Alhainen kolesteroli

Ikä
37
Tänään sain verikokeentulokset ja kolesteroliarvo oli minulla 3.1, kun keskiverto on 3.5-6 ja terveydenhoitajakin mainitsi siitä minulle, mutta kiireessä en sitten muistanut kysyä mistä se johtuu.

Pikaisella googlettamisella/haualla ei löytynyt vastausta, joten syönkö jotenkin väärin vai kun se tollanen on?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Niin ainankin meijän koulussa opetetaan, että sitä matalampi kolesteroliarvo on, sitä terveempi ihminen(ja tosin sanottiin, että keskimääräinen arvo olisi 4, joka ei taida enää pitää paikkaansa).

Mistäs ton kolesterolin sais mitattua? Mua ainaki kiinnostais tietää paljo o.

Originally posted by KäveleväRuumis
Niin ainankin meijän koulussa opetetaan, että sitä matalampi kolesteroliarvo on, sitä terveempi ihminen
Minä taas olen käsittänyt että tärkeämpi on kuitenkin juuri tuo Dragonin mainitsema LDL / HDL -suhde.

Suositukset

Originally posted by KäveleväRuumis
Niin ainankin meijän koulussa opetetaan, että sitä matalampi kolesteroliarvo on, sitä terveempi ihminen(ja tosin sanottiin, että keskimääräinen arvo olisi 4, joka ei taida enää pitää paikkaansa).

Se ei saa olla liian alhainen. Kolesterolilla kun on ihan positiivisiakin vaikutuksia/tehtäviä. Esim. verisuonien voitelu, jotta tavara kulkee helpommin ja sydän ei joudu niin kovalle rasitukselle.

Toisaalta, jos sitä on liikaa, niin silloinkin se joutuu koville.

Eli pitäisi saada pysymään se sopivana.

Kokonaismäärällä ei ole juurikaan merkitystä vaan LDL/HDL-suhde ratkaisee. Kroppa tarvitsee kolesterolia toimiakseen. LDL-kolesterolin ylimäärät kiinnittyy verisuonten seinämiin ja tukkii niitä. HDL-kolesteroli puolestaan purkaa noita tukkeita.

Itselläni oli kokonaiskolesterolia melko reippaasti, mutta HDL:n osuus oli jotakuinkin 4/5. Lohi on hieno eläin.

Originally posted by Äijä
LDL-kolesterolin ylimäärät kiinnittyy verisuonten seinämiin ja tukkii niitä. HDL-kolesteroli puolestaan purkaa noita tukkeita.
Jos vähän nusastaan pilkkua niin se menee näin:
kolesteroli_kuva.gif

Edit. Eli siis nuo LDL ja HDL ovat lipoproteiineja jotka vain kuljettavat kolesterolia.

Originally posted by Jortsu
Jos vähän nusastaan pilkkua niin se menee näin:

Eli siis nuo LDL ja HDL ovat lipoproteiineja jotka vain kuljettavat kolesterolia.

WHATEVEEEER! (lausutaan Pablo Franciscon latinohuora-falsetilla)

Se oli sitten lääkärisetä yksinkertaistanut tuota tarinaansa näin yksinkertaista kaveria varten. :david:

mun tutkimuksissa ei tainu olla tota LDL ja HDL suhdetta ollut.. mutta KOL-HDL suhde on 1,06 ja Triglyseredi arvo on 0.88

Miten ton kolesterolin saa nousemaan normaaliin?

Originally posted by Äijä
ylimäärät kiinnittyy verisuonten seinämiin ja tukkii niitä

Keltuaisen hylkimis-threadissä kekexx postasi <a href="http://www.biovita.fi/suomi/terveyssivut/tulehdus_verisuonitaudit.html" TARGET="_BLANK">tämän</a> linkin. Siinä sanotaan muuta.
Japanissa on kolesteroli-arvot samaa tasoa jenkkilän kanssa mutta jenkeissä sydän- ja verisuonitaudit ovat noin kahdeksan kertaa todennäköisempi kuolinsyy.
Miksei tämä ole tuolla treeni ja ravinto puolella?

Originally posted by Pyykkönen
mun tutkimuksissa ei tainu olla tota LDL ja HDL suhdetta ollut.. mutta KOL-HDL suhde on 1,06 ja Triglyseredi arvo on 0.88

Miten ton kolesterolin saa nousemaan normaaliin?

Siis ilmeisesti HDL on ollut 1,06. Kokonaiskolesteroli lasketaan kaavalla HDL + LDL + 0.45 x trig. Eli sinulla 1.06 + LDL + 0.45x0.88 = 3.1. Eli LDL on 1.64. Eli LDL ja triglyseridit ovat riittävän alhaiset ja HDL on reilusti yli 20% kokonaiskolesterolista, kuten pitääkin. HDL:n absoluuttinen arvo on tosin vain niukasti > 1.

Ei tuo HDL minun mielestäni mitenkään huolestuttavalta vaikuta, mutta ainakin laihduttaminen, liikunta, tupakoinnin lopettaminen ja pehmeät rasvat nostavat sitä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom