Alaselän nitkahdus

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Valitettavasti sun tarina kuulostaa erittäin tutulta. Olen itse kamppaillut samanlaisten oireiden kanssa pari vuotta ja käynyt eri alojen asiantuntijoilla, kipu ilmaantuu pahimpana juuri samanlaisissa venytysasennoissa kuin sullakin. Tällä hetkellä tilanne on ok, mutta mulla on nyt 3 kk lepoa takana. Eli käytännössä olen harrastanut vain hyvin kevyttä liikuntaa, kävellyt lähinnä.

Perimmäinen syy mulla (ehkä) juurikin yllämainittu rintarangan huono liikkuvuus sekä niskan jumitus, jotka molemmat heijastuu lantion seudulle aiheuttaen asentovirhettä ja kipuja alaselässä. Hoitona jumppaa ja jumppaa ja jumppaa.. Eli liikkuvuusjumppaa niskalle ja hartiaseudulle sekä syvien selkä- ja vatsalihasten vahvistusjumppaa tukemaan selkärankaa alaselän alueella. Kolmantena jumppana mulle istumatyöläiselle taukojumppaa eli välillä perse ylös penkistä :) Pakara-takareisi-lonkankoukistaja seudun venyttelyä myös. Alaselän venyttely on käsittääkseni pahasta silloin kun se on kipeänä. Ainakaan mitään sellaista ei kannata tehdä mikä sattuu.

OMT-hepulta saat toivottavasti apuja, osaavalla kiropraktikolla käyntiä voisin myös suositella. Tsemppiä..

Aijai älä pelottele. On ollut vähän optimistisempi olo, kun selkä ollut luultavasti venytysten takia parempana. Samalla jumppalinjalla aion pysyä nyt. Hmm, mikähän olis vielä semmonen hyvä harrastus puntin ohelle. Jotain jumppa / pilates hässäköitä oon itte miettinyt. Istumatyö myös itsellä osittain, ainakin vielä toistaiseksi (yt-neuvottelut, jee :dance:)

Antti_79 puhuu asiaa. Itellä ollu kans selkäongelmia vuosia, leikattukin 2 kertaa välilevyt. Itse asiassa just makaan tässä selkä paskana lattialla ku kyykyssä äsken taas vähän venähti.. oon oppinu tunteen tuota omaa vaivaa jonkin verran, ja itelä auttaa (lyhentää kipujaksoa) huomattavasti ku HETI nitkautuksen jälkeen kämpille, ylisuuri annos lihasrelaxantteja (ettei ympärillä olevat lihakset mee kramppiin) ja kylmää kipukohtaan. on toki yksilöllistä.

Takareisiä ja persettä yritä venytellä PALJON, monta kertaa päivässä. alaselän ongelmat vetää nuita jumiin ihan vitusti.

Ja jos sulla on se vielä nuin "hyvässä kunnossa" nii unoha nyt hyvä mies ne mavet ja kyykyt vaikka kuukaudeks, ja kuntouta sitä ensin. yks hyvä on selän taaksetaivutus mahallaan maaten.. googlaa.

Saatto tulla sekavaa tekstiä tässä lääketokkurassa...kai.. :D

Antti_79 puhuu asiaa. Itellä ollu kans selkäongelmia vuosia, leikattukin 2 kertaa välilevyt. Itse asiassa just makaan tässä selkä paskana lattialla ku kyykyssä äsken taas vähän venähti.. oon oppinu tunteen tuota omaa vaivaa jonkin verran, ja itelä auttaa (lyhentää kipujaksoa) huomattavasti ku HETI nitkautuksen jälkeen kämpille, ylisuuri annos lihasrelaxantteja (ettei ympärillä olevat lihakset mee kramppiin) ja kylmää kipukohtaan. on toki yksilöllistä.

Takareisiä ja persettä yritä venytellä PALJON, monta kertaa päivässä. alaselän ongelmat vetää nuita jumiin ihan vitusti.

Ja jos sulla on se vielä nuin "hyvässä kunnossa" nii unoha nyt hyvä mies ne mavet ja kyykyt vaikka kuukaudeks, ja kuntouta sitä ensin. yks hyvä on selän taaksetaivutus mahallaan maaten.. googlaa.

Saatto tulla sekavaa tekstiä tässä lääketokkurassa...kai.. :D

Miksi mavet ja kyykyt pitäisi unohtaa kun ortopedi itse oli sitä mieltä ettei niistä haittaa ole? En ainakaan itse oo kokenut haittaa niistä olevan. Ja kokolailla kolme viikkoa tuossa taukoa reenistä jo tulikin. Tarkoititko http://www.pakkotoisto.com/attachments/vammat-ja-lihashuolto/80906d1336605897-pakkotoiston-kehonhuolto-opas-2012-9.jpg tätä? Tuota liikettä fysioterapeutti neuvoi tekemään ihan ensimmäiseks ja oon tehnytkin.

