Alaselkä ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja korh9
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Alaselkä on ollu jumissa/kipeänä jo 2 kk maastaveto reenin jälkee. nyt melkein jokainen liike sattu salilla selkään. Normaali istuminenkin on hankalaa koska oikeaa jalkaa alkaa särkemään tai sitten se puutuu ärsyttävästi ?? :wtf:

Oisko hierojaa, fyssaria.tjsp ja venyttelyä.. Melkein fyssarilta joku tota tukeva kuntoutusohjelma niin varmaan jeesaa. Ja breikkiä ko. lihasryhmälle. Selän kun ryssit kunnolla niin et hetkeen reenaakaan..

Sama vika rahikaisella. Itsellä melko varmasti välilevyn pullistuma (ei lähetetty magneettiin eikä opiskelijalla ole varaa yksityiselle puolelle), mutta röngtenin tulokset tulee perjantaina. Mee suosiolla lekurille ja jätä ainakin kyykky, mave, prässi (jos tuntuu pahalta) ja muut alaselkää rasittavat liikkeet pois tai pidä totaalitauko.

Lekurilta sitten saa lähetteen fysioterapiaan (itse ainakin sain), jolloin siitä saa jopa minimaalisen kelakorvauksen. Kiellettiin kuitenkin menemästä ennen röngtenin tuloksia.

Toi jalan särkeminen on varmaan iskiaskipua eli jokin hermo puristuksissa, kun istuu väärin ja niin edelleen. Koitappa onko semmotti helppo olla, että meet selälles makaamaan ja nostat jalat vaikka sängylle niin, että on kulmassa...

Kannattaa lukee http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=21935 jos on ylimäärästä aikaa. Mutta mee sinne lekurille!

Kokeilin mennä selälle makaan mut se sattu niin kauan et sain jalat sängylle ja sit helpotti :worship: Toivottavasti ei oo vaa mikää välilevynpullistuma!

Itsellä oli toissapäivän kyykkytreenin jälkeen pientä vihlontaa alaselässä (ristiselässä?) vasemmalla puolella. Eilen vielä tuntui joissain asennoissa, mutta nyt ei kyllä tunnu. Tänään pitäisi mavea mennä tekemään. Täytyy varmaan ottaa erityisen varovasti.

Tein kevyehkön maven, ja selkä ei oireillut. Perään tein vielä kyykyn. Molemmat n.70% normaali sarjapainoista. Ei vielä vissiin mitään mennyt rikki kun selässä ei mitään tuntunut. Perjantaina vielä kevyt kyykky varmuuden vuoksi, ja ensi viikolla normaaleihin rautoihin käsiksi :hyvä:

Tein kevyehkön maven, ja selkä ei oireillut. Perään tein vielä kyykyn. Molemmat n.70% normaali sarjapainoista. Ei vielä vissiin mitään mennyt rikki kun selässä ei mitään tuntunut. Perjantaina vielä kevyt kyykky varmuuden vuoksi, ja ensi viikolla normaaleihin rautoihin käsiksi :hyvä:
Juuri noin. Muista kuitenkin pitää huolta selästäsi! Nostotekniikka, liikkuvuus, venytykset, vatsalihasharjoitteet jne jne...

Muista kyykätä ennen vetoa. Ja venytellä lonkankoukistajat. Varmaan 80% selkäkivuista mitkä "johtuu" kyykystä tulee epäbalanssista lantion alueella.

Olen tehnyt maven ennen kyykkyä, nyt kun olen kolmatta viikkoa tekemässä "Bill Starr 5x5
Linear Version for Intermediate Lifters" -ohjelmaa. Siinä kyykky on ensimmäinen liike, mutta olen tehnyt liikkeet siinä järjestyksessä missä on eniten rautaa mukana. Olisiko siis järkevämpää tehdä kyykky ekana?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Hemmetti. Alaselkä kipeyty tiistaina penkatessa (kaaren takia) ja penkin jälkeen tein kyykkyä ja otti siinäkin jonkinverran hittiä. Sikapiikin kävin tiistaina reenin jälkeen ottamassa ja tänään vasta uskalsin salille taas mennä. Alaselkä oli vielä tänään aivan aavistuksen jumissa. Vuorossa oli mavea; 125 kilolla oli tarkotus tehdä 3x5 mutta jätin kahteen sarjaan, toisen sarjan viimesessä toistossa tuntu hirveä viilto alaselässä ja loppu reeni oli aika tuskasta kun jokanen asento tuotti kipua alaselkään. Hierojalle tilasin ajan mutta olisko kellään mitään veikkauksia mikä siel seläs mättää?:(

Elikkä itselläni tuo alaselkä vaivannut noin 3 vuotta nyt, vaivana on pullistuma/pullistuman alku joka painaa hermojuurta vasemmalta puolelta, ja sen takia alaselän vasenpuoli melkein kokoajan krampissa ja kipeä. röntgen ja magneettikuvaus on käyty noin vuosi sitten, 25 kertaa fysioterapiaa ja nyt tulee käytyä vaan hierojalla.
Eniten vaikeuksia tuottaa istuminen, kun en pysty kauaa istumaan ryhdikkäässä asennossa, vaan joudun istumaan vuorotellen jommalla kummalla pakaralla.

Vinkkejä kaipailisin lähinnä, että minkälainen tuoli voisi sopia itselle, olen harkinnut tuota satulatuolia tietokonetuoliksi, mutta en ole vielä uskaltanut ostaa, kun on tuohon selkään ja kaikkeen siihen liittyvään jo useampi tonni tullut käytettyä ja apua ei nyt hirveesti ole tullut.

Ajan trukkia työkseni = paljon selän kiertoja + tärinää, eli jos jollain on antaa vinkkejä, mitä kannattaisi välttää minun tapauksessani ja mitä kannattaisi kokeilla (venytykset, liikkeet yms).
Syviä vatsalihaksia on tullut treenattua noin vuosi ja salilla tulee joka liikkeessa varottua tuota selkää, silti melkein jokatreenin jälkeen tulee alaselkään painetta ja kipuilua.

Kipu ei ole ihan hirveän paha, että olen pystynyt jättämään särkylääkkeet melkein kokonaan pois, mutta jonkinasteinen kipu on lähes kokoajan. Buranaa, panacodia ja sirdalumia on tullut käytettyä aikaisemmin.

Kiitokset etukäteen jo, jos joku pystyisi antamaan jotain vinkkejä tai muuta joka edes vähän voisi auttaa.

Olis fiksumpaa kyykätä eka. Se vaatii enemmän koordinaatiota. Se on yks hyvä perustelu ku miettii järjestystä.

Tämä näköjään on mulle tarkotettu. Mutta joo vois alkaa tekee sen kyykyn ennen penkkiä. Taitaa olla alaselässä ihan vaa joku pieni venähys tms, täysin samanlailla kipeä kuin tiistain jälkeen jonka mainitsin aiemmassa viestissä. Ens torstaina alotan mavessa vähän alempaa ja tekniikkaan kunnolla keskittyen ettei samanlailla kipeydy.

Elikkä itselläni tuo alaselkä vaivannut noin 3 vuotta nyt, vaivana on pullistuma/pullistuman alku joka painaa hermojuurta vasemmalta puolelta, ja sen takia alaselän vasenpuoli melkein kokoajan krampissa ja kipeä. röntgen ja magneettikuvaus on käyty noin vuosi sitten, 25 kertaa fysioterapiaa ja nyt tulee käytyä vaan hierojalla.
Eniten vaikeuksia tuottaa istuminen, kun en pysty kauaa istumaan ryhdikkäässä asennossa, vaan joudun istumaan vuorotellen jommalla kummalla pakaralla.

Vinkkejä kaipailisin lähinnä, että minkälainen tuoli voisi sopia itselle, olen harkinnut tuota satulatuolia tietokonetuoliksi, mutta en ole vielä uskaltanut ostaa, kun on tuohon selkään ja kaikkeen siihen liittyvään jo useampi tonni tullut käytettyä ja apua ei nyt hirveesti ole tullut.

Ajan trukkia työkseni = paljon selän kiertoja + tärinää, eli jos jollain on antaa vinkkejä, mitä kannattaisi välttää minun tapauksessani ja mitä kannattaisi kokeilla (venytykset, liikkeet yms).
Syviä vatsalihaksia on tullut treenattua noin vuosi ja salilla tulee joka liikkeessa varottua tuota selkää, silti melkein jokatreenin jälkeen tulee alaselkään painetta ja kipuilua.

Kipu ei ole ihan hirveän paha, että olen pystynyt jättämään särkylääkkeet melkein kokonaan pois, mutta jonkinasteinen kipu on lähes kokoajan. Buranaa, panacodia ja sirdalumia on tullut käytettyä aikaisemmin.

Kiitokset etukäteen jo, jos joku pystyisi antamaan jotain vinkkejä tai muuta joka edes vähän voisi auttaa.

Auts ja osanottoni kaikille selkäkipuisille.

Itselle kivut ovat tavalla tai toisella tulleet tutuiksi noin kymmenen vuoden ajan, mutta viime kesänä magneettikuvauksissa löytyi iso pullistuma, joka vei kävelykyvyn kokonaan (operoitiin välittömästi) sekä rappeuma. Jokaisen selkä on tietenkin omanlaisensa, mutta tässä nyt sitten minun vinkkejäni, sillä kaikenlaista tulee kokeiltua ja apua myös haettua.

Itse teen istumatyötä ja nykyään satulatuolilla. Suosittelen joko perussatulatuolia tai sitten sellaista vielä haastavampaa mallia, joka pistää hakemaan koko ajan tasapainoa.

Noustava istumaan ja liikkumaan noin 45 minuutin välein ja hieman käveltävä.

Salilla bosuharjoituksia, pilates- ja joogaharjoituksia. Ei juoksua (ainakaan vielä), sillä selkä ei kestä tärähdyksiä. Jos sitä vielä päästään tekemään, niin ehdottomasti hyvät kengät.

Kävelylenkkejä MBT-kengillä.

Kehonhuoltoa, venyttelyä ja hierontaa.

Kyykyt, mavet, raskaiden esineiden ja kassien kantamiset ovat historiaa.

Ja sitten muille: kaikki käymäni lääkärit suosittelevat aina selkäkipujen alkuun noin kahden viikon kovan lääkekuurin. Tämän aikana kramppien pitäisi aueta. Jos ei yhtään ala paranemaan, on syytä jo hieman huolestua…

Olisiko siis järkevämpää tehdä kyykky ekana?

Minusta (kevyt) maastaveto sopii hyvin kyykyn lämmittelyliikkeeksi, mutta en tekisi molempia samassa treenissä pääliikkeinä. Eli selkä ja jalat erikseen. Minusta kyykky ja maastaveto ovat oikein tehtynä hyväksi selälle. Ongelmat tulevat ehkä juuri siellä suorituskyvyn äärirajoilla tai sitten huonolla tekniikalla.

Juu oon huomannu kanssa että tärinä, hyppiminen ja raskaiden tavaroiden nostelu on myrkkyä selälle. Pitää pistää toi satulatuoli harkintaan, samoin noi kengät. Onko antaa tarkempia tietoja noista liikkeistä mitä kannattaa tehä jotain kuvia/linkkiä? Tulee kyllä venyteltyä, treenattua ja käytyä hierojalla, ja niil saanukkin kipua vähenemään vähän.

Minusta (kevyt) maastaveto sopii hyvin kyykyn lämmittelyliikkeeksi, mutta en tekisi molempia samassa treenissä pääliikkeinä. Eli selkä ja jalat erikseen. Minusta kyykky ja maastaveto ovat oikein tehtynä hyväksi selälle. Ongelmat tulevat ehkä juuri siellä suorituskyvyn äärirajoilla tai sitten huonolla tekniikalla.

Ja ego-painot kannattaa jättää pois.

Itse myös alaselkävaivainen. Teen Maven romanialaisena kevyillä painoilla ilman vyötä ja oteremmejä. Kyykyn olen vaihtanut Hack-kyykkyyn tangolla. Venyttely on kova sana, samoin vatsalihaksiin panostaminen, varsinkin syviin vatsalihaksiin.

Rahaahan tähän omaan selkään ja tietenkin terveyteen muutenkin saa kyllä menemään. Itsellä on seuraavana hankintalistalla uusi sänky ja etsiskelen jonkinlaista hierontalaitettakin.

Mutta juu, noita liikkeitä on oikeasti aika paljon. Itse teen tosiaan erilaisia pilates- ja joogaliikkeita sekä treenaan muutenkin aika paljon bosua hyväksikäyttäen. Suosittelen käyttämään sitä muutenkin aina välillä treenin tehosteeksi, sillä sen kanssa voi tehdä oikeastaan mitä tahansa, myös aerobista ja samalla koko ajan treenata keskivartaloa. Liikkeitä on aika vaikea selittää näin kirjoittaen, etenkin joogan liikesarjoja. Melkeinpä suosittelen fysioterapeutin neuvoja ja hyvien kirjojen hankintaa, sekä tietenkin joogakurssejakin saa aika edullisesti.

Ehkä kuitenkin painottaisin sitä, ettei ylisuorita ja vaadi keholtaan liikaa. Tämä on ainakin se oma ongelmani. Rauhallisuus toistoissa, oikea hengittäminen, välttää ns. ylivenyttelyä, eli kaiken kaikkiaan oman kehon kuunteleminen ja kunnioittaminen.

Nukkuessa kehotan kyljellä nukkuessa laittamaan tyynyt polvien väliin, sillä tämä pitää lantion suorassa. Sairaalan leikkausjonossa oli myös itselleni ainoa asento, jossa pystyin olemaan, sillä hermokipu esti selälläänkin makaamisen ja istumisen. Nykyään tästä tyylistä on tullut tapa ja suosittelen kokeilemaan sitäkin.

Itsellä röntgenissä näkyi välilevyissä madaltumia. Osaako joku expertti sanoa kuinka vakavia tämmöset yleensä on?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom