Alaselkä kipeytyy lenkin aikana

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lolwtf
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
34
Kaupunki
Turku
eli oon taas alkanu lenkkeileen keväällä ja on aina alaselkä alkanu kipeytyyn tai sillain "puutuun" aina jonkun ajan päästä. Mulla on suhteellisen halvat kengät, voisko vika olla niissä vai meneekö jo hifistelyks? mitä muita syitä vois selän kipeytymiselle olla??

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ite oon just tosta alaselän kipeytymisestä huomannu et lenkkareitten vaimennus alkaa olla aikansa elänyt. Eli vois hyvinki parempilaatuset tai ainaki uudet lenkkarit auttaa. Tietty pururata on kaikin puolin juoksijaystävällisempi, mutta mun mielestä pitäs pystyä juoksemaan myös asvaltilla... "pystyyhän kaikki muutkin"

Tossa barefoottossu-ketjussa on aikamoista hehkutusta, jollain auttanu nivelkipuihinki. Ite ainakin testaan tänä kesänä, jos auttais penikkatautiin.

Moro,

muistelen lukeneeni juoksualustoista tehtyyn tutkimukseen perustuen, että alustalla ja jalka-/selkä kivuilla ei olisi oikeasti yhteen liittymää, vaan kipuilu tulee enemänkin jalan asentovirheestä ja /tai lihasepätasapainosta
- samoin muistaakseni jos välilevyissä tai nivelissä on ongelmaa niin juokseminen saattaa pahentaa asiaa alustasta riippumatta

Itselläni on todettu jaloissa lihasepätasapainoa niin että etenkin vasen polvi pyrkii kiertymään sisäänpäin askeleen aikana
- oireen todenneen fysioterapeutin mukana hoitona joko erikoistuetut tossut ( ei suositellut tätä... ) tai pakaran ulkosyrjan lihasten vahvistaminen oikein tehdyllä askelkyykyllä
- nyt 'punttikuuri' menossa, saapahan nähdä auttaako alaselän ja pakara-alueen kipuihin, lisäksi hierontaa koska mulla hermo tuppaa jäämään kiinni piriformiksen kalvoihin tms

Mulla oli talven aikana ihan sama ongelma. Kesällä juoksin paljon eikä koskaan ole ollut selän kanssa ongelmia. Niillä harvoilla lenkeillä mitä talvella juoksin, alaselkä "väsyi" jo viiden minuutin juoksun jälkeen. Samat lihakset mitkä tuntuivat aina maastavetotreenin yhteydessä. Mavetreenin JÄLKEEN samana iltana ei koskaan ollut mitään tuntemuksia. Nyt keväällä kun halusin taas aloittaa juoksemisen kunnolla, kävin hierojalla. Voi pojat, että elämä taas aukeni, selkä ei enää väsynyt juoksussa, kädet alkoivat pyörimään ihan eri tavalla ja istumaan nousutkin menivät kuin 15 vuotta sitten.

Viikon päästä oli seuraava mavetreeni ja sen jälkeen selkään jäi kevyt tuntemus ja seuraavalla lenkillä taas selän väsyminen. Ei viitinyt heti mennä takaisin hierojalle. Jätin vaan maven pois ohjelmasta ja ongelma katosi parin viikon sisällä. Päätin etten maveta koko kesänä, ja hierojalla aion käydä vaikka edes kerran kuukaudessa. Mulla se ei ollut venyttelystä kiinni, sillä olen venytellyt kohtuu ahkerasti varsinkin kevättalven aikana. Eikä kengistäkään, mulla on useammat juoksutossut, kaikki uudehkoja ja kaikilla sama ongelma talvella, kesällä ei mitään. Mave vaan jotenkin jumitti selän juoksukunnottomaksi, muussa elämässä siitä ei ollut mitään haittaa. Mave palaa ohjelmaan taas syksyllä kun juoksukausi on ohi.

^^

Itselläni myös kun aloittelin juoksun noin 5 kk sitten niin pidemmillä lenkeillä alaselkä tuli kipeäksi ja sitä kesti paripäivää, mutta sitten tämä vaiva hävisivät sen mukaan mitä kilometri/treeni määrät nousivat.
Nykyään ei ole selkävaivoja, mutta jos tulee niin alan sitten harjoittamaan alaselän lihaksia :).

Mulla oli viime kesänä sama ongelma. Juoksin sen verran, minkä selkä kesti, sitten kävelin sen aikaa että kipu katosi jonka jälkeen jatkoin juoksemista.Noin kuukauden kuluttua pystyi tekemään pitempiäkin lenkkejä ilman että ois tarvinnut kävelyyn vaihtaa.

Lonkan koukistajia pitää muistaa venytellä usein. Mulle auttoi ennen lenkkiä tehdyt kevyet selkälihasliikkeeet kipeytyville lihaksille.

teilä on liian heikko selkä kannattaa tehä kaikkea mikä ottaa ala selkään. itselläki tuli lenkkeilystä ja luistelusta ala selkä todella kipeäksi ja varsinkin hiihdosta,

teilä on liian heikko selkä kannattaa tehä kaikkea mikä ottaa ala selkään. itselläki tuli lenkkeilystä ja luistelusta ala selkä todella kipeäksi ja varsinkin hiihdosta,
Minun tapauksessani maastavedon tekeminen siis heikensi selkää ja tulosten paraneminen oli vain silmälumetta?

One word... juoksette liian jäykästi. Antakaa käsien vaan vapaasti heilua sivuilla, sillä jos pidätte ne tossa koukkuasennossa "nyrkkeilyjuoksutyylissä" niin keskikroppa jännittyy väkisti. Toinen syy on varmasti se, että pitkän tauon jälkeen ei pitäisi lähteä juoksemaan vaan alottaa kävelyllä ja välillä jotain 50 metrin juoksua ja sekin alussa vain hölkkää.

Myös painon siirto enemmän päkiälle auttaa. Monella joka on vähän lenkkeillyt ainakin hitaasti juostessa kantapää osuu ensimmäisenä maahan ja "liian raskaasti". Tällöin alaselkään kohdistuu kova rasitus kun juoksu ei ole "rullaavaa". Eli rintakehä enemmän eteenpäin ja askellus eteenpäin vievä, ei pomppiva. Kuvittele että juokset niin matalassa huoneessa että päälaki hipoo kattoa ja koita juosta kolauttamatta päätä kattoon. Alkuun noita asioita voi joutua pitämään mielessä tarkoituksella mutta äkkiä juoksutyylin oppii tuollaiseksi "hiipiväksi".

Tuosta syystä muuten johtuu että "oikeat" juoksijat näyttävät juoksevan hitaasti ja eleettömästi vaikka vauhti on kova. He eivät "hypi paikoillaan"...

Kuntoutuksessa fiksattiin juoksulihat. Gluteus medius on ehkä tärkein, se estää lantiota heijaamasta sivullepäin juostessa http://instruct.uwo.ca/kinesiology/222/Lab6/Lab6_Images/Fig5_Weak_gluteus_medius_abductor_gait.jpg tuolla tavalla. Toinen on tosiaan liian kiree lonkan koukistaja ja jostain syystä myöhästynyt tai heikentynyt pakara-aktivaatio. Lonkan syvät ulkokiertäjät vaikuttaa myös sinne polveen asti ja varmasti alaselkään, http://www.exrx.net/Muscles/HipExernalRotators.html .
Sitten vielä sisäreisi ja lonkan koukistajan sisäosat kaipas vahvistusta ja ulkosivu ja etureisi venyttelyä, myös takareisi oli ihan tukossa. Nyt kun juoksee niin pysyy ihan suorassa ja tuntuu kunnolla pakarassa, etureidessä ja pohkeissa muttei tunnu missään muualla (no ehkä vähän takareidessä). Alavatsat oon koittanu myös pitää ihan kevyessä jännityksessä juostessa, ne estää ainakin lantiota kippaamasta eteenpäin. Noiden heikkouksien poistaminen ei tosiaan käynyt kädenkäänteessä, se oli ainakin puolen vuoden juttu mut nykyään pystyy juokseen lujempaa ku ennen.

90% varmuudella väitän että jos alaselkä kerran kipeytyy juoksulenkin aikana niin syy on
=Takareidet ovat jumissa.

Itellä oli pari kk taukoo juoksemisesta, mutta ny alotin taas, niin oli samaa ongelmaa. Mulla meni itestään ohi muutaman pitkän totuttelu lenkin jälkeen. Eli itellä oli vaan tottumus kysymys...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom