Alaselkä kipeytyi vatsalihaksia tehdessä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Groba
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Niin kävi pikku vahinko eilen vatsalihaksia tehdessä.

Tein normaalisti vatsalihaksia (makasin selälläni lattialla jalat patterin alla "jumissa" ja 5kg kiekko niskan takana) ja kun olin muutaman vedon tehnyt vihlasi alaselästä niin pirusti. Nyt alaselkä aivan sairaan kipee.

Mitäköhän mahdoin tehdä väärin? Olen siis lukuisia kertoja tehnyt vastaavan liikkeen ja nyt ekaa kertaa alaselkä "paskaks" (<-- liioittelua).

Pitääkö selän olla "pyörällä" tuota liikettä tehdessä? Lavat lattiaan asti selkä "suorana" vai olikohan vain selän mielestä huono päivä....

älä päästä selkää suoraks vaan yritä pitää "kissanselkä" eli koko ajan pieni jännitys vatsalihaksissa ja selkä pyöreänä. ei ostos tv laitteen tyylisiä selkä suoraks ja yli vatsoja.

Niin kävi pikku vahinko eilen vatsalihaksia tehdessä.

Tein normaalisti vatsalihaksia (makasin selälläni lattialla jalat patterin alla "jumissa" ja 5kg kiekko niskan takana) ja kun olin muutaman vedon tehnyt vihlasi alaselästä niin pirusti. Nyt alaselkä aivan sairaan kipee.

Mitäköhän mahdoin tehdä väärin? Olen siis lukuisia kertoja tehnyt vastaavan liikkeen ja nyt ekaa kertaa alaselkä "paskaks" (<-- liioittelua).

Pitääkö selän olla "pyörällä" tuota liikettä tehdessä? Lavat lattiaan asti selkä "suorana" vai olikohan vain selän mielestä huono päivä....

Teitkö ensimmäistä sarjaa kun vihlaisi? Olitko lämmitellyt huolella?

Teitkö ensimmäistä sarjaa kun vihlaisi? Olitko lämmitellyt huolella?

Juu eka sarja vatsoja oli menos, mut kyl paikat olivat lämmenneet jo (n.50 min treeni jo takana).

kai sulla myös on joku patja siellä selän alla :o

Kyllä, kyllä patja oli... :)

Kai alaselkä olis sit menny ihan misä liikkees vain jos se on ollu mennäkseen... Nyt sattu vain vatsoissa menee... Mistä niistä ikinä tietää...:)

Mut jalat vapaana rupeen tekee ja selkä "pyöreenä"... Kiitos täst vinkist!!!

Tuo liike nyt itsessään on jo huono, koska tuossa tekee suurimman osan työstä lonkankoukistajat. Jalat kannattaa pitää vapaana. Samalla vähenee vammojen tuottaminen keholle oleellisesti.
Näin mutupohjalta, tietenkin.

Mää vastustan. Mun mutu sanoo, et jos pitää jalat vapaana niin sit vinkuu alaselkä ainakin kun joutuu pitämään kontit lähes suorana, että nousee ylä- eikä alavartalo. Ja tällöinhän siis vääntyy lantio eteen -> alaselkä taipuu notkolle ja rasittuu.

Jos tehään situppeja painoin, niin homma menee imo niin, et laitetaan ne jalat 90 asteen kulmaan ja just jonnekin patterin alle tms. Sit otetaan paino rinnalle ja _rullataan_ yläkroppa ylös, eli ens leuka rintaan ja sit yläselkä mahd pyöreeks jne. kunnes on otta ~polvissa. Tästä sit lasken yläk. ihan suoraksi niskaa myöten eli takaraivo maahan. Toistot voi olla reippaita mutta hallittuja, ei mitään repäisyjä. Tällöin imo vatsa rasittuu parhaiten ja alaselälle kohdistuu vähiten painetta. Eka kerralla kun tein tuota joku 15 kg käsipaino rinnalla niin vatsa kramppasi sarjan päätteksi niin, ettei meinannut päästä suoraan (oikein säikähdin siinä, että mitä nyt tapahtuu :E). Koukustajissa ei kyllä tuntunut mitään, eli jos joku saa tuon liikkeen tuntumaan suorastaan _enemmän_ koukistajissa kuin vatsassa niin mää kyllä ihmettelen.

