Alaselkä + reidet/polvet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fixet
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tervehdys!

En ole painonnostaja, enkä mitenkään erityisemmin kuntosalilla treenaile, mutta olen monasti löytänyt itseni lukemassa juttuja Pakkotoiston keskustelupalstoilta ja nähdäkseni myös paljon tietoa sinänsä saanut. Haluaisin kuitenkin kertoa oman juttuni, ja mikäli mahdollista, joku voisi yrittää vastailla. Koitan pitää jutun lyhkäisenä.

Itselläni on rasitusperäinen juttu alaselässä, selän liiallisesta staattisesta rasituksesta sen voisi lukea alkaneen. Jokatapauksessa vaiva on ollu itselläni jo keväästä 2007, sellainen väsyvä, puristava tunne. Mitä enemmän liikun, niin vähemmän se mielestäni häiritsee. Vaiva on siirtynyt syksyllä 2007 alaselästä reisiin, reiden pamahtivat kireiksi liikuntasuorituksen keskellä, ennen sitä ne enteilivät tuota tilaa sellaisella oudolla puristavalla tunteella etureisissä. Viikon jälkeen tuosta vasen polvi jotenkin "kramppasi" kivuliaasti sählyssä, vaikea selittää. Polvessa tuntui jokin muljahtavan kun sitä yritin taivuttaa varovasti, ja alkoi naksumaan. Vähän ajan päästä oikea polvi myös, vaikka tällaista "kramppi" ilmiötä ei siihen tullukaan. Olen tämän juttuni kanssa reissannut jo ties kenen "asiantuntijan" luona. Lannerangan magneetissa ei löytynyt mitään oireita selittävää, mutta lihaskireyttä etenkin vasemmalla puolella. Jos kurkotan jalat suorina sormet maahan, ilmestyy alaselkään vasemmalle puolella munuaisten kohdalle sellainen kohouama, ja erään lääkärin mukaan lihakset kroonisessa krampissa.

Kysymykseni lähinnä onkin, mikä siellä selässä voisi aiheuttaa tuon jutun, että reidet (etu- ja taka) menevät kireiksi, jännittyneeseen tilaan? Tiedän kyllä että siellä on lihaskireyttä, mutta voisiko se jotenkin auheuttaa jotain hermostoon liittyvää? Reidet ovat kokoajan tuossa tilassa, ja samalla polveja rasittavat. Kipeät ne ei siis ole mutta jos sormilla etureisistä painan niin kyllä kipua tuntuu. Olen näistä polvista myös käynyt kysymässä ortopedin mielipidettä, hän epäili rustopehmentymää. Kireät reisilihakset voivat käsittääkseni aiheuttaa samankaltaisia oireita kuin tuo kondromalasia, itse veikkaisin syyksi nimenomaan tuota outoa tilaa jossa reisilihakseni tällä hetkellä ovat. Kävelemään pystyn, juoksemaankin jotenkuten, lähinnä sählyssä kerran viikossa. Mutta kuten sanoin, polvetkaan eivät tunnu normaaleilta. Pakaratkin tuntuvat joskus kireiltä, riittää että jännitän niitä vaikka seisten niin kireys tuntuu. Toisaalta kun juttu on alaselästä peräisin, niin tietenkin muutkin paikat prakaa. Venyttelen päivittäin, mutta apu tuntuu olevan lähinnä toispuoleinen.

Tuli tuota juttua jo jonkin verran kirjoitettua, lähinnä ne pääkohdat esitettyä. Toivottavasti joku osaisi auttaa miestä hädässä!

Ilmeisesti itselläni on jokinlainen lihasepätasapaino alaselkä/lantio alueella, fysioterapeutin mukaan. Se mikä pisti mietityttämään, oli käynti kiropraktikolla, jossa hänen mukaansa painojakaumani vasemman/oikean puoliskon kesken oli useampi kilo. Eli menin seisomaan kahdelle vaa'alle molemmat jalat omalla vaa'alla. Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta diagnoosista, miten sitä voisi hoitaa? Olen alkanut voimistamaan keskivartaloani yhdellä tosi hyvällä ohjelmalla, taitaa sisältää päälle 30 erilaista liikettä, mutta kun osankin noista liikkeistä on tehnyt, tietää tehneensä jotakin. Uskoisitteko että käynnistä askelklinikalla olisi hyötyä? Tulisi varmaan ainakin sitä askellustakin siellä testattua tarkemmin.

Ilmeisesti itselläni on jokinlainen lihasepätasapaino alaselkä/lantio alueella, fysioterapeutin mukaan. Se mikä pisti mietityttämään, oli käynti kiropraktikolla, jossa hänen mukaansa painojakaumani vasemman/oikean puoliskon kesken oli useampi kilo.

Sopii kuvaan, sen lihasepätasapainon kanssa. Kysymys tuossa painon jakautumisessa ei useinkaan ole askellus tai sen virhe, vaan enemmän tapa, jossa paino "hinautuu" pikkuhiljaa toiselle puolelle. Hyvin monella meistä on tapana seisoa esimerkiksi useammin vasemman jalan varassa. Toki tuohon painon jakautumiseen voi vaikuttaa myös lantion ja rangan toimintahäiriöt, itse en tuonkaltaisia metodeja käytä, joten tiedotkin siitä on lähinnä olettamusten ja yleisten teorioiden pohjalta...

Sopii kuvaan, sen lihasepätasapainon kanssa. Kysymys tuossa painon jakautumisessa ei useinkaan ole askellus tai sen virhe, vaan enemmän tapa, jossa paino "hinautuu" pikkuhiljaa toiselle puolelle. Hyvin monella meistä on tapana seisoa esimerkiksi useammin vasemman jalan varassa. Toki tuohon painon jakautumiseen voi vaikuttaa myös lantion ja rangan toimintahäiriöt, itse en tuonkaltaisia metodeja käytä, joten tiedotkin siitä on lähinnä olettamusten ja yleisten teorioiden pohjalta...

Aivan...olen tässä vain jo pienen ikuisuuden itseasiassa joutunut etsimään tietoa ja apua tähän omaan tilanteeseeni. Yleensä iltaisin olo on jotenkin kevyempi, voisi sanoa että jopa kivuton ajoittain. Itse veikkaisin tilanteeseeni syyksi juuri lantion ja rangan toimintahäiriötä, sillä sellaisesta vähän koko homma alkunsa saikin. Lähinnä polvien takia tuolla askelklinikalla ajattelin käydä, en usko että käynnistä haittaakaan on...suositeltiin kuitenkin tarkistamaan tilanne myös sitäkautta. Itselläni on lantio kipannut eteenpäin, mutta se on hyvinkin yleinen ongelma käsittääkseni. Suoliluu on myös toiselta puolelta jotenkin "kallellaan"...se voisi selittää jalkojeni pituuseron, mikä ei kuulemma ole mikään isohko kuitenkaan.

Nostan tämän vanhan threadin ylös, koska tarvitsisin mielipiteitä omaan tilanteeseeni.

Olen sittemmin ensimmäisen viestini käynyt kuvauttamassa molemmat polveni magneetissa. Magneetissa näkyi molemmissa polvissa vähäistä chondromalaciaa, sekä molemmissa oli "lumpion mediaalipuolella jonkin verran prominentti plica". Polvet vaivaavat joka päivä, juokseminen on kokolailla jäänyt taka-alalle, käveleminen onnistuu ilman suurempia ongelmia, samoin pyöräily, vaikkakin molemmissa polvet myös tuntuvat hieman oudoilta välillä. Askelklinikan fysioterapeutin mielestä vaivoja ei välttämättä pysty parantamaan pelkällä konservatiivisella hoidolla, ja hänen mielestään tähystyksessä saataisiin polvista korjattua vaivat, jotka siellä näkyvät. Ortopedi olisi myös valmis tähystämään polveni.