Mutta joo, kiitokset vastauksista kaikille, arvostan joka neuvoa. :) Päivittelen tänne miten homma etenee ja jos jaksan niin vaikka tiivistän kaiken tuohon aloituspostiin.

Miksi mavet ja kyykyt pitäisi unohtaa kun ortopedi itse oli sitä mieltä ettei niistä haittaa ole? En ainakaan itse oo kokenut haittaa niistä olevan.

Juu no toki nekin on yksilöstä kiinni, itellä varmaan ne on sen takia enemmän pannassa ku selässä on rakenteellista vikaa, ja fyssat kieltäny tekemästä. Kummastakin liikkeestä yhen jalan versiot sopii mun mielestä hyvin kuntoutukseen. Liike sille selälle tietysti on parasta kuntoutusta, en tarkottanu mitään totaalilepoa.

Hetihän sitä tulee tietysti täysillä vedettyä ku vähänki kipu hellittää..:rock:

tsemppiä taisteluun!:puntti:

Mulla on myös alaselkä nitkahtanut aikoinaan, kun tein SJMV:tä. En keskittynyt tarpeeksi keskivartaloon vikoissa sarjoissa, omaa hölmöyttä siis. Aamulla ei tarvinnut sukkia pukee.

Hierontaa ja OMT:tä + venyttelyä ja jumppaa. Sänky meni samalla vaihtoon, joka poisti satunnaiset selkäjumit, suosittelen!

Aloin myös lämmitteleen alaselän aina erikseen salilla ja huolellisesti. Eipä ole sen koomin vaivannut. Välillä pientä jumia, mutta ei enään tuskaista kipua. Säännöllinen hieronta pitäis alottaa, maksaa vaan niin pirusti. Putkirullausta oon myös suunnitellut alottavani.

Tuollaisissa nikamien liukumissa ja muissa selän instabiliteettiin liittyvissä tapauksissa, joissa usein selkä "nitkahtaa", on syvien keskivartalonlihasten tuki todella tärkeää. Ei pelkästään erikseen harjoiteltuna vaan myös jokaisen muun liikkeen aikana, oli sitten salilla tai kotona. Eli korsetti kunnolla kasaan ja syvien keskivartalolihasten hyötykäyttöä liikkeisiin.

Itselläni on pari välilevypullistumaa takana ja saan selän "jumiin" jos niin haluan. Olen kuitenkin opetellut kantapää kautta noiden keskivartalonlihasten käytön, ja päässyt yli jopa vanhojen ennätysten joilla se selkä on alunperinkin rikottu.

Päivitystä taas.

Eli olin eilen menossa OMT-fysioterapiaan, kunnes selvisi asiakaspalvelussa, että käynnit eivät menekään työterveyden piikkiin vaan olisi maksanut 70e/tunti ja käyntikertoja se 15. Peruin koko homman.
Vituttaa tämäkin tapaus, olin jo aiemmin varmistellut tuota että meneehän nyt käynnit varmasti työterveyden piikkin, jopa kaksi kertaa aiemmin kysynyt ja kaikki vaan nyökyttelee että juujuu juujuu ja ohjaa eteenpäin. Onneks tuli varmistettua, kukahan sen reilun tonninkin laskun olisi taas maksanut, kun jälkeenpäin olisi selvinnyt asioiden laita. On meinaan aiemminkin käynyt jo niin, että oon maksumieheksi joutunut kun ei osattu ohjata oikeaan työterveyteen. Sillon tosin oli kyseessä vain parin sadan lasku ja meni työantajan kanssa puoliksi sovinnolla.

Veikkaanpa, että olisi taas helppo ollut osoittaa määräaikasessa työsuhteessa työskentelevää duunaria.

Anyway, lievästi offtopicin puolelle menee. Puntilla käynyt yhä normaalisti 3x/vko ja viikonloppusin uimassa kolmannen punttikerran jälkeen aina. Kipu tuntuu yhä tuossa kohtaa selässä, mutta eipä oo nitkahdellut. Venyttelyjä koittanut myös muistaa tehdä.

Taas on vähän takki auki, että mitäs nyt. Kuukausi pari vierähtänyt ja taas ollaan oikeastaan aloituspisteessä; Vieläkään ei ole selvinnyt oikeastaan, mikä selkää vaivaa, ainoastaan arvauksia. Ainuttakaan hoitoehdotusta en oo vielä saanut. Kait se on soiteltava sille ortopedille joka OMT-fysioterapiaan ohjasi ja kysellä, että mites sitten.. Magneettikuvia? Akupunktiota? Uusi uskonto?

