Alaselän kipu mavessa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mikksu
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Moi, eli tarvitsisin vähän apua alaselän ongelmien kanssa.

Olen nyt varmaan puolitoista vuotta tangon kanssa tehnyt aktiivisesti treeniä, ja ihan alusta asti ollut maastaveto sellainen liike jota selkä ei kestä, varsinkaan pidempiä sarjoja. Alaselkä alkaa sattua pirusti sen jälkeen kun laskee tangon alas. Joku päivä oli crossfitissä maastavetotreeniä vuorossa ja koitin 60kg maastavetoja aluksi viiden sarjan, mutta jo niiden jälkeen alkoi selkä vihloa enkä maveja sen enempää tehnyt.

Nykyään kyykyssä ei tule enää selkä kipeäksi, ennen tuli välillä. Ongelmana on uskoakseni se, että kun lähden vaikka takakyykkyä tai mavea tekemään, selkä on taaksepäin kaarella melko reilusti, enkä pysty korjaamaan asentoa vaikka olen yrittänyt. Selkä menee siis ihan automaattisesti kaarelle heti eikä sen asentoon pysty vaikuttamaan varsinkaan yhtään isommilla painoilla, vaikka kuinka yrittäisi pitää keskivartaloa tiukkana ja saada selän menemään suoraksi. Eli uskoakseni alaselälle tulee melko paljon painetta, koska se kaartuu taaksepäin. Tänäänkin oli treeninä rinnallevetoja kyykyn kautta ja tein kahden sarjoja 50kg:llä ja jo niiden jälkeen vihloi selkää reilusti. Pitäisikö asiasta puhua esim. fysioterapeutin tai vastaavan kanssa?

Joku päivä oli crossfitissä maastavetotreeniä

001_fry-is-mad-at-you-i-see-what-you-did-there_by-vimp.png

Joo kyllähän se mavessa toki pitää tuntua, mutta vedin vitosen vaan kuudellakympillä, ja heti vihloi. Kun satasella tein vitosia niin muutaman sarjan pystyi juuri ja juuri tekemään, sen enempää ei viitsinyt.

Vyötäkin olen miettinyt, mutta tullut siihen tulokseen etten sitä kuitenkaan ala käyttää, koska ei se selän asento siitä kuitenkaan parane kuin kiinnittämällä siihen enemmän huomiota nostoissa. Enkä usko että keskivartalon lihaksistakaan kiinni kun sitäkin aika paljon treenaan. Voimapyöräkin menee varpailtaan. Itse uskon enemmän siihen että saattaa olla selän rakenteesta kiinni. Suorassa seistessäkin selkä on huomattavasti kaarella alhaalta.

Ongelmana on uskoakseni se, että kun lähden vaikka takakyykkyä tai mavea tekemään, selkä on taaksepäin kaarella melko reilusti, enkä pysty korjaamaan asentoa vaikka olen yrittänyt. Selkä menee siis ihan automaattisesti kaarelle heti eikä sen asentoon pysty vaikuttamaan varsinkaan yhtään isommilla painoilla, vaikka kuinka yrittäisi pitää keskivartaloa tiukkana ja saada selän menemään suoraksi. Eli uskoakseni alaselälle tulee melko paljon painetta, koska se kaartuu taaksepäin. Tänäänkin oli treeninä rinnallevetoja kyykyn kautta ja tein kahden sarjoja 50kg:llä ja jo niiden jälkeen vihloi selkää reilusti. Pitäisikö asiasta puhua esim. fysioterapeutin tai vastaavan kanssa?

Siis onko selkä liikaa kaarella (perse pitkänä, alaselkä notkolla) vaiko liikaa kyyryssä? Molemmilla on tosin mahdollista selkänsä rikkoa, niin liiallisella kaarella kuin kyyrylläkin. Ja kipu siis tulee kun paineet lähtee eli tanko on maassa sarjan jälkeen? Vai tuleeko se joka toistolla aina tankoa laskiessa?

Jos vika on liian notkollla oleva alaselkä (eli siis liiallinen lordoosi) niin lonkankoukistajia venyttelemään, syviä vatsoja treenaamaan ja pakaroita vahvistamaan. Sillä se sitten korjautuu jos on korjautuakseen. :)

Jos oisin sinä, niin melkein ottaisin kameralla videota noista suorituksista, mavesta ja rivestä... niitä on sitten hyvä näyttää fysioterapeutille niin se on heti kartalla. Usein tekniikka on vielä huonompi kuin mitä itte luulee, siihenkin video on hyvä.

Joo juuri näin että perse on pitkällä ja alaselkä notkolla. Kyyryyn ei meinaa mennä sitten millään, edes vaikka isoillakin painoilla hakisi ykköstä. Koitan nyt aluksi vielä siihen asentoon panostaa, eli ottaa painetta kunnolla ja keskittyä pitämään selkä mahdollisimman suorana, ettei menisi kovin notkolle. Jos ei auta niin sitten pitäsi varmaan fysioterapeutille mennä.

Ongelmana on siis paska tekniikka ja kehon hallinnan puute. Ei se mitenkään automaattisesti mene, vaan sinä olet itsesi opettanut kääntämään selän vituiksi mavea ja kyykkyä tehdessä pelätessäsi, että se on notkolla. Reeniä vaan, niin se suoristuu. Been there, done that.

Toivottavasti näin että on vain tekniikasta kiinni. Nuorempana mulla on ollut skolioosi, eli selkäranka vähän vino. Suoristunut kuitenkin täysin myöhemmin, toivottavasti se ei vaikuta asiaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom