.
 
Back
Ylös Bottom