Alaselän toispuoleinen pistävä kipu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MeVa
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hei,

Kauan foorumia selanneena ikävä aloittaa näin avunpyynnöllä, mutta tarvitsisin hieman mielipiteitä ongelmaani.

Ongelma:

Alaselän oikealla puolella, korkeudella, mistä gluteus maximus alkaa noin kämmenen kokoisella alueelle esiintyy pistävää kipua. Kipu alkoi ihan normaalina DOMSsina vetopäivän jälkeen, mutta paheni sen jälkeen ja nyt haittaa merkittävästi treenaamista. Välipäivinä ja levossa kipu on lähes huomaamaton, satunnaisissa liikkeissä kuten kyykyssä käyminen tai oikean jalan vääntely saivat pientä pistoa aikaan. Kävin tänään kokeilemassa, että haittaisiko jos prässäilisin, mutta heti lämmittelyn jälkeen kipua alkoi esiintymään niin, että nousu penkiltäkin vihloi. Kotiahan sieltä piti tulla. Kipu tuntuu siis ainoastaan oikealla puolella, mutta ei selkärangassa. Luulin aluksi, että kyseessä olisi vain pahemmat DOMSsit ja hieman luulen edelleen, mutta hieman alkaa jo epäilyttää olisiko taustalla jotain muuta?

Tausta:

21v mies. Treeniä takana pian kaksi vuotta ja mave ollut ohjelmassa vuoden verran. Ei aikaisempia loukkaantumisia. Maanantaina on fysioterapeutille aika. Aikaisemmin olen maininnut samaiselle fysiolle alaselän hitaasta palautumisesta, mutta elastisuus on kuulemma hyvä. Tuon "kohtalokkaan" mavepäivän jälkeen olen kipua hoitanut ibuprofeenilla, venyttelyllä ja kylmäpakkauksella. Ei ulospäin näkyviä tai tuntuvia poikkeamia. Yksi mainittava asia on myös, että olen huomannut venytellessä oikean puolen kropasta olevan enemmän jäykkä. Oikea jalka ja olkapää ovat liikkuvuudeltaan hieman vasenta jäljessä. Joskus olen saanut selitykseksi, että maven samanpuoleinen ristiote olisi osasyynä. Tiedä sitten onko 100% totta. Kieltämättä ei ole ennen tullut vaihdeltua.

Toivottavasti edes jotkut taustoista olivat relevanttia asialle. Mielipiteitä? Riittääkö hieroja ja lepo vai olisiko syytä käydä jo ylemmän tietouden puheilla? Raportoin maanantaina paikallisen fysion mielipiteen.

Kiitän, ainakin paljon hyviä venytysliikkeitä ja kotihoitokeinoja, joita täytyy kokeilla. Muita topikkeja selailin, mutta kaikissa aina hieman eri tavalla esiintyy kivun paikka tai voimakkuus, ei myöskään esiinny säteilyä.

Helpottaa kuitenkin, kun tietää mistä kipu EI ainakaan johdu. Selän vaivat verrattuna muihin vaivoihin saavat varmaan muissakin hieman paniikinomaisia tuntemuksia aikaan. Raportoinpa jos linkkaamassasi topiikissa esiintyneet hoitokeinot tuottavat tulosta :)

Omista kokemuksista epäilisin lonkan virheasentoa tai jalkojen pituuseroa. Onko tullut selkään kehitystä toispuoleisesti? Mutta jos fysiolle olet menossa niin ainaki suunta on oikea. Jos se ei löydä vaivaan ratkaisua niin suosittelen suosiolle menemään OMT-fysioterapeutille. Itsellä ei löytynyt ratkaisua selkävaivoihin fysioterapeutilta, lääkäriltä tai ortopediltä, vasta omt'ltä löyty vaivaan ratkasu.

