Itselläni on ollut about tasan vuoden verran Fitbit Charge HR. Liimaukset tuosta värkistä meinaavat pettää, joten olen itse pikaliimalla sitä paikkaillut takaisin kasaan.
Tuo mittaa sykettä ranteesta, käveltyjä askeleita, noustuja kerroksia ja arvioi sitten päivän kulutusta. Seuraa myös unen laatua ja kestoa. Appin saa puhelimeen, josta voi seurailla mittaustuloksia ja lisäksi gps:n avulla pistää seurantaa päälle vaikka juoksu- ja kävelylenkeistä. Tunnistaa automaattisesti kävelyn, juoksun, pyöräilyn jne. Ranteesta katsomalla ranneke näyttää kelloa, sykettä, askeleet, noustut kerrokset, kävellyn matkan, kalorikulutuksen. Appiin voi lisäillä mm. päivän aikana juotuja ja syötyjä juttuja, syöttää omaa painoa ja rasvaprosenttia ja sitä kautta seurata omaa kehitystä. Appi näyttää viiden minuutin keskisykettä tilastoista, liikunnan aikana kai minuutin keskisykettä.
Oman kokemuksen mukaan sykkeenmittaus toimii kohtalaisen ok, mutta "koviin piikkeihin" ei sykkeenmittaus ehdi eikä pääse mukaan, ei rannekkeesta eikä etenkään tuosta minuutin keskisyke -tilastointitavasta johtuen. Eli kun salilla tekee jotain kovempaa settiä, kuten askelkyykkykävelyä, ei meinaa saada sykehuippuja mitenkään kiinni. Välillä väittää sykkeitä todella alhaisiksi sarjojen välissä, ei varmalla tipahda reilussa minuutissa penkkipunnerrussarjojen välissä sykkeet 60:een, vaikka istuisi. En luottaisi siis ensinkään noihin sykkeenmittauksiin satavarmasti, mutta tää on ollut hauska lelu. Ainakin saa jotain osviittaa. Ja minua se on kannustanut liikkumaan hieman enemmän. Oon ollut tosi yllättynyt siitä, että aparaatti väittää että juostessa mun sykkeet on aina 170 - 190 jo heti alkumatkasta. En tiiä, mikä ihme siinä on, kun peruskunto täytyy kyllä olla hyvä, sitäkin epäilin jossain välissä jo huonoksi, mutta nyt kun olen kävellyt parin viikon aikana muutamana päivänä ihan tolkuttomia päivämatkoja (esim. 1,5 viikkoa sitten lauantaina 21,5km, viime sunnuntai 16km ja tiistai 13km), niin ei huono peruskunto kestäis tuollaista. Joko aparaatissa on vikaa, että näyttää liian korkealle mun sykkeet juostessa, tai sitten mun sydän vaan toimii hassusti. Itse juokseminen ei pahalta tunnu, vaikka sykkeet on ton laitteen mukaan noin korkeat.
Hauskin yksityiskohta tän laitteen kanssa sykkeiden seurannassa on ollut mulle alkoholin vaikutus sykkeisiin ja etenkin leposykkeeseen / unenaikaiseen sykkeeseen. Tajuaa sen, että ei muuten oikeesti oo järkevää kitata sitä alkoholia. Ja sairastin tuossa kuukausi sitten vähän rajumman bakteeriflunssan, jolloin kuume oli lähes 39 ja sitten leposykekin 105, kun normaali leposyke mulla on 50... Sekin mielenkiintoista oli huomata ja seurata, mitä tapahtui.