Päivitystä taas.

Eli olin eilen menossa OMT-fysioterapiaan, kunnes selvisi asiakaspalvelussa, että käynnit eivät menekään työterveyden piikkiin vaan olisi maksanut 70e/tunti ja käyntikertoja se 15. Peruin koko homman.
Vituttaa tämäkin tapaus, olin jo aiemmin varmistellut tuota että meneehän nyt käynnit varmasti työterveyden piikkin, jopa kaksi kertaa aiemmin kysynyt ja kaikki vaan nyökyttelee että juujuu juujuu ja ohjaa eteenpäin. Onneks tuli varmistettua, kukahan sen reilun tonninkin laskun olisi taas maksanut, kun jälkeenpäin olisi selvinnyt asioiden laita. On meinaan aiemminkin käynyt jo niin, että oon maksumieheksi joutunut kun ei osattu ohjata oikeaan työterveyteen. Sillon tosin oli kyseessä vain parin sadan lasku ja meni työantajan kanssa puoliksi sovinnolla.

Veikkaanpa, että olisi taas helppo ollut osoittaa määräaikasessa työsuhteessa työskentelevää duunaria.

Anyway, lievästi offtopicin puolelle menee. Puntilla käynyt yhä normaalisti 3x/vko ja viikonloppusin uimassa kolmannen punttikerran jälkeen aina. Kipu tuntuu yhä tuossa kohtaa selässä, mutta eipä oo nitkahdellut. Venyttelyjä koittanut myös muistaa tehdä.

Taas on vähän takki auki, että mitäs nyt. Kuukausi pari vierähtänyt ja taas ollaan oikeastaan aloituspisteessä; Vieläkään ei ole selvinnyt oikeastaan, mikä selkää vaivaa, ainoastaan arvauksia. Ainuttakaan hoitoehdotusta en oo vielä saanut. Kait se on soiteltava sille ortopedille joka OMT-fysioterapiaan ohjasi ja kysellä, että mites sitten.. Magneettikuvia? Akupunktiota? Uusi uskonto?

Kerta ortopedi on laittanut lähetteen omt-fyssarille, niin eikös sinun niistä pitäisi pystyä hakemaan korvaus Kelalta kuten aina vastaavissa tapauksissa, jos lähetteellä menee? Eihän se siltikään ilmaista ole, mutta saa edes vähän pois. Ja tuo 15 käyntikertaa on aina yleensä vakio määrä mitä laitetaan. Se ei tarkoita, että siellä on pakko käydä niin monta kertaa. Esimerkiksi itse sain samaisen 15 kerran lähetteen perus fyssarille. Kävin 4 kertaa, jonka jälkeen fyssari oli sitä mieltä, että pystyn tekemään ne tarvittavat jutut kotonakin ettei suotta tarvitse maksaa. Btw. akupunktiosta ei ollut itselleni mitään iloa, mutta sehän on aina henkilökohtaista mikä toimii..

Kerta ortopedi on laittanut lähetteen omt-fyssarille, niin eikös sinun niistä pitäisi pystyä hakemaan korvaus Kelalta kuten aina vastaavissa tapauksissa, jos lähetteellä menee? Eihän se siltikään ilmaista ole, mutta saa edes vähän pois. Ja tuo 15 käyntikertaa on aina yleensä vakio määrä mitä laitetaan. Se ei tarkoita, että siellä on pakko käydä niin monta kertaa. Esimerkiksi itse sain samaisen 15 kerran lähetteen perus fyssarille. Kävin 4 kertaa, jonka jälkeen fyssari oli sitä mieltä, että pystyn tekemään ne tarvittavat jutut kotonakin ettei suotta tarvitse maksaa. Btw. akupunktiosta ei ollut itselleni mitään iloa, mutta sehän on aina henkilökohtaista mikä toimii..

Joo muistaakseni tän työterveysaseman laskuista oli valmiiks vähennetty jo se kelan osuus. Jotenkin vaan tuli siinä vastaanotolla semmonen olo, että onko tästä nyt mitään hyötyä ite alkaa maksamaan tommosia summia. Aattelin nyt kuitenkin soittaa vielä sille ortopedille ja tiedustella mitä mieltä on. Sama se itelle jos tulee kuntoon perus lenkkeilyllä, uinnilla, puntilla ja venyttelyillä.

Akupunktio oli vaan loppukevennykseks heitetty. :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Back
Ylös Bottom