Suosittelen osteopaattia (siis se joka ei rusauttele mitään). Mulla on ollut ihan tappava alaselän toispuoleinen pistävä kipu ja olen syönyt kipulääkkeitä kuin näkkäriä siihen; lääkärikään ei huomannut mikä siellä oli vikana, vaan määräsi lisää kipulääkkeitä. Osteopaatti sai nikamat takaisin paikoilleen, eikä tarvinnut mitään lääkkeitä sen jälkeen. Ajoittain saan nikamat tsenpattua uudelleen pois paikoiltaan, mutta osteopaatti saa ne aina takaisin, eikä sitä hoitoa varsinasesti edes tunne, varpaat voi alkaa nykiä (ehkä kun joku hermopinne vapautuu?), mutta ei satu tms. Ja siis se kipu oli nimenomaan sellaista pistävää, vähän kuin jossain olisi puukko, ja tuntui vain toisella puolella. Ilmeisesti ne lihakset menee jotenkin kramppiin jos nikamat on pois paikoiltaan, tjsp.

Ei fysiolla löytynyt oikein mitään. Tuntemuksia kuvatessani fysiolle tuli mieleen si-nivel, mutta kaikki oli ok siltä osin. Epäili myös, että olisi vain syvissä lihaksissa jotain osumaa. Tunnustelen tässä muutaman päivän helpottiko käynti ja sen jälkeen pitää suunnitella tuota omt-fysiolla tai osteopaatilla käyntiä. Yhtä omt-fysiota on jo suositeltu. Pitää vain toivoa, että mahdollisimman nopeasti löytyisi ratkaisu kipuihin, kun ei ole oikein opiskelijan budjetille terveellistä käydä kaikkia läpi. Kiitoksia vinkeistä.

E:
Onko tullut selkään kehitystä toispuoleisesti?
En keksi mitään muuta, kuin muutama raskas sarja mavea ristiotteella kerran viikossa. Pyrin vetämään aina siihen asti myötäisellä kunnes näppivoimat loppuvat, eli käytännössä 2-3x5 /viikko.

Venyttele takareisiä, pakaroita ja lonkankoukistajia. Pakkotoiston kehonhuolto oppaasta löytyy liikkeitä. Syvien lihasten hallintaa kannattaa myös harjottaa, mutta jos ei niiden hallinta ole kunnossa, niin ilman henk.kohtaista opastusta niiden kehittäminen on hyvin hankalaa.

Mutta jos fysiolle olet menossa niin ainaki suunta on oikea. Jos se ei löydä vaivaan ratkaisua niin suosittelen suosiolle menemään OMT-fysioterapeutille. Itsellä ei löytynyt ratkaisua selkävaivoihin fysioterapeutilta, lääkäriltä tai ortopediltä, vasta omt'ltä löyty vaivaan ratkasu.

Komppaan täysin, itellä ihan sama tilanne ja kahden OMT:llä käynnin jälkeen selkä kuntoutuu vauhdilla.

Fysion jälkeen kipu hieman hellitti ja kivuton liikkuma-alue oli selvästi suurempi kuin ennen fysiolla käyntiä, mutta eilen pyörän päälle hypätessä polkaisin lumisesta polkimesta ohi ja ai helvetti että kirpaisi. Ollaan taas lähtötilanteessa. Asiassa on kuitenkin päästy eteenpäin ja maanantaiksi sain ajan OMT:lle.

nikama liukuu

Fysion jälkeen kipu hieman hellitti ja kivuton liikkuma-alue oli selvästi suurempi kuin ennen fysiolla käyntiä, mutta eilen pyörän päälle hypätessä polkaisin lumisesta polkimesta ohi ja ai helvetti että kirpaisi. Ollaan taas lähtötilanteessa. Asiassa on kuitenkin päästy eteenpäin ja maanantaiksi sain ajan OMT:lle.

Nikama saattanu liukua. Itellä röntkenis huamattii että alin nikama liukunu eteen päin ja siitä johtuu ala seläkipu. Käy lääkäris nii eiköhä se siitä:)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Itse paljon selkäkivuista kärsineenä voin sanoa, että voi johtua monesta tekijästä. Pohkeet, taka-ja etureidet, pakarat, si-nivel ja nelikulmainen lannelihas yhdessä tai erikseen voi saada pirun kovaa kipua aikaiseksi. Itsellä usein pakarat ja nelikulmainen lannelihas erittäin jumissa, tuo nelikulmainen lannelihas on pieni mutta voi saada koko selän kieroon, että alkaa skolioosia epäilemään. Suosittelisin hierojaa ja kiropraktikkoa, toimi minulla.

Back
Ylös Bottom