Alhainen syke rasituksessa

Perustiedot, 50v,164/61, leposyke n.55, verenpaine normaali, ei lääkkeitä. Kävin keväällä kuntotestissä ja kunto oli hyvä, aerobinen yli keskitason ja lihaskunto (0-5) luokkaa 4-5. Mitattiin maxsykkeksi 170. Rasva% oli 24.

Tässä tämän puoli vuotta olen liikkunut kuten ennenkin, maxsyke ei ikinä nouse kuin 135, ehkä ihan hetkeksi 150.

Jos vedän hiittiiä vakka burpeeta ilman punnerruksia 20/10 ja 8 sarjaa niin kovaa kuin jaksan, syke jää 135 ja silti reisiä hapottaa. Pyöräillessä sama vika, vaikka poljen niin kovaa kuin pääsen esim ylämäkeen seisaaltaan niin syke ehkä käväsee 150, mutta yleensä toi 135 on max.

Missä vika? En ole pystynyt tekemään ohjeilla intervallitreenejä joilla piti vielä nostaa aerobista kuntoa. Syke ei nouse. Ylikuntoa ei ole, leposyke pysynyt samana.

Vai onko tuo testi mennyt jotenkin pieleen esim rytmihäiriö josta tullu joku piikki? Ruokavalio on kunnossa, syön magnesiumia, suolaa jne. HH n. 100-200, protskut 100-150 ja loput rasvaa.

Noista crossfitti hommista en osaa sanoa mitään mutta pyörällä on joskus vaikea saada sykkeitä ihan maksimeihin jos jalat eivät ole ihan palautuneet kokonaan tai eivät ole tottuneet kova tehoiseen pyöräilyyn. Jos haluat välttämättä sykkeet ihan tappiin niin koittaisin jotain pyöräilyä enemmän koko vartaloa rasittaavaa lajia, joka on kuitenkin teknisesti helpompi kuin jotkin crossfit hommelit. Itse saan esimerkiksi soutulaitteella noin 5-10 lyöntiä kovemman sykkeen aikaiseksi kuin pyörällä/juoksemalla. Kannattaa laittaa vielä aika suuri vastus niin ei tarviste olla niin nopea ja tekniikka on helpompi pitää edes sinne päin. Luisteluhiihdolla ylämäkeen saan about samat lukemat mutta se on jo teknisesti paljon soutamista vaativampi laji.

Noista crossfitti hommista en osaa sanoa mitään mutta pyörällä on joskus vaikea saada sykkeitä ihan maksimeihin jos jalat eivät ole ihan palautuneet kokonaan tai eivät ole tottuneet kova tehoiseen pyöräilyyn. Jos haluat välttämättä sykkeet ihan tappiin niin koittaisin jotain pyöräilyä enemmän koko vartaloa rasittaavaa lajia, joka on kuitenkin teknisesti helpompi kuin jotkin crossfit hommelit. Itse saan esimerkiksi soutulaitteella noin 5-10 lyöntiä kovemman sykkeen aikaiseksi kuin pyörällä/juoksemalla. Kannattaa laittaa vielä aika suuri vastus niin ei tarviste olla niin nopea ja tekniikka on helpompi pitää edes sinne päin. Luisteluhiihdolla ylämäkeen saan about samat lukemat mutta se on jo teknisesti paljon soutamista vaativampi laji.

Vähän offtopicia ehkä, mutta mikä tekee burpeista "teknisiä crossfit hommeleita"? Liikehän on nimenomaan yleisliike.

Ps. Soutu on myös todella tekninen ja yleinen crossfit hommeli ;)

Kuten sanottua en tiedä crossfitti hommista eli minulla ei ole mitään hajua mitä burbee tarkoittaa :D Googletuksen perusteella jonkinlainen kyykkyhyppely on kyseessä eli tuossakin voi hapottavat reidet olla ongelma. Kun taas vaikka sillä soutukoneella yläkroppakin tekee kunnolla työtä vastusta vastaan eikä vain huido käsillä tyhjää jolloin syke on helpompi saada ylemmäs.

Kuten sanottua en tiedä crossfitti hommista eli minulla ei ole mitään hajua mitä burbee tarkoittaa :D Googletuksen perusteella jonkinlainen kyykkyhyppely on kyseessä eli tuossakin voi hapottavat reidet olla ongelma. Kun taas vaikka sillä soutukoneella yläkroppakin tekee kunnolla työtä vastusta vastaan eikä vain huido käsillä tyhjää jolloin syke on helpompi saada ylemmäs.

Se burpee ei ole mikään crossfit-homma. Yleisliike. Jos jotain liikettä tehdään crossfitissä, onko se automaattisesti crossfit-hommeli? Kyykyt ym. ovat tästä lähtien siis crossfit-hommia.

Nyt oma offtopic loppuu tähän.

Se on siinä kohtaa crossfit-homma kun sen nimi ei sano tavalliselle ihmiselle yhtään mitään. Yleisesti käytetyille yleisliikkeille on suomenkielinen nimi, kuten kyykky ja maastaveto, tai tiedäkkä vaikka tuollekkin olisi joku nimi suomeksikin, mutta sana burbee on kyllä niin crossfittiä kun voi olla.

Itse aiheesta: miten tuo maksimisyke saatiin mitattua? Ajeltiinko kuntopyörällä nousevalla rasituksella piuhoissa, vai tehtiinkö vain arvio? Tuo maksimisyke tulee nimittäin suoraan teoreettisella laskukaavalla.

Leposyke on ihan hyvä, mutta silti on mahdollista, ettei maksimisyke ole 170. Kun ajellaan hapoilla vähänkin pitempään, alkaa syke laskea maksimista. Tämän huomaa erityisesti erityisesti ns. kestovoimaharjoituksissa. Yleisliikesarjat eivät välttämättä ole paras tapa nostaa syke mahdollisimmaan korkealle. Fillarilla polkiessakin voisi yrittää hitaampaa nousua ylöspäin. Jos halutaan vetää hiittiä, pitäisi ehkä lämmitellä melko perusteellisesti ja sitten aloittaa se hiittaaminenkin nousujohteisesti. Eli ensimmäiset nousut saisivat olla hiukan kevyempiä ja jokainen aina edellistä kovempi, kunnes päästään haluttuun tasoon. Hyvässä keski-iässä maksimisykkeessä käyminenkin on aika raskas harjoitus ja siihen saa laittaa käytännössä kaikkensa.

Viimeinen tarkistettava asia on mittarin luotettavuus. Onko vaatteet tekokuitua, onko patterit hyvät, onko itse laite hyvä, onko vyö hyvin.

Kuntopyörällä sykemitttarin kanssa ei piuhoissa nousevalla rasituksella. Olin käyny samalla henkilöllä n.7v sitten ja silloin max oli 160. Ikää lisää ja syke korkeempi, tätäkin ihmettelin. Tosin painoa oli 15kg enemmän ja kunto huonompi, ei kuitenkaan huono. Pidin kyllä ennen testiä 3 täyttä lepopäivää ja nyt itsekseen treenatessa varsinaisia lepopäivä liian vähän, eli tuo palautuminen voisi olla yksi syy miksei sykkeet nouse. Ja riittävä lämmittely on myös aika nihkeetä, liikun kyllä mutta lämmittely ja venyttely/palautuminen jää liian vähälle.

Mittari on Garmin, uudehko, paristot pitäis olla hyvät ja rannekeosa on ladattava. Olen ottanut ranteelta sykettä jonkun treenin aikana 10sek ja verrannu mittariin, sama, leposykettä olen verrannut verenpainemittarin lukemaan, sama. Vyö voisi olla se parempi versio, perusmallissa tahtoo loppua säätö saattaa olla ei ole tarpeeksi tiukalla.

Soutulaite voiskin olla hyvä, koko kroppa mukana.

Aika merkittävä maksimisykkeen nousu keski-ikäiselle henkilölle, jos 10 bbm nousee seitsemässä vuodessa. Olisikohan jommassa kummassa mittauksessa joku mennyt pieleen?

Mittarit lienevät kunnossa, joten voisit kokeilla soutulaitteella vetoja niin, että 3 minuutin settejä minuutin palautuksilla. Vedät ne vauhdin mukaan, ei sykkeen. Jos/kun tiedät, mihin vauhtiin pystyt, aloitat ensimmäisen setin alempaa ja esimerkiksi 3. tai 4. veto tavoittelee maksimivauhtia. Sitä ennen on lämmiteltävä niin, että syke käy korkealla ja on selvästi hiki. Luulisi näin pääsevän melko korkealle.

JJos esim. maksimivauhtisi c3 on 1'40 per 500 m, vedät ensimmäisen vedon 2'00 per 500 m, toisen 1'50 per 500 m ja kolmannen 1'45 per 500 m. Voi olla alkuun liian kovakin vauhti, koska maksimivauhtia ei kolmea minuuttia ylläpidä kovinkaan moni.

Se on siinä kohtaa crossfit-homma kun sen nimi ei sano tavalliselle ihmiselle yhtään mitään. Yleisesti käytetyille yleisliikkeille on suomenkielinen nimi, kuten kyykky ja maastaveto, tai tiedäkkä vaikka tuollekkin olisi joku nimi suomeksikin, mutta sana burbee on kyllä niin crossfittiä kun voi olla.

Burpeen suomenkielinen nimi on nimenomaan "yleisliike". Myös nimi "burpee" on noin 70 vuotta crossfittiä vanhempi. Se on peräisin 1930-luvulta, ja aivan tavallisten ihmisten käyttämä nimi tuolle kovin tavalliselle liikkeelle.

Back
Ylös Bottom