Alaselkä vaiva

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja stealth
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Onko kellään kokemusta alaselän vaivoista. Ei nimittäin pysty oikeen taivuttaa sitä mihinkää suuntaan ja on muutenki kipeä tuolta ristiselän kohdalta. En tiiää mistä on tullut. Viikon verran ollut kipeänä, nii että menisköhän vaan pitkällä levolla ohi vai kannattaako mennä johonki hierojalle??

stealth sanoi:
Onko kellään kokemusta alaselän vaivoista. Ei nimittäin pysty oikeen taivuttaa sitä mihinkää suuntaan ja on muutenki kipeä tuolta ristiselän kohdalta. En tiiää mistä on tullut. Viikon verran ollut kipeänä, nii että menisköhän vaan pitkällä levolla ohi vai kannattaako mennä johonki hierojalle??

Tuntuuko kipu ihan sormilla painelemalla? Jos tuntuu, niin kyse on silloin lihassärystä, lihasjännityksestä. Venyttele ja pyydä lääkäriltä Sirdalud nimistä lääkettä (tai siis pyydä reseptiä lääkäriltä :) ). Sirdalud on todella tehokas lääke lihasjännityskipujen hoitoon. Itselläni on ollut alaselkä kipeenä ja pari vuotta. Esim. Maastavetoa en pysty tekemään ollenkaan. Itselläni tuo kipu on jossain pintaa syvemmällä. Olen käynyt yksityisellä lääkärillä, kaikki mahd. verikokeet ja testit otettiin, kuten myös röntgen. Diagnoosi: Ei mitään tietoa. Eli on edelleen mysteeri. Aina välillä kipuja ilmenee. Tällä hetkellä ei satu alaselkään, mutta seuraavalla kerralla kun kipuja ilmenee, mene suoraan ortopedille magneettikuvauksiin.

stealth sanoi:
Ei tunnu painelemalla. Tuntuu että alaselkä ois jotenki kasaan painunut, eikä taivu mihinkää ja on kipeä.

Sitten vaan terveysasemalle. Todennäköisesti lääkäri määrää aluksi Sirdaludia ja Bextraa tai Panacodia. Niitä popsit muutaman päivän - pari viikkoa. Jos kipu jatkuu, palaat lääkäriin, niin hän hankkii sinulle lähetteen (eli antaa ajan) ortopedille, joka sitten tutkii asiaa tarkemmin.

Sirdalud heitti itselläni melkein "värit päälle" että en suosittele. On paljon muitakin lääkkeitä, paras yhdistelmä on tehokas kipulääke + lihaksia rentouttava lääke erikseen. Normaalilta issiakseltahan tuo kuulostaa.

Kokeile nyt ensin levätä sitä selkää kuntoon, eli vältä tempauksia yms. ylenmääräisiä rasituksia. Ja kävele paljon vaikka vähän sattuukin. Vältä juoksua aluksi. Selkä voi olla tosi kauan jumissa, joten jos pitkittyy niin sitten hierojalle. ÄLÄ KÄY SAUNASSA! Sauna tuntuu saunoessa hyvältä mutta jälkikäteen kipu usein pahenee. Tätä eivät kaikki usko - minun ei tarvitse uskoa sillä minä tiedän.

Pääasia että et jää makaamaan, se vain pitkittää vaivaa.

Tiedän mistä puhun, sillä selkäni on ollut hajalla 18 v. saakka. Nyt mittarissa on 31 ja olen oppinut elämään selkäni kanssa siten, että kipujaksot ovat lyhentyneet ja harventuneet huomattavasti. Välillä kun kipu oikein iski saattoi esim. autolla ajo olla yhtä tuskaa.

Huhtamo sanoi:
Nyt meni vähä ohi... värit päälle??

Juuh, tarkennetaan :rolleyes:

Olo oli siis kuin pahimmassa laskuhumalassa ja huimasi kuin heinäseivästä. Auton rattiin en uskaltanut lainkaan.

Se kuuri loppui kolmeen annokseen. Äiteemuorilla oli ollut joskus samoja tabuja ja myös hänelle tuli oksettavia oireita.

Itselläkin oli vuosia selkä kipeä aika ajoin. Välillä kipu oli niin kova että sängystäkään ei päässyt ylös kuin kierähtämällä lattialle kontalleen ja siitä varovasti jakkaraan tukeutuen nousemalla ylös.

Kävin usealla eri lääkärillä ja dg. oli aina noidannuoli. Hoito puolestaan oli lepoa ynnä mömmöjä (Pronaxen + sirdalud). Minulla sirdalud ei pistänyt päätä sekaisin niin kuin joillakin tuntuu tekevän. Annostuskin oli parhaimmillaan 4x2mg kerralla.

