Alaselkä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tervehdys!

Tällä kertaa onpi alaselkä paskana. Kipeentyi ilmeisesti noin viikko sitten salilla, mavettaessa huonolla tekniikalla ja paskoilla lämppärisarjoilla. Kipu tuntuu selän ojentajien ja häntäluun alueella ja pahimmillaan ollessaan se säteilee molempiin pakaroihin & etureisiin. Alue ei ole kosketusarkaa. Myös liikkuvuus on kadonnut selästä täysin, pystyn seisten juuri ja juuri koskettamaan polvia jäykkyyden vuoksi ja ennen sain sormet helposti lattiaan asti. Pitkäaikainen istuminen (5h ->) saa selän niin jumiin ettei rappusten nouseminen, eteen/taakse nojaaminen, istuminen tai pelkkä kävelykään onnistu ilman suuria kipuja. Olen nyt pitänyt muutaman päivän lepiä koulusta ja yrittänyt levon, lääkkeiden ja rauhallisen kävelyn voimin selkää saada hieman siedettävämpään kuntoon.

Lääkärillä kävin ja hän totesi, että haeppa apteekista buranaa ja tule takaisin jos ilmenee jotain vakavampaa. Ei osannut vastata mistä johtuu saatika kauan kestää parantua. Kuulemma mahdollisesti hermosto/lihasperäistä, ehkä. Kirjoitte jopa reseptin 400mg buranalle. :david: :david:

Mitä mieltä pakkiksen spesialistit ovat, mistä tässä voisi olla kyse? Vai täsmääkö oirekuvaus todellakin niin moneen vammaan, ettei syytä voi määritellä sinne päinkään? :itku:

Mulla oli sama ongelma, kun tein mavea raskailla painoilla, niin selkä muljahti jotenkin ikävästi ja lopetin treenit siihen. Illalla en päässyt omin avuin ylös sängystä, kun kipu säteili vasempaan reiteen. Luulin jo että tähän taisi päättyä tämän pojan treenit, mutta onneksi se olikin jokin lihasrevähdys tai muu vastaava. Noin kuukauden oli pientä kipua, mutta se ei häirinnyt muita liikkeitä tehdessä, paitsi mavea, jota en ole uskaltanut vielä tehdä. Täytyy kait aloittaa maltillisesti tekemään pienemmillä painoilla sitä, ettei tällaisia satu jatkossa tai vielä pahempaa. Itse ainakin annan sulle neuvoksi, että lepää kunnolla ja yritä olla rasittamatta sitä selkää. :)

Välilevyn pullistumalta vaikuttaa. Kandee mennä vaikka kuukauden päästä uudellen jos on kipeä ja vaatia pääsyä magneetti kuvaukseen. Jos et kestä kipua niin aiemmin.

Mullaki oli tuossa kevät ja kesä yhteensä 5kk alaselkä kipeä. Ei pystynyt treenata eikä edes nostaa 10kg painoista koiraa aitauksesta ilman hirveitä kipuja. Kipu tuntu pelkästään vasemmalla puolella ihan perseen yläpuolella ja sieltä sitte joitain liikkeitä tehdessä säteili muuallekkin. Helvetin jäykkänä oli myös koko alaselkä vaikka yritin venytellä paljon. Lääkärissä en jääräpäänä käynyt eikä hierojatkaan löytäneet mitää lukkoja tai asentanu fasettiniveliä oikeille paikoille.

Nyt on selkä taas ihan uudessa uskossa. Pidin taukoa alaselän kovasta treenauksesta, eli tein vain "selkäpenkissä" pitkää lämmittelysarjaa ja venyttelin paljon. Lisäksi ostin kovan sängyn, jossa ei selkä ole yhtään temppuillut, vaikka siinä on nukkunut ihan liikaakin välillä.

Tiedä sitten mikä sielä oikeasti oli vialla, kun tällälailla meni ohi, mutta kesti silti todella kauan.

Tuskinpa sentään välilevynpullistuma. Jos nyt kerrataan välilevytyrän yleisiä oireita:
-alaselän kipua
-säteilykipua ja/tai tuntopuutoksia ja/tai lihasheikkoitta vain toisessa jalassa.
-usein lannerangan välilevytyrä vaatii liikkeen jossa nostetaan jotain raskasta pyöreällä selällä ja sitten selkää vielä kierretään.

Perustelut?

Tällä kertaa onpi alaselkä paskana. Kipeentyi ilmeisesti noin viikko sitten salilla, mavettaessa huonolla tekniikalla ja paskoilla lämppärisarjoilla. Kipu tuntuu selän ojentajien ja häntäluun alueella ja pahimmillaan ollessaan se säteilee molempiin pakaroihin & etureisiin. Alue ei ole kosketusarkaa. Myös liikkuvuus on kadonnut selästä täysin, pystyn seisten juuri ja juuri koskettamaan polvia jäykkyyden vuoksi ja ennen sain sormet helposti lattiaan asti. Pitkäaikainen istuminen (5h ->) saa selän niin jumiin ettei rappusten nouseminen, eteen/taakse nojaaminen, istuminen tai pelkkä kävelykään onnistu ilman suuria kipuja. Olen nyt pitänyt muutaman päivän lepiä koulusta ja yrittänyt levon, lääkkeiden ja rauhallisen kävelyn voimin selkää saada hieman siedettävämpään kuntoon.

Tuossa. Sopii melko hyvin siihen mitä mulla oli. Tosin nyt kun aattelee niin sopiihan tuo melkeen mihin selän alueenkipuun vaan. Enkä oo tosiaan mikään ammattilainen :rolleyes:

En viitsi uutta theardia pistää pystyyn joten tänne taitaa kelvata.

Mulla meni noin kuukausi sitten MaVessa selkä vähän notkolle ja sen jälkeen on selkä ollut jäykkä, aristelen jos vaikka yritän venytellä takareisiä/kurkottaa maasta jotain. Raskaita kyykkyjä ei voi tehdä ja ei muutakaan raskasta alaselälle. Jos teen raskaita kyykkysarjoja hyvällä tekniikalla ja hyvillä alkulämmöillä niin alaselkä menee kipeäksi ja on muutaman päivän kipeä mutta sitten kipu hellittää mutta arkailen silti ja ilmaantuu jäykkyyttä. Pidin puoli toista viikkoa taukoa maastavedoista ja kyykyistä ja tein keskivartalon jumppaa omalla painolla kevyesti kolmesti viikossa. Venyttelin myös 3 kertaa viikossa. Kivut tulevat takaisin jos alkaisin väkisin kyykkäilemään raskaasti.

Olisiko joillain ollut samanlaisia oireita ja kertoa miten pääsi kivuista eroon?
Teen nyt askelkyykkyä kun se ei satu alaselkään ja rasittaa vähemmän alaselkää mutta haluttais jo pikku hiljaa alkaa taas kyykkäilemään ja mavettamaan.

Neuvoja?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ei mene läpi ihan noilla.

edit: ei siis ehkä kannata jokaiseen selkäkipuun vastata "VÄLILEVYN PULLISTUMA! MAGNEETTI! SIKAFLUNSSA!" Joskus voi tuurilla osua oikeaan, mutta useammin tod näk menee huti.

Kyllä tätäkin saa sitten perustella. Ammattilaisena varmaan tiedät senkin, että monella on pullistuma vaikkei sen olemassaolosta kärsisi erityisemmin/yhtään. Lisäksi suurin osa pullistumista menee ohi aivan itsestään ilman erikoisempaa hoitoa.

Välilevyn pullistuma tuntuu hyvin kyllä raajoissa. Osteopaatti tai naprapaatti on sen rahan arvoinen kun arvelluttaa.

Välilevyn pullistuma tuntuu hyvin kyllä raajoissa. Osteopaatti tai naprapaatti on sen rahan arvoinen kun arvelluttaa.

Ortopedit (2 kpl) ja OMT-fyssarit (myös 2 eri) ei ainakaan suosittele manipulaatiota välilevypullistumiin tai tyriin. Piriformis-oire on sitten eri asia.

t. 6 kuukautta tyrän kuivumista odotellut..

Mulla tulee kanssa silloin tällöin tuommoinen ihan samalta kuulostava tilanne selän kanssa, paitsi että se menee aika nopeasti ohi hieronnalla, hellävaraisella liikunnalla ja varovaisella venyttelyllä. Tulehduskipulääkkeitäkin olen joskus tiukan paikan tullen napsinut, kun on ollut tärkeää saada selkä kuntoon nopeasti. En ole ihan selvillä mistä kipu saa alkunsa. Välillä se tuntuu tulevan yhtäkkiä jostain tietystä liikkeestä, kuten mavesta, ihan kuin kyseessä olisi lihasrevähdys tms. Välillä se liittyy pidempiaikaiseen jalka- ja pakaralihasten jumiin. Mutta mulla se menee kuitenkin siis aina vähintään parissa päivässä ohi, eli kyse ei liene välilevyn pullistumasta... Vähän ihme juttu kuitenkin. Kunpa tietäis tarkemmin mistä se tulee, niin osais varoa.

Itellä kävi kans tiistaina jotain salilla, kun oli selkäpäivä. Pari päivää yritin sinnitellä et jos menis kipu ohi, mut tänä aamuna oli pakko käydä lääkärissä. Totesi mun onneks että ei viittaa välilevyn pullistumaan vaan noidannuoli todennäköisesti. Kävin apteekista hakemassa tulehduskipulääkkeet ja lihasrelaksantit, niillä pitäs toivottavasti mennä alaselän jumi ohi.

Mistäköhän vois johtua? Treenissä en huomannut mitään ihmeellista (kipua yms.) ja treenin jälkeisenä iltana oli vielä kaikki ok. Tuli mieleen että en ehkä samalla tavalla lämmitellyt kuin yleensä ennen kuin otin raskailla painoilla mavea. Ja venyttelyt tein vasta illalla kotona.

Noidannuoli meni ohi ja selkä parani sen verran että kävin tiistaina 45min hieronnassa tuoll Espoon Urheiluhierontakeskuksessa. Ihan oli asiallinen hieroja, sanoi ettei selkä juurikaan ollut lukossa, ehkä hieman enemmän pientä jumia vasemmalla puolella rankaa muttei mistään pahasta voinut todellakaan puhua. Ihan ok on selän kunto nyt, katsotaan mitä ens viikolla tykkää kun kokeillaan selkätreeniä taas.

Mahtaako olla sitten nikamissa jotain?

Terve!
oon 15v jannu ja mulla meni kyykyssä selkä paskaksi huonon tekniikan takia . Vituttaa ankarasti etten opetellut sitä tekniikkaa kunnolla!
Eli kun olin noi 90 asteen kulmassa ja lähdin nostaa niin yhtäkkiä hirvee vihlaus,kipu yms. tuli hetkeks . Sitten se loppu mutta nyt 2viikon jälkeenkin sattuu kun kumartaa.Kipu on vasemmassa alaselässä.
Niksejä kiitos?

Terve!
oon 15v jannu ja mulla meni kyykyssä selkä paskaksi huonon tekniikan takia . Vituttaa ankarasti etten opetellut sitä tekniikkaa kunnolla!
Eli kun olin noi 90 asteen kulmassa ja lähdin nostaa niin yhtäkkiä hirvee vihlaus,kipu yms. tuli hetkeks . Sitten se loppu mutta nyt 2viikon jälkeenkin sattuu kun kumartaa.Kipu on vasemmassa alaselässä.
Niksejä kiitos?

Mene peilin eteen ja etsi käsillä lantion reunimmainen luinen kohta minkä löydät. Sitten katso onko sormet eri korkeudella kun laitat ne identtisiin kohtiin eri puolille.
Eli onko lantiossa selkeää tilttiä. Tule sitten kertomaan.

Fuhrer;3042618 begin_of_the_skype_highlighting**************3042618******end_of_the_skype_highlighting sanoi:
Mene peilin eteen ja etsi käsillä lantion reunimmainen luinen kohta minkä löydät. Sitten katso onko sormet eri korkeudella kun laitat ne identtisiin kohtiin eri puolille.
Eli onko lantiossa selkeää tilttiä. Tule sitten kertomaan.

Samalla korkeudella näyttäisi olevan , tietysti ihan tarkkaan ei pysty näkemään.
ja sen verran vielä lisäystä että kipu tuntuu lähinnä lihaksessa. Ukko juuri sanoi ellei se kipu nyt lähiaikoina lähde niin hierojalla tai terveyskeskuksessa pitäisi käydä.

Näkemättä ja kokeilematta on mahdotonta tehdä mitään kauhean tarkkaa analyysia.
Joskus kipua aiheuttaa liian kireä Tensor fascia latae, lihas joka kiertää reisiluuta sisäänpäin, ja joskus se on heikosta pakaralihaksesta johtuva yliaktiivinen ja kireä quadratus lumborum joka sijaitsee selkärangan vieressä ja kiinnittyy lantiosta alimpiin kylkiluihin.

Selkäkivut ovat niin monimutkainen aihe että se on hyvin haasteellista paikantaa vikaa tällä tavalla.
Nopein useita viikkoja kestänyt selkäkipu minkä olen hoitanut pois oli about 5 minuutin veivailulla ja joskus kestää yhteensä tunteja.

Back
Ylös Bottom