Niin sekin muuten jeesaa selkää imo huomattavasti kun ei pidä sitä painoa siellä niskan takana. Se tuntuu mielestäni muutenkin epäluontevalta. Toki tuo keventää liikettä vähän mut se on helposti kompensoitu isommalla painolla. Jos iso levy rinnalla ei tunnu pelittävän niin sit se käsipaino käyttöön. Tai sit voi käyttää taljaa. Levytankokin varmaan toimii jos on tilaa ympärillä. Mut mikään paino niskan takana ei ainakaan itestäni tunnu luontevalta vaikka miten koittais sovittaa.

Liikettä voi tietty tehdä myös kierroin, eli väännetään oikea kyynärpää ohi vasemmasta reidestä ja toisin päin.

Painosituppien jälkeen oon sit vetänyt semmoista, että käydään selinmakuulle ja koukistetaan lonkka- ja polvinivelet 90 asteen kulmaan. Tästä sitten ojennetaan jalkoja vuorotellen niin, että kantapää käy n. 5 cm etäisyydellä maasta. Eli ikäänkuin korkeiden portaiden nousua mutta selinmakuulla. Muistaakseni JHulmilla on siitä video jossain aloittelijoiden osiolla.

Lurkkailin hieman erinäisissä vatsathreadeissä ja monasti täällä kyllä tunnutaan olevan sitä mieltä, että sit-up on huono vatsaliike ja siitä on tullut selkä kipeäksi. Mä nyt kyllä suuresti epäilen, että ihmiset on tehneet sitä vääntämällä väkisin selkä suorana eikä nätisti rullaamalla. =/

Itselläni voi tulla mm. voimapyöräilystä selkä kipeäksi. Suorinjaloinmavea en tee yleensä ollenkaan, siitä seuraa ongelmia jo ihan todennäköisesti. Jos menen esim. roikkumaan tankoon ja rentoutan alaselän niin sieltä kuuluu usein sarja klunksahduksia ja yleensä siinä tuntuu noin roikkuessa myös kipua. Mutta koskaan ei muistaakseni ole ollut ongelmia kun olen tehnyt (mahdollisesti vartalonkierroin) rullaten sit-uppeja paino rinnalla.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itse teen selkävaivaisena aina vatsat jumppapallon päällä. Ja saa tehoakin 10 krt enemmän kuin lattialla. Myös seisten teen jumppapalloon nojaten ylätaljassa. Voimapyörääkin sopivasti, alaselkä tiukkana ja pyöreänä alussa, ettei yliojennu.

Muutaman välilevynpullistuman jälkeen on todettava että tavalliset, tuettomat vatsarutistukset ovat parhaita.

Jalat mahdollisimman lähellä pakaroita, eikä päästä niitä irtoamaan lattiasta. Vaikka keppi sinne polvitaipeeseen (janda). Alhaalta lähdettäessä uloshengitys joka mahdollistaa em. rullaamisen ja yleensäkin ylöspääsyn (muuten ei vasta paino jalkojen puolella riitä).

Ennenkaikkea rauhallinen suoritustekniikka, eli ei päästetä sitä lantiota nousemaan laskuvaiheessa ja nykäistä sillä vauhtia. Näillä ohjeilla kun tekee, ei kovin moni tarvitse minkäänlaista lisäpainoa vaan kädet niskan takana riittävät. Jos ei tunnu missään niin jalkoja vaan lähemmäs pakaroita lattiaa vasten....

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom