Alaselkää vihloo

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gym_92
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
elikkäs oli tänään eka duunipäivä harjoittelussa rahtarin apparina. Tulipa varottua leikattua rannetta noustessa lastauslaiturille kun olin sen juuri edellisessä kohteessa ottanut tukipilariksi ja mukavasti tuntui joten ajattelin tällä kertaa varoa. nousin sitten vääntelehtimällä (käsiäni mahdollisimman vähän käyttämällä) ylös siitä kun en viitsinyt portaitakaan käyttää. yht äkkiä alaselkääni tuli ihan hervoton vilhonta. kipualue oli ihan pieni piste. Koko kroppani tärisi kivusta, siis hyvä että ylipäänsä pysyin pystyssä. ajattelin lopettaa päivän kesken ja mennä lääkäriin, mutta tälläinen kun olen niin en sanonut tuosta edes duunikaverille mitään. sitten kokeilin venytellä selkää. Taivutin molemmille sivuille ja taakse selkääni, ei tuntunut missään. Sitten taivutin eteenpäin. "graaah!" samanlainen tunne kuin onnettumuuden tapahtuessa. Nyt on tapahtuneesta on kulunut jo 10 tuntia, ja alaselkää vihloo vieläkin, ei tosin yhtä kovaa. Mitä mahtoi tapahtua selässä?

Hienosti on kehitystä tullut. Rannevammahan ei johtunut väärin suoritetusta liikkeestä vaan ylätaljassa oli vaan liikaa painoa ja jotai napsahti poikki. Olkapää oli kyllä omaa tyhmyyttä se on pakko myöntää. Ja tää alaselkä nyt ei treeneihin liity, ei ole ikinä kipuillut salilla. Mulla vaan on aina joku paikka paskana. Otan ehkä liian suuria riskejä tms. Mitä olen tehnyt jo pienestä pojasta.

Välilevy saattaa olla pullistunut. Vältä nyt ensialkuun niitä kipua aiheuttavia liikkeitä. Pullistuma saattaa tulla vaikka kengännauhoja sitoessa. Suuri osa pullistumista asettuu itsestään jumppaamalla ja antamalla ajan vähän kulua.

Itselläni oli alaselässä pari vuotta sitten jatkuvasti kipuja. Osa syynä saattoi olla jalkojen eri pituisuus mutta sitä korjailin tuplapohjallisella. Kaveri myös epäili syvien vatsojen ja yleisesti keskikropan heikkoutta eli syviä vatsoja aloin tekemään huomattavasti enemmän. Pieni burana kuuri vielä siihen kylkeen niin eipä ole enää vihlonut laisinkaan. Epäilen että syy oli syvissä lihaksissa ja niiden heikkouden johdosta jalkojen eri pituisuus alkoi enemmän vaikuttamaan. Burana hoiti mahdollisen tulehduksen.

Onneksi ei ollut välilevyn pullistuma vaikka sitä jo ehti epäillä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ehkä joku lihasjännitys sitten joka laukesi itsestään. Kannattaa "kuunnella" kuitenkin kehoa vielä ennen kuin lähtee kunnolla repimään, tsemppiä reeniin!

Mikä mahtaa olla alaselän "vasemmalla" puolella, kun kyykky/rinnalleveto sattuu kuin puukolla iskisi? Taisin jumissa olevalla selällä, siis perus lihaskipua rasituksen johdosta niin ottaa kerran runkkupenaa, ja sen jälkeen kun tämä "normilihaskipu" kaikkosi, niin jäi tuo ilkeä vaiva. Esim. juoksussa tapahtuvat äkkinäiset käännökset, esim. pallopelien pelailu laittaa sen kanssa niin kipeäksi, ettei pysty kävelemään.

Tätä jatkunut nyt tässä 3vko. Yleensä kun rasittuu, niin kipu parissa päivässä pois, kunnes palaa jos rasittaa.. Esimerkiksi maastaveto ei tee kipeää ollenkaan.

Mikä mahtaa olla alaselän "vasemmalla" puolella, kun kyykky/rinnalleveto sattuu kuin puukolla iskisi? Taisin jumissa olevalla selällä, siis perus lihaskipua rasituksen johdosta niin ottaa kerran runkkupenaa, ja sen jälkeen kun tämä "normilihaskipu" kaikkosi, niin jäi tuo ilkeä vaiva. Esim. juoksussa tapahtuvat äkkinäiset käännökset, esim. pallopelien pelailu laittaa sen kanssa niin kipeäksi, ettei pysty kävelemään.

Tätä jatkunut nyt tässä 3vko. Yleensä kun rasittuu, niin kipu parissa päivässä pois, kunnes palaa jos rasittaa.. Esimerkiksi maastaveto ei tee kipeää ollenkaan.

Samalla tavalla alko mulla. Aikasemmin menny kipu parissa päivässä ohi. Nyt tätä onki kestetty jo 1.5v ja 2x välilevynpullistumia diagnosoitu :/

Samalla tavalla alko mulla. Aikasemmin menny kipu parissa päivässä ohi. Nyt tätä onki kestetty jo 1.5v ja 2x välilevynpullistumia diagnosoitu :/

Ei helvetti että kuulostaa pelottavalta.. Miten tuollainen välilevyn pullistuma havaitaan? Pitäisi varmaan lääkärillä käydä..

Itselläni vihloo alaselkää aina kun teen esim mavea.. Ja ei ole väärä tekniikka sillä sitä on ammattilaisen kanssa hiottu, tai liian suuret painot, tarkalleen paljon yli sadan kilon ei voi edes mennä koska kipu pistää järkeä päähän ja lopettamaan sarjan. Sinäänsä aika harmi tehdä tollanen kunkkuliike noin koska sillä saisi selkään tulosta.Teen maven silti kerran viikkoon tunnustellen fiiliksiä.
Kyykkäilen kyllä ja isoilla jopa parin markan raudoilla, siinäkin se tuntuu mutta vain ihan vikoissa sarjoissa. Ylätaljoissa, leuoissa ja souduissa(paitsi kulmasoutu tangolla) ei ongelmaa ja niissä isot raudat myös. Vatsat pitäisi olla suhteellisen hyvässä kunnossa, myös ne syvät koska olen niitä tehnyt ikäni. Juostessa tuntuu myös samassa kohtaa monesti. Jaloissa penikkatautia, toisessa pahempi ja nilkka kiertää ikävästi, liekö vaikuttaa myös tohon. Itse kipu ei säteile tosin jalkaan.:rolleyes:

Ei helvetti että kuulostaa pelottavalta.. Miten tuollainen välilevyn pullistuma havaitaan? Pitäisi varmaan lääkärillä käydä..

Ei nyt kannata paniikkia ottaa. Ei ollu tarkotus pelotella :) Mutta toki kannattaa olla tietoinen tollasestakin vaihtoehdosta.
Ihan käyt lääkärillä ensin joka määrää todennäkösesti sut ortopedille joka taas pistää lähetteen magneettikuvaan, jos epäillään pullistumaa.

Pullistumassa aika yleistä on se, että kipu säteilee hiukan jompaan kumpaan jalkaan. Pullistuman vakavuudesta riippuen jopa ihan pohkeeseen asti.
Mulla toi tuntuu tossa pakaran kohilla ei niinkään kipuna vaan sellasena puutumisen tunteena aina silloin tällöin.

Ei nyt kannata paniikkia ottaa. Ei ollu tarkotus pelotella :) Mutta toki kannattaa olla tietoinen tollasestakin vaihtoehdosta.
Ihan käyt lääkärillä ensin joka määrää todennäkösesti sut ortopedille joka taas pistää lähetteen magneettikuvaan, jos epäillään pullistumaa.

Pullistumassa aika yleistä on se, että kipu säteilee hiukan jompaan kumpaan jalkaan. Pullistuman vakavuudesta riippuen jopa ihan pohkeeseen asti.
Mulla toi tuntuu tossa pakaran kohilla ei niinkään kipuna vaan sellasena puutumisen tunteena aina silloin tällöin.

Jees..

Voipi hyvin olla, että jokin pieni revähdys mulla vain, kun kankeata selkää menin runkuttamaan.. Siitä sitten pari kertaa rasitin sen ihan "tappiin" asti, esim. jalkapallossa ja kyykyillä.. Eilen otin rv:tä pari toistoa ja alkoi hieman tuntumaan. Juoksua kuitenkin kesti illalla hyvin.

Kipu ei ole säteillyt mitenkään, ja ei oikeastaan kuin tuollaisilla tärähdyksissä ota vastaan. Otin eilen saunan jälkeen aika rankkoja venytyksiä, mm. vedin kropan ihan siltakaareen, eikä tuntunut missään. Jos sielä oikeasti välilevyssä jotain haittaa olisi, niin ehkä hieman enemmän ottaisi vastaan. Toki kyllä kun sen väkisin saa rasitettua niin samana päivänä kävelykin tuntuu mahdottomuudelta.

Koetan olla rasittelematta sen suurempia määriä tässä viikon parin sisällä, ja katselen miten homma kehittyy. Paikalliset lääkärit eivät innosta, ja taas kauemmas yksityiselle meneminen tulee liian tyyriiksi.

Hieman menee aiheen ohi mutta:

Pitempiaikaisiin selkäongelmiin olen itse löytänyt avun selkäkipistä. itselläni on välilevynpullistuma alaselässä (väliä en muista) ja olen aina treenannut sen sanelemana, kyykyssä ja mavessa painojen lisäykset todella maltillisia ja tekniikka kuntoon vaikka sitä rautaa joutuisi vähän ottaa pois ;) Vaikka selkäkippi on kallis hankinta niin se maksaa kyllä itsensä takaisin, päivittäin käytettynä "paine" alaselässä katoaa ja olo on omituisen kevyt :)

Ennen kuin hevoset pääsevät irti (taas)...
http://content.nejm.org/cgi/content/short/331/2/69

Lyhennetty suomennos:
Eriasteisia välilevy ongelmia (luiskahduksia, pullistumia jne) on täysin "terveilläkin" ihmisillä. Eli välilevyongelma ei aiheuta automaattisesti kipua tai mitään muutaakaan ongelmaa.
Traanaamisen kannalta tärkeämpää on miten selkä toimii liikkeen aikana! Jep, ne lihaskireydet, syvien lihasten aktivaatio jne jne jne. ;)

Suositut

Back
Ylös Bottom