Viimein menin lääkärille joka on erikoistunut fysiatriaan sekä urheilulääketieteeseen. Selkävaivojen aiheuttajaksi paljastui poikkeavuus nivelsiteissä, Ligamenta laxa (yliliikkuvuusoireyhtymä, josta on aiheutunut myös muita nivelvaivoja vuosien mittaan) sekä heikot multifidus-lihakset. Selkävaivojen kierre saatiin katkaistua 2kk (2x viikossa) fysioterapialla. Tuosta hoidosta on nyt reilu 2 vuotta eikä selkä ole vaivannut lukuun ottamatta pieniä vihlomisia silloin tällöin.

Stealthille: Jos selkäkivut ovat toistuvia, niin kannattaa hakeutua asiantuntevan lääkärin vastaanotolle. Saat selän kuntoon, eikä tilanne pääse pahenemaan.

P.S. Muistaakseni olen joitakin vuosia sitten lukenut jostakin kotimaisesta lehdestä Pauliina Taluksen artikkelin multifidusten treenaamisesta. Muistaisiko joku missä lehdessä tuo artikkeli on ollut?

Vinyylipommi sanoi:
Juuh, tarkennetaan :rolleyes:

Olo oli siis kuin pahimmassa laskuhumalassa ja huimasi kuin heinäseivästä. Auton rattiin en uskaltanut lainkaan.

Se kuuri loppui kolmeen annokseen. Äiteemuorilla oli ollut joskus samoja tabuja ja myös hänelle tuli oksettavia oireita.

Itsekin oon noita vedellyt kun oli välilevyn repeämä. Alussa tosiaan tuntui että vetää pään sekaisin, mutta olo tasaantui muutamassa päivässä. Kuureja tuli vedettyä useampiakin, mutta nuo sivuvaikutukset tuli vain ekan kuurin alussa.

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
Itselläni alaselkäkivut loppui kun varasin ajan kiropraktikolta, se tsekkasi selän
ja diaknoosina oli: kaksi nikamaa pois paikoiltaan. Nikamat "niksautettiin" pai-
koilleen ja sen jälkeen hierottiin hermoradat auki. Kävin vastaanotolla yhteensä
neljä kertaa ja selkä tuli kuntoon.

Tätä ennen olin juossut lääkäreillä, syönyt erinäisiä lääkekuureja ym. mut vasta kiropraktikko sai mun tapauksessa kivun lopullisesti
(ainakin toistaiseksi..) loppumaan.

Vamma kannattaa hoitaa pikimmiten kuntoon, näin paraneminenkin on nopeampaa.

Vähä ehkä menee :offtopic: mutta silläkin riskillä...

Itellä alkaa alaselkää monesti porottamaan kun kävelen paljon tai oon muutoin jalkeilla enemmän. Pentuna mulla oli notkoselkä joten siihen liittyisi varmastikin. Arvelisin että tulisi vaan trenaata vatsan lihaksistoa vahvemmaksi ja esim. venytellä noita lonkankoukistajia...? Kotifysioterapeutit, kertokaahan näkemyksiänne!

teemal sanoi:
Kotifysioterapeutit, kertokaahan näkemyksiänne!

Selkäongelmissa harvoin löytyy yhtä syytä tai tekijää...
1) Selkävaivaisilla on usein kireät lonkankoukistajat, takareidet ja alaselänlihakset. Mutta harvoin ne ovat syy kipuun.
2) Syytä löytyy usein nikamatasolta itse rangasta ja rangan vieressä olevista pikkulihaksista.
3) Vatsalihaksista, varsinkin siitä poikittaisesta TA-, transversus abdominis- lihaksesta ja sen aktivaatiosta ja sen aiheuttamasta stabiloinnista suoraan ja epäsuorasti kalvojen kautta annettuun aktivointiärsykkeeseen multifiduslihaksille saadaan kokoajan uutta EBD:a. esim aussien Pedro-tietokannasta löytyy tutkimuksia...
4) Varsinainen vaurio esim välilevytyrä.

LEVOSTA:
Vaiva kuin vaiva => MAX 3 vrk. sitten liikettä. Mitä? se onkin toinen juttu, Mave ei ainakaan ole se paras mahdollinen aloitusliike... :rolleyes:
Yli 2 vkoa lepoa aiheuttaa selkää tukevien multifiduslihasten surkastumista.

KOTIOHJEITA:
Kun nikamat ovat auki ja neuraalikudos ei ole ärsyyntynyt ja selässä ei ole varsinaisia vaurioita:
VENYTÄ lonkan koukistajia, alaselkää ja takareisiä
VAHVISTA/aktivoi TA-lihasta (esim pilates, fitball, core-jutut)

p.s. takareisiä venyttäessä huomio asentoon: VENYTÄ lihasta ÄLÄ ÄRSYTÄ neuraalikudosta liian pitkillä ja voimakkailla venytyksillä. Mieluummin 10 x 5 sek kuin 1 x 50 sek.

Jos selvää "säteilevää kipua" ja/tai tunnottomuutta => mars, mars lekuriin ja muiden ammattilaisten hoiviin...

Ei sulla fysio olis heittää vielä jotain linkkiä jonnekin sivulle, missä olisi näytetty venytysliikkeitä ko. lihasryhmille? Ja kuinka pitkiä ja kovia venytyksiä suosittelet muille lihasryhmille kuin takareisille? Miksi muuten juuri takareisiä kannattaa venyttää noin lyhyillä venytyksillä? Pakaroita kannattanee venyttää kanssa?

Tulipa paljon kysymyksiä, mutta tiedonnälkä on kova. :)

Mä pieksin alaselkäni aika komeaan kuntoon kyykkäilemäl,kulmasoutelemal ja maveilemal miten sattuu :D aijai niitä aikoja :D noh, tarpeeksi kauan niitä kateltuani (vuoden päivät), niin päätin sitten tehdä asialle jtn, ku kävi sattumaan jos oli selkä kourussa 10 sekuntiakin... noh terkkarit vaan voivottelivat, mutta kehottivat sitten mennä manuaaliseen terapiaan.. siellä se iksautteli pöydällä ja korjasi selän, sanoi, että sisäselän lihakset on paska kunnossa (niitä ei millää hyper-extensioneilla tai maveilla korjata) ja pisti mut sit tekee jtn ihme jännitys harjoituksia tms... (no ei niit kehannu toiminnan mies kauaa tehä :D ) kun suuntasin puolen vuoden pääst takas salille ja heräsin todellisuuteen, et ai perkele... takas vaan optikolle :D
Eli jätä lääkärit väliin, jos uskot olevan pahempaa kuin pieni lihaskipu... ja mene suoraan oikealle manuaaliselle hieroja niksauttajalle, taatusti hyvää jälkeä... :)

-Marchi- sanoi:
Mä pieksin alaselkäni aika komeaan kuntoon kyykkäilemäl,kulmasoutelemal ja maveilemal miten sattuu :D aijai niitä aikoja :D noh, tarpeeksi kauan niitä kateltuani (vuoden päivät), niin päätin sitten tehdä asialle jtn, ku kävi sattumaan jos oli selkä kourussa 10 sekuntiakin... noh terkkarit vaan voivottelivat, mutta kehottivat sitten mennä manuaaliseen terapiaan.. siellä se iksautteli pöydällä ja korjasi selän, sanoi, että sisäselän lihakset on paska kunnossa (niitä ei millää hyper-extensioneilla tai maveilla korjata) ja pisti mut sit tekee jtn ihme jännitys harjoituksia tms... (no ei niit kehannu toiminnan mies kauaa tehä :D ) kun suuntasin puolen vuoden pääst takas salille ja heräsin todellisuuteen, et ai perkele... takas vaan optikolle :D
Eli jätä lääkärit väliin, jos uskot olevan pahempaa kuin pieni lihaskipu... ja mene suoraan oikealle manuaaliselle hieroja niksauttajalle, taatusti hyvää jälkeä... :)

hmm.. eli siis kiropraktikolle? :jahas:

Eli siis tällä "manuaaliselle hieroja niksauttajalle" tarkoitetaan todennäköisesti OMT:tä, siis Ortopedinen manuaalinen terapia. Ja tämä on yleensä fysioterapeutti joka on saanut kyseisen koulutuksen.

Mutta hyvä on käydä kuitenkin lääkärissä, esim fysiatrilla joka voi tutkia alan asiantuntijana mitä selässä on vikana ja ottaa kuvat selästä jotta nähdään mitä siellä on ja onko mitään rakenteellista vikaa ja lääkärin lausunnon avulla OMT-terapeutti tietää tarkasti missä on vika ja osaa toimia oikein tilanteen vaatimalla tavalla.

Itse olen ollut alaselkävaivojen takia joitakin kertoja kyseisessä hoidossa ja hyvin on toiminut, kunhan on vaan muistanut noudattaa ohjeita eli pitää syvät vatsalihakset kunnossa harjoittelemalla niitä.

Ittellä kanssa meni tossa kuukaus sitten selkä, kun takaperin volttia hyppäsin ja jalat kolahti pahastiseinään ja tulin alas nenä maassa ja polvet seinässä asennossa :D, nyt alaselan oikea puoli vaivaa salilla ja potku nyrkkeilyssä. Mikä avuksi? Kipu on todettu olevan lihaksissa, mutta vihloo kun tekee jotain. Taukoa olen pitänyt nyt 2 viikkoa ja vielä tuntuu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom