Multa ei magneettia ole otettu, mutta fysiatri antoi diagnoosiksi "välilevyrappeuma 4:s ja 5:s nikamien välissä". Aika samalta kuulostaa vaikken mikään asiantuntija olekkaan. Sain diagnoosin joku 5 vuotta sitten. Täähän ei parane mihinkään, joten itsehoidolla yritetän hanskata vain oireita/kipuja. tässä omaa vinkkilistaa jolla olen pärjännyt varsin kohtuullisestiEipä selvittänyt, eikä selvittänyt röntgenkään. Tänään tuli sitten kotiin virallinen lausunto magneetista ja summa summaarum: "Voimakastasoinen diskusdegeneraatio L4/5-tasolla". Että näillä mennään... Bah...
- patja, ja tyyny kuntoon että ranka nukkuu siinä asennossa missä pitää. Eli oman painon/nukkumistyylin mukaan valittu patja + tyyny
- keskivartalon syvät lihakset kuntoon. Vatsarutistuksia jumppapallon päällä, kiertoja, vatsalihasnylkytyksiä taljassa, pilateksia jne.
- etsi itsellesi sopiva fysioterapeutti. Ei siis sellainen jolla on asianmukaiset paperit vaan sellainen joka saa just sun vaivaasi tuloksia. Itse olen käynyt ehkä 10:llä eri fysiolla: joukossa 6 ok:ta, 2 hyvää ja 2 loistavaa (joista toinen valitettavasti Levihotellin kylpylässä). Ainakin mulla tää menee no pain, no gain eli homma alkoi antaa tuloksia siinä vaiheessa kun löytyi fysiö joka uskalsi antaa riittävästi runtua. Eihän tää välilevyjä tietenkään fiksaa mutta toi välilevyvika säteilee käsittämättömänä kasana lihasjumeja/liikkuvuusongelmia joiden hanskaaminen helpottaa elämää kovasti
- reipas kävely auttaa. Mitä useammin sen parempi. Vastaavasti kaupungilla shoppailulonniminen on pahinta myrkkyä. Cross trainer on myös hyvä, pitaa huolta selän liikkuvuudesta, IMO aktivoi keskikropan lihaksia jne. Kannattaa säätää suht jyrkäksi tän kulma/mäki tietenkin omaa kroppaa kuunnellen...
- maagisista "TV-shop" luokan välineistä piikkimatto toimii ainakin mulla. Viimeksi eilen maalailin terassia/varastoa ja hankalat työasennot aiheutti sellaisen normijumin alaselkään; 15 min pikkimatolla ja pahimmat oireet poissa. En tiedä miksi auttaa, eikä juurikaan kiinnosta, koska toimii. Ei maksa juuri mitään, kantsii kokeilla josko jeesaisi yhtään
Paino kuriin ja rasvat alas, kuten itsekkin totesit aiemmin. 4:s ja 5:s nikama kantaa kivasti koko yläkropan painon eli jokainen gramma pois on poissa niiden kuormasta.
Erittäin vittumainen vaiva on kyseessä, mutta mulla ainakin diagnoosin jälkeen mentiin kovasti parempaan suuntaan; muutaman vuoden tuskailun jälkeen sai tietää mikä oli vikana ja mitä asialle voi tehdä. Omalla tekemisellä on tähän vaivaan todella suuri vaikutus.