Alavatsan toispuoleinen pullistuma

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja orsilla
  • Aloitettu Aloitettu
Huomasin eilen aamulla, että alavatsa on oikealta puolelta selvästi pullistunut. Eli kun laittaa oikean käden vatsan päälle siten, että peukalo koskettaa napaa, on kämmenen alla selvästi pullottava kohta. Tämä pullistuma jatkuu kylkeen asti. Tiistai oli kohtuu rankka selkäpäivä ja tuli nosteltua itselleni painaviakin rautoja, mutta mitään kipua ei tuntunut salilla. Selkä venähti hieman oikealta puolelta viime viikon perjantaina, mutta sekään ei sattunut salilla, ainoastaan istuessa jomottaa hieman.

Kävin sitten tänään työterveyslääkärillä joka passitti minut pikapikaa vatsan ultraääneen. Epäilyksenä kaikkea tyrästä aina vatsa-aortan repeämiseen tms. Ylläripylläri, ultrassa ei löytynyt mitään vikaa.

Mikä ihme tämä ärsyttävä pullistuma siis voi olla? Heikot syvät vatsalihakset > raudan nosto > lihas "pullahtaa"??? Vai voiko vatsalihas revähtää ja turvota?

Tyrä / Palleatyrä? Ainakin kuulostaa täysin siltä, iteltä leikattu oikea nivustyrä.

E: ai kävitkin ultrassa, kattoko se siitä nivusen kohdalta sillä?

Mulla on ollut pari vuotta ihan samanlainen patti oikealla puolella vatsassa, lääkäreiden mukaan (kuvausten jälkeen) joku suoli siellä vaan on hieman vinksallaan. Hengissä ollaan vielä, tosin maha aristaa välillä patin kohdalta erittäin mukavasti :)

Tyrä / Palleatyrä? Ainakin kuulostaa täysin siltä, iteltä leikattu oikea nivustyrä.

E: ai kävitkin ultrassa, kattoko se siitä nivusen kohdalta sillä?

Otti ultran tohon eturauhasen tasolle, ei nivusiin. Olettaisin lääkärin ottaneen nivustyränkin huomioon. Pullistuman paikka on kuitenkin vähän liian ylhäällä. Pullistuma on tarkalleen siinä sixpakin (jota mulla ei näy) alimman rivin kohdalla.

Mulla on ollut pari vuotta ihan samanlainen patti oikealla puolella vatsassa, lääkäreiden mukaan (kuvausten jälkeen) joku suoli siellä vaan on hieman vinksallaan. Hengissä ollaan vielä, tosin maha aristaa välillä patin kohdalta erittäin mukavasti :)

Kyllä tässä ton ultran myötä pahimmat huolet tosiaan kaikkosivat, mutta olisi tosi mielenkiintoista selvittää, mistä ihmeestä on kyse. Tietysti luultavasti joku aamu toi pullistuma on vain itsestään kadonnut. Tai kasvanut kurpitsan kokoiseksi.

Eikö tosiaan edes kenenkään kummin kaiman kaverilla ole ollut vastaavanlaista vaivaa? Inttervepistäkään en ole millään hakusanoilla onnistunut löytämään vastaavanlaisia juttuja paitsi juuri tyrästä, joka tämä nyt ei ultran tehneen lääkärin mukaan ole.

Samaa vikaa rahikaisella, eräs aamu vain huomasin että vatsa on kuvailemallasi tapaa toispuoleinen. Olen käynyt lääkärillä (julkisella) aika montakin kertaa, mitään syytä ei ole löytynyt. Fiilis hiukan sellainen että kun ei verta näy niin julkisen puolen lääkäreitä ei hirveästi kiinnosta, eräs naislääkäri vaikutti epäilevän että olen kutakuinkin keksinyt koko asian. Nyt, ehkä reilu vuosi siitä kun ensimmäisen kerran tuon huomasin, niin joko se toispuoleisuus on vähentynyt tai olen vain tottunut siihen.

Ns. ärtyneen suolen oireyhtymää olen itse veikkaillut, mutta tosiaan paha mennä sanomaan. Kiinnostaisi itseänikin tietää mikä tuossa on.

Minä kävin tosiaan yksityisellä puolella, mutta mielenkiinto lääkäreillä loppui kun selvisi, että mitään "oikeaa" syytä ei löytynyt. Itsellänikin on hieman ärtyneen suolen oireita ja kyllähän toi pullistuma on siinä kohdassa jossa tuntuu esim. ylimääräinen kaasu vatsassa.

No, kyllä tässä varmaan salille voi uskaltautua kun ei mihinkään satu. Tosin todella ärsyttävä toi vatsa on kun pullistuma tuntuu varsinkin aterian jälkeen siltä, että sieltä meinaa suolet tulla pellolle jos ei jännitä vatsalihaksia koko ajan. Saapahan ainakin syvätkin vatsalihakset treeniä. :rolleyes:

Back
Ylös Bottom