Alaselkä kipeänä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mukila
  • Aloitettu Aloitettu
Haulla hain, mutta mitään samanlaista en löytänyt

Eli alaselkä tuli kipeäksi noin 1kk sitten.Ei mitään liikettä tehdessä, vaan ryyppyreissun jälkeen. Reissussa ei mitään ihmeelistä tapahtunut, ainoastaan kävely baariin, ja takasin olivat ainoat fyysiset työt. noin 4km yhteensä. Olin kyllä samana päivänä vetänyt treeninkin.
Kipu ei ole mitään hirvittävän kovaa, ja tuntuu alaselän oikealla puolella, ei ihan pinnalla. Kun vääntää vasenta puolta kohti lattiaa, kipu pahenee, kun oikealle tulee venytys. Treenaamaan pystyn normaalisti, eikä esim. raskaat mavet aiheuta minkäänmoista kipua tehdessä. Mutta muutaman tunnin kuluttua treenistä alkaa särkeä enemmän. Mavea ja kyykkyä teen kerran viikossa, joten liian usein treenamisesta ei sinänsä ole kysymys. Oliskos tietoa minkälaisesta vammasta on kysymys? Ja mites tuo parannellaan?
Lääkäriin en nyt vielä ole rynnimässä, kun ei tuo nyt kauhean vakavalta tunnu.

Eli alaselkä tuli kipeäksi noin 1kk sitten.Ei mitään liikettä tehdessä, vaan ryyppyreissun jälkeen.

Kipu ei ole mitään hirvittävän kovaa, ja tuntuu alaselän oikealla puolella, ei ihan pinnalla. Kun vääntää vasenta puolta kohti lattiaa, kipu pahenee, kun oikealle tulee venytys. Treenaamaan pystyn normaalisti, eikä esim. raskaat mavet aiheuta minkäänmoista kipua tehdessä.

Ryyppääminen on vaarallista... :rolleyes:

Noilla oireilla lähtisin ihan ensinmäiseksi venyttämään kylkiä ja alaselkää. Sen jälkeen takareisiä, pakaroita ja lonkan koukistajia...

Itellä oli kans jokunen vuosi takaperin monesti alaselkä kipuja ja nimenomaan ryyppyreissujen jälkeen. Ite jo ajattelin aluks, et ois jotain ongelmia sisäelimis. Lueskelin jostain silloin, et jos on jotain häikkää esimerkiks munuaisissa tai maksassa, ni monesti säteilee kipua nimenomaa alaselkään ja/tai kylkiin.

Mutta sit kuitekin tulin siihen tulokseen, että nuo mun alaselkäkivut johtu ihan vaan liiasta paikallaan olosta, jota monesti krapulapäivinä tuli harrastettua. Eli mulla menee ilmeisesti alaselkä jumiin siitä, jos makaan sängyssä tai sohvalla liian pitkää.

Mulla ittellä on taas alaselkä jotenki polttaa/viiltää kun selkäranka kaareutuu. rasitusvamma?

ehkä venyttely auttais, etenki takareidet, pelaan myös jalkapalloa, fysiikkacoatchin mukaa takareisien ja ulkopakaroiden jäykkyys ainaki 3 kertaistaa riskin alaselän rasitusvammaan.

oon nyt viikon täs venytelly joka päivä sellasia 10-30 sec sarjoja joku 10 kertaa päivä, en tiiä onko satunnaisvaihtelua, mut täl hetkel selkä on ollu parempi.

katotaa miten tilanne kehittyy, kunnollinen alkulämpö kannatta kanssa aina!!! Jos on vaikka jalka kipeä nii siitä ei kannata pelästyy, jossei vamma ole sellane, minkä kans on vaarallista tai vammaa pahentavaa urheilla. Yleensä ku pääsee sisää treenii/pelii nii se jopa unohtuu.

Mitä tahansa urheilenkin, niin sen oon huomannu, et etenkin salilla SELKÄ AINA SUORANA!!! tehokkaampaa ja ei loukkaannu. ( ei mikää yllätys varmaa kellekkää)

kiitos vastauksista. Kipu on lieventynyt aika paljon, ja tuntuu enää, tietyissä asennoissa, ei kuitenkaan voimakkaasti. Olen nyt viikon ollut tekemättä kyykkyä, ja mavea, ylävartaloa olen treenannut täysillä. Enkä ole juonut alkoholiakaan. Toukokuun alussa lähden käymään risteilyllä, ja hiukan ajattelin alkoholiakin ottaa. Kattotaan nyt tuleeko se selkä taas ryyppäämisestä kipeäksi.
Ryyppääminen on tosiaan vaarallista. Edelliskerralla, pikkujouluissa toinen jalka alkoi"laahaamaan", ja oli voimaton. Sama voimattomuus jatkui muutaman päivän pikkujoulujen jälkeenkin, mutta loppui sitten itsestään. Aattelin jo että nyt iski MS tautikin, tai joku muu vakava sairaus. Onneksi meikäläiselle tulee aika paha krapula kunnon känneistä, niin ei tule kovin usein otettua.

Back
Ylös Bottom