Homman nimi on vain se, että tuo konservatiivinen hoito on jäänyt aikasta vähiin, ja olen polvieni kanssa yrittänyt vain tulla toimeen, jo syksystä 2007. Siksi ortopedi olisi valmis tähystämään, koska vaivat ovat olleet jo sen verran kauan läsnä. Mutta onko järkeä mennä ottamaan suinpäin puukosta? Monilta sivuistoilta on saanut sen kuvan, että pitkäjänteistä konsertaviisista hoitoa olisi syytä ensin kokeilla näissä tapauksissa, ennen kuin menee tähystykseen. Toistaalta polvistani löytyy jo noiden löydösten perusteella useampaa ongelmakohtaa, joten en todellakaan tiedä olisiko fysioterapiasta apua.

Onko muita joilla on kondromalasian / plican vuoksi tähystetty polvet, ja miten on kuntoutus edennyt? Mielipiteitä ja kokemuksia otetaan vastaan!

Homman nimi on vain se, että tuo konservatiivinen hoito on jäänyt aikasta vähiin, ja olen polvieni kanssa yrittänyt vain tulla toimeen, jo syksystä 2007. Siksi ortopedi olisi valmis tähystämään, koska vaivat ovat olleet jo sen verran kauan läsnä.
Hmmm, etköhän juuri itse vastannut kysymykseesi... ;)

Mutta onko järkeä mennä ottamaan suinpäin puukosta? Monilta sivuistoilta on saanut sen kuvan, että pitkäjänteistä konsertaviisista hoitoa olisi syytä ensin kokeilla näissä tapauksissa, ennen kuin menee tähystykseen. Toistaalta polvistani löytyy jo noiden löydösten perusteella useampaa ongelmakohtaa, joten en todellakaan tiedä olisiko fysioterapiasta apua.

Onko muita joilla on kondromalasian / plican vuoksi tähystetty polvet, ja miten on kuntoutus edennyt? Mielipiteitä ja kokemuksia otetaan vastaan!

Jos on vaurioita tmv, jotka estävät normaalin kudoksen parantumisen tai oireet ovat niin pahat että ei voi yrittää sitä konservatiivista vaihtoehtoa, niin silloin ohjaan asiakkaan ortopedin pakeille. (Lähinnä tapaturmat tai kiputilat, joiden hoitovaste ei ole odotettu)

Operaatioista kannattaa muistaa jälkihoito, eli kuntoutus, joka on se KONSERVATIIVINEN HOITO! Eli puukonkin jälkeen pitää jaksaa "jumpata"! Miksi siis ei kokeilisi sitä ensin, joka tapauksessa se on edessä!?

Voimaa ja tasapainoa, sekä sopivasti liikkuvuutta! Siinäpä se! :D

Hmmm, etköhän juuri itse vastannut kysymykseesi... ;)

Jos on vaurioita tmv, jotka estävät normaalin kudoksen parantumisen tai oireet ovat niin pahat että ei voi yrittää sitä konservatiivista vaihtoehtoa, niin silloin ohjaan asiakkaan ortopedin pakeille. (Lähinnä tapaturmat tai kiputilat, joiden hoitovaste ei ole odotettu)

Operaatioista kannattaa muistaa jälkihoito, eli kuntoutus, joka on se KONSERVATIIVINEN HOITO! Eli puukonkin jälkeen pitää jaksaa "jumpata"! Miksi siis ei kokeilisi sitä ensin, joka tapauksessa se on edessä!?

Voimaa ja tasapainoa, sekä sopivasti liikkuvuutta! Siinäpä se! :D

Kiitoksia Fysiolle sopivasti täydentävästä vastauksesta! Tässä vain piti ensiksi saada omat ajatukseni järjestykseen tämän tilanteeni tiimoilta. Tänään tulen varanneeksi ajan tähystykseen, joten saa asiaa vietyä eteenpäin. Ortopedi sanoi ennusteen olevan hyvä, joten sekin luonnollisesti oli ilahduttavaa kuulla. Tuon leikkauksen jälkeisen kuntoutuksen otan tosissani, enkä aio lipsua siitä "senttiäkään"!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom